menu

Muziek / MusicMeter Live! / Pukkelpop (België)

zoeken in:
Het is niet zo dat Deafheaven slecht was, integendeel. De harde stukken klonken zoals je van de plaat mocht verwachten. Maar dat die mooie rustige sfeervolle stukken niet live en in verkorte vorm werden gespeeld, dat viel me tegen. Normaal gesproken heb ik niks met death metal waarbij de zanger krijst als een speenvarken, maar op Sunbather wordt een bepaald evenwicht bereikt tussen sfeervolle rustige stukken en harde uithalen, waardoor het er bij mij wel ingaat. Live sloeg de balans helemaal uit naar de harde kant. Ik vind het doodzonde dat ze Irresistible verkort tot een minuutje en vanaf band lieten horen, terwijl de band zijn gitaren stond te stemmen. Dat was al aan het begin van de set en sloeg voor mij het hele optreden dood. Waarom zou je dit niet niet live kunnen spelen tussen 2 harde nummers door?

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=d4tyCchDlhM

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Met een set van zo'n korte tijd lijkt me het niet verstanding. Ik denk ook niet daar er veel fans zijn die specifiek de intermezzo's willen horen. Ben het wel met je eens dat de afronding van het nummer slordig was.

Overigens is het geen Death Metal schreeuw. Die zijn vaak dieper (het welbekende grunten). Dit is een Black Metal band dus is het gekrijs hoger.

Ik ben op dit gebied een totale leek. Het verschil tussen het gekrijs bij black metal en het geschreeuw bij death metal is me onbekend en ik voel weinig behoefte me er verder in te verdiepen. Het is al heel wat dat ik Deafheaven weet te waarderen ondanks dat gekrijs.

Vandaag 118 nieuwe namen.

Festileaks bevestigde gisteren al de komst van Blur en Limp Bizkit. Daarna bevestigde Interpol zichzelf voor de openingsdag.

Verder waren deze namen al bekend:

I Will, I Swear
St. Grandson
Zinger
Pissed Jeans
Hudson Mohawke
Viet Cong
Kate Tempest
Acid Arab
Manchester Orchestra

+ Franz Ferdinand

JSPR_G schreef:
+ Franz Ferdinand

En Sparks

Verder hebben George Ezra, Halestorm en The Story So Far zichzelf net bevestigd. Linkin Park lijkt ook zeker.

Verder een lijstje van Festileaks dat nog niet officieel is:

Linkin Park, Netsky, Major Lazer, Boys Noize, The Offspring, Bastille, Ten Walls, Todd Terje & The Olsens, Tale Of Us, Trixie Whitley, Mr. Oizo, The Get Up Kid, Sigma, The Sore Losers, Gorgon City, Jamie XX, Hudson Mohawke, Passenger, Kodaline, Little Dragon, Len Faki, The Maccabees, Jurassic 5, Allah Las, Architect, Porter Robinson, Seasick Steve, Run The Jewels, Altreyu, Bad Breeding, Bears Den, Black Sun Empire, Cardiknox, Courtney Barnet.

Ik hoop dat het toch een iets indrukwekkender lijstje wordt. Was niet van plan om dit jaar naar Pukkelpop te gaan, en bovenstaande namen gaan mijn plan niet veranderen.

Dit zijn de eerste 119 namen:

