menu

Overig / Algemeen / Wandelen

zoeken in:
Veel plezier in Het Oosten.

Mssr Renard schreef:
Als ik straks mijn werklaptop afsluit schieten we de trein in richting Lemelerveld (Sallandse Heuvelrug) voor 2,5 dag wandelen over de stuwwallen. Nooit geweten dat Overijssel zo divers is qua landschap.

Misschien komen we elkaar nog ergens tegen.
Dat vermoed ik niet, wij gaan een stuwwal oostelijker, zo diep Twente in dat we een paar keer op de Duitse grens zullen lopen.

Maar Overijssel is tout court wel een van 's lands geschiktste wandelprovincies.

Casartelli schreef:
(quote)
Dat vermoed ik niet, wij gaan een stuwwal oostelijker, zo diep Twente in dat we een paar keer op de Duitse grens zullen lopen.

Maar Overijssel is tout court wel een van 's lands geschiktste wandelprovincies.

Daar hebben we ook gelopen. Dat is bij Montfoort en het Bergherbos. Prachtig daar.
Mooi ook om vanaf die stuwwal zuidelijk te kijken richting de stuwwal bij Nijmegen.
En dan dat rotstuk te lopen en dan weer noordelijk te kijken.

Lopen jullie toevallig een stuk Pieterpad?

Ik ga regelmatig met een groep gelijkgestemden wandelen, meestal zo'n 18-22 kilometer. Varieert van de duinen bij Oostvoorne tot de bossen en heuvels bij Nijmegen, en van de Veluwe tot het grensgebied Noord-Brabant en België. Afgelopen zondag bijvoorbeeld nog rond en over de Grebbeberg gelopen, ondanks het matige weer toch een mooi dag geweest. Is maar een heel klein gebied dus de wandeling was dit keer slechts 17 km, geloof dat we zo'n beetje elk wandelpad dat daar loopt gehad hebben om met zo min mogelijk overlap aan die km's te kunnen komen. Berg zelf 2x beklommen vanaf de steile zuidkant, met in totaal een paar honderd traptreden.

Eind deze maand naar de Regte Heide bij Goirle, ben ik nog nooit geweest dus ben benieuwd. Van alle gebieden waar ik de laatste 5 jaar geweest ben met de wandelgroep heb ik trouwens een groot zwak voor de Kalmthoutse Heide. Wellicht niet voor iedereen hier naast de deur (ligt op de NL-BE grens) maar absoluut de moeite waard ((klik).

GrafGantz schreef:
...Afgelopen zondag bijvoorbeeld nog rond en over de Grebbeberg gelopen, ondanks het matige weer toch een mooi dag geweest. Is maar een heel klein gebied dus de wandeling was dit keer slechts 17 km, geloof dat we zo'n beetje elk wandelpad dat daar loopt gehad hebben om met zo min mogelijk overlap aan die km's te kunnen komen. Berg zelf 2x beklommen vanaf de steile zuidkant, met in totaal een paar honderd traptreden. ...

We hebben eens een groot ommetje gemaakt daar. Gestart en geëindigd bij Rhenen. Maar dus een heel stuk aan de overkant van de RIjn gelopen, langs een replica van een Romeinse wachttoren en daarna met een veer weer naar de overkant, rondgelopen in de Blauwe Kamer, en daarna die Grebbeberg beklommen (flinke klim voor NL-begrippen) en weer terug naar station Rhenen.

Een andere keer zijn we van Rhenen (prachtig dorp) naar Veendendaal gelopen.
Ik vind het daar echt heel mooi. Een veel mooier en rustiger deel van de Utrechtse Heuvelrug dan bijvoorbeeld bij Pannenkoekenparadijs De Lage Vuursche.

Mssr Renard schreef:
We hebben eens een groot ommetje gemaakt daar. Gestart en geëindigd bij Rhenen. Maar dus een heel stuk aan de overkant van de RIjn gelopen, langs een replica van een Romeinse wachttoren

Google Maps zegt dat dat hier is: klik!

