Genres / Overigen / Maak kennis met folk, americana, roots en beoordeel
zoeken in:
0
geplaatst: 19 maart 2013, 12:24 uur
De sfeer in dit nummer bevalt me wel. Mooie hoes ook trouwens. 7 van mij.
0
Hendrik68
geplaatst: 19 maart 2013, 14:32 uur
De 24 uur zijn nog niet helemaal voorbij, maar ik moet straks weg en iedereen heeft zijn zegje over het vorige filmpje zo ongeveer wel gedaan. Toch weer leuk die verschillende beoordelingen.
Mijn volgende filmpje is van Bob Neuwirth. Deze man schreef de Janis Joplin klassieker Mercedes Benz, dat ook op zijn debuut album uit 1974 terug te vinden is. Verdienstelijk debuut vind ik. Na zijn debuut duurde het maar liefst tot 1988 voor hij weer een album uit zou brengen. Mijn bijdrage komt van het uitstekende album Look Up uit 1996. Luister en geniet van de man die zich tot de vriendenkring van Bob Dylan mag rekenen.
Mijn volgende filmpje is van Bob Neuwirth. Deze man schreef de Janis Joplin klassieker Mercedes Benz, dat ook op zijn debuut album uit 1974 terug te vinden is. Verdienstelijk debuut vind ik. Na zijn debuut duurde het maar liefst tot 1988 voor hij weer een album uit zou brengen. Mijn bijdrage komt van het uitstekende album Look Up uit 1996. Luister en geniet van de man die zich tot de vriendenkring van Bob Dylan mag rekenen.
0
geplaatst: 19 maart 2013, 16:43 uur
Prachtig. Ik heb toevallig deze week het album uit 1988 gehoord. Een erg goed album trouwens, in een iets andere, meer countryachtige stijl dan dit nummer. Maar net als op dat album is het bij dit nummer genieten van de puurheid van zijn muziek. Heel mooi, 8,5.
0
geplaatst: 20 maart 2013, 19:01 uur
Ik gooi er dan maar een volgende in. Misschien geen échte folk/americana, maar wel een beetje vergelijkbaar. Het is een liedje van The Stands, een Engelse band in 2002 opgericht en in 2005 weer uit elkaar gegaan. Dit is het titelnummer van het werkelijk prachtige debuutalbum All Years Leaving uit 2004. Gaat het vooral luisteren! Let niet op het gemiddelde, die is voor het grootste deel niet gebaseerd op stemmen van serieuze muziekliefhebbers
Genoeg geluld. hier het nummer.
Genoeg geluld. hier het nummer.
0
geplaatst: 20 maart 2013, 20:31 uur
Al hoewel ik ook een beetje fan ben van de Cave SIngers, en de gene die die band ook kennen zullen weten wat ik bedoel, vind ik deze stem niet heel erg fijn om naar te lusiteren. Buiten dat een vrij aardig nummertje 6.
0
geplaatst: 21 maart 2013, 10:12 uur
Bob Neuwirth: weet mij niet echt te bekoren. Het is zeker puur, maar met zo'n monotoon stemgeluid en vrij sober gitaarspel is het mij net wat te kaal. 6
The Stands: de mondharmonica is lekker, maar die zanger met zijn lange uithalen (you are stiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiil the saaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaame) irriteert me na een minuut of 2 al. Krap aan een voldoende. 5,5
The Stands: de mondharmonica is lekker, maar die zanger met zijn lange uithalen (you are stiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiil the saaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaame) irriteert me na een minuut of 2 al. Krap aan een voldoende. 5,5
0
geplaatst: 21 maart 2013, 15:13 uur
The stands: 7: heb al veel zevens gegeven de laatste tijd en kom er nu weer op uit. Liedje zit goed in mekaar en de uithalen kan ik ook goed hebben, alhoewel het stemgeluid me iets minder bevalt.
0
Hendrik68
geplaatst: 21 maart 2013, 16:10 uur
Mijn mening wijkt niet af van de heren hierboven. Met het nummer is weinig mis, met de stem is alles mis. Daarom slechts een 6.
0
geplaatst: 21 maart 2013, 16:37 uur
Haha, leuk om te zien hoe meningen dan kunnen verschillen. Ik vind die stem juist heerlijk 

0
geplaatst: 21 maart 2013, 19:29 uur
De Daniƫl schreef:
Haha, leuk om te zien hoe meningen dan kunnen verschillen. Ik vind die stem juist heerlijk
In dat geval moet je de Cave Singers eens checken, als je dat nog niet heb gedaan

0
geplaatst: 21 maart 2013, 23:01 uur
Ian Matthews,
Ik denk dat het aan de video ligt, want het klinkt wat 'flashy'. Ik vind wel dat hij een lekker melodietje weet te bereiken en in de verte moet ik een heel klein beetje aan CSN denken als ze samen zingen, of Buffalo Springfield als ik preciezer moet zijn.
