MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek

zoeken in:
John Williams - Stoner

Gerard Reve - Werther Nieland

Jan Wolkers - Een Roos van Vlees

Oktober:

46. V.E. Schwab - Bury Our Bones in the Midnight Soil - 4*

Het eerdere werk van Schwab, The Invisible Life of Addie LaRue, vond ik erg goed - misschien dat ik daardoor iets te hoge verwachtingen had. Bury Our Bones begint traag: mooi geschreven, had korter gekund, en het wordt pas later duidelijk hoe de drie verhaallijnen (in drie verschillende eeuwen) zich tot elkaar verhouden. Op dat punt krijgt het verhaal ook net wat meer vaart, vandaar de toch nog prima score.

47. Ruth Jones & James Corden - When Gavin met Stacey and everything in between - 5*

Via Spotify Premium kun je een beperkt aantal uren boeken luisteren, waaronder dus deze over het ontstaan van deze cultserie. Ik ben sinds mijn tijd als Erasmusstudent in Noord Ierland groot fan van Gavin & Stacey, ik heb zelfs mijn kat vernoemd naar 1 van de karakters (Nessa). Ik denk dat het een voordeel was dat ik de audioversie heb gekozen: het luistert weg als podcast, inclusief banter en fragmenten uit de show.

48. Elizabeth Gaskell - Cranford - 4*

Net zoals Jane Austen schreef Gaskell over de maatschappij waarin zij leefde (zo'n 10 a 20 jaar na Austens dood), inclusief humor en een goede dosis romantiek. Cranford is een aaneenschakeling van korte scenes die zich afspelen in een dorp waar met name (alleenstaande) vrouwen wonen - mannen zijn óf dood, óf aan het front. Cranford is niet mijn favoriete boek van Gaskell maar het leest dermate lekker weg dat je het gerust voor een tweede of (in mijn geval) derde keer kan oppakken. Ik heb nu zin om mijn favoriet North & South weer eens uit de kast te pakken.

49. Ruth Jones - By Your Side - 5*

Eén van de schrijvers van het eerder genoemde Gavin & Stacey brengt al jaren romans uit, welke ik tot nu toe nooit heb opgepakt. By Your Side was een suggestie van het luisterboekgedeelte op Spotify, voorgelezen door de auteur zelf. Dat bleek een schot in de roos: Jones heeft een zeer prettige vertelstem en het verhaal (over een bijna gepensioneerde vrouw die voor haar werk op zoek moet naar de nabestaanden van een overleden man) stak goed in elkaar: persoonlijke ontwikkeling, detectivewerk, mooi omschreven plattelandsperikelen op de Hebriden, en een snufje romantiek.

50. Elif Shafak - 10 Minutes 38 Seconds in This Strange World - 3*

Ik denk dat een Shafak per maand iets te veel van het goede is, of ze vallen tegen omdat ik ben begonnen met het beste werk (There are rivers in the sky). Hoe dan ook, ik merkte dat ik een beetje klaar ben met het standaard recept dat deze schrijfster gebruikt: korte hoofdstukken, verhaallijnen over meerdere decennia verspreid en zelfs het taalgebruik kon me dit keer niet bekoren. Het kan ook liggen aan het onderwerp: een Turkse prostituee wordt vermoord in een steegje in Istanbul en in de 10 minuten en 38 seconden erna krijgen we flashbacks uit verschillende periodes uit haar leven, maar ook korte verhalen over de mensen die ze in die periodes heeft ontmoet. Het voelde voor mij allemaal veel te rommelig.

51. Susan Stokes- Chapman - The Shadow Key - 5*

De maand is sterk geëindigd met deze voor mij tot nu toe onbekende schrijfster. Ik kocht the Shadow Key voor 3 pond (nieuw, hardcover) in Wales omdat de omschrijving mij zeer aansprak: 19e-eeuws Wales gecombineerd met folklore en een mysterie dat opgelost moet worden. Er bleek ook nog een Victoriaans/ occulte saus bovenop te komen, samen met een toefje geschiedenis over de mijnen in Noord Wales en de relatie tussen de Welshe mensen en de Engelse landeigenaren.

