Overig / Algemeen / Wandelen
zoeken in:
0
Mssr Renard
geplaatst: 10 januari 2022, 18:10 uur
Gaaf, die jas. wel even inzoomen.
Toen ik ooit eens daar een natuurhuisje huurde heb ik daar een prachtige tijd beleefd. Ik heb toen ook een echte herdersstaf gekocht.
Ben toen ook erg in de ban geraakt van hunebedden. Ik wilde ze allemaal bezoeken, en heb mezelf ook gefilmd terwijl ik er handpan bij speelde.
Ik heb nog wel ergens een een foto van een selfie ik maakte.
Toen ik ooit eens daar een natuurhuisje huurde heb ik daar een prachtige tijd beleefd. Ik heb toen ook een echte herdersstaf gekocht.
Ben toen ook erg in de ban geraakt van hunebedden. Ik wilde ze allemaal bezoeken, en heb mezelf ook gefilmd terwijl ik er handpan bij speelde.
Ik heb nog wel ergens een een foto van een selfie ik maakte.
1
Mssr Renard
geplaatst: 24 januari 2022, 11:24 uur
Gisteren een flinke (10 km, valt wel mee eigenlijk) wandeling van station RAI in Amsterdam naar station Amstel gelopen en daar eens de boel ontdekt. Even door het Amstelpark (ook even in het doolhof rondgelopen), en dan over de Amstel heen, naar een nieuw aan te leggen 'Oeverbos'.
Toen kwamen we in een soort rijke wijk voor expats, wat vroeger de Zuidergasfabriek was. Enkele gebouwen (portiergebouw, directiegebouw) staan er nog, alsmede een erg fraaie watertoren (ik ben gek op watertorens).
https://i.imgur.com/cHdMEgG.jpg
Toen kwamen we in een soort rijke wijk voor expats, wat vroeger de Zuidergasfabriek was. Enkele gebouwen (portiergebouw, directiegebouw) staan er nog, alsmede een erg fraaie watertoren (ik ben gek op watertorens).
https://i.imgur.com/cHdMEgG.jpg
1
geplaatst: 25 januari 2022, 18:11 uur
De watertoren van Bremen is een aanrader. Duister, verlaten en indrukwekkend. Trouwens, de hele stad mag er zijn. Tijd voor weer een Duitse wandeling?
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQz5r0a8ul_l7_AP4KNNrezxSoXBMBhFynYbQ&usqp=CAU
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQz5r0a8ul_l7_AP4KNNrezxSoXBMBhFynYbQ&usqp=CAU
0
Mssr Renard
geplaatst: 25 januari 2022, 18:28 uur
EttaJamesBrown schreef:
De watertoren van Bremen is een aanrader. Duister, verlaten en indrukwekkend. Trouwens, de hele stad mag er zijn. Tijd voor weer een Duitse wandeling?
(afbeelding)
(afbeelding)
Mijn vrouw wil mij al een hele tijd Bremen laten zien, en ook Hamburg. Mooie foto trouwens.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 27 januari 2022, 09:00 uur
Tja, Hamburg. Los van de wel toffe (maar kleine) Zen-tuin en de kunstmusea vond ik er niet veel aan. Alles is backsteinbau, ik was er drie jaar geleden in hartje zomer en het was zoeken naar de zon. Overal schaduw en bakstenen. Het centrum is nogal klein, de eetgelegenheden zijn nouja, Duits.. en in Speicherstadt en Hafencity is eigenlijk niets te beleven en zo indrukwekkend als ze zeggen is de architectuur daar ook niet. Bezoek voortijdig afgebroken toen.
Ik ben überhaupt niet zo'n fan van Duitse steden. Goor eten, starre gebouwen en op de een of andere manier lijkt het weer er altijd grijs te zijn. Berlijn is indrukwekkend en Keulen is wel relaxt, maar dat voelt dan ook meer als een groot Nijmegen.
