Overig / Algemeen / Wandelen
zoeken in:
1
geplaatst: 18 maart 2022, 13:00 uur
GrafGantz schreef:
Gewoon gaan dan, Innsbruck en Interlaken zijn heel eenvoudig te bereiken per trein
(quote)
Gewoon gaan dan, Innsbruck en Interlaken zijn heel eenvoudig te bereiken per trein
Nog net iets dichterbij, vlak voor de grens met Oostenrijk, heb je ook nog het schitterende Estergebergte.
Daar ben ik in juni 2018 geweest met 4 kameraden voor een meerdaagse tocht en is absoluut meer dan de moeite waard.
Wij waren met de eigen auto, maar het is ook prima met de trein te doen voor hen die geen eigen vervoer hebben of met de huidige brandstofprijzen liever niet te ver rijden.
Vanuit Nederland kom je volgens mij makkelijk met de (nacht)trein in München en vandaar uit pak je een lokaal treintje naar Ohlstadt of eentje verder in Eschenlohe.
Vandaar uit loop je de bergen in en dan via verschillende toppen en hutten, zoals Hohe Kisten, de Krottenkopf, de Bischof en de Wank berg.
Moet er wel bijzeggen dat het voor iemand die nog niet bekend is met hooggebergte allicht wat te hoog gegrepen zou kunnen zijn, aangezien je tot wel ruim 2000 meter hoog kan gaan.
Althans, in het geval van de Bischof die 2033 meter hoog is, maar ook de Wank is al bijna 1800 meter.
Het gaat met regelmaat toch wel behoorlijk steil omhoog en omlaag, dus het is wel opletten waar je je voeten neerzet.
Uiteindelijk lekker genieten van halve liters in het Wankhaus met uitzicht op de Zugspitse, afdalen naar Garmisch-Partenkirchen en vandaar weer de trein terug naar München.
Onderweg zijn er hutten, maar die waren aardig aan de prijs, behalve opmerkelijk genoeg het overheerlijke lokale gerstenat

Bovendien hadden wij rugzak met tent en slaapspullen mee en hebben we mooi illegaal gekampeerd langs de route.
0
geplaatst: 18 maart 2022, 14:21 uur
Dit is een heel fraaie wandeling in Noorwegen, in de Hardangervidda
Wandelen naar Trolltunga | Afstand, praktische tips en weersvoorspelling - visitnorway.nl
Voor de 'climbers' is erook een 'via ferrata' versie: Trolltunga Via Ferrata - Trolltunga Active | Nature Attractions | Tyssedal | Norway - visitnorway.nl
Wandelen naar Trolltunga | Afstand, praktische tips en weersvoorspelling - visitnorway.nl
Voor de 'climbers' is erook een 'via ferrata' versie: Trolltunga Via Ferrata - Trolltunga Active | Nature Attractions | Tyssedal | Norway - visitnorway.nl
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 18 maart 2022, 14:44 uur
En per april gaat er een rechtstreekse veerboot van de Eemshaven naar Kristiansand. Soit, dan zit je nog niet meteen in de Hardangervidda, maar het maakt het toch wel wat makkelijker om zonder vliegtuig in Noorwegen te komen (al hoef je je over de milieuvriendelijkheid van bootreizen ook weer niet al te veel illusies te maken).
0
Mssr Renard
geplaatst: 18 maart 2022, 14:57 uur
Casartelli schreef:
(al hoef je je over de milieuvriendelijkheid van bootreizen ook weer niet al te veel illusies te maken).
(al hoef je je over de milieuvriendelijkheid van bootreizen ook weer niet al te veel illusies te maken).
Exact mijn gedachte. Ik vind dat een enorme drempel. Toen ik het voor het eerst las, dacht ik nog: 'dit is onze kans', maar toen dacht ik ook: 'hoeveel diesel(?) verstookt zo een boot?'.
Nee, dat gaan we dus niet doen. Maar op Denemarken hebben we wel onze blik gericht. Er zijn daar hunebedden, krijtrotsen, wadden, noem maar op.
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 18 maart 2022, 15:01 uur
Rijst wel de vraag hoe ver de zelfopoffering moet gaan...
