MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / De grote verschillen tussen Vlamingen en Nederlanders

zoeken in:
Father McKenzie
We spreken dezelfde taal - nou ja, min of meer - en daar houdt iedere vergelijking zo'n beetje op.
België is een land dat eeuwen overheerst en bezet is geweest door allerlei volkeren, België is een erg verdeeld land door de drie landstalen en de Waalse cultuur is bijvoorbeeld iets héél anders dan de Vlaamse cultuur.

Ik vraag me af welke grote verschillen - om op het even welk vlak hoor - jullie zelf opmerken, cultureel, maar ook wat dagelijkse dingen betreft, hoe overheden met dingen omgaan, hoe dingen in onze landen geregeld worden etc.
En ook de grote verschillen in taalgebruik intresseren me, gewoon om ze te noteren, niet om de éne dan wel de andere als "juiste" te bestempelen, gewoon, welke verschillen ken je?

Dus zowel ERNST als wat luchtiger dingen.

Zal ik dan zelf maar beginnnen? Ik heb goede vrienden in Arnhem, Gelderland en we lachen vaak om al die grote verschillen in gebruik en taal, het is soms echt hilarisch...

Bijvoorbeeld :

Als je in België van auto verandert behoud je wel dezelfde nummerplaat (als je van de ene auto op de andere overgaat welteverstaan, niet als je een tijdje géén auto hebt, want dan moet je achteraf natuurlijk wel een nieuwe nummerplaat aanvragen).
Dus in België is het perfect mogelijk in je leven 30 auto's of meer gehad te hebben en nog steeds met je eerste nummerplaat rond te hossen.
In Nederland is de nummerplaat gebonden aan het voertuig, iets waar ik me in het begin ook over verbaasde.

Taalgebruik; naar een Vlaming zijn taalgevoel zitten er in een auto zetels en geen stoelen, die term wordt ook in folders en reclame gebruikt, al krijg ik de indruk dat de laatste jaren de invloed van Nederland doorgedrukt wordt...

Als je in Nederland bij een familie op bezoek komt waar iemand jarig is, dan feliciteer je héél de familie, je geeft handjes aan alle aanwezigen en wenst iedereen proficiat met de verjaardag van die ene persoon (lijkt me geheel krankjorum, haha)
In Vlaanderen breng je enkel je gelukwensen over naar die ene jarige!

Er zullen me beslist nog flagrante verschillen te binnen schieten, een leuk is ook deze;

Een Nederlandse kleuterjuf wou met de kleuters van een Vlaamse school waar ze werkte een wandeling maken door het bos;
Dus ze vertrokken en toen ze zei dat ze gingen lopen, begonnen die kleuters te hollen, want wij zouden zeggen, we gaan stappen of gewoon "te voet", stappen is bij jullie dus uitgaan, maar dat doen bij ons voornamelijk kaarsen...

U ziet, héél veel verschillen, het maakt ons taalgebied er enkel RIJKER op, want noch jullie Noordnederlans als ons Zuidnederlands of Vlaams heeft de waarheid in pacht...

Vuur maar af, ik kom er beslist ook nog op terug...

Hier zit echt een boek in, want de verschillen zijn enorm....

Een mooie uitdrukking vind ik: Dat is straf.
Raymond van het Groenewoud heeft Nederland ook veel moois geleverd.
Mooie woorden: opkuizen, onnozelaar, goesting.
Stef Bos heeft in Antwerpen gewoond en heeft ook leuke nummers en verhalen mee genomen naar Nedrland. Ik dacht hij een Belg was maar hij is geboren in Veenendaal en zijn vader nota bene uit mijn woonplaats Almelo. Die verjaardagsgebruiken komen me bekend voor en kan ik beamen.

Dat van die verjaardagen vind ik zelf ook onzin, ik feliciteer altijd alleen de jarige. Voor de rest heeft Vlaams een hele hoop worden, die in het Nederlands nooit gebruikt worden: amai, allez, proper (schoon), schoon (mooi), madam, manneke, goesting, poep (kont), klak etc. sommige zijn wel grappig, andere vind ik vooral debiliserend over komen...

Kos
Father McKenzie schreef:

Bijvoorbeeld :

Als je in België van auto verandert behoud je wel dezelfde nummerplaat (als je van de ene auto op de andere overgaat welteverstaan, niet als je een tijdje géén auto hebt, want dan moet je achteraf natuurlijk wel een nieuwe nummerplaat aanvragen).
Dus in België is het perfect mogelijk in je leven 30 auto's of meer gehad te hebben en nog steeds met je eerste nummerplaat rond te hossen.

Meen je niet! Dat wil ik ook. het liefst heb ik het zoals in Duitsland met plaats-regio gebonden nummerplaten. .

Het allergrootste verschil tussen Vlamingen en Nederlanders is wat mij betreft de gigantische gemanierdheid tegenover elkaar ipv de lompe, boerse Nederlanders.
Al kan dat ook liggen aan de Vlamingen waar ik toevallig mee in aanraking kom, maar ik denk van niet.

Titmeister schreef:
Dat van die verjaardagen vind ik zelf ook onzin, ik feliciteer altijd alleen de jarige. Voor de rest heeft Vlaams een hele hoop worden, die in het Nederlands nooit gebruikt worden: amai, allez, proper (schoon), schoon (mooi), madam, manneke, goesting, poep (kont), klak etc. sommige zijn wel grappig, andere vind ik vooral debiliserend over komen...

Amai die madam heeft een schoon poep, ik krijg al goesting.

Lin
Amai hoor ik toch regelmatig uit de mond van mijn roosendaalse collega komen...

