MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Maak kennis met folk, americana, roots en beoordeel

zoeken in:
Ik vond 't ook wat gezapig, sluit me aan bij le Daniël, maar dan een mooi, rond getal: 6.

Bascom vind ik leuk, staat ook op Anthology of American Music, heb je die al beluisterd, Daniël? Geniale verzamelaar. En meer van dit, dus.

En Pokey ben ik ook live geweest, in het Paard. Die waren erg leuk en enthousiast - en zo ook de ~70-jarigen die vooraan aan het dansen sloegen (en een toegift, speciaal aan hen opgedragen ontvingen, 'for the young gentlemen'). Maar inderdaad, wellicht live wel leuker dan op een plaat.

Kortom: in deze post blijk ik het bijzonder eens met Daniël

De Anthology of American Folk Music heb ik in mijn bezit ja. Alleen daar staat zo veel op dat ik nooit weet waar te beginnen

Da's wel problematisch, ja.

Oh, en nog wat goede woordjes voor de smaak van Johan Derksen: ik vind Mickey Newbury mooi. Z'n muziek, bedoel ik. Wel zoet, ja. Och.

Iets meer country en up-tempo is Rainy Day Resolution van hetzelfde album.

Hendrik68
Het is gewoon de hele sound die me heel erg bevalt bij Bill Wilson. Soms doet hij me aan Townes van Zandt denken, dan weer aan Tim Hardin. Gewoon helemaal mijn ding dit. Ook weer een dikke 9.

Mijn nieuwe inzending! Vind ik mooi

Ik ga nu even de inzendingen van deze 2 weken beoordelen

Even een update:
Chronologisch zal het niet helemaal zijn, maar het gaat om het idee:

Ot Azoj Klezmer Band:
Mooie Europese folk. Ik ben blij dat het instrumentaal is, want mijn nekharen gaan al overeind staan bij het idee dat er een zigeuner vrouw over heen zingt.. De clipt doet wat mij betreft een beetje afbreuk aan het nummer en doet het meer overkomen als een parodie dan als een serieus nummer. 7

Hudson Taylor:
Ik sluit mij aan bij Oldfart. Ik denk gelijk: Little Lion Man... Mumford and Sons.
Slap, nep en daarnaast te veel een kopie. Jong talent...? Tja. Niets voor mij. 5

Bill Faye:
Ik snap die hype ook niet echt, ik vind de muziek best oké. Maar het weet mij nog nergens echt te raken, misschien dat ik in de toekomst die CD van vorig jaar eens koop en me er in ga storten. Voor nu een 6.

Lindi Ortega:
BAH! Parodie van de onderste plank... 2,5

Calexico:
Helaas niets voor mij. Ik stem er niet op.

Lake Street Dive:
Inderdaad een leuke vermening met Jazz en klinkt lekker s'zomers.
De groove die er in zit is best lekker. De stem van de zangeres vind ik niet echt fijn en kan er daarom niet echt van genieten. 6

Townes van Zandt - Gypsy Friday
Mooi. Emotioneel en mooi. 9

Gordon Lightfoot:
Ik hoor hier een duidelijke overeenkomst met Mickey Newbury. Zowel in stem als in arrangement qua muziek. Hier ben ik benieuwd naar meer. 7

Dustin Welch:
Ik moet direct aan Neil Young(Old King), Old Crow Medicine Show en 16 Horse Power denken.
Dat zijn wat mij betreft positieve vergelijkingen en krijgt dit nummer van mij een 8.
Heerlijk dreigend.

Old Man Marley:
Flauwe kul. 4,5

Bill Wilson:
Zo'n artiest die al 100 jaar op mijn 'To Check' lijstje staat. Het komt er steeds niet van.
Dit nummer smaakt naar meer, maar weet mij nog net niet te overtuigen(te lang?)
De vergelijking met Townes van Zandt kan ik opzich wel inkomen. 7

Bascom Lamar Lunsford:
Lekker rootsy/traditioneel. Van mij een 8.

