MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Whatsappziekte

zoeken in:
Gaat het wel helemaal goed met je Whatsapp? Je ziet zo geel.

Rhythm & Poetry schreef:
Gaat het wel helemaal goed met je Whatsapp? Je ziet zo geel.

Alle smileys zien geel. Behalve ,

Titmeister heeft de essentie van deze hele discussie al geraakt met deze quote:

Titmeister schreef:
De beheersing van technologie heb je zelf in de hand. Als je ervoor kiest om het je leven te laten leiden, dan doet dat het ook.

Het escapisme van sommige mensen in hun smartphone herken ik wel, maar dat heb je toch echt zelf in de hand. Als iemand ervoor kiest om op de meest random momenten met whatsapp te gaan klooien, dan leidt de face-to-face communicatie daar inderdaad onder. Wanneer maten van mij dit doen zal ik ze er zeker op wijzen.

Toch herken ik wel het een en ander terug in het openingsbericht. Ik ben op Koninginnedag gerold en zit nu sinds die tijd even zonder smartphone (oude Nokia's met snake ftw!). Voor mijn gevoel was ik altijd te veel met de smartphone bezig; ik kon er gewoon niet vanaf blijven op sommige momenten. Nu heb ik veel meer rust aan mijn hoofd. Constante afleiding (die je nogmaals zelf kunt beheersen) ligt niet meer direct op de loer. Nu lees ik in de trein weer lekker een boek en ben ik niet met 10 dingen tegelijk bezig op de smartphone.

Verder moet je maar eens op Google Scholar zoeken naar 'switching costs'. In recente management literatuur is er genoeg geschreven over het constant wisselen van de focus op bepaalde taken (e-mails beantwoorden, smartphone checken, gewone werktaken). Dit leidt bij veel mensen tot een afname van het concentratievermogen, en dus tot een daling van de productiviteit. In het verlengde hiervan ligt natuurlijk ook de aandacht die je hebt voor ' het hier en nu' (grappig, had meteen door dat je het over Tolle had - goed boek).

Er zijn organisaties die zover gaan dat ze policy maken om deze switching costs zo laag mogelijk te houden: mensen mogen alleen op bepaalde vaste momenten hun e-mail checken, en e-mail verkeer binnen de organisatie zelf wordt zoveel mogelijk ontmoedigd. Wanneer je iets te vragen hebt aan een collega kun je ook even naar de andere kant van de gang lopen..

Ik heb de stille hoop dat Onweerwolf dit topic toch te duur vond worden en de discussie dus weer terug kan naar z'n oorspronkelijke onderwerp:

Is het gewoon een kwestie van geduld hebben tot een nieuwe etiquette ontstaat over het smartphone-gebruik (of in de toekomst smartwatch/google-glasses), net zoals het in het verleden helaas ook vergaan is met de ballenkrabbers?

En:

Als mensen zoals Radiolad, De-Noir, en ook ikzelf blijkbaar moeilijk kunnen omgaan met de continue jeuk om aan hun smartphone te krabben, maar Whatsapp verwijderen niet de oplossing is, wat is het dan wel? Eigenlijk zou je een soort persoonlijke secetaresse moeten hebben.

Gewoon een stukje zelfcontrole is de meest voor de hand liggende oplossing. We krijgen tegenwoordig per dag veel meer informatie naar ons hoofd geslingerd, dus het is zaak om die impulsen allemaal beter, en vooral bewuster te managen. Vooral doen wat voor jezelf goed voelt dus.

De-noir schreef:

Er zijn organisaties die zover gaan dat ze policy maken om deze switching costs zo laag mogelijk te houden: mensen mogen alleen op bepaalde vaste momenten hun e-mail checken, en e-mail verkeer binnen de organisatie zelf wordt zoveel mogelijk ontmoedigd. Wanneer je iets te vragen hebt aan een collega kun je ook even naar de andere kant van de gang lopen..

Die organisaties slaan door in mijn beleving. Ik ben het er volstrekt mee eens dat privégebruik onder werktijd gemarginaliseerd wordt. Alhoewel privé en zakelijk steeds meer in elkaar overvloeien.
Maar verplichten om even naar collega's toe te lopen in plaats van te mailen, is gezellig en goed voor de gezondheid maar gaat juist ten koste van productiviteit want het risico om het over koetjes en kalfjes te hebben wordt dan weer groter. Per mail of per telefoon kom je toch sneller ter zake.

Verder ben ik het geheel met je conclusie eens dat het omgaan met communicatiemiddelen een persoonlijke verantwoordelijkheid is.

Onweerwolf
inquestos schreef:
Ik heb de stille hoop dat Onweerwolf dit topic toch te duur vond worden en de discussie dus weer terug kan naar z'n oorspronkelijke onderwerp:

Mag ik vragen waarom jij het nodig vindt om jezelf zo op te stellen? Ik heb je niets misdaan. Ik heb alleen mijn mening gegeven in dit topic. Blijkbaar ben je het niet eens met mijn mening. Prima. Maar waarom toch altijd die drang om persoonlijk te worden tegen mensen die anders denken?

