MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Sporttoto en -pools topic (centraal topic)

zoeken in:
Nja, dat, en dat MoMe het gewoon ontzettend slecht doet voor hun doen

Mede dankzij mij, maar ik ga nog wel wat klimmen (pun intended) in de stand. Heb bijna alleen maar klimmers. En Chavanel heeft zich dit jaar gefocust op ontsnapping in de Alpen. Hoop ik.

Tim Wellens ook. Hoop ik.

Paap_Floyd schreef:
Tim Wellens ook. Hoop ik.
Die lijkt mij net als Chavanel gewoon helemaal niet goed om de een of andere reden (valpartij die ik gemist heb? Die van Péraud heb ik dan weer 100 keer gezien). Laat Barguil maar een ritje meepikken! Jullie hebben al genoeg punten.

Of Barguil en Wellens allebei. Iedereen tevreden, ik voorop.

Ik niet

Allebei niet mee. Wel weer die dekselse Sagan.

Die gaat vast weer winnen. Onmisbaar voor iedere pool toch... Aarghh.

Gelukkig is Hagen nog mee.

Ongelooflijk. Wat een held.

Wat een fenomeen. Zijn er hier nog mensen die m als kluns hebben?

Wat een actie van Barguil . In de Formule 1 betekent dit op zijn minst een drive-through penalty.

Etappe 16 ... zucht. Moedeloos word je van die overgangsetappes. Een vrijwel compleet peloton finisht in dezelfde tijd.

Uitslag etappe 16:

1 DjFrankie 35
1 Eric V 35
1 L_T_B 35
1 Coma Cat 35
1 Paap_Floyd 35
1 jeroentjuhh 35
1 Lukas 35
1 Nicolage Rico 35
1 Erik P 35
1 johan de witt 35
1 Markus 35
1 stoepkrijt 35
1 johnnyhill 35
1 Gretz 35
1 Justus18 35
16 Willem 18
17 Meriam 16

En dat ligt er dus aan dat vrijwel iedereen Sagan (17; opnieuw tweede en groen), wat heeft die man deze etappe weer een werk verzet, in zijn ploeg heeft, alsmede Froome (15; geel en bolletjes) en Quintana (3). Willem en Meriam hebben Sagan niet in hun ploeg. Meriam mist bovendien Quintana, maar heeft wel Voeckler (1), zodat het verschil tussen die twee vandaag 2 puntjes is.

Het zal u niet verbazen dat er in de tussenstand weinig verandert:

1 DjFrankie 832
2 Eric V 821
3 L_T_B 801
4 Coma Cat 792
5 Paap_Floyd 776
6 jeroentjuhh 735
7 Lukas 696
8 Nicolage Rico 681
9 Erik P 680
10 johan de witt 658
11 Markus 656
12 stoepkrijt 640
13 johnnyhill 627
14 Gretz 570
15 Justus18 521
16 Willem 489
17 Meriam 387

In het echt levert de tv spectaculaire beelden met de beklimming van de Col de Manse en speciaal de afdaling langs La Rochette (allebei 2 keer). Het is het gebied waar ik als jongetje met mijn ouders op vakantie ging en Merckx, Ocana, Poulidor en Zoetemelk in een flits voorbij heb zien fietsen.
Ik ben benieuwd wat de jury gaat vinden van de actie van Barguil. Het is een Fransman, zodat ik vrees dat het met een sissertje zal aflopen, waar diskwalificatie op z'n plaats is ("aangetikt door TJ" ammehoela).
Verder is er natuurlijk het nieuws dat Van Avermaet (DjFrankie) een dagje eerder is afgestapt dan gepland.

Justus18 schreef:
("aangetikt door TJ" ammehoela)

Heeft ie dat echt gezegd? Tsjonge jonge, 100% zijn schuld en hij zou gewoon de hand in eigen boezem moeten steken. Weer een Fransman die ik op het lijstje onsympathieke renners kan zetten.