Ik zie mezelf die boot naar Noorwegen nog wel een keer pakken, maar dan om de fiets mee te nemen, daar begin ik in het vliegtuig sowieso niet meer aan.
Onder normale omstandigheden is de impact van vervoer per schip overigens nog wel kleiner dan per vliegtuig, maar het verschil is kleiner dan met de trein. Dan moet die er alleen wel zijn.
Denemarken; jedem das seine. Ik blijf toch zitten met het beeld van een verlengstuk van Noord-Duitsland maar dan duurder, met slechter weer en een onverstaanbare eigen taal.
Ik zie mezelf die boot naar Noorwegen nog wel een keer pakken, maar dan om de fiets mee te nemen, daar begin ik in het vliegtuig sowieso niet meer aan.
Onder normale omstandigheden is de impact van vervoer per schip overigens nog wel kleiner dan per vliegtuig, maar het verschil is kleiner dan met de trein. Dan moet die er alleen wel zijn.
Denemarken; jedem das seine. Ik blijf toch zitten met het beeld van een verlengstuk van Noord-Duitsland maar dan duurder, met slechter weer en een onverstaanbare eigen taal.
1
Mssr Renard
geplaatst: 18 maart 2022, 15:12 uur
Ach, ik ken zoveel van Duitsland, België en Nederland nog niet. Trein en fiets brengen ons wel naar mooie en avontuurlijke plaatsen.
Zelfs onze week op de Veluwe was waanzinnig en ik geniet ook van mijn dagelijkse woon-werk-fietsreizen door Diemen en A'dam Zuidoost. Ik hoef weinig op te offeren.
Het is een idealistisch en principieel iets. Eenieder doet maar, wat eenieder goeddunkt. Zo weinig mogelijk vervuilen geeft mij een goed gevoel en dat telt vooral.
Zelfs onze week op de Veluwe was waanzinnig en ik geniet ook van mijn dagelijkse woon-werk-fietsreizen door Diemen en A'dam Zuidoost. Ik hoef weinig op te offeren.
Het is een idealistisch en principieel iets. Eenieder doet maar, wat eenieder goeddunkt. Zo weinig mogelijk vervuilen geeft mij een goed gevoel en dat telt vooral.
1
geplaatst: 18 maart 2022, 15:15 uur
Casartelli schreef:
D'r zijn echt wel prettige/leuke/interessante plaatsen in dat deel van Denemarken, zoals Aalborg (bekend van de akvavit) en Aarhus (meerdere leukeplatenzaken), maar verder is dat deel van Denemarken qua landschap net zo boeiend als het platteland van (Oost-)Groningen - no offence intended. Je kan jezelf een aardig beeld vormen mbv Streetview - wat op maps aardig lijkt, blijkt in werkelijkheid treurigheid troef, zoals de haf-kust waar je allerlei voorstellingen bij had gevormd.
En fiets in trein vervoeren - als je 'em niet zelf in- en uitlaadt - leidt regelmatig tot onprettige ervaringen.
Vanuit vroegere ervaringen met SNP ben ik toch wél een beetje allergisch geworden voor 'reizen met beperking van de footprint' i.c.m. kosten: vlieg je naar Madrid, om vandaar uit de bus te nemen naar Noord-Spanje, laat in de avond aankomen na een volle dag onderweg te zijn geweest, terwijl er op 50km rijden met bus of trein een ander vliegveld was.
Je kunt jezelf natuurlijk ook afvragen wat de impact/footprint is van de talloze digitale gedachtenscheten die eenieder, niet alleen hier maar ook elders, op het web post.
1
geplaatst: 18 maart 2022, 15:21 uur
In eigen land is er ook nog de Dutch Mountain Trail in Zuid-Limburg.
de Wilhelminaberg (225m), Schneeberg (257m), Vaalserberg (322m), Eijserbos (197m), Gulperberg (157m), Hakkenberg (252m), Kattenroth (209m) en tot slot d’n Observant (157m).
Totaal 100 km en 2000 hoogtemeters, dus dat moet in een lang weekend wel te doen zijn.
Het kan zelfs onder de 12 uur...