Wij zijn alleen aan de noordkant van de rivier geweest, begonnen bij het veerpontje bij Rhenen zelf (zit een uitspanning met veel parkeerplaatsen) en van daar langs de rivier tot aan de voet van de berg, daarna de berg op, erebegraafplaats nog bezocht en kris-kras door bossen en landerijen gelopen.

Ga jij met de auto naar wandelplekken? Nadeel is dan dat je altijd naar het vertrekpunt terug moet.

Wij lopen óf meerdaagse wandelingen of van station naar station, zodat we nooit afhankelijk zijn van terugkeren naar het vertrekpunt. Dat houdt het wat ons betreft ook avontuurlijker

Heb zelf geen auto, maar kan vrijwel altijd met iemand mee rijden. Deze trip bij Rhenen is een grote uitzondering, vrijwel alle wandelingen hebben een startpunt dat niet of nauwelijks met het OV te bereiken is (en zeker niet op zondag, de dag dat wel altijd gaan wandelen). We lopen op GPS en de wandelingen zijn ver van tevoren al uitgezet door de organisator, dus we lopen eigenlijk altijd grote rondes (of vierkanten) en nooit heen en terug dezelfde route. Wellicht minder avontuurlijk, maar je moet in een groep iedereen te vriend houden natuurlijk

NS-wandelingen - ik kan Boxtel-Oisterwijk (over de Campinaheide en langs de vennen) en Heeze - Geldrop (Strabrechtse heide) aanbevelen, net als van Winterswijk naar Vorden (een deel van het Pieterpad), of Cuijk - Mook - Nijmegen en ook Pieterpad bezuiden Heerlen is goed te doen met ov. Qua wandelen/heide zijn Devonshire en Yorkshire niet te overtreffen.

Gaan binnenkort wellicht 2-3 etappes van het Krijtlandpad lopen.

Het Krijtlandpad is fenomenaal, wij hebben deze ook gelopen, met een stukje België eraan vast.
Eén van de mooiste plekken om de Herfst door te brengen.

Het Pieterpad hebben we nu vanaf Laren tot en met Venlo gelopen. Meer noodelijk nog niet (maar misschien dit weekend toch een stukje Pieterpad meepakken) en meer zuidelijk voldoet het Krijtlandpad.

We hebben weinig behoefte aan het lopen door en om Roermond, hahaha.

De NS-wandelingen zijn, zonder uitzondering, uitstekend. Goede route, goed te doen en niet te missen. In Noord-Holland wordt sinds 2015 een wandelnetwerk uitgerold met een app die redelijk functioneert. Afgelopen zomer weer genoten in het Moezel-Saargebied. Zeer goed uitgezette wandelingen met filosofische bordjes onderweg. Je kunt niet mislopen. Vele kilometers door een prachtig heuvellandschap zonder iemand tegen te komen. Niet dat het erg is mensen onderweg te ontmoeten, je vraagt je alleen af hoe het kan dat een hele infrastructuur wordt opgezet voor zo’n kleine groep liefhebbers. Dank aan de vele vrijwilligers!

Mssr Renard schreef:
Daar hebben we ook gelopen. Dat is bij Montfoort en het Bergherbos. Prachtig daar.
Ik heb net in de lunchpauze nog een collega terechtgewezen die de Achterhoek en Twente verwarde, maar nu moet ik opnieuw aan de bak .

Tubbergen - Ootmarsum - Oldenzaal wordt het.

De NS-wandelingen zijn over het algemeen tamelijk prima*, met als voornaamste nadeel dat het er maar een krappe veertig zijn (en er worden er jaarlijks 3-4 vervangen). Dus als je, zoals naastgetekende, jaar in jaar uit maandelijks (eveneens met 'een groep gelijkgestemden') een dagwandeling maakt, ben je daar vrij snel doorheen. We lopen derhalve ook wel stukken van LAW's en sinds een aantal jaar ook vaak Groene Wissels. Die laatste zijn iets bewerkelijker om te volgen (geen bewegwijzering en vaak nogal verhalende routebeschrijving), maar vaak wel mooie traceringen en een enorm aanbod.

* Wel is er de laatste jaren een trend om natuurwandelingen door stadswandelingen te vervangen, dat heeft mijn steun dan weer wat minder.