Als je die vraag nog moet stellen, vraag ik me af wie nou het bord voor z'n kop heeft. Misschien dat mijn bericht van laatst nu een beetje duidelijk is, trutje?

Edwynn schreef:
Maar verplichten om even naar collega's toe te lopen in plaats van te mailen, is gezellig en goed voor de gezondheid maar gaat juist ten koste van productiviteit want het risico om het over koetjes en kalfjes te hebben wordt dan weer groter. Per mail of per telefoon kom je toch sneller ter zake.
Het verbieden van mail checken behalve op bepaalde tijden betekent niet automatisch dat je naar die persoon toe moet lopen, zoals je zelf zegt kan je ook telefoneren, wat procestechnisch twee totaal verschillende dingen zijn (telefoon vs. mail), met name omdat je direct antwoord op je vraag hebt.

Eén van de wetten van Lean Six Sigma is de wet van WIP (Work in Progress). De hoogte van je WIP bepaalt de snelheid van je proces. Veel mailen betekent een hoge WIP en dus een langzaam lopend proces. Om nog maar te zwijgen over de vele misverstanden die er daardoor ontstaan.

In sommige bedrijven wordt letterlijk gemaild naar de persoon tegenover hem/haar, dat is toch bizar?

want het risico om het over koetjes en kalfjes te hebben wordt dan weer groter.
Bovendien is dit ook al een foute redenatie. Vergelijk het maar met een persoon die 8 uur achter elkaar werkt met iemand die 8 uur werkt, maar met een half uur pauze. Ik weet zeker dat die tweede persoon puntje bij paaltje meer werk gedaan krijgt. Dat het door kan slaan is wat anders.

Ik vind telefoneren vaak hinderlijk. Zit ik midden in een lastige berekening gaat de telefoon met een lulvraag over een voorraadje ofzo. Dan heb ik liever dat ze mailen dan kan ik dat op een stil moment direct oppakken. Voor mijn gevoel is dat productiever.

Er is natuurlijk een verschil tussen een vraag en een vraag. Bovendien... voor jou is het een lulvraag, wellicht is die persoon als hij jou mailt 3 uur aan het wachten op antwoord. Wat is productiever? Jij even 2 minuten afgeleid of hij 3 uur wachten?

De-noir heeft het er trouwens ook niet over dat er niet gemaild mag worden, maar dat er alleen op bepaalde tijden (één maal/uur bijvoorbeeld) mail gecheckt mag worden. Blijkbaar wordt er zoveel mail gecheckt dat het ten koste gaat van de productiviteit (te veel dingen tegelijk willen doen).

Er is geen goed of fout in deze, maar een redenatie als "dan ben ik afgeleid, dus is het minder productief" is precies het individualistische denken wat veel bedrijven zo inefficiënt/ineffectief maakt.

P.S. Wellicht gaat dit zo wat offtopic, maar ik herken het probleem met een te grote mailcultuur bij het bedrijf waar ik momenteel stage loop. En geloof me, het vele mailen gaat echt ten koste van de productiviteit. Mailen lijkt inderdaad zoveel makkelijker, eens. Het is het alleen indien het in beperkte mate gebeurt.

Onweerwolf
chevy93 schreef:
Als je die vraag nog moet stellen, vraag ik me af wie nou het bord voor z'n kop heeft.

Ja, die vraag stel ik omdat ik er geen fuck van snap. Als dat betekent dat ik een bord voor mijn kop heb, prima. Maar dat is verder niet relevant en voegt ook helemaal niets toe.

Ik snap gewoon werkelijk waar niet wat het probleem nu is dat zo erg is dat het dit soort persoonlijke aanvallen moet oproepen.

Wat heb ik in dit topic nou helemaal gezegd?

Dat ik een smartphone met internet te duur vind? Wat is daar mis mee? Dat is gewoon een persoonlijke afweging. Waarom zou iemand daar moeilijk over willen doen? Ik zeg toch nergens dat anderen dezelfde afweging moeten maken?

Het gaat, vermoed ik, met name om het gedram en het per se je gelijk willen halen over een onderwerp dat eigenlijk totaal niet aan de orde is. Je hebt zo'n 20 posts besteed aan waarom je geen whatsapp hebt en dat het sowieso wél geld kost. Terwijl je zo'n beetje de enige bent die er zo over denkt en ook geen enkele vorm van toegeving lijkt te tonen. Wat niet per se fout is, maar je snapt het punt denk ik wel. Of dat een reden om persoonlijk te worden is, mwa...

En geloof me, ik spreek deels uit eigen ervaring.

