menu

Muziek / MusicMeter Live! / Pukkelpop (België)

zoeken in:
Veel namen waar ik nog absoluut nooit van gehoord heb, maar Kalkbrenner, Darkside, Thurston Moore, The War On Drugs en Jonathan Wilson spreken zeker wel aan! Ach, de combi's zijn toch al uitverkocht, waar is de tijd dat je gewoon nog een ticket kon kopen aan de kassa. Als je er tegenwoordig niet bij bent, is je zomer niet geslaagd of zo?

Ah leuk, deze week een dagticket gekocht voor vrijdag, en The War on Drugs leren kennen. Gisteren nog op hun tourkalender gaan kijken maar hun concert in de Botanique in mei is al uitverkocht. En nu staan ze vrijdag op Pukkelpop, kan niet beter!

Ok, voeg Slowdive maar bij mijn lijstje van hieronder

Gaan er nog mensen naar pukkelpop? toch wel zeer straffe line-up, zeker donderdag. Als ik ga kan ik achtereenvolgens dit zien:

Larry Gus
St. Lucia
Cut Copy
Young Fathers
Perfect Pussy
MO
Forest Swords
Deafheaven
Temples
Outkast
Flume
Slowdive
DIsclosure

Komt dicht bij de perfectie voor mij hoor

vrijdag ook geweldig

The Bohicas
XXYYXX
Actress
Schlomo
Cage The Elephant
Kenji Minogue
WIld Beasts
Neneh Cherry
James Holden
Royksopp

Zaterdag dan iets minder vermoed ik, al zijn de laatste drie namen dan wel weer erg sterk

Chrome Brulée
BIg Ups
John Wizard
Arthur Beatrice
Bill Callahan
FKA Twigs
Touché Amoré
Darkside
Portishead

jep, ik ga deze week nog een combiticket gekocht, geweldige line up. Dit gaat ongeveer mijn programma zijn met hier en daar nog wat ruimte om dingen te ontdekken (moet nog wat dingen beluisteren). Kan wel zijn dat ik de donderdag wat later aanwezig ben op de wei, maar ik hoop er zeker te zijn voor Young Fathers.

donderdag

11u20 – 12u00 : Larry Gus (Castello)
13u20 – 14u00: Cut Copy (dance hall)
14u00 – 14u40: Young Fathers (castello)
15u50 – 16u35: Say Lou Lou (marquee)
16u10 – 16u55: Mo (dance hall)
16u55 – 17u40: Forest Swords (castello)
17u50 – 18u35: Deafheaven (club)
18u35 – 19u30: Janelle Monae (main stage)
19u30 – 20u15: Temples (club)
20u15 – 21u30: Outkast (main stage)
21u30 – 22u20: Black Lips (Club)
22u50 – 23u50: Flume (dance Hall)
23u50 – 00u45: Slowdive (club)
00u40 – 01u40: Disclosure (dance Hall)
01u00 – 02u00: Oscar and the Wolf (marquee)

Vrijdag

14u15 – 15u00: Actress (Castello)
15u15 – 16u00: Other Lives (marquee)
15u45 – 16u30: Shlohmo (castello)
16u00 – 16u45: Truckfighters (The Shelter)
16u45 – 17u25: First Aid Kit (club)
17u45 – 18u45: Icona Pop (dance Hall)
18u15 – 19u00: Wild Beasts (club)
19u00 – 19u55: Balthazar (main stage)
19u55 – 20u40: Kurt Vile and the Violaters (club)
20u20 – 21u05: Neneh Cherry With Rocketnumber Nine (castello)
21u20 – 22u20: Tom Odell (marquee)
21u45 – 22u35: James Holden Live (Castello)
22u30 – 23u45: The National (main stage)
23u05 – 01u05: Royskopp & Robyn do it again tour (marquee)

tom odell wss niet, ik zal wss gewoon aan de castello blijven hangen

Zaterdag
11u15 – 11u50: Maybeshewill (club)
13u15 – 13u55: John Wizards (castello)
13u55 – 14u35: Float Fall (club)
14u30 – 15u10: Arthur Beatrice (castello)
15u25 – 16u10: Bill Callahan (club)
16u25 – 17u10: James Vincent McMorrow (marquee)
17u05 – 17u55: FKA Twigs (castello)
17u50 – 18u45: Fink (marquee)
18u35 – 19u25: Tourist (castello)
19u15 – 20u05: Kelis (marquee)
20u45 – 21u45: Darkside (marquee)
22u45 – 23u45: Portishead (marquee)

wie zet anna calvi nu tesamen met Portishead, ga ik die weer missen. misschien ook nog een stukje st vincent of qotsa maar ik zou graag goed staan voor Darkside en Portishead.