Above & Beyond, Adam Beyer, Allah-Las, All Time Low, Architects, A-Trak, Atreyu, Bad Breeding, Bastille, Bear’s Den, Beatsteaks, Black Box Revelation, Black Sun Empire, Boys Noize, Brodinski presents Brava, Cardiknox, Charles Bradley & His Extraordinaires, Charli XCX, Chunk! No, Captain Chunk!, Courtney Barnett, Craze, Critical Soundsystem - Mefjus x Kasra x Enei, Curtis Harding, Cymbals Eat Guitars, Daniel Avery b2b Erol Alkan, The Dillinger Escape Plan, Diplo, The Districts, Django Django, Dolomite Minor, Dropkick Murphys, Duke Dumont Live, Echosmith, Ellie Goulding, Elliphant, Enter Shikari, Fakear, Father John Misty, FFS (Franz Ferdinand & Sparks), Flako, Four Tet, Future Islands, George Ezra, The Get Up Kids, Ghost Culture, Gorgon City Live, Halestorm, Hannah Wants, Howling, Hudson Mohawke Live, Interpol, James Blake, Jamie xx, John Talabot, Jurassic 5, Karenn live, Kate Tempest, Kele, Knife Party, Kodaline, Len Faki, Lido, Limp Bizkit, Linkin Park, Little Dragon, Little Simz, The Maccabees, Machinedrum, The Magician, Major Lazer, Manchester Orchestra, Mark Ronson DJ Set, Mastodon, The Menzingers, Mew, Michael Kiwanuka, Milk Teeth, Mini Mansions, Mr Oizo, Dj Mustard, Netsky, Odesza, The Offspring, Ought, The Parov Stelar Band, Passenger, Pissed Jeans, Pond, Porter Robinson live, Prhyme feat. Adrian Younge, Radkey, Rebel Sound, Roots Manuva, Rudimental, Run The Jewels, Seasick Steve, Shadow Child, Sigma Live, Slaves, Son Lux, The Sore Losers, SPOR feat. Linguistics, The Story So Far, Strand Of Oaks, The Subways, Tale Of Us, Tame Impala, Ten Walls, Thomston, Todd Terje & The Olsens, Trixie Whitley, Truckfighters, Ty Dolla $ign, Underworld, The Upbeats, Viet Cong, The War On Drugs, What So Not.

Bastille zou de tweede dag headliner zijn.

Ben ook nog niet onder de indruk.
Wees maar zeker dat het festival vlug uitverkocht zal zijn op de dag van Linkin park.

Jurassic 5, Black Box Revelation, Charles Bradley, Four Tet, Interpol, Mastodon, Mr Oizo, Roots Manuva & Truckfighters zijn de namen waar ik blij van word

Er zitten wel goeie namen bij, maar echt indrukwekkend is het toch nog niet. Hoeveel artiesten komen er ongeveer in 't totaal?

Gatverdamme, Bastille als headliner zou wel héél dramatisch zijn.

Gloeilamp schreef:
Gatverdamme, Bastille als headliner zou wel héél dramatisch zijn.

Te zien aan de grootte van zijn naam op de affiche is het wel zo...

Ik ga nu heel even opzoeken wie die Bastille wel mag zijn...

Nog niet echt een superaffiche, maar Run The Jewels samen met Mastodon op vrijdag maken dat ik tenminste die dag toch zal moeten gaan.

Ja het is gebeurd, Chokri is volledig Herman Schueremans 2 geworden

200 euro voor pukkelpop

Mocht het nu nog een killeraffiche zijn voor de 30ste verjaardag maar nee...
Met Bastille, Linkin Park, Limp Bizkit en Netsky als headliners kan je dit niet vragen.

Erg grappig hoe ze zich nu al verdedigen op hun facebookpagina
Je kan bekertjes rapen en tegen drankbonnen inruilen.
Dat ging de vorige jaren ook al dus is niet echt aan de orde om een plotse prijsstijging van 30 euro goed te praten.

Ik wil degene die gaan niet ontmoedigen maar Pukkelpop 2015 is een teleurstelling en een schim van het festival dat ik vroeger verdedigde als goedkoper alternatief dan Rock Werchter met betere namen.

Dit is wel vrij hallucinant. Ik vond de eerste 120 namen al niet zo overtuigend, en dan zo'n prijsstijging doorvoeren?

Veel mindere namen dan vorig jaar en toch duurder
Ik zie eigenlijk alleen op vlak van electronic mooie namen met oa. Jamie xx en Talabot.

staan toch wel een x aantal mooie namen tussen hoor Tame Impala & Pond Twee voor de price of one

Ja qua prijsstijging is dit wel een heel erg zware pil om te slikken op 1 jaar tijd. Een goeie 25€ voor de 3 dagen, en 10€ voor een dagticket. Dat zijn stijgingen van meer dan 10% op 1 jaar tijd.
En zoals eerder aangehaald voor een voorlopig toch vrij magere line-up qua headliners. En het zijn uiteindelijk die headliners die het grootste stuk van de koek nemen.