Megafaun:
Zelfde verhaal eigenlijk als bij Bill Wilson.
Alleen kan ik hier nog net wat positiever over zijn, ondanks dat het nummer wat 'droogjes' klinkt.
De meoldie is classic. Nu maar echt naar opzoek en kopen. 8

Milo Greene:
Mooie muziek, maar de stemmen vind ik onwijs irritant.
Bekend sausje. 6

Jay Farrar, erg mooi Een 8,5

servaas

Meer over Cam Penner & Jon Wood vind je hier.

Hoi servaas. Is het desinteresse in anderen dat je alleen maar dingen plaatst en nooit ergens commentaar op geeft?

Jay Farrar: 7

Hendrik68
Jay Farrar: Heerlijk nummer 8.

Cam Penner: Lichte vorm van een 13 in een dozijn artiest, maar zo beroerd als hij hier voor de dag komt is hij ook weer niet. Hij kan echt wel wat deze man. Voor dit ongeinspireerde optreden (ook al is het in Bakkeveen) een 4.

servaas
spoelie90 schreef:
Hoi servaas. Is het desinteresse in anderen dat je alleen maar dingen plaatst en nooit ergens commentaar op geeft?

Hoe kom je erbij? Kijk eens hier.

Een korte samenvatting:

Aantal stemmen: 1.600
Aantal berichten: 253

Bovendien laat ook dit topic regelmatig zien dat ik voor een (deugdelijke) kritiek toch vooral op andere sites moet zijn. Net als literatuurkritiek is muziekkritiek blijkbaar een kunstje dat niet iedereen beheerst.

Daarom laat ik het recenseren graag over aan anderen die meer deskundigheid claimen op dat gebied. Ook mijn mening over de nieuwste romans van Tommy Wieringa of Dave Eggers vorm ik niet al na het lezen van het eerste hoofdstuk, dus waarom zou ik dat wel doen na het bekijken van één video?

Belangstelling voor mijn favorieten, dan moet je hier zijn! Ook door te selecteren laat je immers wat van je voorkeuren zien. Bij ieder album vind je daar bovendien een relevante review en een passende quote. Weet je meteen hoe ik erover denk. Doe er vooral je voordeel mee!

En soms bevalt iets me zo goed dat ik er anderen graag op wijs. Mag toch ?

Ik vind de toon van jou vrij irritant, Servaas. En ik denk velen met mij. "Deugdelijke kritiek", waar heb je het over? Dit topic is gewoon bedoeld om goede muziek met elkaar te delen en daarover je gevoelens te uiten zonder een betoog te moeten schrijven. En dat inderdaad op basis van een video. Is dat niet je ding, dan hoef je hier ook niets te plaatsen toch?

Ontopic: Cam Penner, best aardig. Doet me beetje denken aan Israel Nash qua zangintonatie en songstructuur. Maar dan wel minder overtuigend. Een 6,3.

Hendrik68
Ach mensen, ergert u zich vooral niet aan elkaar maar geniet. Bijvoorbeeld van de "nieuwste" Townes van Zandt. Vanaf 5 februari in de winkels. Sunshine Boy.

Ik beloof u de volgende keer een iets originelere keus dan Townes, maar ik wilde jullie dit niet onthouden.

Lekker hoor, 8 van mij.
Ik heb de release overigens gisteren toegevoegd

Cam Penner:
Inderdaad erg inspiratieloos en gezapig. Vind dat Daniel Israel Nash Gripka met die vergelijking ernstig beledigt... 3

servaas schreef:

Hoe kom je erbij? Kijk eens hier.

Een korte samenvatting:

Aantal stemmen: 1.600
Aantal berichten: 253

Iemand die zich hier zó graag profileert als de grote intellectueel moet toch wel door hebben gehad dat ik het had over dit topic? Beetje flauw dit...

Bovendien laat ook dit topic regelmatig zien dat ik voor een (deugdelijke) kritiek toch vooral op andere sites moet zijn. Net als literatuurkritiek is muziekkritiek blijkbaar een kunstje dat niet iedereen beheerst.