Donderdag

12:40: Kelela (Castello)

14:45: Perfect Pussy (Marquee)

16:10: MØ/Mac DeMarco (Dance Hall/Club)

16:55: Die Antwoord (Main Stage)

18:35: Janelle Monae (Main Stage)

20:00: Brodinski (Boiler Room)

22:00: Ryan Hemsworth (Castello)

23:15: Cashmere Cat (Castello)

01:00: Oscar and the Wolf (Marquee)

Vrijdag

14:15: Actress (Castello)

15:05: Yung Lean (Dance Hall)

15:45: Shlohmo (Castello)

17:05: Omar Souleyman (Castello)

21:45: James Holden (Castello)

23:15: Rustie (Castello)

00:30: Kaytranada (Castello)

Zaterdag
13:15: John Wizards (Castello)

15:05: Glass Animals (Marquee)

17:05: FKA Twigs (Castello)

18:35: Tourist (Castello)

19:25: Snoop Dogg (Main Stage)

20:25: St. Vincent (Club)

21:05: Buraka Som Sistema (Dance Hall)

22:45: Portishead (Marquee)

Dit zal mijn route ongeveer worden:

Donderdag: Larry Gus, Hamilton Leithauser, Cut Copy, Perfect Pussy, Mac Demarco, Deafheaven, Gruppo di Pawlowski, Frank Turner, Black Lips, Editors, Slowdive

Vrijdag: Arcane Roots, Kadavar, Sharon van Etten, Truckfighers, Amazing Snakeheads, Kurt Vile, Madensuyu, James Holden, The National, The War on Drugs

Zaterdag: Big Ups, Bill Callahan, James Vincent McMorrow, Uncle Acid And The Deadbeats, Touche Amore, St Vincent, Darkside, QOTSA, Portishead

jassn schreef:
je
11u15 – 11u50: Maybeshewill (club)

Rustig wakker worden is er niet bij zeker?

ah 6 uur slapen per dag op een festival is genoeg en moest het warm weer zijn kun je echt niet zo lang blijven liggen in uw tent.

En niets zo heerlijk als rustig ontwaken met een portie goede livemuziek. Ik skip het festival hoogstwaarschijnlijk toch, beetje platzak op dit moment

jassn schreef:
ah 6 uur slapen per dag op een festival is genoeg en moest het warm weer zijn kun je echt niet zo lang blijven liggen in uw tent.

Meer dat het vrij luid en hard is zo op de vroege morgen

Niettemin lekker hoor.

MAS
hond racisme schreef:
Donderdag

12:40: Kelela (Castello)

14:45: Perfect Pussy (Marquee)

16:10: MØ/Mac DeMarco (Dance Hall/Club)

16:55: Die Antwoord (Main Stage)

18:35: Janelle Monae (Main Stage)

20:00: Brodinski (Boiler Room)

22:00: Ryan Hemsworth (Castello)

23:15: Cashmere Cat (Castello)

01:00: Oscar and the Wolf (Marquee)

Wel Snoop en Yung Lean maar geen Outkast?

MAS schreef:
(quote)

Wel Snoop en Yung Lean maar geen Outkast?

Ik vind een paar nummers van Outkast wel fijn, maar voor de rest doet het me niks. Yung Lean vind ik vrij matig, maar die wil ik wel eens live aan het werk zien. En Snoop Dogg, tja... Dat is Snoop Dogg. Daarbij, te zien hoe Outkast de mist is ingegaan op Coachella door het pretentieuze publiek, vrees ik dat het op Pukkelpop nog een beetje erger gaat zijn.

MAS
Het PP publiek is toch wel een beetje hiphop georiënteerd? Heb vorige maand op Open Air Frauenfeld een geweldige show gezien van Outkast en hun NSJ show kreeg ook goede recensies. Maar als het je niets doet is je keuze begrijpelijk.

Hm, volgens mij is het Coachella publiek toch nog wat meer hiphop gericht als je ziet dat de rap acts daar wel zorgvuldiger geselecteerd zijn, maar daar ben ik natuurlijk geen expert in dus kan me best vergissen. Ik vind een paar van de Outkast hits wel catchy, dus als Brodinski tegenvalt of eentonig is kan ik nog altijd naar Outkast switchen.

Pukkelpop programmeert per ongeluk wel eens een grote hiphopnaam, zoals Eminem, 50 Cent of Snoop Dogg in het nabije verleden, maar er lijkt niet echt een beleid mbt hiphop te zijn. Daarvoor kun je beter naar Dour.