Oktober 2025:

Boekmetertrivia: in oktober voor de vierde maand op rij een boek uitgelezen op de 29ste. Benieuwd hoe lang de streak nog aanhoudt

Disgrace - J.M. Coetzee (1999) 4*

De bescheiden uitschieter van de maand, deze klassieke Zuid-Afrikaanse roman. In het begin moest ik er even inkomen, maar het boek werd eigenlijk steeds beter. Niet per se benieuwd naar ander werk van deze auteur, maar een fijne leeservaring was het zeker!

Het Parfum: De Geschiedenis van een Moordenaar - Patrick Süskind (1985) 3*

Ik wilde voor oktober weer eens een horrorboek lezen, maar mijn eerste, tweede, derde en eigenlijk ook vierde keus waren allemaal niet beschikbaar in de bib, dus uiteindelijk 'dan maar' deze meegenomen. Had hier een beetje een omgekeerde Disgrace-ervaring mee, begin vond ik erg fijn en sfeervol met het smerige 18de-eeuwse Parijs in de hoofdrol, maar ik verloor hoe langer hoe meer mijn interesse. Het Parfum is heel uitleggerig geschreven, met amper dialogen, daar begon mijn leeservaring hoe langer hoe meer onder te lijden eigenlijk. En tot overmaat van ramp vond ik achteraf gezien het horror-tagje eigenlijk ook niet passen bij deze. Maar kom, het was nu ook weer niet zo slecht dus toch een nipte 3* kon ik er wel aan kwijt. Ondertussen tweedehands Skeleton Crew van Stephen King gevonden en ben nu die aan het lezen, toch op de valreep nog wat horror deze oktober.

Oogst - Sien Volders (2020) 3,5*

Voor mijn schrijfopleiding moet er natuurlijk ook nog veel gelezen worden, en dat zijn voornamelijk boeken waar ik zelf nooit op zou komen, deel 1. Goed verhaal in ieder geval dat Sien Volders de lezer hier voorschotelt, alleen het einde werd wel heel abrupt afgeraffeld, alsof ze plots geen zin meer had om verder te schrijven. Erg jammer!

Ik Nog Wel van Jou - Elke Geurts (2017) 3,5*

Voor mijn schrijfopleiding moet er natuurlijk ook nog veel gelezen worden, en dat zijn voornamelijk boeken waar ik zelf nooit op zou komen, deel 2. Wel gek om dit scheidingsexposé te moeten lezen terwijl ik nog maar een paar maanden geleden getrouwd ben, maar sterk beschreven was het zeker. Een groot fan van dit soort autofictie ben ik evenwel nog steeds niet.

73. Roddy Doyle - Charlie Savage 4,5*
74. Edward Rutherford - Sarum 3,5*

Veel andere dingen te doen gehad in oktober, dus relatief weinig gelezen. Daarnaast helpt een boek van meer dan 1300 pagina's ook niet voor het aantal gelezen boeken.

Van Rutherford las ik eerder al New York, en dat beklijfde niet helemaal: veel pagina's, aardige inkijk in de geschiedenis van een stad, maar als roman niet altijd even overtuigend. Voor zijn debuut over zijn thuisstad Salisbury geldt eigenlijk grosso modo hetzelfde, al is dit boek nóg dikker en nóg veelomvattender.
Tienduizend jaar geschiedenis verpakt in een stuk of twintig afzonderlijke episoden, waarbij de karakters dan in een soort van doorlopende familielijn geplaatst worden. Dat laatste voelt erg geforceerd en voor wat betreft de verhalen is het een beetje hit-and-miss: met name de verhalen die verder in het verleden liggen zijn lezenswaardig, maar de episode over WO2 en daarna is bijvoorbeeld behoorlijk zwak als verhaal. Soms heeft de schrijver vooral te veel de behoefte de historische context goed te schetsen (met ook veel namedropping), wat de leesbeleving niet ten goede komt. Bij andere (oudere) tijdvakken is dat misschien ook wel zo, maar daar viel het minder op of stoorde het wat minder.
Anyway, het was zeker niet vervelend om te lezen en ik heb een hoop bijgeleerd over de geschiedenis van stad en land, maar ik zal niet zo snel nog een boek met hetzelfde concept van hem kopen.