Staat hier nog op de emmer lijst en ook de route van 129 km met gravelbike/mountainbike lijkt me mooi om nog eens mee te pikken.
edit: Het Krijtlandpad van ruim 90 km en zo'n 2500 hoogtemeters in Zuid-Limburg lijkt ook een prachtige route.
de Wilhelminaberg (225m), Schneeberg (257m), Vaalserberg (322m), Eijserbos (197m), Gulperberg (157m), Hakkenberg (252m), Kattenroth (209m) en tot slot d’n Observant (157m).
Totaal 100 km en 2000 hoogtemeters, dus dat moet in een lang weekend wel te doen zijn.

Staat hier nog op de emmer lijst en ook de route van 129 km met gravelbike/mountainbike lijkt me mooi om nog eens mee te pikken.
edit: Het Krijtlandpad van ruim 90 km en zo'n 2500 hoogtemeters in Zuid-Limburg lijkt ook een prachtige route.
0
geplaatst: 18 maart 2022, 15:28 uur
Stalin schreef:

Vwb dat laatste verwijs ik je graag naar de andere posts va Mssr Renard over MTB'ers

1
geplaatst: 18 maart 2022, 15:48 uur
Mjuman schreef:
Vwb dat laatste verwijs ik je graag naar de andere posts va Mssr Renard over MTB'ers
(quote)
Overigens vraag ik mij nog steeds af of mtb-paden wel in bossen/natuurgebieden horen, maar dat is een andere discussie, en ik heb ook geen alternatief in gedachten. aldus Mssr Renard op 6 januari jongstleden.
Of doel je hier niet op ?
0
Mssr Renard
geplaatst: 18 maart 2022, 15:52 uur
Stalin schreef:
Overigens vraag ik mij nog steeds af of mtb-paden wel in bossen/natuurgebieden horen, maar dat is een andere discussie, en ik heb ook geen alternatief in gedachten. aldus Mssr Renard op 6 januari jongstleden.
(quote)
Ik weet ook geen oplossing. Het gaat mij vooral om het doodrijden van dieren; padden, hagedissen enzo. Sommige heel dunne paden zijn ook niet geschikt voor beiden (lopers / fietsers). Maar goed gereguleerd moeten er wel oplossingen zijn.
0
geplaatst: 18 maart 2022, 15:56 uur
Stalin schreef:
(quote)
eerder is er uitgebreider over 'geboomd' en toen heb ik ook verwezen naar mijn ervaringen op de Pelgrimsroute naar Santiago de Compostela waar men op bepaalde tracé's de wijsheid heeft gehad wandelaars en mtb's er over gescheiden paden te leiden. Het hoogst irritante pling-pling-pling-pling (meaning: opzij, opzij, opzij- ik wil veel sneller- terwijl het de facto een voetgangerspad is) kon dan worden vermeden.
2
geplaatst: 18 maart 2022, 16:01 uur
Mssr Renard schreef:
Ik weet ook geen oplossing. Het gaat mij vooral om het doodrijden van dieren; padden, hagedissen enzo. Sommige heel dunne paden zijn ook niet geschikt voor beiden (lopers / fietsers). Maar goed gereguleerd moeten er wel oplossingen zijn.
(quote)
Het is lastig inderdaad en ik vind ook dat we in dit land zeker zuinig moeten zijn op de restjes natuur die ons nog resten en dat zeg ik mede als iemand die graag mag mountainbiken.
Natuur in Nederland lijkt een steeds schaarser goed te worden en dus moeten we het met steeds meer mensen gaan delen.
Maar door de mountainbike uit de natuur te weren en enkel nog nog door voorsteden en langs data centra te laten fietsen, haal je de lol wel uit de hobby.
Daarnaast gaat een stukje vriendelijkheid een lange weg en hoef je heus niet altijd als een volslagen idioot over een pad te scheuren en eventuele toevallige voetgangers de berm in te jagen.
Gewoon even afremmen, vriendelijk groeten, rustig elkaar passeren en weer door...
Ik heb sowieso nooit iets gesnapt van al die idioterie van mountainbikers (maar ook racefietsers, iets wat ik zelf nota bene ook doe) die denken dat ze altijd midden in een race zitten en menen de grondeigenaren te zijn van de route waar ze zich op dat moment bevinden.
Te beroerd om even te willen afremmen en dus maar als een krankzinnige gaan zitten bellen...opzij, opzij, opzij, maak plaats, maak plaats, maak plaats.
