Genres / Overigen / Maak kennis met Klassiek en beoordeel
zoeken in:
0
geplaatst: 11 oktober 2009, 16:05 uur
0
hdk-nl
geplaatst: 11 oktober 2009, 17:59 uur
Normaliter kan ik niet echt veel met het werk van John Cage, maar deze is toch wel erg mooi:
0
geplaatst: 15 oktober 2009, 00:28 uur
Heel Mooi! Rustig en sfeervol, gevoelig. Ik vind deze clip er alleen niet bijpassen...
0
geplaatst: 15 oktober 2009, 01:07 uur
Deze is inderdaad prachtig, kende hem ook al
.. verder vind ik sowieso zijn werken voor geprepareerde piano ook erg geweldig, voor de rest ken ik hem niet heel erg goed.
.. verder vind ik sowieso zijn werken voor geprepareerde piano ook erg geweldig, voor de rest ken ik hem niet heel erg goed.
0
hdk-nl
geplaatst: 15 oktober 2009, 15:31 uur
Is er iets specifieks wat je me kunt aanraden? Ik vind zijn echte experimentele werken eigenlijk helemaal niets, ook het album waar bovenstaand werk op staat vind op deze na niet zo veel aan.
0
geplaatst: 17 oktober 2009, 15:35 uur
Mooi inderdaad.
Om een beetje in dezelfde sfeer te blijven: Rachmaninoff heeft zowaar ook een paar mooie rustige stukken gecomponeerd, en hoe...
YouTube - Richter plays Rachmaninov Prelude Op.23 No.4 in D major
Om een beetje in dezelfde sfeer te blijven: Rachmaninoff heeft zowaar ook een paar mooie rustige stukken gecomponeerd, en hoe...
YouTube - Richter plays Rachmaninov Prelude Op.23 No.4 in D major
0
geplaatst: 18 oktober 2009, 23:11 uur
Veel van Vivaldi's weken werden pas in de vorige eeuw herontdekt.
Zo ook de Vier Jaargetijden. Bij mijn weten werd het werk voor het eerst op plaat vastgelegd door het vermaarde Italiaanse I Musici ensemble in de vijftiger jaren.
Inmiddels behoort het werk tot de populairste klassieke stukken en moet het meer dan honderd uitvoeringen op cd tellen.
De ' rode priester ' , zoals zijn bijnaam luidt , heeft meer geschreven dan die zo populaire 4 vioolconcerten. Veel meer. Hij was een ijverig baasje en een voorbeeld voor....Johann Sebastian Bach.
Vivaldi heeft ook prachtige vocale werken geschreven zoals bijvoorbeeld een schitterend Gloria en Stabat Mater.
Zijn vol met melodieuze vondsten in elkaar gestoken mandolineconcerten , zijn bijna net zo bekend geworden als de 4 jaargetijden. Niet in het minst door toedoen van Hoffman en Streep in hun film Kramer vs. Kramer.
Hoe populair het stukkie van Vivaldi ook moge zijn ; ik sta Deeper bij:
het gaat je nooit vervelen.
Zo ook de Vier Jaargetijden. Bij mijn weten werd het werk voor het eerst op plaat vastgelegd door het vermaarde Italiaanse I Musici ensemble in de vijftiger jaren.
Inmiddels behoort het werk tot de populairste klassieke stukken en moet het meer dan honderd uitvoeringen op cd tellen.
De ' rode priester ' , zoals zijn bijnaam luidt , heeft meer geschreven dan die zo populaire 4 vioolconcerten. Veel meer. Hij was een ijverig baasje en een voorbeeld voor....Johann Sebastian Bach.
Vivaldi heeft ook prachtige vocale werken geschreven zoals bijvoorbeeld een schitterend Gloria en Stabat Mater.
Zijn vol met melodieuze vondsten in elkaar gestoken mandolineconcerten , zijn bijna net zo bekend geworden als de 4 jaargetijden. Niet in het minst door toedoen van Hoffman en Streep in hun film Kramer vs. Kramer.
Hoe populair het stukkie van Vivaldi ook moge zijn ; ik sta Deeper bij:
het gaat je nooit vervelen.