Klopt, tijdens Dour was ik dit jaar niet in België, maar goed.

Ik heb nog voor 50 euro aan drank- en eetbonnen liggen voor pukkelpop. Ze mogen weg voor 40 euro, stuur maar PM als je geïnteresseerd bent

Edit: verkocht!

Mensen, als jullie ooit nog de kans krijgen om Slowdive live te zien: Alles er op zetten om er naar toe te gaan. Ik ben werkelijk waar helemaal ondersteboven en nogsteeds huilend terug naar m'n tent gegaan zo mooi was het. Beste optreden wat ik ooit heb gezien.

De donderdag geweest van Pukkelpop, op papier veruit de sterkste dag met OutKast als ultieme headliner natuurlijk. De verwachtingen zijn zeker ingelost: vijf volledige sets kunnen meepikken en alle vijf gewoon steengoed. Kelela had er misschien zes van kunnen maken, maar zij had paspoortproblemen ofzoiets (riep de campingradio al om 10u af). Ook leuk dat er woensdagavond al leven is, alleen jammer dat dat de vorm aanneemt van lange rijen om 23u ’s avonds en slechte muziek in de Boiler Room. Weinig veredelde vorm van extra geldklopperij dus.

De eerste band op Pukkelpop was meteen ook de laatste die ik hiervoor nog live had gezien: Young Fathers. Ondanks het vroege startuur zat de energie gelijk goed. Opnieuw een sterke combinatie van snedige beats, soulvolle zang, stevige raps en een alternatieve attitude. Dit keer werden ze halverwege vergezeld door een zangeres. Zingen kon ze zeker (pintjes drinken ook), maar eigenlijk was ze van weinig toegevoegde waarde. Het trio testosteron (+ drummer) kon alles perfect aan en hebben onderling een sterke synergie op het podium, zonder echt aan interactie te doen. In de AB kwam het misschien nog iets beter tot zijn recht, alleszins meteen een stevige binnenkomer!

Nadien wat rondgezwerfd. Gogol Bordello klonk wel geinig voor een nummertje, het tweede ging al wat tegenstaan en tegen het derde is dit soort punky-wereld-kakofonie niet meer om aan te horen. Ook van Kwabs een drietal nummers meegepikt. Zijn volle stem vulde zonder problemen de hele tent. Toen hij James Blake ging coveren, werd wel duidelijk dat hij op alle vlakken spanning miste.

De Deense MØ is toch wel een van de meest interessante nieuwe popzangeressen en live eiste ze eens te meer haar eigen plekje op, getuige de verschillende stagedives, haar zilveren hoepelrok en de onderbroek eronder die meermaals geflasht werd. De camera zat dan ook op haar slip alsof de nieuwe reeks van Big Brother er werd gefilmd. Stout! Alsof dat nog geen show was, bracht ze ook gewoon de nummers die je wou horen: Waste of Time, XXX 88, Glass, Walk This Way, Slow Love, ... Erg bijzonder was haar uitvoering van Freedom, een minder bekend en trager nummer van haar Bikini Daze EP, een van mijn favorieten. Moet je ballen voor hebben, om zoiets in je al korte set te steken, maar het loonde want absoluut een van de hoogtepunten. En waarom niet eindigen met wat 90s-sentiment: Spice Girls’ Say You’ll Be There in een heerlijke MØ-treatment = fun verzekerd. Nog maar een kleine stap verwijderd van de Main Stage. Nadien Clean Bandit een kans gegeven, maar dat was niet meer dan wat variaties op hetzelfde riedeltje, compleet met matige zangeressen. Snel door dus naar een echte ster!

Dat Jungle tegenover Janelle Monáe stond is wat mij betreft de enige vlek op een verder prima opgesteld programma. Beetje raar ook, om de schaarse soul-funk-dansacts tegenover elkaar te zetten. Maar goed, een vriendin had Janelle nog nooit gezien en ik sinds haar nieuwe plaat ook niet meer, dus de keuze was snel gemaakt. Gelukkig maar: nu stond er in plaats van twee man en een paardekop toch vier man en een paardekop... Jammer dat dit talent nog steeds niet op waarde wordt geschat, terwijl Clean Bandit met één hitje de complete Dance Hall vult. Gelukkig trok ze met elke groove die uit haar lijf spatte weer een handvol mensen richting Main Stage (of was het toch de nakende OutKast-show?). En of het groovde: om cameltoe te vermijden kon het gewoon niet strakker! Haar vorige shows stonden nog bol van fratsen als ballonnen, confetti, live action painting. Hier stonden de showelementen die er nog wel inzaten (de opkomst, de danspasjes, ...) in functie van het totaalplaatje. Elke uithaal, elke gitaarlick, elke podiumrol van Janelle zat gewoon goed en op geen enkel moment kwam het geënsceneerd over. Tel bij die strakke grooves en soepele show de beste nummers van The Electric Lady, de beste nummers van The ArchAndroid en een James Brown-cover, en je denkt op geen enkel moment aan de volgende act - de ultieme headiner nota bene.