Zelf heb ik zowel op mijn mountainbike, als mijn racefiets geen bel en ik heb nagenoeg nog nooit een boos gezicht of gefrustreerde opmerking naar mijn fietshelm gekregen.
Gewoon even afremmen en ''hallo'' of ''goedenmiddag'' zeggen en dan zeg ik er vaak even met een glimlach bij dat ik geen bel heb en vooralsnog lijken de mensen daar geen moeite mee te hebben en groeten ze vriendelijk terug en laten ze je er vervolgens netjes langs.
2
geplaatst: 18 maart 2022, 16:26 uur
Je doet je naam geen eer aan, Stalin. Dit soort vriendelijk gepraat en gedrag ondergraaft de statuur van een echte dictator.
0
Mssr Renard
geplaatst: 18 maart 2022, 16:29 uur
Stalin, ik las je antwoord met veel geruststelling. Je lijkt me erg vriendelijk en inlevend.
Ik ben echt niet tegen het plezier van anderen. Maar heb soms wel moeite met plezier ten koste van. Zo is watercrossen ook vast leuk, tot er doden vallen.
Nu ja, het was een mooie week en ik kan voor de rustige mtb'er best het Speulder Sprielder Bos aanbevelen.
Edit: ik heb Stalin vandaag nog een monster genoemd. Sorry.
Ik ben echt niet tegen het plezier van anderen. Maar heb soms wel moeite met plezier ten koste van. Zo is watercrossen ook vast leuk, tot er doden vallen.
Nu ja, het was een mooie week en ik kan voor de rustige mtb'er best het Speulder Sprielder Bos aanbevelen.
Edit: ik heb Stalin vandaag nog een monster genoemd. Sorry.
1
geplaatst: 18 maart 2022, 16:48 uur
EttaJamesBrown schreef:
Je doet je naam geen eer aan, Stalin. Dit soort vriendelijk gepraat en gedrag ondergraaft de statuur van een echte dictator.
Ha ha ha !!!
Dit is inderdaad niet gunstig voor mijn reputatie vrees ik.
Maar gauw weer een lukraak gekozen groep mensen laten arresteren en ''zuiveren'' en dan voel ik me vast weer een stuk beter.
4
Soledad
geplaatst: 18 maart 2022, 17:11 uur
Tsja in het duingebied hier in de buurt loopt het volledig uit de klauwen met mountainbikers. Daarbij wil ik vooropstellen dat ik hun die heerlijke hobby van harte toe gun. Er zijn hier echter geen mountainbiketrails: ze mogen (bijna) overal. Vooral in het weekend levert het gevaarlijke situaties op. Je kunt als gezin nauwelijks een wandeling maken zonder om de minuut aan de kant gejoeld, geschreeuwd en gebeld te worden. Het gaat zover dat ik m’n hardlooprondjes bij mooi weer in het weekend niet meer maak.
Laat ik heel duidelijk zijn: er zijn genoeg goedgemanierde MTB’ers die rekening houden met anderen en gewoon genieten van de natuur. Helaas zijn er tegenwoordig evenzoveel asociale hufters. Kuddes van 10 MTB’ers, constant en keihard schreeuwend door het duin, niet even kunnen wachten maar wandelaars letterlijk voor de sokken rijden (ik heb als hardloper twee keer een duw in m’n rug gehad). En op die paar spaarzame paden waar het bij wet verboden is om te fietsen ivm erosie enzo kom je die lui alsnog tegen met hun asociale kop. Ik heb al een aantal keer een stevige aanvaring gehad dus voor mij is de lol er wel af. Ik kwam er namelijk voor mijn ontspanning…
Laat ik heel duidelijk zijn: er zijn genoeg goedgemanierde MTB’ers die rekening houden met anderen en gewoon genieten van de natuur. Helaas zijn er tegenwoordig evenzoveel asociale hufters. Kuddes van 10 MTB’ers, constant en keihard schreeuwend door het duin, niet even kunnen wachten maar wandelaars letterlijk voor de sokken rijden (ik heb als hardloper twee keer een duw in m’n rug gehad). En op die paar spaarzame paden waar het bij wet verboden is om te fietsen ivm erosie enzo kom je die lui alsnog tegen met hun asociale kop. Ik heb al een aantal keer een stevige aanvaring gehad dus voor mij is de lol er wel af. Ik kwam er namelijk voor mijn ontspanning…
0
Mssr Renard
geplaatst: 18 maart 2022, 17:24 uur
Helaas geldt dat voor Waterland voor wat betreft racefiets-peletons. Ik gebruik zoveel (waar) mogelijk de wandelpaden, maar op sommige stukken deel je de weg. Dan is 100 km/u best wel gevaarlijk. Van gewone fietsers geen last. E-bikes gaan trouwens ook best hard, maar die vormen dan weer geen peletons.