Buffalo Springfield - Go An...
Best lekker dus en van mij krijgt het een wel verdiende 7
Ik denk dat het aan de video ligt, want het klinkt wat 'flashy'. Ik vind wel dat hij een lekker melodietje weet te bereiken en in de verte moet ik een heel klein beetje aan CSN denken als ze samen zingen, of Buffalo Springfield als ik preciezer moet zijn.
Buffalo Springfield - Go An...
Best lekker dus en van mij krijgt het een wel verdiende 7

0
geplaatst: 22 maart 2013, 11:38 uur
Hij klinkt inderdaad niet best, ik had hem gister zelf niet meer via youtube beluisterd. Hij staat ook op Spotify
0
geplaatst: 22 maart 2013, 13:19 uur
8,5 voor Matthews. Ik vind dit een van zijn betere nummers, heerlijke melodielijn.
Ik heb altijd sympathie voor hem gehad, niet alleen voor zijn eigen werk maar ook voor zijn keuze wat betreft covers. Ik bedoel maar, Knowing the Game heeft hij zelf geschreven, maar op datzelfde album covert hij Gene Clark, Tim Hardin, Mickey Newbury, Paul Siebel en Dan Penn, stuk voor stuk favorieten van me. Neemt niet weg dat ik nog altijd het meest geniet van zelf geschreven werk zoals bijvoorbeeld dit nummer of het gros van If You Saw Through My Eyes (wat trouwens een geweldig album is).
Ik heb altijd sympathie voor hem gehad, niet alleen voor zijn eigen werk maar ook voor zijn keuze wat betreft covers. Ik bedoel maar, Knowing the Game heeft hij zelf geschreven, maar op datzelfde album covert hij Gene Clark, Tim Hardin, Mickey Newbury, Paul Siebel en Dan Penn, stuk voor stuk favorieten van me. Neemt niet weg dat ik nog altijd het meest geniet van zelf geschreven werk zoals bijvoorbeeld dit nummer of het gros van If You Saw Through My Eyes (wat trouwens een geweldig album is).
0
geplaatst: 22 maart 2013, 13:25 uur
Ja inderdaad, over de hele is dat album denk ik ook beter. En áls ik dan een cover zou moeten plaatsen, zou dat Morgan the Pirate zijn.
0
geplaatst: 22 maart 2013, 18:06 uur
Ik ga een beetje te vroeg, vergeef me... ik moet zo naar Amsterdam. Had het gister al met wat mensen gedeelt maar nu dan ook in het topic.
Afgelopen jaar kwam het debuut van de 19 jarige Jonah Tolchin uit. Een fantastische rootsplaat van een talent om in de gaten te houden. Er staat niet veel materiaal van de plaat op youtube, alleen deze met videoclip.. het doet wat goedkoop aan maar hey! Ik zou trouwens zeggen dat er betere nummers op de plaat staan
Afgelopen jaar kwam het debuut van de 19 jarige Jonah Tolchin uit. Een fantastische rootsplaat van een talent om in de gaten te houden. Er staat niet veel materiaal van de plaat op youtube, alleen deze met videoclip.. het doet wat goedkoop aan maar hey! Ik zou trouwens zeggen dat er betere nummers op de plaat staan

0
geplaatst: 23 maart 2013, 11:40 uur
Jonah Tolchin: 1 zwaluw maakt nog etc. ....maar klinkt behoorlijk goed, of dit ook een album lang blijft boeien moet nog blijken: 7,25
Matthews was favoriet van een overleden vriend; lang niet gehoord; 7
Matthews was favoriet van een overleden vriend; lang niet gehoord; 7
0
Hendrik68
geplaatst: 23 maart 2013, 11:44 uur
Talentje hoor die Tolchin. Je kunt je niet voorstellen dat deze man nog zo jong is. Hij klinkt alsof hij alles al heeft meegemaakt. Ik ben aan mijn 2e luisterbeurt op Spotify bezig en inderdaad Rocks & Nails dat de afsluiter is op zijn album is lang niet het beste nummer op dat album. Dus wie dit nummer goed vindt kan het album zonder problemen aanschaffen.
Iain Matthews is leuk maar niet meer dan dat. Leuk om een liedje even tussendoor te horen van hem. Het album waar dit nummer vanaf komt is niet slecht, maar wel erg oppervlakkig. Hij bevat helaas ook een cover van Do Right Woman van de Flying Burrito Brothers. Schande zoals er met die klassieker wordt omgesprongen. Kan je gewoon niet maken.
Iain Matthews is leuk maar niet meer dan dat. Leuk om een liedje even tussendoor te horen van hem. Het album waar dit nummer vanaf komt is niet slecht, maar wel erg oppervlakkig. Hij bevat helaas ook een cover van Do Right Woman van de Flying Burrito Brothers. Schande zoals er met die klassieker wordt omgesprongen. Kan je gewoon niet maken.