Want we konden gewoon blijven staan voor OutKast. Wie had dat nog durven denken. Staan wachten op OutKast. Omdat ze kwamen. Optreden. Nu, op 14 augustus 2014, hier, in Kiewit. Dat er wat gaande was, was duidelijk. De twee man en paardekop was intussen een opeengepropte veekudde geworden. Passeerden vooraan de backstage om het met eigen ogen te aanschouwen: Young Fathers, Zap Mama, die matige zangeressen van Clean Bandit, de rest van de PP-performers + Chokri himself. Altijd afwachten wat het wordt met legendarische acts die plots weer op de proppen komen na x-aantal jaren afwezigheid. Wat het ook zou worden, dit was niet te missen. Wat het werd, was eigenlijk exact wat je verwachtte/waar je op hoopte: een greatest hits-show en een dik feestje! Van de moddervette southern hiphopfunk van de begindagen tot de pophits van hun legendarische dubbelaar, ieder kreeg de OutKast waarvoor hij gekomen was. Niet alleen de nummers waren er, beide heren waarom in bloedvorm. Goesting en skills, de gouden combinatie voor rappers op festivals. Het grootste deel stonden ze samen op het podium. Solo bracht Big Boi The Way You Move met Sleepy Brown, terwijl Andre 3000 ging voor het eerder ingetogenere, maar zeer geslaagde Prototype en vervolgens uiteraard Hey Ya. Iemand moet de jeugd nog maar eens bijbrengen hoe hard je wel niet met zo’n Polaroid-picture moest schudden, want die bakvissen op het podium konden nog geen Don Cheadle tegen een witte muur tevoorschijn toveren. Gelukkig was het publiek wel van begin tot einde mee. OutKast deed waarvoor ze gekomen waren: het dak eraf spelen. De enkele regendruppels bevestigden dat het gelukt was.

Voor de after party konden we bij Flume en Disclosure terecht. Flume was weer Dour-goed. Jammer dat we buiten de tent stonden, met constant heen-en-weer-geloop en dat toch wel iets te nabij gebeuk uit de Boiler Room. Even uitgeweken naar Cashmere Cat, wat wel ça va klonk, om vervolgens nog de grand finale mee te pikken van Flume met zijn nog steeds verpletterende remix van You & Me. Disclosure kwam vervolgens als Disclosure Live, wat betekende dat ze ter plekke o.a. zongen, gitaar speelden, bepaalde knopjes drukten, ... Leuk, maar ik betwijfel of het bij dit soort acts op dit late uur zoveel effect heeft. Merkte zelfs dat bepaalde nummers juist meer eenheidsworst werden. Gelukkig is, ondanks de beperkte discografie, hun hitzak zo groot dat dit voldoende werd gecompenseerd, inclusief favorietjes als What’s In Your Head en de Running remix. Ideale afsluiter!

Precies nogal een lang verslagje geworden, dus hier ijskoud de cijfers:
1. OutKast 9
2. Janelle Monáe 9
3. MØ 8,5
4. Young Fathers 8,5
5. Disclosure 7,5

Juist terug van 3 dagen (oké, twee en een halve dag) Pukkelpop. Moe, misselijk en hees en geen zin meer in Snoop Dogg of Calvin Harris dan toch naar huis teruggekeerd, dus hier een klein verslagje.