Ik hoop dat onze vers bij elkaar gestemde bestuurders hier een voor iedereen prettige oplossing voor gaan zoeken. Samenleven is vooral samen leven.
Ik hoop dat onze vers bij elkaar gestemde bestuurders hier een voor iedereen prettige oplossing voor gaan zoeken. Samenleven is vooral samen leven.
1
geplaatst: 18 maart 2022, 18:03 uur
Soledad schreef:
Tsja in het duingebied hier in de buurt loopt het volledig uit de klauwen ...
Klopt helaas allemaal wat je schrijft. Heb precies dezelfde ervaringen (in precies hetzelfde gebied: duingebied Heemskerk). Het wordt tijd dat er aparte wandelpaden komen, gemengd verkeer is vaak levensgevaarlijk.Tsja in het duingebied hier in de buurt loopt het volledig uit de klauwen ...
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 18 maart 2022, 19:39 uur
Mssr Renard schreef:
Helaas geldt dat voor Waterland voor wat betreft racefiets-peletons. Ik gebruik zoveel (waar) mogelijk de wandelpaden, maar op sommige stukken deel je de weg. Dan is 100 km/u best wel gevaarlijk. Van gewone fietsers geen last. E-bikes gaan trouwens ook best hard, maar die vormen dan weer geen peletons.
Stoere wielrenner wel die in Waterland 100 km/u haalt.Helaas geldt dat voor Waterland voor wat betreft racefiets-peletons. Ik gebruik zoveel (waar) mogelijk de wandelpaden, maar op sommige stukken deel je de weg. Dan is 100 km/u best wel gevaarlijk. Van gewone fietsers geen last. E-bikes gaan trouwens ook best hard, maar die vormen dan weer geen peletons.
Ik doe dan nog even een duit in het zakje door als fietser over motorrijders te klagen en dan hebben we bingo.
3
geplaatst: 18 maart 2022, 19:47 uur
Casartelli schreef:
(quote)
Ik doe dan nog even een duit in het zakje door als fietser over motorrijders te klagen en dan hebben we bingo. https://i.imgflip.com/3eqjd8.jpg
Kan ik trouwens ook nog wel een beerputje opentrekken over die motormuizen nu we toch bezig zijn

Ben ze vaak genoeg tegengekomen tijdens mijn avonturen op de racefiets in de bergen van Europa.
Op zich prima natuurlijk, tenzij je ze tegenkomt op jouw kant van de weg op een bochtige bergpas, als ze met hun knie op de grond de bocht doorkomen.
Bergop heb je met je lage snelheid gelukkig nog wel de mogelijkheid uit te wijken.
Maar bergafwaarts ga ik toch wat harder en is het een potentieel soms best spannende situatie.
Direct na zulke hachelijke momenten moet ik toch altijd weer even denken aan die bikers episode van South Park en voel ik een sterke aandrang ze na te roepen, maar helaas zijn ze dan alweer een bocht verder.
2
Mssr Renard
geplaatst: 18 maart 2022, 20:27 uur
Maar goed.
Vandaag de laatste dag op en om de Veluwe. Met volledige bepakking wilden we 40km naar Apeldoorn. Maar na ongeveer 70km van de afgelopen dagen, was het wel okay zo.
We liepen daarom maar naar Putten (via het Speulder Sprielder Bos), want we kenden nog een Arboretum, ergens onderweg, bij Landgoed Schovenhorst met enkele gigantische levensbomen en mammoetbomen. We waren hier eerder al eens geweest, en wilden daar onze laatste kop thee met boterhammen nuttigen, voor de aanvang van de reis terug.
