MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Maak kennis met folk, americana, roots en beoordeel

zoeken in:
Hendrik68
Da's ook toevallig, ik ook op nummer 9. Had jij niet net als ik John Fullbright op 1 staan? Dan ben ik ook wel benieuwd naar de rest van je top 10. Ben ook aangenaam verrast dat de eerste 2 dit direct voldoende vinden. Dit is echt een stijl van muziek die totaal verkeerd kan vallen. Als mensen dit saai en slap vinden, dan zou ik me dat nog voor kunnen stellen ook.

Vind het ansich wel een mooi nummer, alleen het duurt simpelweg twee minuten te lang. Dan ben ik de aandacht een beetje kwijt. Een 6,5

Ome Townes is meerdere malen langs gekomen in dit topic, en is misschien de origineelste keuze niet meer.
Zijn laatste album wordt grootendeels over het hoofd gezien.
Jaren na zijn hoogte punt kwamen er nog 2 albums uit, in de '80s kwam At My Window uit en in 1994 kwam zijn laatste wapenfeit 'No Deeper Blue'.

Townes klinkt afgetaaid, de drank heeft zijn tol geist en dat is duidelijk te horen in zijn stem. Op dit laatste album, echter, opend hij met zijn 4 duisterste nummers ooit geschreven (vind ik). Sommige gebaseerd op de nachtmerries die hij had. 'The Hole' is daar een perfect voorbeeld van, ook deze 'Marie' hoort daar bij. Bijzonder angstaanjagend, de sfeer die dit nummer oproept.

Het is jammer dat 'No Deeper Blue' na de eerste vier nummers eigenlijk ontaard in een standaard folk album en nergens die sfeer meer weet te bereiken, en soms zelfs wat luchtig aan doet. Het album sluit met 'To Long Gone', en dat had niet beter gezegd kunnen worden..

Marie:

Hendrik68
Dat zijn laatste album veelal over het hoofd gezien wordt ligt ook aan de moeizame verkrijgbaarheid van het album. Ik hoop hem binnenkort eindelijk binnen te krijgen, maar ben pas gerust als hij echt binnen is. Ik ken alle nummers wel, maar als gehele CD is het net even wat plezieriger luisteren. Dit nummer is een van de vele hoogtepunten op dit album. Een 8,5.

Mooi nummer hoor. Een 8. Ik moet echt meer naar Townes luisteren...

Voor mij is dit iets waar je echt voor moet gaan zitten, aandachtig naar moet luisteren. Dat zal de reden zijn waarom ik nog nooit echt fan ben geworden van hem, want dat doe ik te weinig.
Zoals hij hier klinkt, had ik hem niet eerder gehoord. Als je het tegenover elkaar zet, de snik in zijn stem in de vroege jaren vs de doorleefdheid van zijn stem nu, heb ik meer met die doorleefde stem. 7.5 en op zoek naar dit album. Kon wel eens een omslagpunt zijn...

Hype of niet, de muziek is gewoon steengoed.

Ja, Rodriguez is mooi hoor.
Soms irriteer ik me wel een beetje aan zijn stem, moet het dan ook zeker niet te vaak achter elkaar horen.
Wat hij in ieder nummer, ieder nummer(!), weet te bereiken is een perfecte balans tussen een vrij poppygeluid en aardige diepgang. De akkoorden die hij speeld liggen zo onwijs lekker in het gehoor dat men het eigenlijk niet slecht kan vinden.
Hij schrijft/schreef aardige teksten, behoorlijk kritisch zo ook deze.
De strijkers zijn opzich een mooie toevoeging aan het nummer, maar het klinkt ook een beetje vreemd. Dat komt waarschijnlijk omdat je een hele hoop strijkers hoort, en Rodriguez vrij intiem klinkt. Soort van vreemde echo daardoor.

8

Hendrik68
Ken Rodriguez mede dankzij de hernieuwde aandacht inmiddels aardig goed. Kan me er niet druk om maken of dit een hype is of niet. Als ze bij meerdere van dit soort artiesten een hype creeren hoor je mij niet klagen. Prima dat dit soort muziek hernieuwde aandacht krijgt. Wordt niemand minder van. Qua beoordeling sluit ik me volledig bij Ducoz aan. Heb je een heel album lang zijn stem gehoord ben je er wel even klaar mee. Zijn nummers vind ik over het algemeen van een gelijkwaardig, maar wel hoog, niveau. Weinig prijsnummers, maar ook geen dieptepunten. Het is over het algemeen de sfeer die het hem doet bij mij. Voor Cause een 7,5.

7.5
Hebben jullie de docu al gezien? Een aanrader.

Jep. maar ik heb wel van een betrouwbare bron gehoord dat het allemaal vrij geromantiseerd is aangezien hij helemaal niet zo onbekend was in de rest van de wereld als in de docu wordt gezegd...