0
geplaatst: 19 oktober 2009, 00:57 uur
hdk-nl schreef:
Is er iets specifieks wat je me kunt aanraden? Ik vind zijn echte experimentele werken eigenlijk helemaal niets, ook het album waar bovenstaand werk op staat vind op deze na niet zo veel aan.
ik weet niet of dit al in je experimentele hoekje valt, maar vind het zelf nog wel meevallen:
0
hdk-nl
geplaatst: 21 oktober 2009, 15:06 uur
Ja, het is wel aardig maar ben er niet echt kapot van, overigens doelde ik met experimenteel op het nog experimenteler werk, dit is goed te behappen.
0
geplaatst: 23 oktober 2009, 10:56 uur
Net zoals ik het topic begon weer een favoriet stukje Scriabin en Horowitz:
YouTube - Vladimir Horowitz: Scriabin Etude for piano in D sharp minor
magisch en genadeloos dramatisch stuk
YouTube - Vladimir Horowitz: Scriabin Etude for piano in D sharp minor
magisch en genadeloos dramatisch stuk
0
geplaatst: 25 oktober 2009, 21:01 uur
Een Etude van Chopin.
Door Schumann bestempeld als de 'windharp'.
YouTube - Chopin Etude Op.25 no.1 (Pollini)
Ach ja, waarom zou je eigenlijk nog iets anders luisteren...
Door Schumann bestempeld als de 'windharp'.
YouTube - Chopin Etude Op.25 no.1 (Pollini)
Ach ja, waarom zou je eigenlijk nog iets anders luisteren...
0
geplaatst: 26 oktober 2009, 16:40 uur
Omdat ik toch eigenlijk niet zonder Beethovens Negende symfonie kan. Wat mij betreft het geweldigste ooit gecomponeerd.
0
hdk-nl
geplaatst: 27 oktober 2009, 21:01 uur
Misschien leuk als het nog wat oudere werk ook wordt vertegenwoordigt,
0
geplaatst: 27 oktober 2009, 21:56 uur
Die goeie ouwe Perotinus
Daar hebben we toch ook wel wat aan te danken.
Daar hebben we toch ook wel wat aan te danken.
0
hdk-nl
geplaatst: 31 oktober 2009, 20:46 uur
Dit heb ik altijd het meest beklemmende muziek stuk gevonden. Tot nu toe ben ik nog niks tegengekomen wat hier tegen op kan wat betreft benauwing in muziek,
0
geplaatst: 31 oktober 2009, 23:46 uur
Bijzonder. Ik kan wel meer zeer beklemmends bedenken maar das electronisch en das toch anders.
0
geplaatst: 2 november 2009, 19:26 uur
Nog altijd mijn favoriete uitvoering van Elgar's celloconcert :
YouTube - Jacqueline du Pré - Elgar Cello Concerto (I. Adagio - Moderato)
YouTube - Jacqueline du Pré - Elgar Cello Concerto (I. Adagio - Moderato)
0
hdk-nl
geplaatst: 3 november 2009, 15:03 uur
En ook het mooiste deel wat mij betreft, laatst nog langsgekomen bij zomergasten.
0
geplaatst: 6 november 2009, 01:17 uur
Goed topic! Heb het altijd al jammer gevonden dat het genre klassiek op deze site geen aandacht krijgt.
Mijn 1e bijdrage: een mooie zachtaardige versie van Bellini's Casta Diva, met sopraan Cecilia Bartoli. Prachtig.
In HQ is het geluid van goede kwaliteit.
Mijn 1e bijdrage: een mooie zachtaardige versie van Bellini's Casta Diva, met sopraan Cecilia Bartoli. Prachtig.
In HQ is het geluid van goede kwaliteit.
0
geplaatst: 12 november 2009, 22:27 uur
Kom , laat ik ook eens een stukje opera bijdragen. De beroemdste aria uit Tosca.
De rol van Tosca is door zovelen formidabel vertolkt.
Echter niet door Maria Callas.
Zij heeft die rol nooit vertolkt....Zij was Tosca !
YouTube - Maria Callas- Tosca, second Act part 6 (Vissi d´arte)
De rol van Tosca is door zovelen formidabel vertolkt.
Echter niet door Maria Callas.
