Overig / Algemeen / Whatsappziekte
zoeken in:
0
geplaatst: 28 mei 2013, 16:15 uur
Onweerwolf schreef:
Toen ik, jaren geleden, een tijdje msn heb gehad vond ik het enorm moeilijk om berichtjes van contacten te negeren op momenten dat ik eigenlijk ergens anders mee bezig wilde of moest zijn. Het is ongetwijfeld een psychisch defect maar het leverde wel een ongemakkelijk gevoel op voor mij. Daar wilde ik vanaf en dus heb ik gewoon msn permanent uitgezet. Nooit spijt van gehad. Om te voorkomen dat ik dit weer krijg neem ik dus ook geen Facebook.
Toen ik, jaren geleden, een tijdje msn heb gehad vond ik het enorm moeilijk om berichtjes van contacten te negeren op momenten dat ik eigenlijk ergens anders mee bezig wilde of moest zijn. Het is ongetwijfeld een psychisch defect maar het leverde wel een ongemakkelijk gevoel op voor mij. Daar wilde ik vanaf en dus heb ik gewoon msn permanent uitgezet. Nooit spijt van gehad. Om te voorkomen dat ik dit weer krijg neem ik dus ook geen Facebook.
Heb ik ook wel last van. Van mijn telefoon kan ik heel onrustig worden, daarom heb ik bv. emailnotificaties uitgezet. En Facebook/Twitter kan ik ook best 1 of 2 keer per dag lezen in plaats van heel de dag door. Ik spaar dingen om op te reageren vaak ook op (ook pm's op MusicMeter trouwens).
0
Cured
geplaatst: 28 mei 2013, 16:16 uur
Ik weet niet eens wat het precies inhoud
. Al die sociale media-achtige (twitter, facemuts,Tetteren
) zaken heb ik niet. Ik wil gewoon bereikbaar zijn en nog graag een normaal leven leiden, maar niet constant; ik word daar gestoord van. Gewone telefoon (mobiel heb ik niet eens) en e-mail is voor mij meer dan genoeg. Lekker rustig.
. Al die sociale media-achtige (twitter, facemuts,Tetteren
) zaken heb ik niet. Ik wil gewoon bereikbaar zijn en nog graag een normaal leven leiden, maar niet constant; ik word daar gestoord van. Gewone telefoon (mobiel heb ik niet eens) en e-mail is voor mij meer dan genoeg. Lekker rustig.
0
geplaatst: 28 mei 2013, 16:16 uur
Titmeister schreef:
Je gelooft dat het voor jou fijner is. Heb je het met andere personen erover gehad? Delen zij dat gevoel? Of vinden ze, net als ik, WhatsApp een toevoeging aan hun leven? Ik zeg niet dat mijn waarheid de algemene waarheid is, maar voordat je een dergelijke boodschap uitdraagt, kan het geen kwaad om je af te vragen of jouw perceptie wel overeenkomt met die van anderen.
Ten informatie: ik zit in 16 meer of minder actieve WhatsApp-groepen. Sinds de laatste keer dat ik checkte (ruim een uur geleden, toen ik mijn eerste bericht hier postte), heb ik 14 nieuwe berichten van 4 verschillende contacten/groepen gekregen. Dat ik zo regelmatig heb gecheckt, komt omdat ik in de afrondende week van mijn opdracht zit en zodoende weinig te doen heb. Anders had ik zo in de trein door de lading nieuwe berichten heen gescrolld. De beheersing van technologie heb je zelf in de hand. Als je ervoor kiest om het je leven te laten leiden, dan doet dat het ook.
Je gelooft dat het voor jou fijner is. Heb je het met andere personen erover gehad? Delen zij dat gevoel? Of vinden ze, net als ik, WhatsApp een toevoeging aan hun leven? Ik zeg niet dat mijn waarheid de algemene waarheid is, maar voordat je een dergelijke boodschap uitdraagt, kan het geen kwaad om je af te vragen of jouw perceptie wel overeenkomt met die van anderen.
Ten informatie: ik zit in 16 meer of minder actieve WhatsApp-groepen. Sinds de laatste keer dat ik checkte (ruim een uur geleden, toen ik mijn eerste bericht hier postte), heb ik 14 nieuwe berichten van 4 verschillende contacten/groepen gekregen. Dat ik zo regelmatig heb gecheckt, komt omdat ik in de afrondende week van mijn opdracht zit en zodoende weinig te doen heb. Anders had ik zo in de trein door de lading nieuwe berichten heen gescrolld. De beheersing van technologie heb je zelf in de hand. Als je ervoor kiest om het je leven te laten leiden, dan doet dat het ook.
