MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Het grote bier-topic

zoeken in:

Lontanovicolo schreef:
Wat zijn jullie favoriete kerstbieren ?
(afbeelding)
Ik ken eigenlijk niet zoveel kerstbieren, maar eentje die me is bijgebleven is het kerstbiertje van Bush: Bush de Noel. Die beviel goed.

Vorig jaar ben ik naar het Kerstbierenfestival in Essen (België) geweest en daar heb ik ook heel wat lekkers op. Ik kan me nog een glühkriek herinneren, warm geserveerd. Daar krijg ik spontaan zin in!

Ponty Mython
Vandaag (eigenlijk gisteren) een IJndejaars 2020 gekocht van Brouwerij het IJ, 9% alcohol. Deze brouwer heeft altijd wel fijne biertjes, dus mijn verwachtingen zijn hoog.

https://vanerpdranken.nl/Files/9/135000/135827/ProductPhotos/1000x525/1478244086.png

Deze toch maar even aangeschaft, aanbieding bij een grote supermarkt. Lekker trippeltje
https://www.dubuisson.com/wp-content/uploads/2018/06/cuvee-des-trolls-triple-verre.png

Corona is mijn favoriet, maar ik hou doorgaans dan ook niet van bier...

ZAP! schreef:
Corona is mijn favoriet, maar ik hou doorgaans dan ook niet van bier...

Echte bier liefhebbers houden niet van Corona - dat citroenschijfje dient eigenlijk om vliegjes e.d. uit de fles te houden.

Misschien moet je eens een barrel aged proberen, van Hertog Jan of Jopen?

Wat? Citroenschijfje? Dat doe ik er nooit bij. Nooit last van vliegjes. Wel moet ie ijs- en ijskoud zijn. Maar ik hou dus niet van bier. End of story.

Wodka is mijn poison.

Mjuman schreef:
(quote)

Echte bier liefhebbers houden niet van Corona - dat citroenschijfje dient eigenlijk om vliegjes e.d. uit de fles te houden.

Dan ben ik geen liefhebber...

jordidj1 schreef:
(quote)

Dan ben ik geen liefhebber...

Je moet ergens beginnen verder natuurlijk ook afhankelijk van de situatie. Deze tijd denk ik eerder aan wat zwaarder (donkerder) bier. IPA is veelal ook niet aan mij besteed.

ZAP! schreef:
Wat? Citroenschijfje? Dat doe ik er nooit bij. Nooit last van vliegjes. Wel moet ie ijs- en ijskoud zijn. Maar ik hou dus niet van bier. End of story.

Wodka is mijn poison.

Beste ZAP ! misschien is dit iets voor jou Skoll Tuborg Wodka Infused Beer
https://www.drankgigant.nl/media/catalog/product/cache/5302153a4b78cff75d07c130fe2dbf33/s/k/skoll.png

Lontanovicolo - bedankt voor de tip!

Soledad
https://i.ibb.co/rQy75pw/FAB16-B88-2951-4-C06-842-B-25-EBF31-F7-D00.jpg

Wat een kutweer! Proost dan maar en laat die winter maar komen

Soledad schreef:
(afbeelding)

Wat een kutweer! Proost dan maar en laat die winter maar komen

'k leg 'em hier nét koud - normaal gesproken geen IPA-lover, maar 't is een kedootje. Waarschijnlijk ander stukske muziek erbij. Als back-up kan ik altijd nog naar de Aberlour grijpen

Niet de meest spannende IPA, maar een Mooie Nel smaakt eigenlijk altijd wel goed.

Laatst voor het eerst Põhjala Pime Öö (imperial stout) gedronken: die kwam in de buurt van het lekkerste bier dat ik ooit geproefd heb

Teunnis schreef:
Niet de meest spannende IPA, maar een Mooie Nel smaakt eigenlijk altijd wel goed.

Laatst voor het eerst Põhjala Pime Öö (imperial stout) gedronken: die kwam in de buurt van het lekkerste bier dat ik ooit geproefd heb

Omnipollo maakt ook een aantal heel erg fijne stouts, o.a. https://www.drinks-gifts.nl/omnipollo-noa-pecan-mud-cake-11-stout

Als je ooit in Stockholm komt, op Södermalm (Hökens gata) zit Omnipollos Hatt en nog geen 100 m verderop een heel toffe platenzaak (electronic), Snickars.

Mjuman schreef:
Omnipollo maakt ook een aantal heel erg fijne stouts, o.a. https://www.drinks-gifts.nl/omnipollo-noa-pecan-mud-cake-11-stout
De Noa Pecan Mud Cake Een van de beste stouts die ik ooit op heb. De Motorolie 10 van De Moersleutel en Karneval van Pohjala (schwarzwalder kirsch in een flesje) maken het podium compleet.