Erg interessante link voor wie de zogezegde redenen wil weten wrm festivals zo duur zijn geworden in de afgelopen jaren.

Zijn onze festivals wel te duur? | 99 Festivals - 99festivals.com

MAS
Ik heb een combiticket met camping A en een vriend van me heeft een combiticket met camping B. Weten jullie of Pukkelpop mogelijkheden biedt om mijn A ticket te ruilen tegen een B ticket?

MAS schreef:
Ik heb een combiticket met camping A en een vriend van me heeft een combiticket met camping B. Weten jullie of Pukkelpop mogelijkheden biedt om mijn A ticket te ruilen tegen een B ticket?

De campings zijn gwn open en toegankelijk voor iedereen dacht ik, toch de laatste keer dat ik ging
Omruilen (indien nodig) kan aan infostand ter plekke normaal gezien, heb nog mensen dit zien doen met festivaltickets.

Kijken op facebookpagina of memberscomunity op website van pukkelpop.
Daar word ook veel aan ruilen gedaan en ben je al wat weken op voorhand zeker van juiste camping

Ik denk niet dat ze hier een probleem mee hebben.

Ernie schreef:
(quote)

De campings zijn gwn open en toegankelijk voor iedereen dacht ik, toch de laatste keer dat ik ging
Omruilen (indien nodig) kan aan infostand ter plekke normaal gezien, heb nog mensen dit zien doen met festivaltickets.

Kijken op facebookpagina of memberscomunity op website van pukkelpop.
Daar word ook veel aan ruilen gedaan en ben je al wat weken op voorhand zeker van juiste camping

Ik denk niet dat ze hier een probleem mee hebben.

Ai nee dat is hard veranderd de laatste jaren. Van camping wisselen is quasi onmogelijk geworden, en er wordt behoorlijk streng gecontroleerd op Pukkelpop. Je kan misschien eens proberen de organisatie te contacteren, maar ga er vooral niet van uit dat je dat op de dag zelf kan oplossen.

Edit: even snel surfen levert dit op Camping - Pukkelpop 2015
Kan je volgende keer miss eerst zelf doen

MAS
Bedankt voor jullie reacties. Ik had al eerder gekeken op de website, maar toen stond het er (volgens mij) nog niet op. Heb inmiddels PP gemaild, om mijn ticket te switchen.

MAS schreef:
Bedankt voor jullie reacties. Ik had al eerder gekeken op de website, maar toen stond het er (volgens mij) nog niet op. Heb inmiddels PP gemaild, om mijn ticket te switchen.

Van A naar B ruilen zal je geen probleem opleveren. Maar je kunt er ook voor gaan om die andere kaart van B naar A om te ruilen op de dag van het festival zelf. Je bespaart je wandelingetjes van 30 tot 45 minuten.

Wat anders te doen op een druilerige dag dan even terug te blikken op het voorbije zonovergoten Pukkelpop-weekend. Bakken en braden, maar gelukkig ook veel goeie muziek. Nu met een wel erg uitgebreide extra woensdagavond, al kwamen we pas tegen middernacht aan op de wei. Je weet wel, werk, leven, drank en grub enzo. Geen Tourist of Hickey Underworld dus, wel 2manydj’s. Binnenkomen op de tonen van Jaydees Plastic Dreams, zelden een idealere festivalstart gekend. Fijne feestjes, zowel in de Dance Hall als de Boiler Room, al waren de afsluitende Boiler Boys wel erg plattekes met hun clichémixje van teen rock/softmetalklassiekertjes. Ach, de sfeer zat er goed in. Waar woensdag vorig jaar vooral een extra consumeerdag leek, viel er nu dus ook degelijk wat te beleven.