Ik lees nu ergens dat ie zegt dat zn remmen eerst blokkeerden.

Zelfs Verstappen zou het met blokkerende remmen beter hebben opgelost.

Op de beelden had ik de indruk dat hij gewoon veel te laat remde. Heel vreemd manoeuvre, inderdaad, maar een diskwalificatie lijkt me niet op z'n plaats. Elke renner kan wel eens een fout maken (zeker als het door een technisch mankement komt). Dat hij niet schuldig pleit en niet meteen zijn excuses aanbiedt (daar heb ik toch nog niets van gelezen of gezien) is natuurlijk wel intriest. Op de beelden kan je duidelijk zien dat Tejay niet eens in de buurt van zijn fiets of lijf komt.

Eerst leek het trouwens heel akelig met die paal, maar na afloop was het voor Thomas eigenlijk best goed dat die er stond.

Hij heeft wel zijn excuses aangeboden. Hij gaat veel te roekeloos die bocht in. Als Geraint er niet reed was hij er zelf misschien uitgevlogen. Je mag jezelf wat mij betreft in gevaar brengen, maar als je anderen in gevaar brengt, bestaat er eigenlijk maar 1 straf en dat is diskwalificatie. Die regel bestaat trouwens ook in het voetbal.

Ik ben het er mee eens. Dit was een levensgevaarlijke actie. Zag er trouwens ook heel naar uit trouwens, Thomas die met zijn hoofd tegen die paal knalde. Gelukkig viel het mee...

Dan wil je zeggen dat pakweg Bouhanni nergens meer aan de start mag verschijnen? Of ieder ander die ooit een val veroorzaakte? Dat is nu eenmaal een risico van de sport. Wat Barguil hier doet is extreem dom en gevaarlijk, maar hem uit koers nemen omdat hij iets compleet verkeerd inschat (of zijn remmen niet meer fatsoenlijk meewerkten) vind ik wel heel drastisch. Lijkt mij in ieder geval een regel die onmogelijk objectief hanteerbaar is in de koers.

Dier actie van Barguil zag er nogal onbehouwen uit, maar om hem voor zo'n fout(je) te gaan straffen gaat wel wat ver. Iedereen vliegt wel eens uit een bocht. Thomas had de pech dat hij toevallig naast hem reed.

Hmm, uit de koers is wel wat overtrokken, ja, maar ik vind dat er toch op z'n minst een soort straf op z'n plaats is.

In het wielrennen worden nu eenmaal zelden straffen uitgedeeld, zo zit de sport in elkaar. Zelfs als je in een massasprint iemand omver kegelt kom je er geregeld nog mee weg.

Bovendien kun je de vraag stellen: Wat voor straf moet je uitdelen? Tijdstraf? Van hoeveel seconden dan? Het is niet te doen om hier duidelijke regels over op te stellen.

Gaan we terug naar de tijd dat een aanslag op de enkels slechts geel oplevert?
Dit is niet te vergelijken met het duwtje dat Bouhanni zo nu en dan uitdeelt.

Arrie schreef:
Hmm, uit de koers is wel wat overtrokken, ja, maar ik vind dat er toch op z'n minst een soort straf op z'n plaats is.
Maar het probleem is: hoe maak je er een objectief iets van? Bij hoeveel gevaarlijke manoeuvres valt er (gelukkig) niemand? Moet je die renners dan ook niet straffen omdat ze in principe iets gevaarlijks doen? Wat als Froome morgen zijn sleutelbeen breekt na een ongevaarlijke actie van iemand?

En duwtjes... In een massaspurt kan één duwtje genoeg zijn om wel 50 renners omver te kieperen. Best gevaarlijk toch?
EDIT: Plus zo'n duwtje is bewust gevaarlijk doen. Wat Barguil hier flikt is sowieso niet bewust. Als Thomas er niet rijdt, vliegt hij zelf die paal op.