Anderen vinden het inderdaad een toevoeging aan hun leven. Maar is het dat dan ook? Of is dat een trucje van het ego?
Mensen kiezen er niet voor om het hun leven te laten leiden, het gebeurt onbewust. Met deze column probeer ik mensen bewust te maken.
0
geplaatst: 28 mei 2013, 16:25 uur
Dat het aan Whatsapp ligt, en dat het op te lossen is door Whatsapp te verwijderen. Het is, zoals Edwynn zegt van alle tijden. Het probleem ligt echt bij jezelf, alle moderne communicatie in de ban doen (zoals ik doe), gaat echt niet heel veel helpen. Je vind altijd wel iets anders (het forum van Musicmeter, waarom ben je niet buiten aan het genieten van de zon?).
0
geplaatst: 28 mei 2013, 16:32 uur
inquestos schreef:
Dat het aan Whatsapp ligt, en dat het op te lossen is door Whatsapp te verwijderen. Het is, zoals Edwynn zegt van alle tijden. Het probleem ligt echt bij jezelf, alle moderne communicatie in de ban doen (zoals ik doe), gaat echt niet heel veel helpen. Je vind altijd wel iets anders (het forum van Musicmeter, waarom ben je niet buiten aan het genieten van de zon?).
Voor mij is het verwijderen de oplossing. Ik begrijp je punt over escapisme. Whatsapp gaat daarin naar mijn mening over het randje, omdat je deze vorm van escapisme altijd bij je kunt hebben. Zo wordt het me constant moeilijk gemaakt te genieten.
Ik ga af en toe naar binnen om dit forum te checken. Inderdaad een vorm van escapisme, het doet me 'goed' een discussie op gang te brengen. Reken er maar op dat ik op deze vrije dag geniet. En als m'n huisgenoten straks thuiskomen al helemaal.

0
geplaatst: 28 mei 2013, 16:35 uur
Nou vooruit dan, ik ben het ook niet met je oneens, maar het ligt allemaal wat genuanceerder en gecompliceerder. Als je andere vorm van escapisme meer voldoening geeft is dat natuurlijk al een goede stap in de richting.
0
geplaatst: 28 mei 2013, 16:44 uur
Het stuk heeft mij een veel te hoog 'doe maar zoals ik dan komt het wel goed' gehalte. Dat stuit mij wat tegen de borst want is net alsof er een vermeend maatschappelijk probleem wordt opgelost door het oplepelen van slechts één persoonlijke ervaring.
0
geplaatst: 28 mei 2013, 16:49 uur
Edwynn schreef:
Het stuk heeft mij een veel te hoog 'doe maar zoals ik dan komt het wel goed' gehalte. Dat stuit mij wat tegen de borst want is net alsof er een vermeend maatschappelijk probleem wordt opgelost door het oplepelen van slechts één persoonlijke ervaring.
Hoe meer je jezelf toelaat op het 'nu' te richten, hoe beter het gaat. Daar geloof ik in.
0
geplaatst: 28 mei 2013, 18:07 uur
*Hoe beter je je voelt
The Power of Now - Eckhart Tolle (1997) - BoekMeter.nl
Dit boek vormt voor mij een grote bron van inspiratie.
The Power of Now - Eckhart Tolle (1997) - BoekMeter.nl
Dit boek vormt voor mij een grote bron van inspiratie.
0
Onweerwolf
geplaatst: 28 mei 2013, 18:15 uur
Ah, een spirituele component. Dat verklaart het belerende vingertje dat zit verscholen in de toon van je artikel.
0
geplaatst: 28 mei 2013, 18:17 uur
Whatsapp is toch ook nu? Net als telefoon en walkie talkie. Weliswaar daar maar toch nu.
0
geplaatst: 28 mei 2013, 18:19 uur
Onweerwolf schreef:
Ah, een spirituele component. Dat verklaart het belerende vingertje dat zit verscholen in de toon van je artikel.