Ik ben überhaupt niet zo'n fan van Duitse steden. Goor eten, starre gebouwen en op de een of andere manier lijkt het weer er altijd grijs te zijn. Berlijn is indrukwekkend en Keulen is wel relaxt, maar dat voelt dan ook meer als een groot Nijmegen.
0
Mssr Renard
geplaatst: 27 januari 2022, 09:47 uur
Hmmmm. Ik ben echt verliefd op alles wat Duits is. Maar dat komt denk ik omdat het zo anders is dan dat saaie en voorspelbare Nederlandse.
Ik heb nu wel wat steden gezien in Duitsland: Keulen, Aken, Kleef, Blankenheim, Gerolstein, Bad Ems, Nassau, etc.
Soms is het inderdaad nogal grijzig, dat zien we in België ook een beetje terug, maar ik vind het mooier.
Voor eten ben ik sowieso niet te porren. Geef mij een simpele maaltijd voor een tientje en ik ben al tevreden. Ik neem het liefst genoegen met een kraak-restaurant. Maar weet niet of Duitsland dat veel heeft.
Jammer om te lezen dat je er niets aan vond. Misschien wilde je andere dingen dan anderen.
Wat wij graag zoeken is een tussenstation voor als we eens met de trein naar Denemarken gaan om te wandelen. Anders zit je ook weer zolang in de trein.
Nijmegen is ook erg mooi, en Arnhem trouwens ook.
Ik heb trouwens best een hekel aan de zon. Die is zo heet, en geeft veel te veel licht. Ik houd er niet van.
Ik heb nu wel wat steden gezien in Duitsland: Keulen, Aken, Kleef, Blankenheim, Gerolstein, Bad Ems, Nassau, etc.
Soms is het inderdaad nogal grijzig, dat zien we in België ook een beetje terug, maar ik vind het mooier.
Voor eten ben ik sowieso niet te porren. Geef mij een simpele maaltijd voor een tientje en ik ben al tevreden. Ik neem het liefst genoegen met een kraak-restaurant. Maar weet niet of Duitsland dat veel heeft.
Jammer om te lezen dat je er niets aan vond. Misschien wilde je andere dingen dan anderen.
Wat wij graag zoeken is een tussenstation voor als we eens met de trein naar Denemarken gaan om te wandelen. Anders zit je ook weer zolang in de trein.
Nijmegen is ook erg mooi, en Arnhem trouwens ook.
Ik heb trouwens best een hekel aan de zon. Die is zo heet, en geeft veel te veel licht. Ik houd er niet van.
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 27 januari 2022, 11:51 uur
Mssr Renard schreef:
En tussendoor de locatie van mijn kantoor. Het rondje om de watertoren heb ik in heel wat lunchpauzes gelopen. Begrijpelijk dat de gemeente er woningen wilde bouwen - maar ik werk sindsdien wel een maatje perifeerder (als ik niet thuiswerk).Toen kwamen we in een soort rijke wijk voor expats, wat vroeger de Zuidergasfabriek was. Enkele gebouwen (portiergebouw, directiegebouw) staan er nog, alsmede een erg fraaie watertoren (ik ben gek op watertorens).
Duitsland: ik ben er ook wel fan van - zeker ook van het eten (al is dat wel met name geschikt voor de actieve vakantieganger, zullen we maar zeggen). En die steden... er zit natuurlijk een hoop post-WO2-wederopbouw of (net iets te zichtbare) -restauratie bij. Als een wat grotere stad (Heidelberg, Wiesbaden) een betrekkelijk ongeschonden centrum heeft, geldt dat al als special feature. Maar steden waren toch al nooit mijn hoofdattractie op vakantie.
1
Onweerwolf
geplaatst: 27 januari 2022, 14:04 uur
Allles in Duitsland is beter dan in Nederland (of België).
