menu

Overig / Algemeen / Het grote bier-topic

zoeken in:
Als het om stouts gaat:

1-Oskar Blues Brewery : Ten Fidy -
Imperial Stout; Bourbon Barrel Aged ( blik van een pint inhoud ongeveer 16 Euro) Zeer lastig te krijgen: mijn slijter wachtte er een half jaar op...
Veel espresso en choco smaak, maar ook bourbon: i.o.w.: geweldig.

2-Evil Twin Brewing:
Even More Jesus & Even More Coco Jesus
Beiden Imperial Stout, de tweede met, ja inderdaad; cocos. Beiden even lekker maar anders. Doen niet onder voor de veel duurdere Ten Fidy.

Andere aanraders:
Jopen ( Haarlem) + Bonvivant (Malaga) ; Samenwerking; :
Cheri Mola; een New England IPA/ fruit IPA, gebrouwen met de met chirimoya vrucht. Heerlijk, rijk aan smaak. Heerlijk bier.

Ruegener Insel Brauerei:
Diverse bieren van deze brouwerij, gelegen dus op het Duitse Oostzee eiland Ruegen, die zeer de moeite waard zijn, mijn favorieten zijn:
Baltic Dubbel; hun kijk op een Belgische dubbel
Uebersee Hopfen; een geweldige IPA
Baltic Ale: een strong ale gebrouwen met abdij gist.

Geen zin om te googelen, dus ik heb een vraag voor de bierkenners hier:

Wat is gose? Die term kom ik de laatste maanden ineens regelmatig tegen en het wordt hier en daar als zuur bier omschreven, dus ik ben wel geïnteresseerd!

aslan (crew)
Een gose is een zuur bier (oorspronkelijk zoals een gueuze door spontane vergisting) dat met kruiden (koreander) (en soms fruit) op smaak wordt gebracht, en er zit ook zout in. Het alcoholgehalte is laag.

Van oorsprong een Duits bier, maar nu vooral door Amerikaanse brouwerijen op de markt gebracht, en meer en meer ook weer in Europa.

Ik hou er persoonlijk wel van, lekker fris, en het zout is meestal subtiel aanwezig en maakt het een mooi geheel.

Ik vond het al verdraaid veel op een verengelsing van 'gueuze' lijken, maar het is dus toch iets anders. Het klinkt als iets dat ik wel lekker ga vinden, dus als ik er eens een tegenkom zal ik 'm zeker proberen!

aslan (crew)
Enkele die ik best goed vond:

Salty Kiss (Magic Rock Brewing, UK) 4,1%
Jammer (Sixpoint Brewery, US) 4,0%
Blood Orange Gose (Anderson Valley, US) 4,2%
Gose To Hollywood (To Øl, Denemarken) 3,8%
Meri (Põhjala, Estland) 4,4%
Swingers (Oedipus Brewing, Nederland) 4,0%

jordidj1 (moderator)
stoepkrijt schreef:
Geen zin om te googelen, dus ik heb een vraag voor de bierkenners hier:

Wat is gose? Die term kom ik de laatste maanden ineens regelmatig tegen en het wordt hier en daar als zuur bier omschreven, dus ik ben wel geïnteresseerd!

Haha, kwam dat door mijn check-in van G&T Gose van gisteravond?

Best wel lekker biertje inderdaad, best zuur maar ideaal voor op het terras.

Terrasseniers, Gose-pimpelaars, ipa-slempers (ik zou't nog niet aan m'n planten geven) - niveau daalt gezwind. Waar zijn de echte drinkers, nee geen pilzeniers of kornuiten, maar stout-mannen, red-ale-isti, lederhosen-weizentrinkbrüder?

Ik vind witbier met veel citroen nog vies. Dus ik kan je niet helpen vrees ik.

GrafGantz schreef:
Ik vind witbier met veel citroen nog vies. Dus ik kan je niet helpen vrees ik.

Witbier met citroen is idd smerig en Corona's met citroen nog erger. Ga met een ruim uur oid een nieuwe lokale hotspot uittsjekken waar cava, andere bubbels en fijne wijnen worden geschonken.

Overigens: Berliner Weisse wordt aldaar gedronken met een 'schuss' erin: grenadinesiroop of andere meuk; krijg je een hele rare kleur. Andere rare bieristische gewoonte is om pils te mengen met sinas (fanta), zoals in Spanje, of cola (>> mazout) zoals in België.

jordidj1 schreef:
(quote)

Haha, kwam dat door mijn check-in van G&T Gose van gisteravond?
Ja, onder andere. Dat was namelijk niet de eerste gose die ik dit weekend voorbij heb zien komen op Untappd.
Best wel lekker biertje inderdaad, best zuur maar ideaal voor op het terras.
Zuur = goed!