0
geplaatst: 28 mei 2013, 18:37 uur
Ik ben het echt helemaal met inquestos eens. Zelf heb ik bijv. wel Facebook maar een smartphone heb ik totaal geen behoefte aan, en Whatsapp heb ik dan ook nog nooit gebruikt. Ik zie echter wel heel goed in dat een smartphone (en ook Whatsapp) voor heel veel gemakken zorgt die ik zelf niet zo nodig heb, maar ik begrijp heel goed dat veel mensen een smartphone gebruiken. Ondanks dat ik me deels kan vinden in het bericht van Radiolad (ik ervaar het ook heel positief als ik mijn laptop gewoon wat vaker wegleg), snap ik niet waarom hij er een column over wil verspreiden. Het komt op mij nogal opdringerig over. Als andere mensen graag Whatsapp gebruiken, laat ze lekker. Waar ik het wel mee eens ben, is dat smartphones op veel mensen wel een zekere negatie invloed heeft (in mijn ogen althans) waardoor ze minder sociaal lijken te worden en snel hun toevlucht zoeken in hun mobieltje. Een tijdje terug was een verjaardagsfeestje van m'n zusje (van 15) en daar zat iedereen in de woonkamer op de bank... met hun smartphone in de hand, stuk voor stuk. Dat vind ik onbegrijpelijk. In dat opzicht lijkt het afbreuk te doen in sociaal opzicht. Maar wie ben ik verder om anderen te beoordelen en te zeggen dat ze geen smartphone moeten gebruiken...
Edit: alleen al de titel. Daar impliceer je al het e.e.a. mee. Mensen die veel Whatsapp gebruiken zijn ziek? Het is natuurlijk overdreven en ik moet het niet letterlijk nemen, dat begrijp ik, maar dan nog vind ik het raar om het woord ziekte te gebruiken.
Edit: alleen al de titel. Daar impliceer je al het e.e.a. mee. Mensen die veel Whatsapp gebruiken zijn ziek? Het is natuurlijk overdreven en ik moet het niet letterlijk nemen, dat begrijp ik, maar dan nog vind ik het raar om het woord ziekte te gebruiken.
0
geplaatst: 28 mei 2013, 18:56 uur
Arrie schreef:
Ik ben het echt helemaal met inquestos eens. Zelf heb ik bijv. wel Facebook maar een smartphone heb ik totaal geen behoefte aan, en Whatsapp heb ik dan ook nog nooit gebruikt. Ik zie echter wel heel goed in dat een smartphone (en ook Whatsapp) voor heel veel gemakken zorgt die ik zelf niet zo nodig heb, maar ik begrijp heel goed dat veel mensen een smartphone gebruiken. Ondanks dat ik me deels kan vinden in het bericht van Radiolad (ik ervaar het ook heel positief als ik mijn laptop gewoon wat vaker wegleg), snap ik niet waarom hij er een column over wil verspreiden. Het komt op mij nogal opdringerig over. Als andere mensen graag Whatsapp gebruiken, laat ze lekker. Waar ik het wel mee eens ben, is dat smartphones op veel mensen wel een zekere negatie invloed heeft (in mijn ogen althans) waardoor ze minder sociaal lijken te worden en snel hun toevlucht zoeken in hun mobieltje. Een tijdje terug was een verjaardagsfeestje van m'n zusje (van 15) en daar zat iedereen in de woonkamer op de bank... met hun smartphone in de hand, stuk voor stuk. Dat vind ik onbegrijpelijk. In dat opzicht lijkt het afbreuk te doen in sociaal opzicht. Maar wie ben ik verder om anderen te beoordelen en te zeggen dat ze geen smartphone moeten gebruiken...
Het is niet mijn bedoeling mensen iets op te dringen. Het enige wat ik probeer te bereiken is dat er meer over dit onderwerp wordt nagedacht. Mensen bewuster maken over het gebruik van een smartphone.
Van een vriend van mij zeggen mensen voor de grap wel eens dat hij de 'whatsappziekte' heeft. Daar komt de titel vandaan.

0
geplaatst: 28 mei 2013, 18:58 uur
Onweerwolf schreef:
Dit boek heeft veel indruk op mij gemaakt en ik wil graag mijn kennis delen met anderen. Ik kan begrijpen dat je het belerend vindt overkomen. Ik ga proberen het in het vervolg anders te verpakken.
0
Onweerwolf
geplaatst: 28 mei 2013, 19:03 uur
Radiolad schreef:
Het is niet mijn bedoeling mensen iets op te dringen.