0
Mssr Renard
geplaatst: 27 januari 2022, 14:22 uur
Casartelli schreef:
(quote)
En tussendoor de locatie van mijn kantoor. Het rondje om de watertoren heb ik in heel wat lunchpauzes gelopen. Begrijpelijk dat de gemeente er woningen wilde bouwen - maar ik werk sindsdien wel een maatje perifeerder (als ik niet thuiswerk). Wij hebben vlakbij Noord ook een stukje 'vergeten' Amsterdam. Het heet de Sluisbuurt. Er staat een paard en wat oude huisjes en natuurlijk de Oranjesluizen. Ertegenover ligt Schellingwoude. Nu gaan ze daar Manhattan bouwen. Begrijpelijk (gezien de woningnood), maar mooie wandelstukjes worden wel schaarser op die manier.
Maar we hebben nog altijd de Bretten en het Diemerbos.
1
geplaatst: 27 januari 2022, 16:23 uur
Mssr Renard schreef:
ik ben gek op watertorens
ik ben gek op watertorens
Kom naar Rotterdam!
https://i.imgur.com/TQhdke1.jpg
/edit: of je gaat naar Dordrecht om in een watertoren te overnachten: https://hoteldewatertoren.nl/
0
geplaatst: 27 januari 2022, 16:46 uur
A propos Duitsland: het gras is altijd groener bij de buren. Verder: menig middelgrote Duitse stad van ca. 100.000 straalt eenzelfde eenheidsworstige lulligheid/verveling uity als Hilversum, Zoetermeer of Apeldoorn. Duits cultuurfilosoof Richard David Precht heeft veel geschreven over de teloorgang van het stadcentrum als sociaal hart/ontmoetingscentrum; ook daar zijn veel centra 'verketend'. Steden ontleden veel aantrekkingskracht aan hun (culturele) verleden, de aanwezigheid van een rivier of meer.
Qua wandelen heeft Duitsland meer te bieden dan Nederland - check Wanderbares Deutschland - wanderbares-deutschland.de - alles is goed gemarkeerd en de veel routes zijn prima te doen mbv ov; favoriet hier zijn: Moselsteig en Rheinsteig, Hermannsweg; Lahnwanderweg is ook aardig en Eifelsteig is lastiger met ov. Binnenkort: Malerweg.
Culinair is Duitsland aan een ene kant een stapje terug (minder variatie dan in NL, prijzen iets gunstiger), aan de andere kant - grote steden - aardig wat goede restaurants (prijs iets hoger dan NL). In Duitsland is het vrijwel altijd *veel* en is de wijn goedkoper.
Grote Duitse steden - Hamburg, München, Keulen zijn ideale steden om rond te fietsen, ook Berlijn - moet je wel rekening houden met het feit dat het niet altijd even duidelijk is, waar je geacht wordt te fietsen ("Sie sollen radel'n auf 'em Burgersteig", hoor je zeer regelmatig).
Hier in de buurt zit in de Watertoren, bovenin op de 9e en 10e verdieping een restaurant - wel even paar weken zakgeld (10,-) sparen
Qua wandelen heeft Duitsland meer te bieden dan Nederland - check Wanderbares Deutschland - wanderbares-deutschland.de - alles is goed gemarkeerd en de veel routes zijn prima te doen mbv ov; favoriet hier zijn: Moselsteig en Rheinsteig, Hermannsweg; Lahnwanderweg is ook aardig en Eifelsteig is lastiger met ov. Binnenkort: Malerweg.
Culinair is Duitsland aan een ene kant een stapje terug (minder variatie dan in NL, prijzen iets gunstiger), aan de andere kant - grote steden - aardig wat goede restaurants (prijs iets hoger dan NL). In Duitsland is het vrijwel altijd *veel* en is de wijn goedkoper.
Grote Duitse steden - Hamburg, München, Keulen zijn ideale steden om rond te fietsen, ook Berlijn - moet je wel rekening houden met het feit dat het niet altijd even duidelijk is, waar je geacht wordt te fietsen ("Sie sollen radel'n auf 'em Burgersteig", hoor je zeer regelmatig).
Hier in de buurt zit in de Watertoren, bovenin op de 9e en 10e verdieping een restaurant - wel even paar weken zakgeld (10,-) sparen

0
Mssr Renard
geplaatst: 27 januari 2022, 16:46 uur
GrafGantz schreef:
Kom naar Rotterdam!