Charlie Savage zijn korte episoden uit het leven van een gepensioneerde Ierse man die worstelt met het ouder worden en met de veranderende maatschappij, maar het is bovenal een heel ontroerend en vooral ook een heel grappig boek. Een absolute aanrader (zoals het meeste werk van Doyle).

panjoe (moderator)
Oktober:

26. Jenny Hval - Paradise Rot
Sterke debuutnovelle over de seksuele ontwakening van een Noorse die studeert aan een Britse universiteit. Hval is meer bekend als musicus en kunstenaar, maar heeft ook een hele prettige stijl en geeft knap (semi-autobiografisch, vermoed ik) inzicht in de psyche van haar hoofdpersonage. 7/10

27. Mikhail Bulgakov - The Master and Margarita
Pff, en ik maar beweren dat ik geen affiniteit heb met oude (pre-1950, laten we zeggen) literatuur. In deze Sovietklassieker weeft Bulgakov op meesterlijke (pun intended) wijze verschillende verhaallijnen door elkaar, met als zwaartepunt een bal dat jaarlijks door Satan wordt georganiseerd, en de capriolen die de Duivel en zijn sidekicks uithalen. Veel van de satirische subtekst is me waarschijnlijk ontgaan, maar het absurdisme raakte bij mij precies de juiste snaar, en ik was vooral weggeblazen door hoe levensecht het allemaal aanvoelde, inclusief de herschrijving van gebeurtenissen rondom de kruisiging van de obscure filosoof Yeshua Ha-Notsri door een zekere Pontius Pilates. Met stip het beste boek dat ik tot dusver heb gelezen dit jaar. 9,5/10

28. Lulu Miller - Why Fish Don't Exist
Hoewel dit boek, dat met name gaat over het leven van de taxonoom David Starr Jordan, precies in mijn straatje zou moeten liggen, viel het me een beetje tegen. Ik heb het sowieso niet zo met dit soort journalistieke non-fictieboeken, vooral wanneer de auteur het allemaal net een beetje té 'leuk' wilt schrijven, en daarbij af en toe in mijn ogen te veel dichterlijke vrijheden neemt. Op meerdere momenten heb ik met gefronste wenkbrouwen gezeten, wanneer ze weer iets vertelde waarbij ik simpelweg niet geloofde dat het precies zo is gelopen zoals ze beschrijft. Desalniettemin valt er genoeg interessants te vinden in het boek, zeker voor mensen die zoals ik geïnteresseerd zijn in de academische geschiedenis van de natuurwetenschappen. 6,3/10

Voor mijn doen een zeer matige leesmaand. Manie, depressie en griep gooiden allemaal roet in het eten. Gelukkig vandaag weer voor het eerst in weken lekker gelezen. Zou ik in de laatste twee maanden van het jaar tot 100 gelezen boeken kunnen komen? (Ik denk het niet.)

74. Stephen King - Carrie (1974) 3,5*
Ik had een of andere raar matige vertaling, maar dat neemt niet weg dat ik best wel heb kunnen genieten van het debuut van King. Carrie is meelijwekkend, haar moeder en klasgenoten zijn lekker naar en de horrorelementen zijn erg tof gedaan. Door af te wisselen tussen verschillende soorten teksten blijft het ook boeiend. Zeker minder dan bijvoorbeeld The Shining (het enige wat ik tot nu toe van King las), maar erg genietbaar.

75. Jesmyn Ward - Mannen die we Oogstten (2013) 3,5*
Boeiend boek waarin we afwisselend hoofdstukken lezen over de belangrijke mannen uit Wards leven die allemaal binnen enkele jaren overleden en hoofdstukken waarin Ward haar levensverhaal uit de doeken doet. Ward geeft een boeiende en verdrietige inkijk in de zwarte gemeenschap van de VS, maar ik moet wel zeggen dat richting het einde mijn aandacht verslapte.

76. Thomas Pynchon - Shadow Ticket (2025) 3,5*
Ik keek al maanden uit naar dit nieuwe werk van Pynchon, toch één van mijn favoriete schrijvers. Het heeft alles wat Pynchon tot Pynchon maakt; humor, liedjes, de geschiedenis waar hij totaal mee aan de haal gaat, privédetectives die speelbal worden van de omstandigheden, totaal onnavolgbare gebeurtenissen. Ik heb me uitermate vermaakt met deze nieuwe (en ik denk toch wel laatste?) Pynchon, en toch werd ik minder meegesleept in het mysterie dan ik verwacht en gehoopt had.