Problemen met plug ins en weet ik allemaal niet wat, verhindert me te luisteren.
Krijg zo langzamerhand flink de pest in van computers.
Die niet ophoudende godvergeten stroom aan rommel en dingen waar ik geen hol van snap of niet om heb gevraagd....

Dus geen desinteresse, maar cyberleed

Volgens mij is deze man hier ook nog niet voorbij gekomen:

Kippenvel van hier tot heel ver. Jackson C Frank is misschien wel mijn favoriete "singer-songwriter" allertijden. Hij speelt magnifiek en zijn stem is ook magnifiek. Een 9,5.

Hendrik68
Kan hem niet openen, sterker, ik kan geen enkel filmpje meer zien via deze site. Wel als ik gewoon naar Youtbube ga. Hoewel, gisteren op mijn werk lukte het ook al niet. Nou ja, zal wel een keer weer goedkomen.

Heb nog nooit van de man gehoord. Ik zal eens gaan You Tuben. Ik open net het albumtopic, daarin staat dat het echt voor liefhebbers van Nick Drake en Tim Buckley van de eerste 2 albums is. Ik heb net een paar nummers beluisterd en moest inderdaad erg aan Tim Buckley denken. Ik kan niet zien welk nummer je geplaatst hebt Spoelie, maar de nummers die ik net draai: Blues run the game (over Tim Buckley gesproken), Kimble, Milk & Honey. Allemaal erg goed. Helemaal in mijn wijk dit. Vreemd dat ik er nog nooit van gehoord heb. Ik was een beetje bang voor de vergelijking met Nick Drake. Vind ik goed, maar brengt me vocaal te weinig. De stem van Frank is echter smullen geblazen.

Hendrik68
Ik heb inmiddels kunnen zien dat het om My name is Carnival gaat. Ja, prima nummer, 7,5. Heb zijn hele debuut inmiddels beluisterd op Spotify. Is me heel goed bevallen. Zo op het eerste gehoor net onder de absolute top. Ik word er vrolijk van, maar het overdondert me niet. Ik word overigens helemaal niet vrolijk van zijn levensverhaal. Wat een triest verhaal.

Ja, teveel voor één mens zou je zeggen. Als je ook ziet hoe hij er op het eind van zijn leven uit zag.. Ik zal het maar onder een linkje verstoppen.

Fantastische artiest, inderdaad. Er zijn ook opnames van een oudere Jackson C, de Jackson C Frank van de foto van spoelie90. Erg mooie opnames, met een doorleefde, emotionele stem. 'Tumble in the Wind' is er een, kan nu geen geschikt linkje vinden, alleen.. Het opzoeken waard!!

Drivin' & Cryin', dat die nog nooit zijn voorbijgekomen in dit topic is toch wel een kleine schande...

Hendrik68
Ik ga niet alle pagina's bij langs om te kijken of iets al eerder is geplaatst. Ik vind het persoonlijk niet erg als ik sommige artiesten vaker langs zie komen. Ik vond het in ieder geval wel weer tijd voor een bandje en wordt met Drivin'n'Cryin' prima bediend. Lekker bandje. Ken ze redelijk en vind ze ook redelijk. Geen absolute topper in mijn ogen. Drive-By Truckers, om maar een voorbeeld te noemen, vind ik vele malen beter. Maar Drivin'n'Cryin' is op zijn tijd prima. Voor dit nummer een 6,5.

Daniel, ik luister Drivin'N Crynin' vanavond! Ben benieuwd!

DnC blijft voor mij wat te simplistisch en weet niet van de grond te komen.
Ze bouwen op, maar blijft bij de opbouw en veraderd tot een waas.
Dat komt ook omdat ik vrijwel heel het nummer ondersteuning van een drumkit mis.
Ik vind het jammer. 6,5

Drivin' & Cryin': heeft niet heel veel om het lijf, zo is mijn eerste indruk. Het klinkt wel lekker. 7
Steve Adey: grijpt me niet. Maar deze muziek zou ik ook eerder 's avonds dan 's ochtends opzetten. Wellicht heeft het daarmee te maken. 5.5

Hendrik68
Mij raakt Steve Adey ook niet. Is totaal niet mijn smaak. Zowel 's morgens als 's avonds niet.

Mweh, sorry, maar vind het een beetje een zeiknummer. Een 5.

Ja godver

Revanche dan?

Hendrik68
Dat lijkt me wel ja. Prachtig nummer zeg. Doet me heel erg aan Springsteen denken trouwens. Dikke 8 voor dit nummer.

Otis Gibbs
Zijn album uit 2012 draai ik regelmatig, maar dit is misschien nog wel beter. 8,5 bij de eerste luisterbeurt. Hij is/was trouwens in Nederland. Ik heb hem helaas gemist afgelopen week.

Hendrik68
Zie je wel Ducoz? We vallen best wel mee soms. We kunnen ook maar beter vrienden blijven, want we zijn nog maar met zijn vieren in dit topic actief volgens mij.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:42 uur

geplaatst: vandaag om 09:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.