(afbeelding)
/edit: of je gaat naar Dordrecht om in een watertoren te overnachten: https://hoteldewatertoren.nl/
(quote)
Kom naar Rotterdam!
(afbeelding)
Ik had ooit eens een artikel geschreven over de twee Haagse watertorens, maar mijn site is al 10 jaar offline. Ik heb ook een mooi boek erover. Ik ben ook eens door Zuid-Holland gaan fietsen en zover mijn beentjes en mijn afgetrapte fiets mij konden brengen, wat van die watertorens gefotografeerd (zoals Leiderdorp en Roelofarendsveen)
2
geplaatst: 27 januari 2022, 17:07 uur
Mjuman schreef:
In Duitsland is het vrijwel altijd *veel* en is de wijn goedkoper.
In Duitsland is het vrijwel altijd *veel* en is de wijn goedkoper.
Precies, heerlijk land

0
geplaatst: 27 januari 2022, 18:45 uur
Qua wandelen is Duitsland - vanwege vlotte bereikbaarheid favoriet; in de UK zijn daarentegen een paar heel fijne routes, zoals het Southwest Coastal Path (Cornwall, Dorset), South Downs Way (van Winchester via Eastbourne naar Canterbury) en het Coast to Coast Path (van Robin Hood's Bay naar St Bees); de laatste erg fraai, zeker als je van oost naar west loopt.
Met bepakking lopen is bij temperaturen boven de 25 graden geen lolletje en door rugklachten (na herstel van een breuk) is lopen met bepakking voor mij geen reële optie, voeg daarbij dat OV in Johnsonland (hoe lang nog) geen pretje is, accomodatie schrikbarend duur (zelfs een eenvoudige B&B ligt al snel op 40 GBP p.p.), UK minder vlot bereikbaar is - je hebt een dag nodig om bijv in Sevenoaks te komen en in veel minder tijd reis je naar Colmar (Vogezen: prima wandelgebied); voila: de verklaring voor minder wandeltrips daarheen.
Overigens blijkt dat al snel als je prijzen van wandelreizen all-in (accomodatie, half-pension en treinreis erheen) vergelijkt bij bureaus, hier en elders, die wandelreizen aanbieden: UK is altijd 250 - 300 euro duurder p.p. per week.
Met bepakking lopen is bij temperaturen boven de 25 graden geen lolletje en door rugklachten (na herstel van een breuk) is lopen met bepakking voor mij geen reële optie, voeg daarbij dat OV in Johnsonland (hoe lang nog) geen pretje is, accomodatie schrikbarend duur (zelfs een eenvoudige B&B ligt al snel op 40 GBP p.p.), UK minder vlot bereikbaar is - je hebt een dag nodig om bijv in Sevenoaks te komen en in veel minder tijd reis je naar Colmar (Vogezen: prima wandelgebied); voila: de verklaring voor minder wandeltrips daarheen.
Overigens blijkt dat al snel als je prijzen van wandelreizen all-in (accomodatie, half-pension en treinreis erheen) vergelijkt bij bureaus, hier en elders, die wandelreizen aanbieden: UK is altijd 250 - 300 euro duurder p.p. per week.
1
Mssr Renard
geplaatst: 27 januari 2022, 19:23 uur
Wij gaan het liefst voor zo min mogelijk comfort en zoveel mogelijk avontuur en dingetjes uitzoeken. Ook houden wij wel van verlate plekken en soms gewoon lekker de weg kwijt zijn.
Duitsland is denk ik (samen met Frankrijk, Luxrmburg, Belgie en Tsjechie jawel) het enige land waar ik ben geweest, maar kan met niets mooiers voorstellen voorlopig. Vooral de Eifel heeft mijn hart gestolen.
Duitsland is denk ik (samen met Frankrijk, Luxrmburg, Belgie en Tsjechie jawel) het enige land waar ik ben geweest, maar kan met niets mooiers voorstellen voorlopig. Vooral de Eifel heeft mijn hart gestolen.
