MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Maak kennis met folk, americana, roots en beoordeel

zoeken in:
Hendrik68
Sorry, maar dit liedje verveelt nogal op den duur. Ik heb Callahan al vaker getest en kreeg altijd een soort gelijk gevoel als bij dit nummer. Ik zeg niet dat dit slecht is, maar er zit voor mij gewoon te weinig in om hier een voldoende voor te geven. 4.5.

Israel Nash: 8 - lekkere nette blues rock. Scheurt nergens uit de bocht, ook fijn. Doet me soms denken aan Pink Floyd.
Lanterns on the Lake: 8,5 - Geweldig, helemaal mijn ding! Kende ze nog niet, even opspeuren dus....
Sam Baker: 6,5
Bill Callahan: dit nummer een 6, maar hij heeft een stuk of 10 nummers die ik een 9 zou geven. Geweldige nieuwe plaat ook!

Ik gooi de Franse "chansonist" Oliver Novembre er in. Geniaal nummertje!

Vento Vivimus
1 video in 24 uur toch, dus ik beperk mijn reactie tot Bill Callahan en die krijgt van mij een dikke 9. Een instant klassieker als je het mij vraagt. Genieten ... Zeker voor Callahanieten..

Als het hele album dit niveau haalt, tracteert dhr Callahan - die eerder ook al als Smog een aantal ijzersterke albums afleverde - ons opnieuw op een juweeltje. Ik ben onder de indruk.

Alleen jammer dat je niet koos voor deze live uitvoering van dat nummer, die misschien nog wel beter
is dan de studio-/albumversie:

Van de verschillende recensies die ik over dit album & dit nummer las kan ik de volgende zeker niet onvermeld laten:

"When Bill Callahan was asked to describe “One Fine Morning” he said he wanted to create the soundtrack to the final moments of a western film. The song is that of peace after gun-fire, of the sun rise on a silent desert as wildlife scurry across the warming sand. At its core the song is about death, but is an absolute beautiful portrayal of life’s darkest moment. It is riding off into sun with “the skeleton crew” proud and at peace. The video above is Callahan standing as a wise oak facing the New York crowd protected only by his delicate guitar and calming baritone. Watch the video and listen to the original, of my favorite track, from my favorite album of the year thus far."

Bron: Quit Mumbling

En daarmee ben ik het nu (voorlopig) eens helemaal mee eens. Als ik de rekening nu moest opmaken was dit mijn 'Song of the Year 2013'.

staralfur schreef:
Sam Baker: echt heel erg mooi. Gauw op zoek naar meer! 9

Sam Baker: 9. Sam Baker is een singer/songwriter van zeldzame klasse.... Goede wijn behoeft geen krans & ook zijn concert bij Mijnheer Frits in Eindhoven op de 16de van deze maand was weer finger-lickin'-good !!!

Servaas verzorgde vorig jaar op dit forum overigens een aardige introductie op Sam Baker..

Vento Vivimus schreef:
Servaas verzorgde vorig jaar op dit forum voor een aardige introductie op Sam Baker..

Hendrik68
Olivier Novembre: In de info bij het album waar dit afkomt staat trouwens dat hij uit Canada komt, maar dat terzijde. Ik vind het een buitengewoon originele keus en helemaal niet gek dit. Betwijfel of ik me verder in zijn oeuvre ga verdiepen, maar voor een keer is dit prima te doen. 6,5.

Vento Vivimus schreef:
Als het hele album dit niveau haalt, tracteert dhr Callahan - die eerder ook al als Smog een aantal ijzersterke albums afleverde - ons opnieuw op een juweeltje. Ik ben onder de indruk.
(blablablabla)
En daarmee ben ik het nu (voorlopig) eens helemaal mee eens. Als ik de rekening nu moest opmaken was dit mijn 'Song of the Year 2013'.
Maar lieve vent, je hebt door dat dit een nummer uit 2011 is? Een zeer mooi nummer, dat ben ik volledig met je eens (een mede-Callahaniet, zogezegd), maar we zijn inmiddels alweer een plaat verder. Die ook goed is, overigens. Small Plane. Topper.

Sam Baker klinkt mooi, alhoewel er nog wel in de song zelf te winnen is, denk ik. Maar mooi, ja. Ook props voor Servaas en Vento.

Vento Vivimus
Masimo schreef:
Maar lieve vent ...

Klopt. Je hebt helemaal gelijk. Ik haalde twee albums door elkaar. Het was blijkbaar al laat gisteren of
iets te copieus gedineerd.

Alleen heet het album dat eerder deze maand verscheen niet 'Small Plane', maar 'Dream River' en daar heb ik dan weer gelijk in.

Zullen ze bij Sounds in Venlo blij zijn dat ze binnenkort niet 1 Callahan album omzetten, maar gelijk 2. Stijgt de omzet in oktober toch weer snel met 100%!