Cured
Wat een gezever: sommigen zitten op deze site om overal hun gelijk te halen of om overal een discussie van te maken........ga muziek luisteren en/of zeg er iets over zonder die automatische insteek, veel leuker.

chevy93 schreef:
Er is natuurlijk een verschil tussen een vraag en een vraag. Bovendien... voor jou is het een lulvraag, wellicht is die persoon als hij jou mailt 3 uur aan het wachten op antwoord. Wat is productiever? Jij even 2 minuten afgeleid of hij 3 uur wachten?

Dat verschil is er inderdaad. Daarom neem ik ook altijd op en zal ik nooit zeggen dat ze op moeten bokken. Ik geef alleen aan dat het hinderlijk kan zijn. In een dynamisch bedrijf is altijd wel meer te doen dan dat ene waar je mee bezig was. Daarnaast laat ik nooit iemand 3 uur wachten. Onbestaanbaar. In die zin denk ik dat het hier inderdaad over het doorslaan in het opstellen van gedragscodes gaat. Productiviteit ontstaat daar waar medewerkers zich prettig voelen. Even een momentje ontspannen maakt frisser.
Ik vind het prettig om even op de andere kantoren te snuffelen. Ik loop dus. Dat levert veel meer inzichten in de bedrijfsprocessen op. Maar mailen (niet met personen die ik aan kan kijken overigens) en bellen (idem) doe ik ook. Net wat het beste bij de situatie past.

Onweerwolf
chevy93 schreef:
Het gaat, vermoed ik, met name om het gedram en het per se je gelijk willen halen over een onderwerp dat eigenlijk totaal niet aan de orde is. Je hebt zo'n 20 posts besteed aan waarom je geen whatsapp hebt en dat het sowieso wél geld kost. Terwijl je zo'n beetje de enige bent die er zo over denkt en ook geen enkele vorm van toegeving lijkt te tonen. Wat niet per se fout is, maar je snapt het punt denk ik wel. Of dat een reden om persoonlijk te worden is, mwa...

En geloof me, ik spreek deels uit eigen ervaring.

Bedankt voor de uitleg. Ik moet dus de conclusie trekken dat meningen die afwijken van de rest niet geapprecieerd worden. Maar zoals ik net ook al zei in een pm aan Inquestos: niemand kan in zijn eentje discussiëren. Dus als je geen afwijkende meningen wilt horen dan moet je er ook niet op reageren. Het één lokt immers het andere uit.

Dat gezegd hebbende blijft het sneu dat er vervolgens persoonlijke aanvallen moeten komen als een mening niet wordt geapprecieerd. Hou dan gewoon je mond en reageer op iets wat je wel interessant vindt. Lijkt mij persoonlijk common sense, maar goed dat zal ook wel weer afwijkend zijn.

De-noir schreef:
Titmeister heeft de essentie van deze hele discussie al geraakt met deze quote:

(quote)

Het probleem is volgens mij dat mensen daar niet voor kiezen, het gebeurt onbewust. Het doel van mijn column is mensen bewust te maken bij het gebruik van Whatsapp. Voor mij was het gevolg daarvan dat ik Whatsapp heb verwijderd, voor anderen zal gematigd gebruik de oplossing zijn.

Veel mensen hebben natuurlijk al over dit onderwerp nagedacht, maar toen ik dit bericht vorige week op Facebook zette bleek dat een groot deel dat nog niet (goed) heeft gedaan.

chevy93 schreef:
P.S. Wellicht gaat dit zo wat offtopic, maar ik herken het probleem met een te grote mailcultuur bij het bedrijf waar ik momenteel stage loop. En geloof me, het vele mailen gaat echt ten koste van de productiviteit. Mailen lijkt inderdaad zoveel makkelijker, eens. Het is het alleen indien het in beperkte mate gebeurt.

Er zijn ook bedrijven waarbij mailen min of meer wordt uitgeband. In een vorige baan communiceerden we digitaal via chat en Yammer (een soort mix van Facebook en Twitter, speciaal voor bedrijven).

Deranged
Ik heb dit zelfs nog nooit gedaan.

Jeve
Ik gebruik WhatsApp alleen voor familie; geluidsmeldingen staan bewust op 'uit' (WhatsApp staat op mijn tablet).
Verder heb ik een gsm waarmee ik kan bellen en sms'en (familie en bekenden hebben mijn nummer). Nummer heb ik afgeschermd.
Vaste telefonie voor algemeen gebruik; tbv bereikbaarheid door bijvoorbeeld huisarts, apotheek, etc. Nummer geheim. Nummermelder staat wel aan.
Voor mijn betaalde baan ben ik bereikbaar via e-mail, telefoonnummer hebben ze niet...
Verder hebben we een brievenbus...

Bovenstaande lijkt ingewikkeld, maar is het niet voor mij. Allemaal in het kader van stressreductie en om te voorkomen dat ik gebeld wordt op momenten dat het mij niet schikt.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:30 uur

geplaatst: vandaag om 09:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.