MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / De grote verschillen tussen Vlamingen en Nederlanders

zoeken in:
Ik was vandaag in Ieper enzo

Father McKenzie
Nederlanders gebruiken nogal vaak het weinigzeggende "Op een gegeven moment", maar spreken dat dan zo vlug en half binnensmonds uit dat het iets wordt als "opgevement" of zo, ik lach me daar soms kapot mee....

Op een gegeven moment kun je misschien beter vervangen door "op zeker ogenblik"....???

is toch precies hetzelfde?

Father McKenzie
Titmeister schreef:
is toch precies hetzelfde?

Het is vooral de manier waarop Nederlanders die uitdrukking véél te vlug uitspreken en dan krijg je iets als "opgevement", echt, ze doen geen moeite om dat wat behoorlijk uit te spreken.... toch de meeste die ik ontmoet heb niet!

Johny Favourite
In Brussel antwoordde een serveerster op onze vraag of er noten in het menu verwerkt waren (een van onze vrienden heeft een notenallergie): "Er zitten effectief pijnboompitjes in."

Dat 'effectief' wordt tamelijk vaak gebruikt, geloof ik.

Johny Favourite
Titmeister schreef:
Nog een verschil:

Nederlanders zijn het zat
Vlamingen zijn het beu

Nederlanders zijn het ook beu, hoor.

Sir Spamalot (crew)
Kennen de Nederlanders het "systeem" van peter, meter en petekind? Bij ons in Vlaanderen heeft ieder kind een peter en een meter en meestal vervullen de grootouders die rol (een soort beschermer mocht er iets gebeuren met de ouders), maar soms kan het ook iemand anders zijn.

Ja, dat kennen we hier ook. We noemen dat dan meestal peetoom en -tante, volgens mij.

herman schreef:
Ja, dat kennen we hier ook. We noemen dat dan meestal peetoom en -tante, volgens mij.
In mijn deel van NL ook gewoon peter en meter overigens

Sir Spamalot schreef:
Kennen de Nederlanders het "systeem" van peter, meter en petekind? Bij ons in Vlaanderen heeft ieder kind een peter en een meter en meestal vervullen de grootouders die rol (een soort beschermer mocht er iets gebeuren met de ouders), maar soms kan het ook iemand anders zijn.

Hier heeft het wel met de katholieke kerk te maken. Ik werd gevraagd peter te worden van mijn nichtje bij haar doop maar dat weigerde ik omdat ik zelf niets met het geloof te maken wil hebben en het dan niet fair is als ik ga toezien op het gelovig opgroeien van mijn nichtje.
Ik ben daarentegen wel als toeziend voogd aangewezen mocht beide ouders iets overkomen. Degene die nu peter en meter zijn hebben dus een iets andere rol.

Sir Spamalot schreef:

Het katholieke deel van onze Hollandse natie kent idd het instituut "peetouders". Ben zelf ook een peetouder (van de jongste dochter van een goede vriend). Bij mijn weten wordt de rol van peetouder meestal echter niet vervuld door opa's en oma's, maar door ooms en tantes (van de dopeling).

Chameleon Day schreef:
Bij mijn weten wordt de rol van peetouder meestal echter niet vervuld door opa's en oma's

Mijn peetouders waren mijn opa en oma
Maar goed: zelf ben ik het dus niet geworden en daar had mijn zus toen wel begrip voor.

aERodynamIC schreef:
(quote)

Haha,.....de uitzondering die de regel bevestigt toch?.

Johny Favourite
Chameleon Day schreef:
(quote)

Haha,.....de uitzondering die de regel bevestigt toch?.

Bij mij ook. Bij mijn weten is dat ook geheel niet uitzonderlijk.

Sheplays
Sir Spamalot schreef:

Ieder kind? Heeft dat niet met het katholieke geloof te maken? Kan een kind er ook vanaf?

Sir Spamalot (crew)
Het hangt inderdaad grotendeels af van het katholiek geloof hier in Vlaanderen. Ik ben ook katholiek opgevoed, maar niet praktiserend of hoe heet zoiets. In principe kom je als peter/meter van pas bij de doop, de eerste communie (7 jaar) en de plechtige communie of vormsel (12 jaar). Mij interesseert dat geloof ook niet zo maar ik vind het prettig voor mijn petekind (dat is 'em op mijn avatar, die kleine schone jongen, niet die ...) dat er iemand voor hem zal uitkijken mocht hij het ooit moeilijk hebben door tegenslagen en dat vind ik dan wel van belang.