77. Rasmus Dahlqvist - Verhalen (2025) 3*
Dahlqvist vroeg me om zijn verhalenbundel te lezen. Er is zeker talent aanwezig, vooral wanneer Dahlqvist aan het tragische raakt ging ik van de beschreven personages houden. Maar toch zijn er te veel verhalen die me niet zoveel deden. Ik merk ook nu dat er maar heel weinig verhalen zijn waar ik me nog echt wat van kan herinneren.

Ik heb enorm veel bewondering voor jullie allemaal die enkele boeken per maand lezen. Ben blij als ik buiten vakanties een flink boek per 2 maanden haal. Ditmaal heb ik deze herlezen:

https://media.s-bol.com/J1QOAvzrV5Bl/VkkPV5/530x840.jpg

Pseudo-feministisch boek van een blanke man met een prachtige fantasie en beklemmend historisch inzicht. En dat met fijne recepten. Over 20 jaar weer herlezen

https://www.boekmeter.nl/images/cover/109000/109101.jpg?cb=1711578548

Leuke verhalenbundel weer van King, hij zou hier enkele aanzetten van in het begin van zijn carrière hebben proberen vervolmaken. Is ie aardig in geslaagd.

Bernlef - De Pianoman

https://www.boekmeter.nl/images/cover/69000/69296.jpg?cb=1512745346

Ik lees niet zo heel erg vaak poëzie maar raakte getriggerd door lovende woorden in HUMO. En dit vond ik best interessant. Een bundel in 3 delen, elk gedeelte kent zijn hoogtepunten en qua thematiek is het de bittere ernst in af en toe een ludieke bui.

Oktober:

37. Isabel Allende - La Casa de los Espíritus [Het Huis met de Geesten] (1982) / 2,0*
38. Yoko Ogawa - Hisoyakana na Kesshô [The Memory Police] (1994) / 2,5*
39. Mo Yan - Tian Tang Suan Tai Zhi Ge [De Knoflookliederen] (1988) / 3,0*

Een wat mindere leesmaand, met drie boeken waar ik meer van had verwacht.

La Casa de los Espíritus viel me het meest tegen. Ik hou enorm van familiegeschiedenissen die zich afspelen tegen de voorbijtrekkende geschiedenis van een land (zowel in literatuur als in cinema), en doorgaans vind ik magisch realisme ook tof (uiteindelijk was dat het beste element in dit boek), maar ik vond dit een behoorlijk lastige en lange zit en dat lag vooral aan de verstelstijl; dit boek jakkert maar door in een behoorlijk monotoom ritme, en blijft maar gebeurtenissen en karakters introduceren, zonder ook maar ergens een adempauze in te lassen. Ik heb zelden een boek gelezen waar het tempo en ritme me zo stoorden. Verder vond ik het allemaal ook wat opperlakkig blijven en werkten de stukken verteld vanuit het ik-perspectief niet echt lekker als stijlonderbreking. Qua ideeën, setting, en personages zit er nog best veel in het boek waar ik van kon genieten, maar de uitwerking werkte voor mij niet.

The Memory Police heeft een hele toffe setting en de fraaie sfeer + melancholische toon zijn raak, maar het plot boeit maar weinig en de innerlijke logica van de wereld vond ik niet zo overtuigend. Uiteindelijk denk ik dat Ogawa veel meer met dit idee had kunnen doen. Daarnaast bevat het boek nog een (klein gedeelte) roman-in-roman wat ik erg matig vond en uiteindelijk te weinig voor mij toevoegde. Een wisselvallige leeservaring die bij vlagen wel een fijne snaar raakte, maar te vaak van me wegmeanderde. Ik zal vooral aan de sfeer van dit boek terugdenken.