& ik houd ook vol dat dit tot nu toe het sterkste nummer is dat ik dit jaar gehoord heb. Ik laat me graag door zijn nieuwe album op andere gedachten brengen.

Bill Callahan: zeker niet slecht, maar het doet me weinig. 5.

Vento Vivimus schreef:
(quote)

Alleen heet het album dat eerder deze maand verscheen niet 'Small Plane', maar 'Dream River' en daar heb ik dan weer gelijk in.
Weet ik, ik schreef het enkel belabberd op. Small Plane is een mooi lied, bedoelde ik. Als vervanger voor One Fine Morning - ik dacht, dat bied ik aan als een alternatief als topper van 2013.
Verwacht wel een andere sound dan Apocalypse!! (oa zeer aanwezige fluit). Small Plane is verreweg het sterkste nummer (wat mij betreft), de rest huppelt daar nog wat achter. Maar het moet nog een beetje nestelen in mijn hoofd, het is meer aangekleed, waardoor subtiliteiten wat minder snel naar boven komen drijven. Maar afijn, ik denk dat ik 'm ook wel op LP zal kopen.

Hendrik68 schreef:
Olivier Novembre: In de info bij het album waar dit afkomt staat trouwens dat hij uit Canada komt, maar dat terzijde. Ik vind het een buitengewoon originele keus en helemaal niet gek dit. Betwijfel of ik me verder in zijn oeuvre ga verdiepen, maar voor een keer is dit prima te doen. 6,5.

Je hebt helemaal gelijk, hij komt uit Canada

Het kwartje met Callahan wil bij mij niet vallen.

Olivier Novembre had ik zelf nooit gevonden, echt buiten mijn straatje dit. Gaandeweg bevalt het me steeds beter, niet in de laatste plaats door de opbouw van het nummer. 7,5

spoelie90 schreef:

Olivier Novembre had ik zelf nooit gevonden, echt buiten mijn straatje dit. Gaandeweg bevalt het me steeds beter, niet in de laatste plaats door de opbouw van het nummer. 7,5

Het nummer Passager Dans L'Univers is wellicht een betere instap in zijn album. Is geen tuubje van, maar hier kun je het volledige album beluisteren:
Éponyme | Olivier Novembre - oliviernovembre.bandcamp.com

Mctijn schreef:
Het nummer Passager Dans L'Univers is wellicht een betere instap in zijn album.

Mijn commentaar was alles behalve negatief toch? Ik vind dit voldoende aanlokkelijk om het album te gaan beluisteren. Of bedoel je dat dit niet echt representatief is daarvoor?

spoelie90 schreef:
(quote)

Mijn commentaar was alles behalve negatief toch? Ik vind dit voldoende aanlokkelijk om het album te gaan beluisteren. Of bedoel je dat dit niet echt representatief is daarvoor?

Precies
Opener Passager Dans L'Univers is meer representatief voor de rest van het album, terwijl afsluiter La Fleur imo het beste nummer is.

The Wood Brothers: bij toeval ontdekt op youtube, vooral dit nummer is blijven hangen. De rest van het album (Loaded) is best aardig, maar haalt m.i. niet dit niveau.

Hendrik68
Toen ik vannacht thuiskwam van mijn werk stond er toch echt een filmpje van Vento. Ik denk morgenvroeg nog maar eens luisteren en nu staat dit filmpje er ineens. Grappig. Ik vind dit een prima song, maar als jij zegt dat dit nummer er bovenuit steekt dan ben ik bang dat een heel album niet zal boeien. Maar het gaat nu even om dit nummer en die geef ik probleemloos een 7.

Grappig, Hendrik.
Het doet me toch wel sterk aan een rootsier versie van The Tallest Man on Earth denken, geinig dat je het in een wat meer americana jasje meer kan waarderen Van mij ook een 7, maar niet wereld schokkend, maar dat is ook niet nodig. Het klinkt wat droog

Vento Vivimus
Hendrik68 schreef:
Toen ik vannacht thuiskwam van mijn werk stond er toch echt een filmpje van Vento. Ik denk morgenvroeg nog maar eens luisteren en nu staat dit filmpje er ineens. Grappig. .

Een filmpje per 24 uur was toch de afspraak? Omdat ik bij het topic 'Muziek uit Afrika' vannacht ook al een nieuwe video postte - die ik nog hoger aansla - laat ik het blue grass voorlopig maar even groeien. Als er zich geen andere ijverige tuinman meldt, komt de video van vannacht binnenkort wel weer voorbij.

The Wood Brothers krijg ik nu niet bepaald wood van, om maar even een makkelijke inkopper te maken. 4.8

Hendrik68
Klopt Vento, maar ik ben inmiddels op een leeftijd dat wanneer ik 's avonds iets denk te zien en 's morgens is het weg dat ik direct aan mezelf ga twijfelen.