Mjuman schreef:

Overigens: Berliner Weisse wordt aldaar gedronken met een 'schuss' erin:

Ha, wij zijn met de terugreis bezig, zag daar tot mijn verbazing enkele Polen op een terasje een flinke scheut Fritz Kola bij het bier schenken

Al een aantal alcoholvrije- en van die zogenaamde session bieren geprobeerd van kleine en grotere brouwers, maar het is het toch niet echt. Veelal erg dun en smaak blijft niet echt hangen. Gek genoeg is de enige alcoholloze die ik wel prima vind, de Heineken 0.0, lekker fris. De session 3,5 van Grolsch is ook wel aardig voor z'n prijs. Het nadeel van die weinig-alcohol-craftbieren is, dat je in veel gevallen nog steeds meer dan 2 euri betaalt. Dan koop ik voor dat geld liever iets lekkers.

Welke je trouwens gerust kunt overslaan is de Badgast 0.5 van Kompaan, gadverdamme.

Bill Evans schreef:
Al een aantal alcoholvrije- en van die zogenaamde session bieren geprobeerd van kleine en grotere brouwers, maar het is het toch niet echt. Veelal erg dun en smaak blijft niet echt hangen.

Dat komt denk ik toch ook wel door het verwachtingspatroon (bier) , als je het gewoon als een op zichzelf staande verfrissing ziet is het best te doen .
Zo'n koude Brand Weizen vind ik dan best genietbaar.

Rudi S schreef:
(quote)

Dat komt denk ik toch ook wel door het verwachtingspatroon (bier) , als je het gewoon als een op zichzelf staande verfrissing ziet is het best te doen .

Mijn verwachtingspatroon is waarschijnlijk (te) hoog ja .

aslan (crew)
De VandeStreek Playground alcoholvrije IPA is ook best te doen En de BrewDog Nanny State ook.

" Naked " van de Berlijnse ambachtelijke brouwerij BRLO is een alcoholarm bier (o,5%) met veel smaak. I.m.o. een aanrader.

Laatste tijd nogal gecharmeerd van de bieren van de Ruegener Insel Brauerei.. Zeker na een bezoek aan de brouwerij op het eiland Ruegen, waar ik een uitgebreide proeverij heb gedaan.
Favorieten na de proeverij:
-Kreide; met champagne gist gebrouwen: en dat proef je.
-Baltic Farm; een zeer smaakvol Saison bier.
-German Coast; voortreffelijke dubbele IPA
en al geruime tijd een top 10 bier:
-Baltic Dubbel
-

Onlangs weer eens in regionaal bierwalhalla Drankenhandel Leiden geweest. Paar mooie bieren meegenomen. Altijd lastig kiezen daar en de prijzen zijn vaak ook niet misselijk, maar dan heb je ook wat, zoals bijv. Hop into Winter van brouwerij Bronckhorster, of Après Kievit van Bird.

Over twee weken weer naar Winterbierfestival Leiden. Zin an!

Joee,

Hopelijk leeft dit topic nog. Ik hoop namelijk op wat gouden advies. Ik ben sinds 2 jaar nu speciaalbier aan het drinken en ik ken zo onderhand alle standaard biertjes wel. Ze blijven lekker, maar ik ben nu eigenlijk wel op zoek naar wat onbekende lekkere bieren.

Ik ben zelf een liefhebber van wit, weißén, blond, blanche en tripels. Heeft iemand goede aanraders op dit gebied? And while you're at it, ik zou ook wel graag wat advies willen voor mooie bierglazen. Ik ben namelijk ook al een tijdje een collectie aan het aanleggen.
En wat mooie toevoegingen zouden zeker niet misstaan!

Ik ben benieuwd naar jullie reacties

TheLowEndTheory schreef:
Joee,

Hopelijk leeft dit topic nog. Ik hoop namelijk op wat gouden advies. Ik ben sinds 2 jaar nu speciaalbier aan het drinken en ik ken zo onderhand alle standaard biertjes wel. Ze blijven lekker, maar ik ben nu eigenlijk wel op zoek naar wat onbekende lekkere bieren.

Ik ben zelf een liefhebber van wit, weißén, blond, blanche en tripels. Heeft iemand goede aanraders op dit gebied? And while you're at it, ik zou ook wel graag wat advies willen voor mooie bierglazen. Ik ben namelijk ook al een tijdje een collectie aan het aanleggen.
En wat mooie toevoegingen zouden zeker niet misstaan!

Ik ben benieuwd naar jullie reacties

Naar wat voor type bier ben je op zoek. Kun je een voorbeeld geven van een biertje die je heel lekker vindt? Helpt wat beter bij het geven van goed advies.