Knoflookliederen, ten slotte, is een indringend portret van de gevolgen van boerenprotesten midden jaren '80, afwisselend verteld vanuit verschillende personages. Het boek is interessant, maar voelt soms als een eindeloze opsomming aan gevangenschap, martelingen en andere ellende en stompte mij als lezer een beetje af. Het springen in de tijd en tussen personages, hoewel niet onnaardig toegepast, vond ik bij vlagen ook wat gekunsteld en tegen de emotionele kracht van de roman in werken. Interessant boek wel, maar blijft daar ook wat in hangen. Ik heb Red Sorghum ook liggen van Mo Yan en verwacht daar wel iets meer van.

https://www.boekmeter.nl/images/cover/111000/111910.jpg?cb=1722874031

Dat was een hoop jeugdsentiment. Ik had eigenlijk nooit door dat UDS zo groot was in de rest van de wereld. Ik heb zes weken over deze dikke pil gedaan terwijl mij dat gewoonlijk een week zou kosten en dat was voornamelijk vanwege de schrijfstijl, dat was niet best zeg...rare zinsopbouw, verkeerde voorzetsels, ontzettend veel herhalingen....regelmatig dacht ik dat ik per ongeluk op de verkeerde plek in het boek verderging om dan weer tot de ontdekking te komen dat hij weer hetzelfde verhaal zat te vertellen maar dan met andere woorden. Volgens mij raakte Patrick ook regelmatig de draad kwijt. Niettemin een fascinerend verhaal van een Nederlandse band die alles meehad om heel groot te worden maar zichzelf vakkundig saboteerde, tot frustratie van de arme Rudeboy, die op zijn beurt weer niemand spaart, zichzelf ook niet in dit boek.

https://cdn.webshopapp.com/shops/264760/files/438755746/image.jpg

Meer dan 1.000 pagina’s….. Het laatste deel van de mijn strijd reeks. Nog even doorlezen (ben pas op blz 300)

https://media.s-bol.com/mK3LlQLjKor/548x840.jpg
Hval wil hier duidelijk iets kwijt over sex en gender(fluïditeit) Maar wat? Ik vond het boek geforceerd en zwak.

75. Piet Kamphuis - Op Mars met Traditie
76. F. Borderwijk - Verzameld Werk 9 3,75*
77. Marten Toonder - Avonturen van Tom Poes 4 3,75*
78. Ellen Klinker, Linda Terpstra, Maaike van der Kloet - De Ramp met de Van Imhoff
79. Typhoon - Liefde is de Baas 3,75*
80. R.R. Vindi - The First Binding 4*
81. Genevieve Cogman - The Lost Plot 3,5*
82. Bob de Graaff - Coups, Contracoups en Constitutie
83. Karl Ove Knausgaard - Boyhood Island 4,25*

78. Annalee Newitz - The Terraformers (2023) 2*
Sci-fi met een optimistische insteek, op zich weer eens iets anders, maar dit ging echt helemaal nergens heen. Ik vind het genre leuk om de filosofische implicaties van de geschetste werelden en gebeurtenissen, hier zat echter totaal geen visie achter. Erg simplistisch zwart-wit verhaaltje.

79. Leigh Bardugo - Het Negende Huis (2019) 2*
Deze keer fantasy die nergens heen ging. Het sfeertje is best fijn, de vele verwijzingen naar kunst en literatuur tof, maar het kabbelt allemaal veel te veel voort en wordt nergens spannend (wat wel de bedoeling was aangezien het over moorden op een universiteitscampus gaat).

80. Jan Siebelink - Knielen op een Bed Violen (2005) 4*
Aangenaam verrast. Geen grote interesse in het thema, maar Siebelink weet de wereld van een streng gelovig boerengezin helemaal tot leven te wekken. Dusdanig overtuigend dat ik echt een spuughekel aan het hoofdpersonage kreeg. Dat vind ik een goed iets.

81. Omar El Akkad - One Day, Everyone Will Have Always Been Against This (2025) 3,5*
Zeer actueel (journalist geeft zijn visie op de oorlog in Gaza) en ik kan zeer ver mee in de punten die El Akkad naar voren brengt, maar ik vond het niet super geschreven en de punten van kritiek op het westen zijn nou ook weer niet erg wereldschokkend. Geen hoogvlieger, wel boeiend om El Akkads perspectief te lezen.

82. Stijn Moreels - Aqua (2025) 4*
Erg fijn slot van een erg toffe sci-fi-trilogie van Vlaamse bodem. Jammer dat er niet zoveel animo is voor dit genre in de lage landen, want ik vind dat Moreels door zijn vertelstijl en taalgebruik echt wel iets unieks brengt. Ik ben overigens niet geheel objectief, in dit derde deel zijn citaten uit mijn reviews over de eerdere delen van de trilogie opgenomen. Jaaa, er staan blurbs van mijn hand vooraan in dit boek. Mijlpaaltje.