7
geplaatst: 3 maart 2022, 20:31 uur
Rondje St Jansberg / Mookerheide in de zon, met pannenkoeken na afloop. Afzien hoor. 
Tot mijn grote verbazing weinig mensen tegen gekomen, terwijl het nog steeds voorjaarsvakantie is hier.
https://i.vgy.me/d8Xqko.jpg
https://i.vgy.me/CvuhJY.jpg
https://i.vgy.me/TEwM65.jpg

Tot mijn grote verbazing weinig mensen tegen gekomen, terwijl het nog steeds voorjaarsvakantie is hier.
https://i.vgy.me/d8Xqko.jpg
https://i.vgy.me/CvuhJY.jpg
https://i.vgy.me/TEwM65.jpg
0
geplaatst: 4 maart 2022, 10:00 uur
Stijn_Slayer schreef:
Tja, Hamburg. Los van de wel toffe (maar kleine) Zen-tuin en de kunstmusea vond ik er niet veel aan. Alles is backsteinbau, ik was er drie jaar geleden in hartje zomer en het was zoeken naar de zon. Overal schaduw en bakstenen. Het centrum is nogal klein, de eetgelegenheden zijn nouja, Duits.. en in Speicherstadt en Hafencity is eigenlijk niets te beleven en zo indrukwekkend als ze zeggen is de architectuur daar ook niet. Bezoek voortijdig afgebroken toen.
Misschien een keer Flensburg proberen. Is wel een stuk verder.https://nl.wikipedia.org/wiki/Flensburg
0
geplaatst: 4 maart 2022, 11:15 uur
Of naar Rothenburg, al is dat ook niet echt naast de deur. En ook niet al te groot overigens.
3
geplaatst: 15 maart 2022, 08:53 uur
Eerste helft juni maar weer eens naar Oostenrijk om daar te gaan wandelen. In elk geval een weekje naar het rustige en ongerepte Lechtal, en nog een weekje ergens anders heen, maar waar weet ik nog niet precies. Ben wel benieuwd, ben nog nooit zo vroeg in de zomer naar het hooggebergte gegaan 
https://vcdn.bergfex.at/images/resized/01/[email protected]

https://vcdn.bergfex.at/images/resized/01/[email protected]
0
Mssr Renard
geplaatst: 15 maart 2022, 09:57 uur
Door de oorlogsdreiging en oplopende coronacijfers willen we (nog) geen buitenlandse plannen maken. We wilden Denemarken eens ontdekken of onze favoriete plek op aarde: De Eiffel.
Hooggebergte lijkt me wel stoer wandelen. Hoeveel km doe je dan op een dag? Geen >20km, denk ik
Hooggebergte lijkt me wel stoer wandelen. Hoeveel km doe je dan op een dag? Geen >20km, denk ik
2
geplaatst: 15 maart 2022, 10:35 uur
Mssr Renard schreef:
Door de oorlogsdreiging en oplopende coronacijfers willen we (nog) geen buitenlandse plannen maken. We wilden Denemarken eens ontdekken of onze favoriete plek op aarde: De Eiffel.
Tochten in het hooggebergte worden zelden in km's genoteerd. Het gaat meer om een combinatie van hoogtemeters en hoeveel uur er (netto) voor een tocht staat. En op welke hoogte een en ander plaats vindt, er is uiteraard verschil met een tocht over brede bospaden en glooiende almweiden en een tocht ver boven de boomgrens met blokkenterrein, sneeuwvelden en steile passages met staalkabels. Of je moet enkel een dalwandeling maken, dan kom je wel aan de 15-20 km op een dag
Momenteel heb ik een beetje matige conditie en ben ik weer eens geblesseerd, toen ik nog jong en sterk was veel tochten gedaan van 6-8 uur met 1200-1500 meter klimmen en dalen op een dag.
0
geplaatst: 15 maart 2022, 13:24 uur
Onweerwolf schreef:
Behalve de buurlanden.