Hilarisch dat we dit mogen optekenen uit de mond van de man die zijn 'kritieken' hier alleen ventileert door middel van citaten uit andermans reviews. Voor recensies zal een ieder zijn eigen sites en tijdschriften en dergelijke hebben. Het leuke van deze site, en van dit topic in het bijzonder, dat de user zelf in de gelegenheid wordt gesteld om iets naar voren te brengen en/of daar commentaar op te geven.

Daarom laat ik het recenseren graag over aan anderen die meer deskundigheid claimen op dat gebied. Ook mijn mening over de nieuwste romans van Tommy Wieringa of Dave Eggers vorm ik niet al na het lezen van het eerste hoofdstuk, dus waarom zou ik dat wel doen na het bekijken van één video?

Die vergelijking gaat aardig uit de bocht en heeft volgens mij ook niet zoveel met dit topic van doen. Ik denk ook wel dat je dit met me eens bent. Als jij namelijk echt van mening was dat één nummer zich net als een boekfragment zich niet zou lenen voor een korte beoordeling, zou dat je hebben weerhouden je fragmenten te plaatsen.

Belangstelling voor mijn favorieten, dan moet je hier zijn! Ook door te selecteren laat je immers wat van je voorkeuren zien. Bij ieder album vind je daar bovendien een relevante review en een passende quote. Weet je meteen hoe ik erover denk. Doe er vooral je voordeel mee!

Nah, de beweegredenen voor de schrijfsels daar heb ik nooit begrepen. Maar ja, het staat hier een ander in beginsel compleet vrij om te plaatsen wat hij of zij wil. Ook als het gaat om knip- en plakwerk. Laat ik me daar dus maar afzijdig houden (zoals de meeste users).

En soms bevalt iets me zo goed dat ik er anderen graag op wijs. Mag toch ?

Hèhè. Terug waar het begon. In één zin vat je daar de helft van dit topic.
Iedereen hier vindt het leuk om een ontdekking te plaatsen. Nóg leuker wordt het dan wanneer je hoort wat anderen daarvan vinden.
En dat is wat ik bedoel, en waarvan ik denk dat je dat nog wel eens nalaat. Het zou toch leuk zijn als we eens van je horen wat JIJ er van vindt en niet de recensenten van één of ander tijdschrift.

Om wat leven in de brouwerij te houden (en omdat ik, ondanks dat het een erg tof nummer en artiest is, vind dat 2 keer dezelfde artiest achter elkaar insturen niet tot een officielie inzeniding behoord).

Hank Williams III

Yep, de kleinzoon van.

Cam Penner: 4,5
Het raakt me helemaal nergens; niet in mijn hart, niet in mijn oren, niet eens in mijn tenen.

Townes van Zandt - Sunshine Boy; 6,75
Niet helemaal overtuigd, het nummer loopt op 1 of andere manier niet zo lekker. Stem ook net iets te onvast.

Hank Williams III - 'N Scheutje Isaak,een Dinosaur Sr. riedeltje, en net een korreltje fijner schuurpapier dan Bingham. Niet verkeerd, maar 'k ben ook niet Himmelhoch jauchzend verrukt: 7

servaas
spoelie90 schreef:

En dat is wat ik bedoel, en waarvan ik denk dat je dat nog wel eens nalaat..

Mon Dieu, mon Dieu, ayez pitié de soi et de son pauvre peuple !

Famous last words ... May the Lord have pity on you and your poor people !!!

Hank Williams III: heerlijk, een 8.5

Townes van Zandt wordt eigenlijk overal de hemel in geprezen. Ik word er eigenlijk nooit lyrisch van. 7

@Servaas
Goh. Helemaal in je eigen stijl weer met andermans teksten lopen te leuren. En dan ook nog tweetalig. Enorm knap.
Laten we hopen dat je je voegt naar de bijnaam van je inspiratiebron van vandaag.

servaas
spoelie90 schreef:
Laten we hopen dat je je voegt naar de bijnaam van je inspiratiebron van vandaag.

Vrees dat ik je nog vaak moet teleurstellen, mon cher ami

Hendrik68
Ik ken de details bij dit nummer van Van Zandt nog niet, maar ik vind dit nummer veel meer passen bij zijn werk zoals dat op In the beginning te horen is. Kortom werk van voor zijn debuut en niet van begin jaren 70. Hoe dan ook, ik vind het (uiteraard) wel een heerlijk nummer en geef het een 8.