De Achterhoek en Twente zijn inderdaad andere gebieden. Ze liggen geografisch één uur met de auto van elkaar af. Al voel ik mij als geboren Noord-Limburger erg verbonden met zowel het natuurschoon als de manier van in het leven staan van mensen in het oosten van het land, zoals De Achterhoek (waar ik al 10 jaar woon), Twente en zeker ook Drenthe. Wandelen doe ik overigens veel te weinig. Het is wel een heel goed moment om je hoofd leeg te maken.

Mjuman schreef:
Boxtel-Oisterwijk (over de Campinaheide en langs de vennen)
Was indertijd mijn eerste NS-wandeling als ongeveer twaalfjarige Casartelli. Dat de route, als een van de weinige, 26 jaar na dato nog nagenoeg ongewijzigd in het assortiment zit, valt wel mooi samen met het feit dat het een van de NS' fraaiste is (naast onder meer de Veluwezoom en de Kennemerduinen, die in mijn beleving ook al sinds mensenheugenis aangeboden worden).

Casartelli schreef:

* Wel is er de laatste jaren een trend om natuurwandelingen door stadswandelingen te vervangen, dat heeft mijn steun dan weer wat minder.
Daar zit wat in. Het gaat de meeste wandelaars vooral om het 'buiten' zijn. Maar het ligt er maar aan wat je onder 'stad' verstaat. Zaanstad is voor het grootste deel een natte veenpolder met in het centrum een natuurgebied waar je zelfs nauwelijks wandelen mag. In veel steden verbaas ik me regelmatig over de stille plekjes, de hofjes en parken die er zijn.
Heeft ook wel te maken met de weekendcultuur waarbij mensen graag, in arrangement gegoten, een stukje wandelen, iets willen zien en meemaken, gekoppeld aan een leuke voorstelling en een hapje eten.

Dan toch liever met eigen broodje in de tas door de duinen ploegen, wat mij betreft.

Casartelli schreef:
De NS-wandelingen zijn over het algemeen tamelijk prima*, met als voornaamste nadeel dat het er maar een krappe veertig zijn (en er worden er jaarlijks 3-4 vervangen). Dus als je, zoals naastgetekende, jaar in jaar uit maandelijks (eveneens met 'een groep gelijkgestemden') een dagwandeling maakt, ben je daar vrij snel doorheen. We lopen derhalve ook wel stukken van LAW's en sinds een aantal jaar ook vaak Groene Wissels. Die laatste zijn iets bewerkelijker om te volgen (geen bewegwijzering en vaak nogal verhalende routebeschrijving), maar vaak wel mooie traceringen en een enorm aanbod.

In het 'natte' seizoen is die wandeling over de Campinaheide geen pretje.

Onlangs gelopen van Boxtel naar Best - en had de vooraf geprinte routebeschrijving en -kaart thuis laten liggen. Over het algemeen zijn de routes goed gemarkeerd en met de routebeschrijving op foon zou het goed moeten komen, dacht ik … Totdat duidelijk werd dat niet de gebruikelijke rood-witte streep (evt met NS-logo) de markering zou vormen, maar een abstract hertengewei op een paarsig veld. Tja …

De 'afgedankte' NS-routes blijven beschikbaar als "ov-stappers", ook via wandelnet. Overigens zijn wandelroutes in Duitsland uitstekend te vinden via Wanderbares Deutschland - Portal für Wandern in Deutschland - wanderbares-deutschland.de al is basiskennis van de Duitse geografie (bundeslanden en streken) dan wel handig.

Zelf heb ik geen bezwaar tegen de combi wandelen en goed eten en drinken; zowel langs Moselsteig als langs Rheinsteig zie je de druiven groeien en wat is dan leuker dan te 'samplen' of - zoals men daar zegt - "verkosten" ?

Ik ben het Drenthepad aan het lopen. 320 kilometer door de hele provincie in 18 etappes. Ik heb zo'n 100km gehad al moet ik er bij zeggen dat ik al een heleboel maanden niet meer heb gelopen. Wandelen is voor mij iets wat ik in fases leuk vind. In tegenstelling tot hardlopen wat ik 2x per week doe, zo'n 25 km in totaal. Soms is het lastig om wandelen dan ook nog in te passen maar ik ben weer gemotiveerd om binnenkort verder te gaan. Ik heb net ook weer even het gear/ov/kleding/eten budget flink aangevuld en laatst zo'n puffy coat donsjas gekocht, die vooralsnog goed bevalt.