0
Mssr Renard
geplaatst: 15 maart 2022, 18:15 uur
GrafGantz schreef:
Tochten in het hooggebergte worden zelden in km's genoteerd. Het gaat meer om een combinatie van hoogtemeters en hoeveel uur er (netto) voor een tocht staat. En op welke hoogte een en ander plaats vindt, er is uiteraard verschil met een tocht over brede bospaden en glooiende almweiden en een tocht ver boven de boomgrens met blokkenterrein, sneeuwvelden en steile passages met staalkabels. Of je moet enkel een dalwandeling maken, dan kom je wel aan de 15-20 km op een dag
Momenteel heb ik een beetje matige conditie en ben ik weer eens geblesseerd, toen ik nog jong en sterk was veel tochten gedaan van 6-8 uur met 1200-1500 meter klimmen en dalen op een dag.
(quote)
Het klinkt allemaal wel heel gaaf en stoer.
Ik heb vorig jaar de hoogste berg uit mijn leven beklommen, of in elk geval de hoogste klim. Van ongeveer 20 m NAP naar 460 m NAP in één klim. Dat was tijdens de Lahnsteig.
In de Eiffel wel hogere punten bereikt, net noven de 500m, maar daar waren de dalen minder diep.
Hooggebergte heb ik in mijn leven nog nooit gezien. Dat lijkt me wel echt fantastisch! Het is je gegund, man!
1
geplaatst: 15 maart 2022, 18:20 uur
Mssr Renard schreef:
Hooggebergte heb ik in mijn leven nog nooit gezien. Dat lijkt me wel echt fantastisch!
Hooggebergte heb ik in mijn leven nog nooit gezien. Dat lijkt me wel echt fantastisch!
Gewoon gaan dan, Innsbruck en Interlaken zijn heel eenvoudig te bereiken per trein

5
Mssr Renard
geplaatst: 15 maart 2022, 18:40 uur
Vandaag een fikse wandeling gemaakt door de veluwe langs Garderen, Houtdorperveld, Uddelermeer en Uddel.
Een groot deel van de wandeling betrof het Klompenpad Uddelermeer (16km), maar om daar te komen moesten we eerst over het Houtdorperveld, wat ook erg mooi is.
Totaal 25,5 km gelopen en nu uitrusten in ons huisje midden in de natuur. Morgen (voor het eerst) naar Kootwijk. Dat wordt spannend!
Hieronder, foto's van vandaag:
https://ibb.co/4WNPHfv
https://ibb.co/nMg0LqV
Een groot deel van de wandeling betrof het Klompenpad Uddelermeer (16km), maar om daar te komen moesten we eerst over het Houtdorperveld, wat ook erg mooi is.
Totaal 25,5 km gelopen en nu uitrusten in ons huisje midden in de natuur. Morgen (voor het eerst) naar Kootwijk. Dat wordt spannend!
Hieronder, foto's van vandaag:
https://ibb.co/4WNPHfv
https://ibb.co/nMg0LqV
2
Mssr Renard
geplaatst: 17 maart 2022, 20:47 uur
Gisteren op en neer gehuurfietst naar Kootwijk. We wilden Radio Kootwijk zien, maar verdwaalden op het Kootwijkerzand. Niet echt verdwalen, maar wel dwalen.
Uiteindelijk zo'n 15 km gestruind en een appelpannenkoek gegeten. De grootsheid en wijdsheid is in woorden niet uit te drukken. Ik was en ben nog steeds enorm onder de indruk. Ergens liepen we ook nog door het dorpje Kootwijk met een erg fraai kerkje.
We gaan hier nog naar terug een keer en dan hopelijk wel een bezoek aan Radio Kootwijk.
https://ibb.co/2jg6Hpc
https://ibb.co/Tqf0bnv
https://ibb.co/8xmGvxN
Uiteindelijk zo'n 15 km gestruind en een appelpannenkoek gegeten. De grootsheid en wijdsheid is in woorden niet uit te drukken. Ik was en ben nog steeds enorm onder de indruk. Ergens liepen we ook nog door het dorpje Kootwijk met een erg fraai kerkje.