Totale wandeling vandaag: 10km
https://ibb.co/CP3xrs4
https://ibb.co/3kjsntS
Vandaag de laatste dag op en om de Veluwe. Met volledige bepakking wilden we 40km naar Apeldoorn. Maar na ongeveer 70km van de afgelopen dagen, was het wel okay zo.
We liepen daarom maar naar Putten (via het Speulder Sprielder Bos), want we kenden nog een Arboretum, ergens onderweg, bij Landgoed Schovenhorst met enkele gigantische levensbomen en mammoetbomen. We waren hier eerder al eens geweest, en wilden daar onze laatste kop thee met boterhammen nuttigen, voor de aanvang van de reis terug.
Totale wandeling vandaag: 10km
https://ibb.co/CP3xrs4
https://ibb.co/3kjsntS
1
geplaatst: 22 maart 2022, 16:26 uur
Kreeg vandaag een mailtje van wandelnet, met daarin
De beste 5 NS-wandelingen
Wat schetst mijn verbazing: op 1. De wandeling van Zeist naar Maarn, en op 5 die van Baarn naar Hollandsche Rading.
Twee wandelingen op een (ruime) steenworpafstand van hier, en de Blauwe Kamer (op 2) is ook dichtbij. Overigens vind ik zelf de ex-NS-wandeling (thans OV-stapper) Westerbouwing ook erg fraai.
Wat schetst mijn verbazing: op 1. De wandeling van Zeist naar Maarn, en op 5 die van Baarn naar Hollandsche Rading.
Twee wandelingen op een (ruime) steenworpafstand van hier, en de Blauwe Kamer (op 2) is ook dichtbij. Overigens vind ik zelf de ex-NS-wandeling (thans OV-stapper) Westerbouwing ook erg fraai.
0
Mssr Renard
geplaatst: 22 maart 2022, 16:32 uur
Mjuman schreef:
op 1 bij mij: Santpoort Noord -> Overveen.
Maar al die Utrechtse Heuvelrugwandelingen zijn fantastisch ook.
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 22 maart 2022, 16:43 uur
Nou, de Utrechtse Heuvelrug heeft als regio zeker zijn momenten, maar deze NS-wandeling (ik heb hem meerdere keren gelopen) vind ik toch echt een van de mindere uit de serie: veel best monotoon bos, veel nabijheid van grote wegen, etc.
Voor de rest:
- Blauwe Kamer Rhenen: erg mooi inderdaad
- Duinen van Zoutelande: nieuw in het assortiment sinds een jaar of zo, ook ruimschoots goedgekeurd
- Veluwezoom: al >30 jaar terecht een klassieker
- De Vuursche: wel een beetje een pretparkwandeling, maar als compromis met prima bereikbaarheid ook mooi genoeg
Voor de rest:
- Blauwe Kamer Rhenen: erg mooi inderdaad
- Duinen van Zoutelande: nieuw in het assortiment sinds een jaar of zo, ook ruimschoots goedgekeurd
- Veluwezoom: al >30 jaar terecht een klassieker
- De Vuursche: wel een beetje een pretparkwandeling, maar als compromis met prima bereikbaarheid ook mooi genoeg
0
geplaatst: 22 maart 2022, 17:29 uur
Als je het Trekvogelpad verder zou volgen, na Maarn, kom je verderop (na Amerongen) ook fraaie stukken tegen en ook het uitzicht over Kwintelooyen is fraai, net als dat over de uiterwaarden bij Rhenen - kun je ook een beeld vormen wat voor gevolgen de ijstijd heeft gehad (en je verbazen over het feit dat Rhenen en omgeving ooit een belangrijk rol speelde in de tabaksindustrie).
1
geplaatst: 22 maart 2022, 18:31 uur
Mooie omgeving daar inderdaad.
Ik heb in 2003-2004 nog tijdje op het terrein van het voormalige ziekenhuis aan de Brederodelaan gewoond, toen ik in Amsterdam werkte.
Op het terrein stond toen een compleet nieuwe wijk in de planning en tot die tijd kon je nog relatief goedkoop wonen in ziekenhuisvleugel.
Grote kamer voor jezelf en de rest deelde je dan met de rest van de bewoners op je gang.
Liep dan naar station Santpoort-Zuid en dan in de trein naar Amsterdam CS.