Donderdag begon de dag vrij kut toen ik te horen kreeg dat Kelela gecanceld had. Een paar uur daarna naar MØ gaan kijken. Vrij teleurstellend. Haar liedjes waren monotoon, zo goed zong ze ook weer niet, en Mac DeMarco had misschien een betere keuze geweest. Maar goed, ze is hip & happening, droeg een coole metaal-achtige rok en kreeg haar publiek wild. Erna een moeilijke keuze gemaakt, Die Antwoord boven Forest Swords. Gekozen voor show inplaats voor muziek, maar wat een show dan ook. Ik zag hun voor de tweede keer live, en weeral waren ze even energiek, aanwezig en uniek als ervoor. Ninja die crowdsurft, Yo-Landi die met haar outfits en moves de hele weide meekreeg, en een publiek dat het slikte. Geweldig. Direct erna weggegaan en Janelle Monae maar gelaten voor wat het was, de drukte van de mainstage is eerder saai en irriterend dan opwekkend. Stukje van Jungle meegepikt, erg leuk live, maar lijkt me thuis niet enorm speciaal. Ella Eyre vanaf buiten op het scherm gezien, was ook een vrij interessant concert. Vooral toen ze haar hitje met Rudimental zong zat de sfeer er dik in, ze moest zelfs een traantje wegpinken bij het zien van al haar enthousiaste fans. En dat, en dit meen ik serieus, vind ik oprecht super om te zien, hoe een artieste beseft dat ze moet rekenen op haar luisteraars en fans. Na Ella Eyre ben ik dus toch meegesleurd naar Outkast (hoe kon het ook anders), en het was best oké. Ik ben, of ben nooit, fan van hun geweest dus kende niet al de nummers, maar de sfeer zat goed en hun performance skills ook.
Na Outkast heb ik wat rondgezwerfd en ben ik terecht gekomen in de Boiler Room voor een portie Modeselektor. Opzwepend, heftig, zweterig, dit was techno zoals het hoort te zijn. Misschien ietwat overhyped imo (eigenlijk alles op Pukkelpop), maar wel enorm fijn om op te dansen. De geur van wiet, Maes en zweet hing in de lucht, en het was een uurtje hard gaan.
Tijdens Modeselektor ben ik wat de tijd uit het oog verloren en vergeten dat Ryan Hemsworth stond te draaien, dus rap daarheen gehold en nog net het laatste kwartiertje kunnen meepikken. Het klonk althans heel Ryan Hemsworth-y (PC Music/A.G. Cook muziek, trap/hip-hop en coole visuals).
Daarna ging het direct door met Cashmere Cat, het hoogtepunt van de dag. Harde bassen, speelse techno en véél drops. Dansen, dansen! Daarna nog even neerleggen, zweven op Oscar & The Wolf, en daarna moe in een koude/natte tent kruipen.

Vrijdag vond ik eigenlijk de leukste dag. We zijn vroeg begonnen met Gangthelabel, als een soort van grap, maar ik moet wel zeggen dat die (ultiem-) jonge groep, voor op PKP te staan althans, wel weet hoe ze moeten performen. Oké, de muziek zakt als een puddingkje in elkaar na een kwartiertje, en 50% van het publiek bestaat uit swaggies met een pul van Obey of Supreme, de andere 50% meisjes die hun Justin Bieber-rap version komen bezichtigen, maar het zat wel vrij goed in elkaar. Erna naar XXYYXX, de jonge producer die de Castello om 12u 's middags vol krijgt met zijn zwoele house/trap muziek, maar wel bijzonder weinig te bieden had. Speelde een beetje op autopiloot imo. Jammer. Actress heb ik de eerste 20/30 minuten meegepikt, en ik vind het erg om te zeggen, maar dit werkt eigenlijk niet helemaal op een festival als Pukkelpop. Kut, want Actress is een getalenteerde producer, maar zijn slome, geloopte, experimentele beats zijn niet iets dat de meerderheid van het publiek aanspreekt volgens mij. Vooral niet om 14u. De presentator zei het al; "normaal gezien speelt hij enkel in underground clubs, musea zoals Tate Modern, MoMA PS1 en Bozar, maar..." Maar niets, daar moet ie zich aan houden.
Dan maar gaan campen voor Yung Lean (waar eigenlijk al enorm veel volk zat), en de show stelde me een beetje teleur. Zijn DJ's begonnen fijn met een soort happy hardcore track van Tielsie, maar de Yung Lean grap is eigenlijk al een beetje voorbij en zijn publiek bestond dus uit wat loslopend wild die grappen altijd laat doorhebben en dus kwamen opdagen met lege flesjes Arizona Iced Tea en bucket hats.
Daarna Omar Souleyman gezien in een stampvolle Castello (blijkbaar is een Syrische trouwzanger wiens laatste album is geproduceerd door Four Tet boeken een goed idee), en moet zeggen dat het wel leuk was. Ok, de liedjes klonken allemaal... uh, Arabisch? Arabisch trouwfeest? Maar ze waren lekker dansbaar en leuk, en Omar zag er wel vet uit, zo met z'n zonnebril en ijsbeer moves.
Daarna was rondgewandeld tot James Holden begon, maar hier ben ik maar 15 minuten gebleven. Ten eerste waren m'n oordopjes zoek; die waren noodzakelijk hier, en ten tweede werd ik buiten gesleurd door een geïrriteerde vriendenkring die de muziek niet helemaal konden vatten. Spijtig, want het publiek (en ik tot op het kwartiertje) had het wel naar hun zin.
Misschien best, want mijn krachten moest ik sparen voor Rustie, en dat was écht nodig. Rustie begint als een soort van atoombommetje dat uit elkaar spat als een grote bal van dans-energie en daarmee de hele zaal (letterlijk) gek krijgt. ADHD snoepgoed trapmuziek is het beste genre om hierop te plakken, een soort van energie drank in de vorm van muziek. Zalig! Als er ooit een feestje is waar Rustie 24 uur lang non-stop draait mag je mij bellen, ik ben aanwezig.
Ook Kaytranada was vet, maar misschien net iets te soul-achtig/loom voor m'n smaak. Maar goed, hij had 't publiek mee en vooral de laatste 15 minuten waren ambiance!