Het is niet mijn bedoeling mensen iets op te dringen.
Het enige wat ik probeer te bereiken is dat er meer over dit onderwerp wordt nagedacht.
Ik vraag me af op je wel snapt wat 'opdringen' precies inhoudt.
0
Onweerwolf
geplaatst: 28 mei 2013, 19:08 uur
Je moet er wel een telefoon met internet toegang voor hebben en dat is dus niet gratis.
0
geplaatst: 28 mei 2013, 19:12 uur
In dat geval betaal je voor het internet en niet voor Whatsapp zelf.
0
Onweerwolf
geplaatst: 28 mei 2013, 19:14 uur
MJ_DA_MAN schreef:
Onzinredenering want zonder internet en smartphone kan ik niet whatsappen.
0
geplaatst: 28 mei 2013, 19:21 uur
Niks onzinredenering, want mijn telefoon en mijn telefoonrekening betaal ik niet aan Whatsapp, maar aan het bedrijf waar mijn abonnement loopt. Maar goed, hier gaan we niet uitkomen.
0
Onweerwolf
geplaatst: 28 mei 2013, 19:26 uur
MJ_DA_MAN schreef:
Niks onzinredenering, want mijn telefoon en mijn telefoonrekening betaal ik niet aan Whatsapp, maar aan het bedrijf waar mijn abonnement loopt. Maar goed, hier gaan we niet uitkomen.
Ik kom zelden mensen tegen met zo'n enorm bord voor hun kop.

0
geplaatst: 28 mei 2013, 19:45 uur
Fok wat fijn dat je ook even komt kijken. Mag ik vragen welk punt niet klopt?
- de diensten van Whatsapp zijn gratis
- je betaalt voor het internet op je telefoon en niet voor Whatsapp zelf
- mijn telefoon en mijn telefoonrekening betaal ik niet aan Whatsapp
En als je gratis Wi-Fi hebt, is Whatsapp dan ook niet gratis?
- de diensten van Whatsapp zijn gratis
- je betaalt voor het internet op je telefoon en niet voor Whatsapp zelf
- mijn telefoon en mijn telefoonrekening betaal ik niet aan Whatsapp
En als je gratis Wi-Fi hebt, is Whatsapp dan ook niet gratis?
0
geplaatst: 28 mei 2013, 19:47 uur
Het is 'klopt van geen kant' of 'er klopt geen hout van'
'Er klopt geen kant van' is grammaticaal onjuist.
0
geplaatst: 28 mei 2013, 19:47 uur
Onweerwolf heeft wel gelijk, want je hebt wel een telefoon nodig met daarop een internetverbinding. Daarnaast moet je na een jaar ook een euro oid betalen voor whatsapp dacht ik? Maar goed, als je dan toch al die telefoon hebt, zijn de kosten verder verwaarloosbaar.
Ik zie dat ik zelf in een half jaar zo'n 20.000 berichten (schrik wel een beetje van dat aantal, maar dat komt ook door een groepschat met een vriendengroep) heb verstuurd en ontvangen, bij elkaar goed voor nog geen 30mb. Geen idee hoeveel me dat precies gekost heeft, ik denk ongeveer net zoveel als een cd'tje.
Ik zie dat ik zelf in een half jaar zo'n 20.000 berichten (schrik wel een beetje van dat aantal, maar dat komt ook door een groepschat met een vriendengroep) heb verstuurd en ontvangen, bij elkaar goed voor nog geen 30mb. Geen idee hoeveel me dat precies gekost heeft, ik denk ongeveer net zoveel als een cd'tje.
0
geplaatst: 28 mei 2013, 19:49 uur
René. schreef:
(quote)
Het is 'klopt van geen kant' of 'er klopt geen hout van''Er klopt geen kant van' is grammaticaal onjuist.
Dat je voor dit miertje me gaan quoten zegt weer voldoende. Snel terug naar Fok jij.
0
geplaatst: 28 mei 2013, 19:51 uur
MJ_DA_MAN schreef:
Dat je voor dit miertje me gaan quoten zegt weer voldoende. Snel terug naar Fok jij.
Joh, ik maak een grapje. Laat je niet zo opnaaien man. Het gaat helemaal nergens over.(quote)
Dat je voor dit miertje me gaan quoten zegt weer voldoende. Snel terug naar Fok jij. Oh ja, en ik zit op fok ja.
* denotes required fields.