Maar inderdaad: Erg interessante brouwerij, dat Omnipollo. Ze hebben me al vaker verrast. O.a. met wat fijne sours.

Hedenavond voor de bereiding van de dis heb ik me ontfermd over een Lehe Pruulikoda - Ravnodenstvie kopen? | Speciaalbier Expert - speciaalbierexpert.nl en dat was eigenlijk geen goed plan; pollens wat een stevige, smakelijke rakker was dat - je wilt achterover leunen en de rest aan een ander overlaten, ipv zelf aan het fornuis te gaan staan

je wilt achterover leunen en de rest aan een ander overlaten,

Dat kan ik me voorstellen met 11% alcohol, het (kook)tempo gaat er dan wel uit

Mijn huidige top 10. De drie eerste heb ik altijd in voorraad

1. Lupulus Hopera (Brouwerij Lupulus) 6°
2. Delta IPA (Brussels Beer Project) 6,5°
3. Jus de Mer (Brasserie jus de mer) 7,2°
4. Tripel Karmeliet (hoeft dit nog voorgesteld) 8,4
5. Maeght van Gottem (Brouwerij Sint Canarus) 6,5°
6. Gruut Blond (Stadsbrouwerij Gruut, Gent) 5,5°
7. Zinnebir (Brasserie de la Senne) 6°
8. Zeezuiper (Scheldebrouwerij) 8°
9. La Blonde d'Esquelbecq (Brasserie Thiriez, Frankrijk) 6,5°
10. Enfant Terriple (Brouwerij De Leite) 8,2°

Ponty Mython
Momenteel wat Brewdog's koud liggen: Elvis Juice, Clockwork en Hazy Jane.

Gisteren werd ik weer eens aangenaam verrast door het aanbod speciaalbiertjes van mijn lokale Jumbo. Ze hebben al langere tijd een aantal interessante binnen- en buitenlandse brouwerijen in het assortiment (Pohjala, Lervig, To Ol, Brewdog, Tiny Rebel), maar gisteren zag ik ook ineens blikjes van Magic Rock en de Moersleutel in het schap staan. De Motorolie 10 lag héél snel in mijn wagentje, dat snappen jullie.

Overigens wel jammer dat het assortiment zo wordt gedomineerd door IPA's. Die kunnen best lekker zijn op zijn tijd, maar ik heb liever wat meer evenwicht in het aanbod: meer porters, stouts, sours, etc. Zure bieren komen er sowieso maar bekaaid vanaf. Ik geloof niet dat ik er ooit een gose of berliner weisse ben tegengekomen. Ach, het is maar een supermarkt. Ik heb nog meer adresjes voor als ik iets écht speciaals wil.

Maar IPA is toch het beste bier?

aslan (crew)
jordidj1 schreef:

écht wel, liever een ipa meer dan een ipa minder, liefst dan nog een NEIPA

jordidj1 schreef:

No way - ipa (ik zeg altijd iepaa ipv eipiejay) is voor zieltjes die net de corona cum limon ontgroeid zijn. Goede ipa's zijn uitzondering en meestal heel donker. Ben meer van de donkere bieren die aanzetten tot degustatie, reflectie en ontspanning. Veel ipa's hebben dat "kmotwat, maar weeniewat" in zich, wat je ook had destijds in de studentenkroeg, waardoor je altijd te lang bleef hangen ogv FOMO

Ponty Mython
Het beste bier komt uit België.

Ponty Mython schreef:

Meestal wel maar als ik dan een Leffe of een Affligem vergelijk met een Croy of een Argentum denk ik daar toch anders over.

Ponty Mython schreef:

Tijd voor field research bij De Molen in Bodegraven of bij Omnipollos Hatt (Hökens gata, Stockholm) en ook in Hamburg tegenwoordig. Er zit een biercafe in Antwerpen aan de markt, waar ze regelmatig Omnipollo op tap hebben.

Ponty Mython
Dungeon schreef:
(quote)

Meestal wel maar als ik dan een Leffe of een Affligem vergelijk met een Croy of een Argentum denk ik daar toch anders over.

Gelukkig hebben ze nog meer smaken in België dan alleen Leffe en Affligem.

De beste bieren vind je meestal niet bij de bekende(re) bierbrouwers.

Mjuman schreef:
Goede ipa's zijn uitzondering en meestal heel donker.
Je benmt vast wel bekend met black IPA's. Niet per definitie de beste IPA's die er zijn, maar de 'black'/geroosterde twist vind ik zelf wel smakelijk.

Onlangs dronk ik een What Are the Odds? (DIPA) van Magic Rock en dat was een van de lekkerste die ik in tijden op heb.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:51 uur

geplaatst: vandaag om 13:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.