Ducoz, dit zijn Amerikanen die in hun eigen taal zingen. De Tallest man is een Zweed die in het Engels zingt en ook nog met een heel vervelend cynisch toontje, zodat het al helemaal niet geloofwaaridg meer klinkt, voor mij dan he. Dat is het verschil. Trouwens, volgens mij beoordeelde ik het filmpje van de Tallest Man helemaal niet zo slecht. Het was zelfs aanleiding omThe Wild Hunt te gaan luisteren,om vervolgens voor een enorme teleurstelling te komen staan. Een nummer ging nog, maar al gauw werd het knap irritant. Kan gebeuren.

Vento Vivimus
The Wood Brothers. Is het rustiek eiken of eerder Zweedse spaanplaat? Ik vermouth het laatste. vooral door de gelijkenis met idd The Tallest Man tenminste in dit nummer. Daarom een 7,4 voor deze video.

Ik maak er zelfs een 8,4 van, want op Spotify vond ik hun laatste album 'The Muse' dat vandaag in de VS verschijnt & dat Buddy Miller produceerde. En dat klinkt uitstekend ! Dj voor de tip!

Met voorlopig de negende track 'Who the Devil' als persoonlijke favoriet. Een beetje The Felice Brothers meet Los Lobos. Met een vleugje Avett Brothers misschien.

En omdat ik het toch niet kan laten ...

Servaas, je maak het er zo niet echt overzichtelijker op met al die links naar Spotify etc... Maar we kunnen het nog zo vaak zeggen, echt begrijpen zul je het niet doen denk ik.

Dat nummer Postcards From Hell van The Wood Brothers vind ik mooi. Een 7,7.

De Daniƫl schreef:
Servaas, je maak het er zo niet echt overzichtelijker op met al die links naar Spotify etc... Maar we kunnen het nog zo vaak zeggen, echt begrijpen zul je het niet doen denk ik.

(Voor de honderste keer) eens. Rekening houden met anderen (overzichtelijkheid van het topic) is blijkbaar geen prioriteit.

Postcards from Hell maakt mij niet nieuwsgierig naar het verdere oeuvre van the Wood Brothers. 6

Deer Tick - Big House, van het nieuwe album Negativity

Ja, dat nieuwe album. Ik weet het dus nog niet helemaal. Ik vond ze toffer toen ze in die alt-country vaarwateren zaten. Het gaat nu steeds meer richting de rock. Desalniettemin ga ik ze morgenavond wel zien in Paradiso. Hopelijk spelen ze ook veel eerder werk, maar dat zal wel goedkomen.

Voor dit nummer een 6,5.

Hendrik68
Ik vond Deer Tick in het verleden nooit bijzonder en schoof hun albums al snel aan de kant. Hun nieuwste album klinkt na de eerste beluistering daarentegen uitstekend. Een openbaring voor mij, dit is een van de vele prachtige nummers. Een van de eerste echt prima ontdekkingen van het najaar. Na de prachtige releases in de zomer van Statesboro Revue, David Olney en Guy Clark viel het een beetje stil. Dit nieuwe album van Deer Tick en de nieuwste Chet O'Keefe (Because of You) maken dat het najaar veelbelovend wordt. Maar goed we dwalen af. Voor dit nummer een 8,5. Prima stem ook die man.

Geen fan van Deer Tick, van wat ik eerder hoorde, maar dit kan ik goed hebben. 7

Even kijken, waar was ik gebleven...

Bill Callahan: ik kan zijn stem heel goed hebben, maar weet me niet het volledige nummer te boeien dit. Toch wel 6,8

Olivier Novembre: zie ik me toch ineens Leo Ferre voorbij komen in dat filmpje. Die vind ik nou geweldig, ben alleen bang dat het niet echt past in dit topic. Leuk om is wat in het Frans te doen. Ik zal er binnenkort ook is wat buitenlanders tegen aan gooien. 6,8 voor dit nummer. Die Tim Buckley achtige uithalen op het laatst kan ik wel waarderen trouwens.

Wood Brothers. 5,5, doet me weinig.

Deer Tick: redelijk maar vond de eerder geplaatste liedjes van Deer Tick en Middle Brother toch wat beter. 6,5.

Dear Tic: 5,8. Krappe voldoende. Stem lijkt op Tallest Man on Earth. Het nummer gaat nergens naar toe helaas.

Geeft mij de gelegenheid om mijn beste nummer (tot nu toe) van dit jaar te noemen. Een 9 van mij. Ben benieuwd wie hier enigszins mee eens is

edit: morgen dan maar fijne teaser

We moeten streng zijn, je mag hem morgen nog eens plaatsen. Tenminste, mij maakt het niet uit, maar genoeg mensen in dit topic die er wel mee zitten.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:09 uur

geplaatst: vandaag om 09:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.