Het allergrootste verschil tussen Vlamingen en Nederlanders is wat mij betreft de gigantische gemanierdheid tegenover elkaar ipv de lompe, boerse Nederlanders.
Al kan dat ook liggen aan de Vlamingen waar ik toevallig mee in aanraking kom, maar ik denk van niet.

Dat idee heb ik ook, de Vlamingen zijn een stuk vriendelijker dan de Nederlanders.

Wat verjaardagen betreft, alle aanwezigheden een handje schudden gebeurt wel, maar ook maar tot op zekere hoogte. Hoe drukker het wordt, hoe minder snel het gebeurt.

Gallow
Ik zie eigenlijk weinig verschillen tussen Nederland en Vlaanderen, hoewel ik toch wel erg in het zuiden van NL woon dus daar is wel een beetje samengeklonterd. (Misschien toch maar annexeren?)

Berichten over Vlamingen/Wallonierens verwijderd. Daar gaat dit topic niet over.

Father McKenzie
herman schreef:
Berichten over Vlamingen/Wallonierens verwijderd. Daar gaat dit topic niet over.

akkoord, herman, maar inwoners van Franstalig België zijn geen Wallonierens, maar WALEN, het is maar dat je dat weet....

Vriendin krijgt met stel meiden ongeluk in Vlaanderen; bestruurdster belt politie, en krijgt de vraag: " ZIjn er geklapten (?) "

Bestuurdster antwoordde: "Nee de banden zijn nog heel"

welke verschillen ken je?
Dus zowel ERNST als wat luchtiger dingen.

Daar waar veel Belgen last lijken te hebben van een maar niet aflatend minderwaardigheidscomplex,
heeft een groot deel van den'Ollanders last van een op niets gebaseerde vorm van megalomaan denken.

Overigens is het een groot misverstand dat ten noorden van de Belgische grens Ollanders wonen. Er zijn in heel Nederland maar 1100 Ollanders en die wonen in een klein dorpje tussen Eindhoven en Den Bosch. Juist ja, Olland

Je hebt Ollanders en 'Ollanders

"Verboden op het Werk te komen" moet je tegen Nederlanders nooit zeggen, blijven ze en masse thuis.

Ja, en je hebt ook Nederlanders en Hollanders.

Tijdens belangrijke voetbal wedstrijden zijn Nederlanders opeens Hollanders.

Ik kwam er vandaag trouwens op google maps achter dat er behalve Belgische enclaves in Nederland (in en rond Baarle) ook één heel klein Nederlands enclavetje is. Ik wil daar toch ooit eens heen, ondanks het feit dat er niet veel lijkt te zijn op de kaart

Gallow
Laten we er een land stichten voor muziek liefhebbers.

Was er ook nabij Voeren zo geen ministaatje?

In het vlaams is "Ik ga poepen" toch ik : "Ik ga neuken" ?

Father McKenzie
misorabi schreef:
In het vlaams is "Ik ga poepen" toch ik : "Ik ga neuken" ?

Zéér juist!
En een kozijn is geen raamkozijn, maar een neef.
Ik heb zelfs een neef die een nicht is....

Oldfart schreef:
Je hebt Ollanders en 'Ollanders

"Verboden op het Werk te komen" moet je tegen Nederlanders nooit zeggen, blijven ze en masse thuis.

Het is toch echt wel 'de Werken'.

Oldfart schreef:
Vriendin krijgt met stel meiden ongeluk in Vlaanderen; bestruurdster belt politie, en krijgt de vraag: " ZIjn er geklapten (?) "

Bestuurdster antwoordde: "Nee de banden zijn nog heel"

'Geklapten' heb ik nog nooit gehoord.

Misschien toch je kennis van het Belgisch-Nederlands wat bijschaven

Father McKenzie
Het woord BRUILOFT is bij ons in Vlaanderen wel bekend, maar wordt haast nooit gebruikt. Het behoort tot de zogenaamde passieve taalkennis.

Wij gaan nooit naar bruiloften, maar naar trouwfeesten of huwelijksfeesten;
Trouwerij is ook ongebruikelijk als woord, bij ons.

Nederlanders gebruiken ook het meer correcte 'sinaasappel', Vlaming zeggen 'appelsien'. En als ze al eens sinaasappel zeggen, dan is het met de klemtoon op de tweede lettergreep in plaats van op de gebruikelijke eerste.

Father McKenzie
Appelsien is even correct Nederlands als sinaasappel, dacht ik...?

Father McKenzie
Ik vermijd de uitdrukking "vast en zeker" of "zeker en vast" omdat ik niet echt meer weet in welk land de ene, dan wel de andere uitdrukking gebruikelijk is, dus ik vermijd die uitdrukking als de pest en ga meestal voor "absoluut" alsik iets wil benadrukken....

appelsien *
Algemeen Nederlands is: sinaasappel.
Let op de klemtoon: sínaasappel.

Bron: VRTtaal.net (een van de normen op taalvlak).

ik zit hier over dit serieuze onderwerp geen grappen te maken Arno, geklapten is wat er werd gezegd, en even buiten Antwerpen zelf een bord gezien waarop " werk " stond.

Oldfart schreef:
ik zit hier over dit serieuze onderwerp geen grappen te maken Arno, geklapten is wat er werd gezegd, en even buiten Antwerpen zelf een bord gezien waarop " werk " stond.

Dan geloof ik je wel Er is natuurlijk extreem veel taalvariatie binnen Vlaanderen. (ik geloof zelfs dat de provincie Oost-Vlaanderen wereldwijd het kleinste gebied is met zoveel verschillende dialecten).

Ook wel eens gehoord:

"Ik voel mij in mijn gat gebeten"

En Vlamingen maken op 1 april geloof ik 'aprilvissen'

Gast
geplaatst: vandaag om 12:59 uur

geplaatst: vandaag om 12:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.