Sir Spamalot schreef:
dat er iemand voor hem zal uitkijken mocht hij het ooit moeilijk hebben door tegenslagen en dat vind ik dan wel van belang.

Staat los van peetouder zijn. Peetouders moeten er op toezien dat hun petekind een gelovige opvoeding (lees: katholieke) krijgt, precies de reden waarom ik het aanbod afsloeg. Ook toeziend voogd staat daar los van: in dat geval krijg je beslissingsrecht over wat er met een kind gaat gebeuren als de ouders er niet meer zijn terwijl het kind nog niet volwassen is. Maar ik snap wel wat je bedoelt hoor

aERodynamIC schreef:

Yep, same here

Sheplays schreef:
Ieder kind? Heeft dat niet met het katholieke geloof te maken? Kan een kind er ook vanaf?

In welke zin er van af? In feite merk je als kind niets van het hebben van peetouders (althans: dat was bij mij niet zo). Hooguit dat je misschien net even een mooier kadootje op je verjaardag krijgt omdat je een soort streepje voor hebt maar daar heb ik niks van gemerkt dan. Ik merk wel dat de vrienden van mijn zus die de rol bij mijn nichtje hebben zich er wel belangrijker door zijn gaan voelen dus het is een beetje wat je er zelf van maakt.
Zelf heb ik dan wel een katholieke opvoeding gehad maar ik moet er niets meer van weten. Volgens mij sta ik nog wel ergens ingeschreven als zijnde katholiek maar als ik nu eens wat minder lui zou zijn dan kan ik volgens mij ook weer uitgeschreven worden dus in die zin kan je er natuurlijk wel degelijk van af. De rol van peetouders is geheel wat een familie er van maakt.

Sheplays
Sir Spamalot schreef:
dat er iemand voor hem zal uitkijken mocht hij het ooit moeilijk hebben door tegenslagen en dat vind ik dan wel van belang.

Dat is zeker heel nobel, maar met alle respect, men zou toch iedere dierbare met tegenslag een handje kunnen helpen, zonder daarvoor benoemd te zijn?

Johny Favourite
Dat is zeker heel nobel, maar met alle respect, men zou toch iedere dierbare met tegenslag een handje kunnen helpen, zonder daarvoor benoemd te zijn?

Natuurlijk, maar temidden van talrijke negatieve aspecten van het katholieke geloof - en alle ander geloven for that matter - is dit toch juiste een sympathiek gebruik.

Een groot algemeen verschil is dat er met de zachte 'g' word gesproken (In Brabant overigens ook).

Over het algemeen vind ik Nederlanders groffer in de mond . Iedereen kankert,Tyfust en teringt er op los. Je zou het bijna geaccepteerd moeten noemen met overmaat van ramp.

Wat zijn typische belgische scheldwoorden? En in hoeveel mate word dit gebruikt en geaccepteerd?

Ronald Goemondt - Rotterdams Relativeren

Het klinkt overdreven. Maar "de echte" Rotterdammer praat over het algemeen echt zo.

Nderlanders zijn over het algemeen erg nuchter over emotionele zaken waaronder de dood.

Over het feliciteren van iedereen op een verjaardag "shockte" ik aardig van. Ik deed dat altijd uit bellefdheid (gewoonte dus eigenlijk) en doe het nu nog steeds.
Je feliciteerd waarschijnlijk de ander omdat hij/zij deels verantwoordlijk was voor het feit dat de jarigejob weer een jaartje langer op de aardbol wandelt.

pretfrit
Kill_illuminati schreef:
Een groot algemeen verschil is dat er met de zachte 'g' word gesproken (In Brabant overigens ook).
.

en in limburg, gelderland, overijsel, drente..en de rest van europa.

De harde g (alsof ze een roggel omhoog halen ) is onderdeel van het noord/west hollands dialect.

pretfrit
aERodynamIC schreef:
De rol van peetouders is geheel wat een familie er van maakt.

Juist, in mijn familie was/is het ook zo dat in geval van overlijden van beide ouders, de peetouders de opvoedings taak overnemen. (dat staat ook op papier) daarnaast heb je een streepje voor bij verjaardagen en overige feesten. Ook voor advies, financiele zaken en bedrijfsovername heb je een streepje voor of kun je terecht bij je peetouders..tenminste, in theorie. De praktijk is natuurlijk van allerlei zaken afhankelijk.