Dan vandaag, was de laatste dag, en de enige artieste die ik noodzakelijk wou zien was FKA Twigs, wiens debuut het beste album van het jaar is tot nu toe, zou ik vandaag voor de eerste keer zien. Dus, ik zet me 5 uur op voorhand neer aan de front row van de Castello zodat ik ook wat andere bands kan horen. Het was aan het regenen en de rest van de dag speelde er nergens anders iets wat me meer aantrekt als wat er te horen was in de tent. John Wizards komt op, een Zuid-Afrikaanse band die funky, zonnige en vrolijke garage/elektronische muziek maakt, en krijgt me direct wakker. Daarna komt Arthur Beatrice, een soort van the XX achtig bandje (iets meer poppy) uit Londen dat wel fijn klonk, maar ook vrij saai na een tijdje.
Gelukkig kwam hierna Submotion Orchestra, de ontdekking van de eeuw. Wat een bom! Werkte enorm goed, die dub met jazz. En wat een charisma had die zangeres, ze had wat weg van Ellie Goulding. Vibrerende bassen, harde snares, en een trompet die scheurt op de diepe synths. Dit was echt een leuke ontdekking!
Hierna hetgene waar ik al 4 uur op stond te wachten, FKA Twigs!
Ze kwam op in een helemaal witte outfit en begon haar set met Weak Spot. Eindelijk! Front row, zo dichtbij, oogcontact, en toch sijpelde het niet helemaal binnen. Jammer, en volgens mij ligt het aan de setlist, die imo iets actueler had mogen zijn. Ache en Weak Spot waren leuk om te horen (vooral Hide werkte erg goed), maar hadden ingeruild mogen worden voor bv. twee nummers van haar nieuwe album. Ik mistte Lights On of Video Girl, die ze bovendien al live heeft gespeeld. Desondanks was haar optreden intens! Wat een energie, wat een dansmoves en wat een muziek vooral. Ze zingt live minstens even goed als op het album, en hypnotiseert het publiek als geen ander. Tot in de AB!

Pukkelpop was geslaagd! Hier ook mijn cijfers;

MØ: 5.5/10
Die Antwoord: 7/10
Ella Eyre: 6.5/10
Outkast: 7/10
Modeselektor: 7.5/10
Cashmere Cat: 8/10
Oscar & The Wolf: 7/10
_
XXYYXX: 5.5/10
Actress: 6.5/10
Omar Souleyman: 7/10
Shlohmo: 6/10
Yung Lean: 6.5/10
Rustie: 9/10
Kaytranada: 7/10
_
John Wizards: 7.5/10
Arthur Beatrice: 6/10
Submotion Orchestra: 8/10
FKA Twigs: 8.5/10

Ik heb weer 3 geweldige dagen gehad. Hoogtepunten: James Holden (ik kreeg zowat een hartaanval bij The Caterpillar's Intervention), Slowdive, Darkside, Portishead, Gruppo di Pawlowski, Big Ups, Chrome Brulee en The War on Drugs.

Goed: Kurt Vile, Bill Callahan, Uncle Acid & the Deadbeats, Frank Turner, POP, Red Fang, Bombus, The National, Sharon van Etten, Kadavar, Mac DeMarco, Black Lips.

Tegenvallend: Deafheaven. Ik was teleurgesteld dat die rustige atmosferische stukken ingekort waren en niet live waren. Neem nou Irresistible, dat werd ingekort tot een minuutje en vanaf band werd gespeeld, terwijl de band de gitaren aan het stemmen was. En juist die sfeervolle elementen zorgen ervoor dat ik een death metalplaat met gekrijs kan waarderen. Met de death metal met gekrijs was overigens niks mis, maar voor mij had het veel te veel de overhand.
Ook een afknapper: Perfect Pussy. Op plaat dik oké, live een geluidbrij waar niks uit te halen valt.