Wakker worden om half negen om niet compleet te verdampen in de Quechua-sauna: het festvalgevoel is bijna compleet. Nu alleen nog drie dagen niet douchen, anderen bekers zien rapen en hopelijk tussendoor ergens een tof bandje meepikken. De eersten die het waard zijn om in dit diepgaande verslag vermeld te worden zijn de mannen van Jurassic 5. Of hoe hiphop wel degelijk een plaats heeft op een livepodium (en je daarvoor niet per se The Roots moet heten). Een goeie afwisseling aan MC’s, zonder er een soep van te maken, met de gepaste spotlights op de DJ/producers. Hun act met het verschillende equipment zorgde voor een fijne interactie zonder opdringerig te worden. Michael Kiwanuka verraste dan weer met drie gitaren aan z’n zij. Eigenlijk waren dat er twee te veel, want van z’n ingetogen soul/folk-sound bleef nog maar weinig over. Geen idee of dit zijn festivalstijl is, of hij gewoon een nieuwe weg inslaat. Benieuwd naar zijn toekomstmuziek alleszins. En toch nog mijn kippenvelmomentje gekregen als hij zich helemaal inleeft in Home Again.

En dan een partijtje vergane rockglorieën. R&B en hiphop uit die tijd luister ik nog steeds, maar met een Limp Bizkit of Linkin Park kan je toch niks meer na je 13de? Vermomd als jeugdsentiment bleken dit dan de mustsees van de line-up (samen met Dropkick Murphys, alsook The Offspring op zaterdag). Hoe goed ik ook mijn best deed om mijn inner-thirteen-self daar en dan te kanaliseren, Limp Bizkit bleef pijnlijk slecht. Matig uitgevoerde hits werden afgewisseld met trapachtige intermezzo’s en onverklaarbare covers als Killing in the Name. En als klap op de vuurpijl staat Fred toch echt wel beter met de rode in plaats van dat turkooizen petje. Nee, dan zat Linkin Park wat strakker, met een van het zweet druipende en duivels krijsende Chester, opgeleukt met de wat Fort Minor-achtige dingen. Afsluiter Rudimental was zoals de vorige keer: ontzettend leuk met de hits, maar compleet tits met de rest.

Jurassic 5: 8,5
Michael Kiwanuka: 6,5
Dropkick Murphys: 5,5
Lianna La Havas: 7
Limp Bizkit: 3
Linkin Park: 6,5
Paolo Nutini: 7,5
Rudimental: 6

En waarom de dag niet nog eens aftrappen met een leuk hiphopfeestje. En dan kan je altijd rekenen op De Jeugd Van Tegenwoordig. Verrassend vroeg op de dag, maar misschien daarom ook nog zo verrassend fris. Ultieme campmoment: als het gigantische pak wordt geopend en Willie Wartaal achter een maagdelijk witte vleugelpiano het riedeltje van Deze Donkere Jongen Komt Zo Hard inzet! Iets waar ik voor Pukkelpop niet mee bekend was waren Twenty One Pilots, twee springvlooien die door het jonge, meisjesachtige publiek verward werden met gekloonde Biebers. Ze charmeerden met hun stagedives, stellingbeklimmingen en vreugdedansjes. Muziek maken doen ze ook, met een bonte mix van pop, hiphop en rock, en niet geheel onverdienstelijk. Mijn inner-bakvis oproepen ging dus blijkbaar iets makkelijker dan die inner-thirteen-self. Hoera, wat daar van te denken...

James Blake zou zaterdag de Marquee aan flarden spelen, maar eerst mocht zijn vrouwelijke tegenhanger het proberen in de Castello. Låpsley bracht de sfeer, alleen nog niet de volle power. De typerende stemvervormer was minder nadrukkelijk aanwezig, maar de liedjes bevatten voldoende schoonheid om overeind te blijven. Meer vrouwelijke ambiance met Christine and the Queens, met extra manpower in de vorm van haar dansers. Met letterlijke knipogen naar italo disco en 90’s dance trok ze het feestje op gang, terwijl haar eigen materiaal evengoed overeind bleef. De show onderstreepte alleszins dat het succes van Christine geen toeval is, ongetwijfeld een artieste die nog meer aan de dag kan leggen. En waarom het divagehalte niet nog wat opschroeven met Ellie Goulding a.k.a. ‘Ellie Lekkerding’, zoals iemand creatief was geweest met stift op karton. Lekkerding met talent, want op de show viel niks aan te merken. Haar stem klonk bijzonder helder, band en backing vocals hadden er zin in en een meer dan degelijke zak aan hits pakte de wei in. Ook leuk dat ze Powerful deed, die in de Major Lazer-set later op de avond toch niet had gepast. Zelfs de melige moegespeelde afsluiter Love Me Like You Do wist alle juiste snaren te raken. Lekker bezig, Lekkerding!