83. Vera Spaans - Te Laat (2020) 3,5*
Leuk tussendoortje over alle verschillende redenen waarom er mensen zijn die altijd te laat komen en mensen die altijd op tijd zijn. Ik behoor tot die tweede groep, mijn omgeving bestaat uit notoire laatkomers. Dit boek heeft me lekker veel stokken aangereikt om mijn vrienden mee te kunnen slaan.

84. Matthew F. Jones - A Reckoning Up Black Cat Hollow (2026) 2*
Ik heb mijn eerste boek van 2026 al gelezen, maar het is geen aanrader. Deze horror wil veel te veel, mist focus en is bovenal totaal niet eng of spannend.

Nu aan het lezen:
* Svetlana Aleksijevitsj - The Unwomanly Face of War (1985) --> laat vrouwen aan het woord die betrokken waren bij de Tweede Wereldoorlog waarbij vooral gefocust wordt op de verschrikkingen en de trauma's en niet op de heldendaden. Tot nu toe alleen de (flinke) introductie gelezen maar daar was ik al zeer van onder de indruk.
* Thomas Pynchon - Vineland (1990) --> een lichtere Pynchon maar dat bevalt me wel en er valt weer veel te lachen. Als ik deze uit heb kan ik me wagen aan de recente verfilming One Battle after Another.
* Wole Talabi - Shigidi and the Brass Head of Obalufon (2023) --> Nigeriaanse fantasy, aangenaam tot nu toe.

November:

52. Terry Pratchett & Neil Gaiman (&Colleen Doran) - Good Omens Graphic Novel 4,5*

Ik bestelde ruim twee jaar geleden de graphic novel van Good Omens via Kickstarter, dus het voelde als een cadeautje toen ie begin november werd bezorgd. De illustraties van Colleen Doran zijn fantastisch en er blijft genoeg over van het verhaal in deze bewerking.

53. John Boyne - Air 4*

Even wat korts tussendoor - deze novelle van John Boyne heeft een subtiele opbouw. Het verhaal (man gaat met z'n tienerzoon van Australië naar Ierland, ieder met z'n eigen trauma's) is eenvoudig maar gelaagd.

54. R.F. Kuang - Katabasis 3,5*

Ik heb nog geen Kuang gelezen die ik over de gehele linie echt goed vond. Sommige elementen zijn briljant uitgewerkt, met name de academische elementen, maar het wordt te veel uitgesponnen.

55. Evie Woods - The Story Collector 3,5*

Tijd voor wat luchtig vermaak. Het vorige boek van Woods, The Lost Bookshop, vond ik erg geslaagd en daardoor waren mijn verwachtingen misschien iets te hoog. The Story Collector bevat iets te veel clichés, is voorspelbaar (niet per se heel erg) en soms wat aan de simpele kant qua schrijfstijl.

56. Stephen King - Later 4*

Ik geloof dat het misschien wel twintig jaar geleden is dat ik een boek van Stephen King gelezen heb (Dreamcatcher). Het is een genre dat ik niet heel snel erbij pak, maar Later heeft me aangenaam verrast. Het verhaal is spannend (geesten en monsters) en met vlagen best grappig, leuk dat het vanuit het perspectief van een kind verteld wordt. Meer King, voornemen voor 2026?

57. Robert Macfarlane & Luke Adam Hawker - Firefly 4*

Er zijn verschillende versies van de schrijver Robert Macfarlane. Naast natuurschrijver en activist schrijft hij ook gedichten, met name over natuur. Ik heb heel wat van zijn boeken in de kast staan en het dit jaar verschenen Firefly kon uiteraard niet ontbreken. De illustraties zijn schitterend maar het is vooral de tekst die indruk maakt. Een boodschap van hoop in donkere tijden, erg passend bij deze tijd van het jaar.

Nu aan het lezen:

- Pat Barker - The Voyage Home (deel 3 van de hertelling slag om Troye vanuit vrouwelijk perspectief)
- Melissa de Costa - Al het blauw van de hemel (tip van twee vriendinnen, ik vind de vertaling vreselijk dus ik weet niet of ik 'm uit ga lezen)

Gast
geplaatst: vandaag om 23:12 uur

geplaatst: vandaag om 23:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.