Een klein duwtje in een massasprint vind ik vele malen gevaarlijker dan deze actie van Barguil. Als je met 70 km per uur over het asfalt glijdt ben je flink de klos, hoor.

+ wat Jens zegt: het domino-effect.

Dat kan zijn en Thomas komt er ook redelijk ongehavend vanaf. Maar iemand midscheeps raken bij het fietsen is net zo erg als een aanslag op de enkels bij het voetbal. Als je met z'n allen met 70 kilometer per uur op een finish afstevent, kan een kleine onbedoelde balansverstoring tot een doodsmak leiden. Dat is het risico van de sprint en hoort bij de sport. Wat Barguil deed hoort niet bij de sport.

Ik zeg ook niet dat zo'n duwtje niet bestraft zou moeten worden. Ik dacht dat dat ook weleens gebeurt, strafpunten voor gevaarlijk doen in de sprint.

Zelfs diskwalificatie is mogelijk. De groene trui punten afpakken is het meest gebruikelijk als iemand van zijn lijn afwijkt tijdens de massasprint en daarmee een gevaarlijke situatie creëert.

Ik vermoed dat er in de reglementen ook wel iets staat over gevaarlijke manoeuvres tijdens de koers. Maar goed, ik ken geen gevallen dat iemand daarvoor bestraft is.

Justus18 schreef:
Wat Barguil deed hoort niet bij de sport.
Euhm, in afdalingen uit de bocht gaan hoort niet bij de sport? Dat Thomas er reed was puur toeval, pure pech. Je hoort inderdaad niet voorbij te steken in zo'n bocht, maar een keer verkeerd inschatten is toch geen schande. Dat een kleine fout zulke nare gevolgen kan hebben is eigen aan het wielrennen. Denk maar aan Boonen die in het voorjaar even dacht vanachter in het peloton te kunnen rusten en eventjes het wiel van zijn voorganger aantikt; weg voorjaar.

De vergelijking met het voetbal slaat overigens nergens op. Voetbal is een contactsport, wielrennen niet. Zulke duwtjes gebeuren nu eenmaal in een massaspurt, maar het feit dat ze bewust zijn en zomaar een half peloton in gevaar brengen maakt het voor mij onbegrijpelijk dat je net dat wel goedkeurt en een verkeerde inschatting/mechanisch defect in een (heel gevaarlijke) afdaling niet.

En Arrie, dat bericht over duwtjes was aan het adres van Justus gericht. Ik insinueerde niet dat je daar iets over had gezegd.

Ploppesteksel schreef:
Zulke duwtjes gebeuren nu eenmaal in een massaspurt, maar het feit dat ze bewust zijn en zomaar een half peloton in gevaar brengen maakt het voor mij onbegrijpelijk dat je net dat wel goedkeurt en een verkeerde inschatting/mechanisch defect in een (heel gevaarlijke) afdaling niet..

Eens. Dat smakwerk van de Bouhanni en co. mag wat mij betreft nog wel wat harder bestraft worden. Gevaarlijke capriolen middenin de koers zijn vaak minder opzettelijk en hoeven wat mij betreft niet bestraft te worden. Al neemt Barguil hier wel heel veel risico. Dat zijn remmen blokkeerden komt gewoon doordat hij te laat remt (en daardoor te hard moet remmen).

Ploppesteksel schreef:
Voetbal is een contactsport, wielrennen niet.

Rare vergelijking. Zaalvoetbal is geen contactsport. Bij elk contact dient de scheidsrechter af te fluiten, al is het maar voor een scheidsrechterbal. Fietsen is meer een contactsport dan je denkt.
En dit gaat niet om het verkeerd inschatten van een bocht. Hier is iemand gefrustreerd naar voren aan het rijden, die te ver van achteren zit en langzamere dalers voor zich moet dulden. Dan moet je de momenten kiezen dat je er langs kan en niet iemand tegen een paal aan gooien.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:19 uur

geplaatst: vandaag om 13:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.