0
geplaatst: 23 maart 2013, 13:21 uur
Hij klinkt alsof hij alles al heeft meegemaakt.
....dacht ik ook tijdens het beluisteren, en is misschien ook wel meteen het voorbehoud wat ik ervoer.
0
geplaatst: 23 maart 2013, 13:26 uur
Hendrik68 schreef:
Hij bevat helaas ook een cover van Do Right Woman van de Flying Burrito Brothers. Schande zoals er met die klassieker wordt omgesprongen. Kan je gewoon niet maken.
Hij bevat helaas ook een cover van Do Right Woman van de Flying Burrito Brothers. Schande zoals er met die klassieker wordt omgesprongen. Kan je gewoon niet maken.
Zo slecht is dat toch niet? Ik ben wel met je eens dat de versie van de FBB beter is. Ook een cover trouwens. Dan Penn heeft het nummer geschreven.
Jonah Tolchin had ik al een tijdje op m'n lijstje staan na een paar goede recensies die ik had gelezen. Dit is een goede aanleiding om het hele album eens te luisteren. Voor dit nummer een 7.
0
Hendrik68
geplaatst: 23 maart 2013, 14:16 uur
Moet je zeker gaan beluisteren. Ik vind hem wel iets minder dan John Fullbright, maar heeft ook weer een heel andere stijl, dus moeilijk te vergelijken. Bij de eerste tonen moest ik direct aan Blaze Foley denken die ik sinds het filmpje hier in het topic heel veel beluisterd heb. Wat blijkt, er staat zelfs een Foley cover op.
Ja ik vind die cover van Do Right Woman gewoon slecht. Kan er niks aan doen. Ik ben zo ongeveer de enige hier die Matthews niet zo goed vind, dus het zal aan mij liggen.
Ik wist trouwens helemaal niet dat Dan Penn hem geschreven. Weer wat geleerd.
Ja ik vind die cover van Do Right Woman gewoon slecht. Kan er niks aan doen. Ik ben zo ongeveer de enige hier die Matthews niet zo goed vind, dus het zal aan mij liggen.
Ik wist trouwens helemaal niet dat Dan Penn hem geschreven. Weer wat geleerd.
0
geplaatst: 23 maart 2013, 15:12 uur
Ik vind ten eerste dat jongelingen die roots/americana en aanverwanten muziekstijlen spelen en een album weten op te nemen sowieso al wel een beetje op handen gedragen mogen worden. Het blijft toch een kleine zeldzaamheid. Dat gezegd hebbende word ik nog niet heel erg overdonderd door zijn album, maar nogmaals, gezien zijn leeftijd vind ik het wel heel knap wat hij neerzet. Rock & Nails vind ik een van de betere nummers. Een 7,3.
0
geplaatst: 23 maart 2013, 17:54 uur
Moet eerlijk bekennen dat zijn muziek me niet echt weet te raken (heb ook wat andere nummers gehoord). Kwestie van smaak, kan wel begrijpen dat anderen hier wel wat in zien, opvallende sound voor een 19 jarige. 6,5 voor dit nummer.
0
geplaatst: 23 maart 2013, 18:02 uur
Hier nog zo'n jong talent. Voor mij is het 1 van de fijnste ontdekkingen van de laatste tijd: Barna Howard. Iets ouder dan Tolchin, eveneens vorig jaar met zijn eerste plaat gekomen. Hij is nog zo onbekend dat er alleen maar live uitvoeringen van een aantal nummers op youtube staan, maar deze komt dicht genoeg bij het origineel om het hier te posten.
Nummer heet "Promise, I Won't Laugh":
Nummer heet "Promise, I Won't Laugh":
0
Hendrik68
geplaatst: 23 maart 2013, 18:19 uur
Ik heb zijn album direct maar even opgezet bij Spotify en ook dit is een ware ontdekking zeg. Weer een andere iets meer folky en minder rootsy sound. Ik vind het prachtig. Kan niet zeggen of ik Howard of Tolchin beter vind. Maar dat hoeft ook helemaal niet, allebei goed mag wat mij betreft ook. Ik vind ze vooral allebei een prachtige stem hebben.
0
geplaatst: 24 maart 2013, 01:48 uur
Barna Howard : De eerste naam die mij te binnen schiet is John Prine en dat is een compliment naar deze jonge zanger toe. Een belofte voor de toekomst!
0
geplaatst: 24 maart 2013, 02:46 uur
Ik plaats dit clipje alvast nu, omdat ik het morgen vast niet terug kan vinden. ( en overdag slaap)
kwam dit net via, via, via tegen
Dus nog even niet beoordelen, maar morgen pas, okee?
Meer jong talent:
kwam dit net via, via, via tegen
Dus nog even niet beoordelen, maar morgen pas, okee?
Meer jong talent:
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.