En we hebben veel geluk met het weer gehad. Het heeft aan paar keer flink hard geregend, maar toevallig altijd wanneer ik in een tent naar een optreden stond te kijken. Ook nauwelijks modder gezien. Verder had ik de indruk dat het bij de niet-elektronische optredens (of beter: alles dat geen dj-set was) drukker was dan vorig jaar. Toen stond het in de Club, Marquee en The Shelter vaak erg leeg. Leuk als je bij het begin van een show binnenkomt en naar voren wilt lopen, maar voor een show is het beter dat een tent aardig gevuld is. Dit jaar waren de 3 genoemde tenten stukken beter gevuld. Portishead in de Marquee: bommetjevol. The War on Drugs in de Club: daar kon je maar beter een kwartier van tevoren binnen zijn. Ook acts als Bill Callahan, Sharon van Etten, Uncle Acid, Frank Turner en Red Fang trokken goed bekijks.

Of het in de Dance Hall en de Boiler Room, het gedeelte van het festivalterrein dat ik en een vriend hadden omgedoopt tot Yesterdayland, rustiger was dan vorig jaar weet ik niet, want ik ben daar buiten de preparty op woensdagavond welgeteld nul keer geweest. Maar het vind het een goede ontwikkeling, want vorig jaar viel me echt op dat de shows in de Club, Marquee en the Shelter minder publiek trokken en dat de Dance Hall en Boiler Room constant uitpuilden. Dan is het een kwestie van tijd voordat die dj-sets in de programmering meer de overhand gaan nemen en je een soort Lowlands overhoudt.

kemm schreef:
Iemand moet de jeugd nog maar eens bijbrengen hoe hard je wel niet met zo’n Polaroid-picture moest schudden, want die bakvissen op het podium konden nog geen Don Cheadle tegen een witte muur tevoorschijn toveren.

En daar is ie dan, de beste zin die ik dit jaar gelezen heb .

We hebben even last minute de nog beschikbare donderdag meegepakt. Woensdagavond was het even doorbijten op Campsite B als blijkt dat ons tentje van de Gamma niet al te water dicht is. Gelukkig zijn de voorzieningen op het terrein behoorlijk goed en staan er weinig rijen. Dat is iets wat mij sowieso al opviel aan het festival. Er waren zo veel eettentjes dat het aantal mensen keurig netjes verspreid kon worden.

Na een stevige wandeling over de uitgestippelde route van de camping kwamen we optijd aan op Pukkelpop. Mijn eerste intentie was om Cut Copy te gaan bekijken. Niet dat ik heel veel gehoord van de band maar dat was zo'n beetje het enige wat ik kende van naam op dat tijdstip. Het was zeker de moeite waard. De beats en drums klonken kraak helder en ik kon het niet laten om na twee minuten al mee te dansen. Ook de visuals waren de moeite waard. De dag was goed begonnen. 8,5

Daarna meteen doorgelopen naar de Castello tent om Young Fathers te bekijken. Hiermee was ik al wat meer bekend dan Cut Copy. Helaas werd er teveel gespeeld van het nieuwe album wat juist zo tegenviel. Beide hoopte we op meer matriaal van de Tapes. De zang en raps klonken erg goed (de heren zijn ontegenzeggelijk getalenteerd), maar de beats vielen in vergelijking met de oudere tracks nogal tegen. De drie heren gingen helemaal uit hun dak wat wel aanstekelijk werkte. Na het einde werd er wat oud spul gespeeld wat een hoop goedmaakte. 7

Daarna stond er tot tien voor zes niets op de planning. Ik stelde voor om naar Perfect Pussy te gaan. Wat een slechte show was dat. Van een schijnbaar screamo bandje bleef niet veel meer over dan Sonic Youth achtige gitaarherrie. 3,5

The Spectors klonk instrumentaal wel goed maar de zang was zo braaf dat we het snel zat werden. Ik kan er voor de rest weinig over zeggen omdat we niet zo lang zijn blijven hangen.