Qua 'thuis'wandelen kijk ik al vrij lang naar YouTube series van mensen die in de VS van die megalange trails thru-hiken, Appalachian Trail, Pacific Crest Trail, Continental Divide Trail, etc. Dus zo'n 6 maanden lang met volle bepakking alleen maar elke dag wandelen en dan om de zoveel dagen video updates posten van wat ze hebben gezien en meegemaakt. Vrij verslavend om te volgen en het lijkt me ook wel echt een uitdaging om dat nog eens te doen al moet je er wel een klein beetje niet goed wijs voor zijn.

Voor wie zoiets ook eens wil volgen: Homemade Wanderlust is mijn favoriet. Zij heeft de Appalachian Trail gelopen in 2015 zonder vooraf ook maar enige ervaring te hebben. Geweldig leuk om te volgen.

Gisteren de Groene Wissel Lemelerveld gelopen (22,6 km), en deze is echt erg mooi. Hoogste punt was 92 meter. Uiteindelijk in Lemelerveld zelf een slaapadresje gevonden.

Vandaag lopen we van Lemelerveld naar Holten (station) over de Sallandse Heuvelrug. Dus 'berg'-beklimmen. Totaal ongeveer 24km. Mijn smartwatch houdt de route en hoogteverschillen bij.

Uit de categorie 'broodje aap': Onderzoek toont aan: hoe snel je wandelt, bepaalt je levensduur .
Oké, er is een verband; nu de causaliteit nog.

De volgende route met mijn Suunto Traverse outdoorwatch opgenomen. Startpunt Lemelerveld, eindpunt Holten, en dan door weilanden en over de Sallandse Heuvelrug.

Navigeren met dat horloge werkt echt super en hij houdt heel veel zaken echt goed bij.

Lemelerveld - Sallandse Heuvelrug - Holten - Hikingroute | RouteYou

Ik wandel relatief vlot om calorieën te verbanden , mijn geest te verruimen en om buiten te zijn. Ik doe dit echter gewoon op straat.

Ook daar houd ik van.

In de pauze even een half uur flink doorlopen. Maar ik mag dan ook langs het Spaarne wandelen.

Mssr Renard schreef:
De volgende route met mijn Suunto Traverse outdoorwatch opgenomen. Startpunt Lemelerveld, eindpunt Holten, en dan door weilanden en over de Sallandse Heuvelrug.
Navigeren met dat horloge werkt echt super en hij houdt heel veel zaken echt goed bij.
Lemelerveld - Sallandse Heuvelrug - Holten - Hikingroute | RouteYou

Ik heb verschillende routes van je gezien op RouteYou, met hoogteverschillen erbij. En die zien er prima uit, met leuke markeringen en bezienswaardigheden.
Zoals Wrathchild1 ben ik meestal van de korte route in de buurt, binnen of buiten de stad. Kwestie van tijd. Dat gaat dan meer om de combinatie buitenlucht-bewegen-ontstressen. In de vakantieperiodes probeer ik het hele gezin te mobiliseren voor langere dagtochten. Dan gaat het meer om leuke dingen zien onderweg. Pubers hebben prikkels nodig. En ze vinden dat ik vaak te langzaam loop. Denkend aan het onderzoek vermoed ik dan ook dat zij langer gaan leven dan ik.

Stappen zetten

Er was een tijd dat je gezond was als je niet ziek was. Die tijd is voorbij. Gezond zijn is leefstijl geworden. Vitaliteit, bewust leven, calorieën verbranden en wat al niet meer. De laatste weken proberen zorgverzekeraars ons weer binnen te halen en opvallend genoeg kwam ik een paar tegen die me een app aanbieden om beloond te worden voor bewegen. Ik citeer even een wervende tekst die ik in mijn mail tegenkwam:
“Een gezonde leefstijl draagt bij aan jouw geluk. Met bijvoorbeeld 10.000 stappen per dag zijn de voordelen enorm; je bloeddruk, spieren en gewrichten worden beter, je wordt creatiever én kunt er ook nog wat kilootjes mee verliezen als je dat wilt.”
Als beloning worden me allerlei 'leuke dingen' voorgeschoteld, een andere verzekeraar geeft me korting op de premie als ik goed beweeg met mijn app op zak.