Zij heeft die rol nooit vertolkt....Zij was Tosca !
YouTube - Maria Callas- Tosca, second Act part 6 (Vissi d´arte)
0
geplaatst: 20 november 2009, 23:52 uur
Pergolesi schreef misschien wel het allermooiste Stabat Mater :
YouTube - Pergolesi - Stabat mater - 1st movement - Anderson - Bartoli
YouTube - Pergolesi - Stabat mater - 1st movement - Anderson - Bartoli
0
Sheplays
geplaatst: 22 november 2009, 11:59 uur
Deze gitarist heeft vanochtend wat zon gebracht in huize Sheplays 
Julian Bream-Prelude no. 3 Heitor Villa-Lobos
Ik weet teweinig van klassiek om te kunnen oordelen maar sommige dingen raken me gewoon.

Ik weet teweinig van klassiek om te kunnen oordelen maar sommige dingen raken me gewoon.
0
geplaatst: 22 november 2009, 13:17 uur
@Sheplays , je hebt ook wat zon gebracht in mijn huis , waarvoor mijn hartelijke dank.
Dat jij te weinig af zou weten van klassieke muziek om te oordelen , neem ik niet al te serieus. Maar je bent duidelijk geen ' haantje ' op de site haha.
Hoewel het Sheplay's bijdrage absoluut niet overtreft kan ik het niet nalaten om het muziekstuk van Lobos te plaatsen welke hem zijn wereldfaam bezorgde :
YouTube - Villa-Lobos: Bachianas Brasileiras No. 5, Aria (Cantilena)
Dat jij te weinig af zou weten van klassieke muziek om te oordelen , neem ik niet al te serieus. Maar je bent duidelijk geen ' haantje ' op de site haha.
Hoewel het Sheplay's bijdrage absoluut niet overtreft kan ik het niet nalaten om het muziekstuk van Lobos te plaatsen welke hem zijn wereldfaam bezorgde :
YouTube - Villa-Lobos: Bachianas Brasileiras No. 5, Aria (Cantilena)
0
Sheplays
geplaatst: 22 november 2009, 19:20 uur
George, dat is prachtig!
Wat mooi gezongen ook door Barbara Hendricks, wat een stem
.
Ik neem de gelegenheid te baat om een stukje oud zeer van me af te schrijven.
Oprah Winfrey is momenteel in 't nieuws omdat ze in 2011 gaat stoppen met haar dagelijkse show. Dit wordt door veel mensen betreurd. Ikzelf kijk het nooit dus zal er geen traan om laten.
Heel wat jaren geleden alweer zat ik op het puntje van mijn stoel toen haar show werd uitgezonden. Ze had enkele gasten die men in de hoek van de groep met de witte puntmutsen zou kunnen scharen en er ontspon een discussie over de waarde van afro-amerikanen voor de maatschappij waarbij Oprah zich goed staande hield. De argumenten van één meneer, als bewijs dat afro-amerikanen zich laag op de culturele ladder bevonden, wist ze heel goed en rustig te weerleggen.
Meneer trok echter een, waarschijnlijk onverwachte, troef: Je zag toch bijvoorbeeld geen afro-amerikanen in zoiets hoogstaands als opera? Ha, dacht Sheplays, wat een onnozele kerel. Wat zou hij zeggen van Barbara Hendricks? Paul Robeson? Jessey Norman? Likkebaardend en handenwrijvend wachtte ik op 't moment dat Oprah met namen van de afro-amerikaanse zangers die vent om de oren zou slaan.
Er gebeurde echter niets!!!!! Ze kwekte er een beetje over heen en de show was snel voorbij.
Ik was verbijsterd en ben dat eigenlijk nog steeds.
Wat mooi gezongen ook door Barbara Hendricks, wat een stem
.Ik neem de gelegenheid te baat om een stukje oud zeer van me af te schrijven.
Oprah Winfrey is momenteel in 't nieuws omdat ze in 2011 gaat stoppen met haar dagelijkse show. Dit wordt door veel mensen betreurd. Ikzelf kijk het nooit dus zal er geen traan om laten.