Ik ben op zoek naar een goed alternatief voor een IJwit en voor Leffe. Dat zijn toch wel de 2 die ik het meest drink en ook het lekkerst vind.

Als je eens bij de Lidl komt kun je eens de Gerardus wit proberen. Goedkoop en echt een lekker biertje!

Ook de Jopen Adriaan wit is heerlijk!

Qua blondjes zou je eens de Cornet kunnen proberen, deze heeft ook een vanillesmaakje net zoals de Leffe.

Die bieren zijn sowieso wel in de slijterij verkrijgbaar.

Mitra verkoopt online ook veel Belgische bieren: Bier | Mitra drankenspeciaalzaken, voor als je de deur niet uit wil.

Daar hebben ze de Cornet sowieso, Jopen zie ik er niet zo tussen staan, maar is vaak in de vestigingen wel te verkrijgen.

Qua glazen kun je hier ook eens een kijkje nemen.

aslan (crew)
Elk bier is een goed alternatief voor Leffe
Goeie witbieren als alternatief voor een IJwit zijn bv. een Witte Parel (Budel), La Trappe Witte Trappist, Marie Blanche (Brasserie de la Senne), Vedett Extra White (Duvel Moortgat), Adriaan Wit (Jopen), Préaris Belma (Vliegende Paard), White Mamba (Two Chefs)...

Bij Lidl is thans een 'leerpakket' (bier) in de aanbieding: 6* 0,50 l voor 8,99; daar zaten wel enkele spannend ogende bij (meen o.m. een Hobgoblin); red ale, bitter, stout. Volgens mij is het niet landelijk.

Wat is het verschil tussen Heineken en sex in een roeiboot?
It’s fucking close to water

Ik heb nooit begrepen dat een slap, waterig biertje als Heineken zo veel populariteit geniet in Nederland. Dat is meer te danken aan een uitgekiende marketingstrategie dan aan de kwaliteit. Ik was laatst in België en het was een verademing om eens nergens Heineken tegen te komen. In (Nederlands) Limburg waar ik vandaan kom, is Heineken ook meer uitzondering dan regel omdat er veel goede lokale bieren zijn.

Als ik een top 5 zou moeten maken van pilseners, kom ik uit op het volgende:
1. Grolsch
2. Hertog Jan
3. Warsteiner
4. Alfa
5. Bitburger

Van speciaalbieren, in het bijzonder Radler of witbier, ben ik nooit zo gecharmeerd geweest. Een goede Dubbel of Tripel op z’n tijd kan ik overigens wel waarderen.

Blond bier liefhebber hier en dan met name de wat zwaardere blondjes of tripels
Favorieten op dit moment:

Plaatselijke brouwers : de Blauwe ijsbeer en Argentum.

Uit limburg: Croy

Uit België : Barbar, Maredsous, Floreffe en Fagnes.

Hoihoi. Vraagje aan jullie muziek-/bierfanaten. Ik kwam laatst bij iemand van die mini LP’s tegen als onderzetters. Zulke: Balvi set van 4 LP onderzetters. Nou ben ik daar helemaal weg van, maar ik zou het nog vetter vinden als je bijv mini LP onderzetters van échte muziekalbums hebt. Hebben jullie enig idee of dit bestaat? Of dat je bijv deze dingen zelf op maat ergens kunt maken? Of kan dit niet ivm copyright.

Zou écht tof zijn als iemand dit weet! Heb ook Gegoogeld, maar kom nét niet uit op wat ik zoek. Zulke dingen vind ik wel: hip hop onderzetters. Maar zou graag bijv dat soort albums op zo’n mini LP willen.

Let me know!!

RobSteijn86 schreef:
Hoihoi. Vraagje aan jullie muziek-/bierfanaten. Ik kwam laatst bij iemand van die mini LP’s tegen als onderzetters. Zulke: Balvi set van 4 LP onderzetters. Nou ben ik daar helemaal weg van, maar ik zou het nog vetter vinden als je bijv mini LP onderzetters van échte muziekalbums hebt. Hebben jullie enig idee of dit bestaat? Of dat je bijv deze dingen zelf op maat ergens kunt maken? Of kan dit niet ivm copyright.
Lijkt mij ook érg tof, maar ik ben ze nog nooit ergens tegengekomen. Mijn vader heeft een onderzetter van een Golden Earring-hoes, ooit eens als cadeautje gekregen. Ik heb die net gegoogled en zie dat die op Marktplaats nog kant-en-klaar wordt aangeboden. Dat schiet dus niet echt op.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:07 uur

geplaatst: vandaag om 19:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.