Hoop gefietst ook daar in mijn vrije tijd, met al die duinen om de hoek.
Aantal jaren geleden nog weer eens terug geweest op het terrein en die nieuwbouw is ondertussen wel klaar zag ik.
0
Mssr Renard
geplaatst: 22 maart 2022, 18:53 uur
Stalin schreef:
Ik heb in 2003-2004 nog tijdje op het terrein van het voormalige ziekenhuis aan de Brederodelaan gewoond, toen ik in Amsterdam werkte.
Op het terrein stond toen een compleet nieuwe wijk in de planning en tot die tijd kon je nog relatief goedkoop wonen in ziekenhuisvleugel.
Grote kamer voor jezelf en de rest deelde je dan met de rest van de bewoners op je gang.
Aantal jaren geleden nog weer eens terug geweest op het terrein en die nieuwbouw is ondertussen wel klaar zag ik.
(quote)
Inclusief de ruïne van Brederode, die gelukkig nog vrij in het landschap ligt.
Laatst liepen we met omweg van Santpoort Zuid naar Noord en er is nderdaad flink wat nieuwbouw. Wel voor de erg rijken natuurlijk.
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 22 maart 2022, 20:02 uur
Mjuman schreef:
Als je het Trekvogelpad verder zou volgen, na Maarn, kom je verderop (na Amerongen) ook fraaie stukken tegen en ook het uitzicht over Kwintelooyen is fraai, net als dat over de uiterwaarden bij Rhenen - kun je ook een beeld vormen wat voor gevolgen de ijstijd heeft gehad (en je verbazen over het feit dat Rhenen en omgeving ooit een belangrijk rol speelde in de tabaksindustrie).
De verbinding Amerongen - Maarn (aanloop vanaf Veenendaal West) heb ik pas vrij onlangs een keer gemaakt. Het verdere stuk naar (en een stukje voorbij) Rhenen zijn vertrouwd.Als je het Trekvogelpad verder zou volgen, na Maarn, kom je verderop (na Amerongen) ook fraaie stukken tegen en ook het uitzicht over Kwintelooyen is fraai, net als dat over de uiterwaarden bij Rhenen - kun je ook een beeld vormen wat voor gevolgen de ijstijd heeft gehad (en je verbazen over het feit dat Rhenen en omgeving ooit een belangrijk rol speelde in de tabaksindustrie).
A propos OV-stappers. Afgelopen zondag die bij de Hollandse Biesbosch gelopen. Hoewel op papier vooral langs de rand van een van 's lands oudere nationale parken, was het middenstuk daarvan toch ook wel zeer fraai te noemen.
0
geplaatst: 22 maart 2022, 21:19 uur
Casartelli schreef:
A propos OV-stappers. Afgelopen zondag die bij de Hollandse Biesbosch gelopen. Hoewel op papier vooral langs de rand van een van 's lands oudere nationale parken, was het middenstuk daarvan toch ook wel zeer fraai te noemen.
(quote)
De verbinding Amerongen - Maarn (aanloop vanaf Veenendaal West) heb ik pas vrij onlangs een keer gemaakt. Het verdere stuk naar (en een stukje voorbij) Rhenen zijn vertrouwd.A propos OV-stappers. Afgelopen zondag die bij de Hollandse Biesbosch gelopen. Hoewel op papier vooral langs de rand van een van 's lands oudere nationale parken, was het middenstuk daarvan toch ook wel zeer fraai te noemen.
Route is bekend - na ca 2 km passeer je (rechts) de Kop van 't land - een van de beste vegetarische restaurants van NL, waar het 's zomer fijn toeven is op het terras van het naastgelegen café. Het café in het park, bij de vijver, brengt je qua uitstraling in één haal terug naar de jaren 70

Overigens moest ik even kijken naar de route (vanaf station Veenendaal). Ooit had je nl even voorbij Rhenen over een grasdijk langs het Valleikanaal een vrij saaie route naar Veenendaal centraal.
Op een bepaald punt kruist het Utrechtpad nl het Trekvogelpad en de route van dat pad naar Rhenen was t.o.v. vroeger verlegd. Ik gebruikte nl de oude routegids - ons ben zunneg - en liep dus heel anders dan gepland

* denotes required fields.