Fijn toch? Wat gebeurt er met die gegevens uit mijn app? Dat lees ik niet. Maar ik kan me zo voorstellen dat bepaalde grote bedrijven daar wel wat in zien.
En dan de vanzelfsprekendheid van dit alles. Is dat wel gezond voor iedereen, 10.000 stappen? Een flinterdun concept ligt hier achter. Geen wetenschapper die daar zijn hand voor in het vuur zal steken.

Bedankt dus, beste goedwillende zorgverzekeraar. Je hebt het zo goed met me voor, maar wat ik aan beweging doe en met wie en waar en hoe laat, dat maak ik graag helemaal zelf uit.
Bovendien: wandelen is echt wel wat anders dan stappen zetten. Ik tel ze niet na.

Mijn zorgverzekeraar bood mij ook een app aan. Waarmee ik door allerlei activiteiten en spelletjes te doen punten mag verdienen.

Ik heb ervoor bedankt. Ik wandel en fiets voldoende. Ik hardloop ook. Dus het zit wel goed. 10.000 stappen per dag is trouwens nog best wel wat. 20 km = 30.000 stappen weet ik uit ervaring. Dus dan zit je al gauw op 7 km per dag. Vind ik niet erg, maar kan me voorstellen dat niet iedereen dat ziet zitten.

En je data (anoniem want AVG) wordt gewoon verhandeld.

Volgens onderzoek is de gezonde hoeveelheid ergens tussen de 6000 en 7000 stappen per dag. Dit is uit commerciële overwegingen opgehoogd door bedrijven als Fitbit naar een mooie ronde 10.000. Zo te zien wordt dit onzin-getal ondertussen zelfs overgenomen door zorgverzekeraars

Ik heb overigens een zittend beroep, dus 7 km lopen per dag gaat me alleen lukken als ik letterlijk elke avond 1,5 uur ga wandelen. Dan blijft er toch wel verdraaid weinig tijd over voor iets van een sociaal leven vrees ik.

Op een normale werkdag haal ik dat altijd wel. Heen en weer naar werk is al 3000 stappen en in de pauze zit ik ook al gauw op 4000 a 5000 stappen. Met kleine loopjes (koffie halen, boodschappen doen) gedurende de dag ben ik er dan al. Echt letten doe ik er niet op (en neem mijn telefoon ook niet altijd mee).

herman schreef:
Op een normale werkdag haal ik dat altijd wel. Heen en weer naar werk is al 3000 stappen en in de pauze zit ik ook al gauw op 4000 a 5000 stappen. Met kleine loopjes (koffie halen, boodschappen doen) gedurende de dag ben ik er dan al. Echt letten doe ik er niet op (en neem mijn telefoon ook niet altijd mee).
Dan maar hopen dat je niet in deeltijd werkt
Ik vraag me ook af hoe de app die beweging registreert. Veel mensen gaan op de fiets, daar doet de stappenteller niets mee, lijkt me En al helemaal niet het verschil tussen gewone trapfiets (bij tegenwind) en electrisch zoeven. Terwijl dat natuurlijk best veel uit maakt voor je verbranding (ik ga er nu even vanuit dat veel verbranden goed voor je is).

In de pauze probeer ik rond de 5 km te wandelen, met 6 km/u makkelijk te doen. Mooie omgeving ook, zo langs het Spaarne.

Ik zit vandaag dus dan ook al aan de 8400 stappen. In kantoor zelf loop ik ook van vergadering naar vergadering, dus dat zit ook wel goed.

Verder fiets ik van station naar kantoor en van station naar huis. Dat lopen is nét even te gortig.

Ik denk dus dat ik wel de 10000 stappen haal per dag. Maar nogmaals: ik denk niet dat iedereen dat zo ziet zitten.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:52 uur

geplaatst: vandaag om 15:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.