MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Maak kennis met folk, americana, roots en beoordeel

zoeken in:
Pearls Before Swine; door mij volledig vergeten band...kan de schoonheid nu beter waarderen dan toen. Damals teveel met heftige gitaren bezig denk ik. Nu een 7,5.

Christy Hays een fijn nummer zonder echt groots te zijn; 7

Pearls Before Swine: past wel in mijn straatje, dit doet me (nog) niet heel erg veel maar ik heb inmiddels een album toegevoegd aan mijn playlist. Vooralsnog een 6,5.

Hendrik68
Heb vanmorgen een paar nummers van dit album van PBS en wat andere nummers opgezocht. Ik ga daar na de zomer toch eens wat meer van horen. Beviel me niet allemaal, zoals de vreselijke versie van Suzanne van Cohen. Blijf toch eens van zijn werk af zou je zeggen. Voor de rest vond ik het echter best wel aardig, niet super, maar een paar luisterbeurten verder en het kwartje zou zomaar kunnen vallen.

The Use of Ashes vind ik een geweldig album en dit nummer nog het beste nummer ook. Ik smul van de schitterende melodielijnen en teksten die Tom Rapp op dit album uit zijn mouw schudde. 10

Vento Vivimus
Heb vanmiddag mijn lijstje met de mooiste albums uit de 2010's op het forum gepost. Bij het afstoffen van mijn verzameling constateerde ik dat hier - voor zover ik heb kunnen nagaan - nog nooit een track voorbij kwam van een van de - volgens mij - opvallendste americana/roots albums van de laatste jaren: Gretchen Peters's Hello Cruel World.

Dat wil ik hierbij goed maken:

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Hendrik68
Geweldig nummer dit. Geweldige stem ook. Dikke 8.

Grappig, dit nummer draaide wij vorige maand ook in onze uitzending (keuze van mijn collega overigens).

Gretchen Peters volg ik al vanaf haar eerste albums en haar nieuwste album "Hello Cruel World" kan zich mijns inziens meten met haar oudere werk. Van dit album vind ik "The Matador" nog net iets mooier, maar voor dit nummer heb ik net als Hendrik een dikke 8 over.

Pearles Before Swine: zonder spraakgebrek had ik er vast een voldoende voor over gehad. Nu heb ik 'em na anderhalve minuut weggeklikt. Zonde, want dit soort 60's platen mag ik over het algemeen graag horen.

Gretchen Peters kende ik nog niet. Dit is een ontdekking, wat een schitterend nummer. 9

Christy Hays: 6'je, maar het kan ook alleen maar tegenvallen na Peters.

Gretchen Peters: wauw. Echt heel mooi. 9

J.J. Cale. Ideaal voor zwoele zomeravonden en nachten. Dit nummer draai ik graag in de auto, met de raampjes open. Het is sowieso een toffe gast, kijk de docu "To Tulsa and Back" maar eens.

Gretchen Peters al vaker gehoord, maar nooit tot aanschaf van een album overgegaan.
Die klik is er net niet..7tje.

J.J. Cale: ik ben fan. Ik heb de docu ook gezien, een aanrader inderdaad.

Ik ben ook een fan van J.J. Cale. Als je kijkt naar zijn indrukwekkende oeuvre sinds 1972, dan is hij in het roots genre met afstand de beste singer-songwriter ooit.
Townes Van Zandt, ook van uitzonderlijke klasse, was een betere tekstschrijver, maar muzikaal gezien verslaat J.J. Cale hem.
Van de huidige generatie bevallen Jeffrey Foucault en Greyson Capps mij het meest.

Gretchen Peters, 7.3

J.J. Cale vind ik persoonlijk heel wat spannender. Ken het niet, zal eens opzoeken. 8.3

Ducoz schreef:
Pearls Before Swine
Another Time is heel heel mooi. Het album The Use of Ashes moet ik altijd nog 'ns gaan leren kennen. Goed dat je het opbrengt, Ducoz..

En nog meer woorden na mijn afwezigheid: die Dexateens (Neil Armstrong) vind ik een leuke ontdekking, m'n waarde ThirdEyedCitizen. Dank.

Gretchen Peters: erg mooi nummer inderdaad, vooral ook zeer mooi uitgevoerd hier. Ik heb het album een tijdje geleden al is gehoord en dat maakte over het geheel genomen iets minder indruk op me dan eerder werk van haar, met name "The Secret of Life" doet het erg goed bij mij. Maar op elk album van haar staan wel een paar prachtige liedjes, zeker een artiest die ik in de gaten blijf houden. 8 voor dit nummer en deze performance.

JJ Cale: heb ik minder mee, 6,5.

Hendrik68
Waar je bij Cale nog wel eens sterke koffie nodig hebt om wakker te blijven houden de heren van Lynyrd Skynyrd je probleemloos bij de les

Dit schreef ik in het topic van Second Helping van Lynyrd Skynyrd. Daar sta ik nog steeds achter. Het nummer is natuurlijk best wel aardig in de uitvoering van Cale. Ik hou echter absoluut niet van de stijl die Cale hanteert. Klinkt voor mij niet relaxed, maar eerder gemakzuchtig. De vleesgeworden 6-jes cultuur. Dus daarom een 6. Sorry.

Ga mijn mening herzien over Gretchen Peters; nog een paar keer beluisterd; nu weer, en in alle (zondags)rust valt het kwartje wel; 8+

J.J. Cale is onlosmakelijk verbonden met een groot deel van mijn jonge jaren. Was de favoriet van een veel te vroeg verloren vriend.
Dat soort dingen kleurt je beleving van een artiest behoorlijk....
Hoewel sfeervol en bijna altijd goed vind ik zijn repertoire anno nu wel een beetje eentonig.
Samen met gasten als Tony Joe White, staat hij wel altijd garant voor dat lekkere lome warm weer, southern, gevoel. Dus voor een dag als vandaag zeer toepasselijk.
For old time's sake: een 7.
R.I.P.: Peter

En wat vinden we hiervan?
Scooter Brown Band:

Mij wat te glad. 5

dat vind ik ook. 4.5

Niet mijn kopje thee. 4.

Iemand die dit heeft en wel kwijt wil?
Zie mijn bericht daar. Een kwalitatief goede kopie (tegen betaling uiteraard) is ook welkom PM me maar als je me kunt helpen.

Hendrik68
Scooter Brown Band vind ik te mager: 5.

Hendrik68
Een man waar ik nog niet eerder van gehoord tot vorige week. Van zijn nieuwste album Predicting the Past is dit Smoke on ice, maar dan in een live uitvoering. Hier is David Olney.

Ook van mij een 5 voor Scooter Brown Band. David Olney kan me eveneens niet echt overtuigen: 6.

6. Niet slecht, niet opzienbarend.

David Olney: niet zo fijn: 5,75
The Black Lilies; fijn: 8

opletten L_T_B, die band was mijn inzending van april. Fijne band trouwens, 8.

David Olney: Fijne gitaar, irritant vlakke stem, 5.5.

Hendrik68
Ja zelfs een verstrooid persoon als ik kan me dat filmpje van Third Eyed Citizen herinneren. Misschien wel omdat ik hier direct enthousiast over was. Dit nummer is ook weer geweldig, zoals het hele album Runaway Freeway Blues erg goed is, zoals het jaar 2013 zo langzamerhand een erg goed jaar begint te worden. Ik had helemaal nog niet gestemd op het album. Vreemd, heb het net gedaan, met kans op verhoging.

Voor dit nummer een 7,5.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:24 uur

geplaatst: vandaag om 01:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.