Dit heeft overigens weinig te maken met het ware geloof (weinig/geen kerkgangers in mijn familie) maar meer met katholieke tradities en mores. dat leeft toch nog wel in het zuiden waar we toch meer gewend zijn om voor onzelf te zorgen...dat zie je in belgie ook.

thejazzscène
Kill_illuminati schreef:
.

Het verschil tussen Nederland en België is dat in België in zo'n zin een T wordt geplaatst achter het werkwoord worden.

Sheplays
pretfrit schreef:

Dit heeft overigens weinig te maken met het ware geloof (weinig/geen kerkgangers in mijn familie) maar meer met katholieke tradities en mores. dat leeft toch nog wel in het zuiden waar we toch meer gewend zijn om voor onzelf te zorgen...dat zie je in belgie ook.

Gesteld dat het waar is, bedoel je dat wij in het noorden minder voor onszelf zorgen omdat we niet katholiek zijn of omdat we in het noorden wonen?

pretfrit schreef:
De harde g (alsof ze een roggel omhoog halen ) is onderdeel van het noord/west hollands dialect.

Nou, nou.

pretfrit
Sheplays schreef:
(quote)

Gesteld dat het waar is, bedoel je dat wij in het noorden minder voor onszelf zorgen omdat we niet katholiek zijn of omdat we in het noorden wonen?

Het voor "jezelf zorgen" moet je breed zien. familie, bestuurlijk, volksaard etc..dus niet persoonlijk. volgens mij kun jij namelijk heel goed voor jezelf zorgen Beneden de grote rivieren hebben we echter een gezond wantrouwen naar Den Haag. Hoe dat komt is niet zo moeilijk te achterhalen maar heeft ook zeker met het geloof te maken. (ik ga er van uit dat je op de hoogte bent van de geschiedenis) Wat familie betreft is het eigenlijk hetzelfde verhaal..je wil niet afhankelijk zijn van een overheid of een kerk want dan wordt je namelijk uiteindelijk (soms letterlijk) in je poepertje gepakt. Om te begrijpen hoe en wat moet je inzicht hebben in de macht van de kerk en bestuur (was vaak hetzelfde) van de zuiderlijke provincies. Het brabant van de zandgronden was tot begin 1900 arm Geld van holland kregen we niet, de kerk wilde ons zieltje en hield de gewone man arm..de enige mogelijkheid om dat te ontworstellen was om kleine machtsblokjes te maken...wie betrek je daarin...familie. Het "voor jezelf zorgen" is dus meer een historisch gevolg

Het is een publiek geheim dat waar het op b.v. ondernemen aankomt de westerling eerst kijkt wat de overheid er van vindt. de oosterling kijkt wat zijn buurman er van vind en dat de zuiderling (en de rotterdammer) alvast begint

Ik ben van oorsprong zuiderling en kom uit een katholieke ondernemers familie. Het verschil (mocht dat er zijn) is dus onderdeel van mijn persoonlijkheid. Ik ben dus niet de juiste persoon om een discussie mee te voeren...ben ook bang dat het ontaard in een "wij zijn beter" verhaal en daar zitten we volgens mij nie top te wachten...ik heb er ook niets mee te winnen

Ik vind Amsterdam overigens de mooiste stad van Nederland. Dat hebben die hollanders in die geweldige gouden eeuw maar mooi opgebouwd (met hulp van... )

Sir Spamalot (crew)
Ik wil er niet blijven over doorbomen, maar de aanleiding van mijn vraag "peter meter petekind" was een PM van een gewaardeerde collega Mu-Me'er die mij erom vroeg n.a.v. mijn gewijzigde avatar: mezelven en mijn petekind. Ik wil er zeker geen religieus of godsdienstig gedoe van maken, ook al omdat Vlaanderen traditioneel katholiek is en Nederland iets minder - voor wat het waard is - en omdat de regels van MusicMeter dit ook niet aanmoedigen.
Ik ben heel fier als peter / peetoom van die kleine sloeber en die katholieke achtergrond telt voor mij persoonlijk niet, maar alleszins met dank aan de MuMe'rs die hierover iets gezegd hebben. Groeten, de Sir.

pretfrit schreef:
Ik vind Amsterdam overigens de mooiste stad van Nederland. Dat hebben die hollanders in die geweldige gouden eeuw maar mooi opgebouwd (met hulp van... )

Vooral veel Duitsers

pretfrit
en vlamingen.. toch ?

Gast
geplaatst: vandaag om 12:59 uur

geplaatst: vandaag om 12:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.