Meisjes aan de macht, ook al lijken ze omgekeerd gecastreerd te worden zoals de krijsende zangeressen van Goat. Getooid in Afrikaanse maskers en draperieën zetten ze de bezwerende sfeer extra kracht bij. Alsof er met elke scheur, kick of chant een vloek werd uitgesproken dan wel opgeheven. Een muzikale waas die je niet loslaat. Tenminste totdat die maskers je weer recht aanstaren. Aanstekelijke grooves op een alternatieve wijze gebracht. Meer aanstekelijke grooves, maar dan minder alternatief en een beetje veel in-your-face, WATCH OUT FOR THIS - BUMAYE. Major Lazer was gewoon het dikste feestje van Pukkelpop. Lichten aan, t-shirts uit, billen open, weg scrupules. Had ook graag wat heerlijk wazig gaan wezen bij Jamie xx, maar achterlijk twerken bij Diplo & co was op dat moment de betere keuze.

De Jeugd Van Tegenwoordig: 8
Twenty One Pilots: 6,5
Låpsley: 7,5
Christine and the Queens: 8
Ellie Goulding: 8
Goat: 8,5
Major Lazer: 8,5

Onnodig te zeggen dat zaterdag de loomste dag was. Nog een verrassing dat we zo vroeg bij Shamir zijn geraakt. Gelukkig, want Shamir is als je favoriete Vegas-nicht die je nooit had. Op en neer huppelend en met veel flair een sigaret opstekend bracht hij de juiste attitude bij zijn hippe discostijl. Zijn stem klinkt dan weer alsof er in zijn sigarettenmerk meer helium dan tabak zit. Het maakte hem alleen maar sympathieker. Misschien dat hij een pakje kan doorspelen aan Kate Tempest, die wel een chillpill kon gebruiken. Schreeuwerige manifesto’s met belerende boodschappen, wie heeft daar behoefte aan op een zaterdag als het zand van donderdag nog tussen je reet zit. De muziek klonk niet eens verkeerd, maar werd compleet overheerst door het gekweek van Kate. Vervolgens een pot nat met Viet Cong, The Maccabees en The War on Drugs. Ik zou niet kunnen zeggen wie, wat, waar en wat het verschil was. Maar dat kan evengoed aan mij liggen. Bij Son Lux mochten de gitaren eindelijk wat rusten. Fijne bezwerende ritmes, maar niet aangrijpend genoeg om een diepe indruk na te laten. Easy was fijn, de versie met Lorde nog fijner.

En dan dat moment dat je je broer op het grote scherm ziet crowdsurfen. The Offspring leefde weer, voor de eerste keer sinds m’n 13de. Propere set op iets te propere auto pilot. Het publiek was dan ook boeiender om te aanschouwen dan de show zelf. Wel grappig om vast te stellen dat de zanger (op z’n, wat, 50ste?) blijft vasthouden aan die blonde piekjes. Hij heeft z’n inner-thirteen-self duidelijk nooit verloren... Nee, voor echte rebellie konden we bij Tyler, the Creator terecht. Ondanks zijn eerder povere livereputatie toch hem gekozen boven Tame Impala. En mijn eigen rebellie werd beloond met een verdienstelijke show. Akkoord, al die fratsen en intermezzo’s doen er niet echt toe, maar het heeft me geen seconde verveelt. Als het erop aankwam stond hij stevig in zijn sokken.