Heel wat jaren geleden alweer zat ik op het puntje van mijn stoel toen haar show werd uitgezonden. Ze had enkele gasten die men in de hoek van de groep met de witte puntmutsen zou kunnen scharen en er ontspon een discussie over de waarde van afro-amerikanen voor de maatschappij waarbij Oprah zich goed staande hield. De argumenten van één meneer, als bewijs dat afro-amerikanen zich laag op de culturele ladder bevonden, wist ze heel goed en rustig te weerleggen.
Meneer trok echter een, waarschijnlijk onverwachte, troef: Je zag toch bijvoorbeeld geen afro-amerikanen in zoiets hoogstaands als opera? Ha, dacht Sheplays, wat een onnozele kerel. Wat zou hij zeggen van Barbara Hendricks? Paul Robeson? Jessey Norman? Likkebaardend en handenwrijvend wachtte ik op 't moment dat Oprah met namen van de afro-amerikaanse zangers die vent om de oren zou slaan.
Er gebeurde echter niets!!!!! Ze kwekte er een beetje over heen en de show was snel voorbij.
Ik was verbijsterd en ben dat eigenlijk nog steeds.
0
geplaatst: 22 november 2009, 20:11 uur
Sheplays schreef:

Dit is inderdaad een prachtig stuk muziek

0
Sheplays
geplaatst: 22 november 2009, 23:07 uur
Na Julian Bream is het wel leuk om iets totaal anders te laten horen; mijn grote held, Jean Sibelius, de zweedse Fin die zich in de roots van Finland verdiepte en diverse stukken uit de Kalevala op muziek heeft gezet.
Uit de Karelia Suite, een vroeg werk van Sibelius welke niet op de Kalevala is gebaseerd, het intermezzo.
Uit de Karelia Suite, een vroeg werk van Sibelius welke niet op de Kalevala is gebaseerd, het intermezzo.
0
geplaatst: 23 november 2009, 01:09 uur
@iSheplays , inderdaad wat een onnozele kerel !!! Gelukkig heb ik het programma toen niet gezien. Ik zou evenals jij dat was verbijsterd maar ook ongelooflijk geirriteerd zijn geweest over de onkunde van Ophra.
Jean Sibelius. In Nederland vooral bekend door zijn Finlandia , Valse Triste en zijn prachtige vioolconcert.
O.a. zijn symfonieen verdienen m.i. een veel breder publiek in Nederland dan nu het geval is.
Enfin , Sheplays kan veel meer over Sibelius vertellen en laten horen dan ik. Zij heeft er veel meer verstand van . Ik wacht dus vol spanning haar volgende ( Skandinavische/Sibelius?) bijdrage af.
Jean Sibelius. In Nederland vooral bekend door zijn Finlandia , Valse Triste en zijn prachtige vioolconcert.
O.a. zijn symfonieen verdienen m.i. een veel breder publiek in Nederland dan nu het geval is.
Enfin , Sheplays kan veel meer over Sibelius vertellen en laten horen dan ik. Zij heeft er veel meer verstand van . Ik wacht dus vol spanning haar volgende ( Skandinavische/Sibelius?) bijdrage af.
0
geplaatst: 23 november 2009, 11:57 uur
Sibelius heeft inderdaad prachtige muziek gecomponeerd - waarvan ik tot nu toe veel te weinig gehoord heb. Een vriendin van mij komt uit Karelië en volgens haar ziet het er waar zij vandaan komt precies zo uit als deze suite klinkt.
In dit topic tot nu toe voornamelijk veel relatief moderne klassieke muziek, dus laat ik eens iets 'ouds' neerzetten. Wellicht is Allegri's Miserere bekend genoeg onder lezers van dit topic, maar deze concertopname van de Tallis Scholars is zo ongelofelijk mooi... Het is jammer van de paar kleine foutjes die in de opname zitten, maar daar luisteren we maar even doorheen
In dit topic tot nu toe voornamelijk veel relatief moderne klassieke muziek, dus laat ik eens iets 'ouds' neerzetten. Wellicht is Allegri's Miserere bekend genoeg onder lezers van dit topic, maar deze concertopname van de Tallis Scholars is zo ongelofelijk mooi... Het is jammer van de paar kleine foutjes die in de opname zitten, maar daar luisteren we maar even doorheen

* denotes required fields.