We gaan hier nog naar terug een keer en dan hopelijk wel een bezoek aan Radio Kootwijk.
https://ibb.co/2jg6Hpc
https://ibb.co/Tqf0bnv
https://ibb.co/8xmGvxN
4
Mssr Renard
geplaatst: 17 maart 2022, 21:05 uur
Vandaag hebben we het Speulder Klompenpad gelopen. De route zelf is (maar) 16 km, maar de aanlooproute was ook zo'n 3 km, waardoor we in totaal meer dan 23 km hebben gelopen.
Het is een prachtige en erg veelzijdige route, door heidevelden, bossen, landgoederen, over beekjes en bruggetjes, en absoluut rustig. Sowieso zijn we deze week amper mensen tegengekomen. De mensen die we tegenkwamen waren overigens reuze-vriendelijk.
De geit op de foto is een bok van de laagland-soort om de heidevelden berk- en braamvrij te houden.
https://ibb.co/vDcC8sw
https://ibb.co/8MLJ5kB
https://ibb.co/dgbW4wF
Het is een prachtige en erg veelzijdige route, door heidevelden, bossen, landgoederen, over beekjes en bruggetjes, en absoluut rustig. Sowieso zijn we deze week amper mensen tegengekomen. De mensen die we tegenkwamen waren overigens reuze-vriendelijk.
De geit op de foto is een bok van de laagland-soort om de heidevelden berk- en braamvrij te houden.
https://ibb.co/vDcC8sw
https://ibb.co/8MLJ5kB
https://ibb.co/dgbW4wF
2
Casartelli (moderator)
geplaatst: 18 maart 2022, 10:54 uur
Ik kan er helemaal inkomen dat je terughoudend bent met verre reizen, maar de Alpen zijn inderdaad prima per trein bereikbaar en de lokale infrastructuur/organisatie is ook piekfijn in orde. Als je het toch wel erg spannend vindt, kun je eventueel ook eerst eens het Zwarte Woud (wat hoger middelgebergte) proberen.
Mooie foto's uit mijn Heimat, ik zal de schoonheid van Nederland ook te allen tijde verdedigen, maar na twee coronajaren met weekendjes weg in eigen land, begon het hier toch ook wel weer wat nadrukkelijker te kriebelen.
Mooie foto's uit mijn Heimat, ik zal de schoonheid van Nederland ook te allen tijde verdedigen, maar na twee coronajaren met weekendjes weg in eigen land, begon het hier toch ook wel weer wat nadrukkelijker te kriebelen.
1
geplaatst: 18 maart 2022, 12:41 uur
In de Harz, Erzgebergte en Thuringen - allemaal wat dichterbij dan de Alpen - zijn voldoende prettig wandelbare gebergten van 800 m en hoger. Bij grotere hoogten (ook in de Vogezen) heb ik al gauw het gevoel dat ik meer bezig met techniek - hoe kom ik vooruit/omhoog - dan met wandelen en genieten. Zo passeert de Hermannsweg (ook deels de Eggeweg) voorbij Horn-Bad Meinberg eerst het lieflijke Silberbachtal (met uitspanning aan de beek) om vervolgens naar de Velmerstot te gaan (op ca 480 m), daarna daal je af naar Leopoldstal, waar het station is. Het nabijgelegen Bielefeld ligt op 4 uur treinen van Amsterdam.
De route doet ook de toeristische locaties als het Hermanns Denkmal en Externsteine aan - maar da's een kwestie van gewoon doorlopen (en je verbazen, zeker in het tweede geval).
Ook Moselsteig (van Perl > Koblenz) en Rheinsteig (van Wiesbaden > Bonn) zijn hier geliefd - en hebben aardig wat stijg- en daalmeters.
De route doet ook de toeristische locaties als het Hermanns Denkmal en Externsteine aan - maar da's een kwestie van gewoon doorlopen (en je verbazen, zeker in het tweede geval).
Ook Moselsteig (van Perl > Koblenz) en Rheinsteig (van Wiesbaden > Bonn) zijn hier geliefd - en hebben aardig wat stijg- en daalmeters.
* denotes required fields.