MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Maak kennis met folk, americana, roots en beoordeel

zoeken in:
Hendrik68
Lekkere strakke traditionele country. Mag ik graag horen. 7.

Pure country, zo komt het hier niet vaak voorbij. Ik vind het wel aardig, maar 6 minuten duurt me te lang voor dit nummer. 6,5

Hendrik68
Ik heb gisteren hun nieuwste album Runaway Freeway Blues beluisterd op Spotify en dat is bepaald een aanrader. Stuk rootsier ook dan je op basis van bovenstaand nummer zou mogen verwachten. Heerlijke mix van roots en country.

Weer een inzending van mij, ik moet een beetje aan Steve Earle denken.

Black Lillies krijgen van mij een 6,5

Deze had ik ook al eens geplaatst, maar dat heeft nog niet tot meer stemmen geleid bij het album. Vooral die stem van McCauley is genieten! 8

He, dit is mooi. Ga eens wat meer beluisteren. Een 7,5.

Edit: lastig te vinden dit. Staat ook niet op Spotify? Op Grooveshark staan maar 3 nummers van het album. Ik luister nu naar Blue Eyes, heel goed nummer!

Hendrik68
Op You Tube zijn bijna alle nummers van Middle Brother wel te vinden. Aardig bandje wel. Dit nummer is ook weinig mis mee. 7.

Het is een gelegenheidsformatie, bestaande uit de zangers van Dawes, Deer Tick en Delta Spirit. Van mij mag er snel meer komen, ik vind het beter dan de bands waarvan de heren doorgaans deel uitmaken.

Deer Tick vind ik een goede band, maar de andere twee kende ik nog niet. Weer meer om te luisteren

Middle Brother: 6

Iets te romantisch en harmonieus voor mij. De genoemde bands ken ik wel en vooral Dawes vind ik een 2erangs pop/rock bandje. Groot in Amerika trouwens, maar hier gelukkig wat minder bekend. Gewoon mijn mening natuurlijk, ieder zijn ding.

Om nog even kort op The Black Lillies terug te komen, dat geplaatste nummer is eigenlijk nogal afwijkend voor de rest van hun nieuwe album, dat veel meer in het teken staat van rustige rock met veel slide gitaar. Zoals Hendrik al zei, aanrader!

7,5 voor Middle Brother. Erg mooie stem heeft die Mccauley inderdaad, mooi liedje ook.

The Black Lillies ook zeker niet verkeerd, ook leuk uitgevoerd trouwens in dit filmpje. 7 van mij.

Wooden Wand - Southern Colorado Song

Nergens wil het echt spannend worden... Een 5,5.

Wooden Wand is wil mijn ding, maar werkt beter als album dan als los nummer. Helaas kon ik gister niet gaan om ze te zien. 7.6

Hendrik68
Als dit nummer kenmerkend is voor de stijl van Wooden Wand dan is dit zeker niet mijn stijl, maar slecht is dit natuurlijk ook niet. Dit is me alleen niet spontaan genoeg. Ik heb het idee dat er heel lang aan een tekentafel is gewerkt om een bepaald gevoel te creeren. Dat werkt niet voor mij. Beetje hetzelfde gevoel als ik ook bij Phosphorescent heb. Soms een briljant nummer, maar een heel album is tamelijk vervelend. Het is een beetje de symfonische rock variant op de roots. Symfonische rock is ook niet even een gitaar pakken of even achter de piano gaan zitten en gaan. Daar wordt ook maandenlang gesleuteld om iets perfect te krijgen en de spontaniteit is allang verdwenen. Dat gevoel heb ik hier ook.

Dat is wel een aardige omschrijving. Alleen mag ik het wel graag horen, dit soort uitgesponnen nummers.

Dit stokje heeft niet zo'n heel sterk betoverend effect op mij, misschien omdat ie van hout is?
Beetje D-BT-Light dit nummer: 6,5

Lastig om hier een score aan te geven, de zanger vind ik zo op t eerste gehoor een beetje Billy Corgan die opeens country/blues rock doet. Zal wel eens een albumpje opzoeken en dan hoop ik dat die stem me niet teveel gaat irriteren. Muzikaal in ieder geval wel fijn.

De zanger is Kevn Kinney en die zit al behoorlijk lang in "het vak" en doet niet "opeens" country/blues rock Zowel zijn soloalbums (waarvan Flower and the knife mijn favoriet is) als de albums met Drivin' 'N 'Cryin zijn stuk voor stuk meer dan het beluisteren waard.

Je leest niet goed Daniël, hij heeft het over Billy Corgan die ineens Country/Blues zou zingen.
De vergelijking met zijn stem hoor ik in de verte wel.

Ik geef n 6

Binnen het genre is het niet meteen een stemgeluid wat je daarmee associeert.
Hoewel op het randje van duizend in een dozijn, toch lekker. Voor mij gered door die geweldige gitarist op die SG; mooie toon, fraaie solo's: 7

Hendrik68
Ben ik het helemaal mee eens. Drivin 'n' cryin is een prima band, maar echte uitschieters heb ik zelden voorbij zien komen. Live gaat het heen veel beter af. Daarom ook een 7,5 voor dit nummer. Goeie keus.

Ik heb net een artieste ontdekt die een beetje op het randje van dit topic balanceert. Af en toe is het meer pop folk. Het bevat echter genoeg rootsy elementen om in dit topic aanwezig te mogen zijn. De dame heet Amy Speace en draait al een aantal jaren mee zonder echt door te breken. Deze voormalige toneelspeelster zou door mij ook niet gauw ontdekt zijn als ze geen duet met John Fullbright had opgenomen. Dit duet komt van haar nieuwe album "How to sleep on a stormy boat" dat voor mij nu al een zekerheidje in mijn top 10 voor dit jaar is.

Helemaal niks mis mee Hendrik; mooi verstild nummer, prettige sfeer, en past hier prima i.m.o.: 8

Wooden Wand: 6,5, redelijk nummer maar wil me toch niet echt raken, ook niet naar meerdere luisterbeurten.

Drivin n Cryin: gemengde gevoelens, muzikaal genoeg te genieten maar vind het liedje zelf niet heel bijzonder. Ook een 6,5.

Amy Speace: ook hier ben ik niet kapot van het liedje, maar mag vooral die stem van Fullbright erg graag horen, ook wel een leuke combinatie dit trouwens. Voorzichtige 7 van mij.

Speace: ik vind het wel heel stemmig en tam. 6'je incl. bonuspunt voor Fullbrights aanwezigheid.

Drivin N Cryin: nummer teert inderdaad vooral op de kunsten van de man op gitaar. Irritante stem, die zangert. 5

Ik heb wel weer eens zin in een echte ontdekking eigenlijk...

Mooie stem heeft die Fullbright, ja, er zit iets in z'n stem dat gelijkend is aan de stem van Josh T. Pearson, ik weet niet precies wat het is. Amy Speace vind ik wat minder bijzonder, het liedje zelf idem dito. Maar die Fullbright is een goeje knoap.

Adrian Crowley - The Saddest Song, uit 2012. Ein bisschen Smog/Callahan, ein bisschen Noah & The Whale, ein bisschen Adrian Crowley.

Niet slecht, maar moet net te veel aan Leonard Cohen denken, om niet een kleine irritatie op te lopen; 6
Dat het daarbij i.m.o. ook wat buiten de kaders van dit topic valt doet er dan eigenlijk niet zo toe.

Hij stond nog op m'n lijstje van 2012-nog luisteren-albums. Ik heb dit nummer nu 3x beluisterd, maar het komt maar niet binnen. 5,5

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:10 uur

geplaatst: vandaag om 20:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.