En dan werd de Marquee eindelijk afgesloten met wat op voorhand al vaststond als het beste concert van deze editie. En hij stond nog niet eens te goei op het podium of hij had de verwachtingen al waargemaakt. “Maybe the lateness of the hour, makes me seem bluer than I am,” nee, niet Bill Withers maar James Blake ging meteen door merg en been. Zonder dat er ook maar een kick, snare of drum in gang was gezet. Eens het zover was, toch maar wat stappen naar achteren gezet om ons strottenhoofd niet te beschadigen. Het ging weer heftig, zowel in emotie als in vibratie. De balans tussen beide, de ingetogen pianogerichte nummers en de groovy danstunes, heeft hij verder geperfectioneerd, geïllustreerd met net die nummers die je wil horen: I Never Learnt to Share, CMYK, Retrograde, Voyeur, ... Zelfs Limit to Your Live komt nog steeds niet over als verplichte kost voor het trio. En dan nog afsluiten met The Wilhelm Scream, die high zou eigenlijk niet verknalt mogen worden door een Netsky. Maar toen kwam toch uit het niets die inner-thirteen-self uit mijn lijf gezwalpt, en werd het nog een tussenfeestje alvorens het bedje. Jammer dat het bedje een halfleeggelopen luchtmatras met zweterige slaapzak was, maar verder een geslaagde PKP-editie!

Shamir: 7,5
Kate Tempest: 4
Son Lux: 7
The Offspring: 5,5
Tyler, the Creator: 7,5
James Blake: 9
Netsky: 7

http://efestivals.s3.amazonaws.com/forums/monthly_2016_03/PKP.thumb.jpg.8f658c6d6b0595ca8c1aa0d7938c5c94.jpg

Ondanks de matige headliners toch erg tevreden.

Donderdag: Beach Slang, Blues Pills, CHVRCHES, Clutch, The Front Bottoms, Mastodon, The Tallest Man On Earth, Rihanna, Warpaint, The Underachievers, Wolfmother.

Vrijdag: Bob Moses, The Chemical Brothers, Comeback Kid, Deez Nuts, Halsey, M83, Mutoid Man, Noel Gallagher, Opeth, Refused, Roisin Murphy, Sleaford Mods, Stick to Your Guns.

Zaterdag: Anderson.Paak, Defeater, Graveyard, Henry Rollins, LCD Soundsystem.

Enkel de zaterdag is nog mager wat mij betreft. Hopen dat Julia Holter en Battles er in elk geval die dag bijkomen.

Hoewel het volgens velen geen geslaagde line-up was dit jaar heb ik toch genoten van een paar zeer goede concerten: Detroit Swindle, The Last Shadow Puppets (al was Alex Turner wel heel ver weg van deze planeet; grandioze cover van The Fall's Totally Wired), Battles, Show Me The Body (met een zanger die boos werd op het niet moshende publiek en bij het laatste nummer dan maar zelf mensen heel hard kwam duwen, bizar en hilarisch tegelijkertijd), Clap! Clap!, Sleaford Mods, Crystal Castles, Noisia, The Chemical Brothers, Thee Oh Sees (helaas maar een stuk), Lone, Frits Wentink (één uur), Amelie Lens (één uur) en natuurlijk LCD Soundsystem (jammer van de tamme Oscar & The Wolf-fans in het voorste vak; wacht dan toch gewoon tot LCD gedaan is om een plaatsje te claimen).

Mooie eerste aankondiging dit jaar. De headliners (behalve Bastille) zijn toch wel de moeite en een pak mooie namen in de tweede en derde hoofdorde.

De gehele voorlopige line-up is door een foutje van N*E*R*D bekend. N.E.R.D. lekt het affiche van Pukkelpop 2018! | Festileaks.com
(Met dank aan Gloeilamp in het Lowlands-topic.)

De donderdag is wel overduidelijk de best bezette dag (met name dankzij de "kleinere" namen als BROCKHAMPTON, James Holden, Grizzly Bear, Kelly Lee Owens, Horse Meat Disco, Dettmann, etc.). Ik zie nog niks over kaartverkoop op de website. Doen ze hier wel aan dagkaarten?

Gast
geplaatst: vandaag om 23:04 uur

geplaatst: vandaag om 23:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.