Hank Williams III ook bepaad niet verkeerd. Lekkere stem. Leuke vergelijking van Oldfart, zit wel wat in. 7,5.

Waarom stel je je toch zo asociaal op, Servaas? Het lijkt wel alsof je alleen je eigen posts relevant vindt en de rest je totaal niet interesseert. En alsof dat nog niet genoeg is, schoffeer je de anderen ook nog eens. Het is zoals Daniël al zei: we zijn hier gewoon liefhebbers onder elkaar en een beetje interactie (reacties op de muziek die anderen posten) i.p.v. al dat eenrichtingsverkeer mag best. Als dat beneden je stand is, kun je dit topic beter links laten liggen.

Hank Williams III bevalt mij in ieder geval wel, en jou?

servaas
herman schreef:
Waarom stel je je toch zo asociaal op, Servaas? Het lijkt wel alsof je alleen je eigen posts relevant vindt en de rest je totaal niet interesseert. En alsof dat nog niet genoeg is, schoffeer je de anderen ook nog eens. Het is zoals Daniël al zei: we zijn hier gewoon liefhebbers onder elkaar en een beetje interactie (reacties op de muziek die anderen posten) i.p.v. al dat eenrichtingsverkeer mag best. Als dat beneden je stand is, kun je dit topic beter links laten liggen.

Constateer ik hier een gevalletje van zelfbevlekking, Herman, katholiek zeker? Dan hoop ik dat het je oplucht!

'Asociaal ..., beneden je stand ..'.

Grote woorden als je zelf zo weinig discreet optreedt en iemand openlijk 'aan de schandpaal nagelt'. Blijkbaar een voorkeur voor middeleeuwse recht. Dan kan ik je Barbara Tuchman's Distant Mirror: The Calamitous 14th Century van harte aanbevelen! Of wel wat ouder, maar wel in een taal die je waarschijnlijk beter beheerst Huizinga's Herfsttij der Middeleeuwen.

Als je me iets duidelijk wil maken, ok, maar dat kan ook anders.

Persoonlijk sla ik een 'moderator' hoger aan. Maar ja, iedereen moet een hobby hebben en waarschijnlijk zijn ze op Musicmeter blij dat jij dat wil doen. Nog tijd over? Dan moet je hier eens naar kijken!

Hierbij vraag ik je vriendelijk om je post aan te passen.

Wow. Reken maar niet dat de man naar zichzelf kijkt.

Edit. Laat ik hier niet de psycholoog uithangen. Maar dat je vol zit van jezelf en daardoor vergeet de kritiek eens inhoudelijk te lezen, mag duidelijk zijn.

geniaal

Haha, ik heb veel gezien, maar servaas, jij slaat echt alles. Iedereen geeft aan zich aan jouw stijl te ergeren en nog steeds blijf je doorgaan met je irritante quotes en verwijzingen naar boeken waar niemand om heeft gevraagd. Herman heeft gewoon helemaal gelijk, maar je wil het blijkbaar gewoon niet horen. En als klap op de vuurpijl heb je ook nog steeds niet op een recente video gereageerd, maar alleen zelf iets geplaatst. Applaus

Ontopic: Townes nummer vind ik erg tof. Een 8. Hank Williams: 7.

Laat ik dan zo vrij zijn er gelijk een nieuwe video overheen te gooien...

David Wiffen - Never Make a Dollar That Way

Oiii, ik dacht er ook over na om David Wiffen te plaatsen, leuk!! Alleen 'One Step' is zoveel mooier, man!

Prachtige stem, natuurlijk. En fair - ook een mooi lied.

Masimo schreef:
Alleen 'One Step' is zoveel mooier, man!

Ja, zo hoor je er meer. Ik ben het er niet mee eens. Zou hem zelfs niet op twee zetten, want Driving Wheel is ook geweldig!
Wie weet vindt de rest het leuk om te oordelen: One Step

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:30 uur

geplaatst: vandaag om 06:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.