Om tien voor zes was het dan zo ver. Een van de redenen dat ik naar het festival zou komen zou van start gaan. De tot nu toe grootste ontdekking van dit jaar zou hopelijk gloriëren. We kwamen aan in een lege tent en de band was nog de technische testjes aan het uitvoeren. De prominente aanwezigheid van de zanger is meteen merkbaar. Later zou dit ook zo zijn tijdens de show. Geheel verwacht opent de band met een knoertharde versie van Dream House. Op dat moment sijpelt de teleurstelling al naar binnen. Live klinkt alleen het geschreeuw even indrukwekkend als op de albums. De instrumentale geluidsmuur was wat pover. Na het eerste nummer kwam titeltrack Sunbather. Tijdens de rustige stukken was de kwaliteit van het samenspel beter merkbaar. De uithalen kwamsn net zo hard aan als op het album. Het derde nummer was nieuw en hoewel ik mij er weinig van herinner is een hint naar een nieuw album altijd welkom. Unrequited was nou niet echt een passende afsluiter en sowieso een minder nummer van de band. Het diepe Black Metal geschreeuw van het eerste album was vervangen door het hogere geschreeuw van Sunbather. Dat deed de track gelukkig goed. Al met al ben ook ik zeker teleurgesteld dat de geluidsmuur niet zo indrukwekkend was live. En de maffe en arrogante houding van de 'zanger' was ook niet geweldig. 6,5

In de lange pauze die hier op volgde hebben we allereerst verassend lekker gegeten. De eetvoorzieningen waren bijzonder gevarieerd en de kwaliteit van het voedsel zelf bovengemiddeld. Nadat we toen wat zijn gaan rondlopen viel vooral het harde geluid vannuit de Boiler Room op. Ondanks de drukte vond ik de muziekkeuze wat misplaatst.

Om kwart over acht leek het eindelijk de moeite om naar de Main Stage te gaan. Na de wansmaak van Die Antwoord was het tijd voor Outkast. Veel materiaal ken ik niet van het duo maar ze hebben er zeker een feestje van gemaakt. Hey Ya was het enige nummer wat mij bekend in de oren klonk. 7,5

Vanaf dat moment was het voor een aantal maal lopen tussen de Club en Main Stage. Mede door de korte afstand tussen de twee was dit goed te doen. Na Outkast was het tijd voor een andere band die ik alleen van naam kende. Beide dachten we met het horen van de naam Black Lips aan een soort van donkere New Wave act. De aanwezigheid van een saxofoon was zeer verassend en we waren dus benieuwd. Helaas kregen we tegen alle verwachtingen in een of ander dertien in een dozijn rock en roll bandje met punk invloeden. Het geluid was veels te eenvoudig om te boeien. 5

En toen was daar dan de hoofdact van de dag. Een band die mede door de geschiedenis met het festival geen introductie nodig heeft. Ondanks de set geheel na verwachtingen nogal hit gevoelig was waren er wel een aantal verassingen. Zo speelde Editors een akoestische versie van The Weight en werd de festival kraker No Sound But The Wind ook op een houten gitaar gespeeld. En volgens mij kwam er ook een nieuw nummer langs die ik niet kende. Minpuntje was de concertversie van Nothing. Nergens voor nodig om een balled om te toveren tot stationrock met een matig basslijntje. Ondanks dat wel een heel goed concert. 8

Maar toen... Toen kwam er een moment in mijn korte muzikale leventje dat waarschijnlijk het hoogtepunt is. Een aantal dagen later na het Pukkelpop festival ben ik er nog steeds ondersteboven van. Ik kende zeker al nummers van Slowdive die ik mooi vond. Op aandringen van m'n maat kwamen we ruim op tijd aan in de sfeervolle verlichting van de Club. Wat volgde was de verschijning van een erg mooie vrouw die Rachel Goswell schijnt te heten. Het aanzicht van haar gouden jurk en rode lippenstift waren al de moeite waard. Na een korte intro begint de band te spelen. En dan gebeurt er iets in mijn hoofd en maag wat ik nog nooit bij een concert heb gehad. Er ontstaat een soort van gigantische knoop in m'n maag die me raar deed voelen. En bij het nummer Avalyn hield ik het al niet meer. De tranen sprongen in mijn ogen en ik begon te snotteren. Verbouwereerd heb ik geluisterd naar een passievol samenspel van de betoverende stem van Goswell en de FAN-TAS-TISCH mooie geluidsmuur. En steeds als het niet mooier leek te worden kwam er weer een uitbarsting die je anders deed geloven. De meer pop georiënteerde nummers waren eveneens een openbaring van hier tot Tokyo. En de afsluiter... Ja daar heb ik toch echt geen superlatieven voor. Een mooier moment in mijn muziekleven zal er voorlopig niet komen. Amen! 10

Nogs teeds van de kaart door het hemelse optreden van Slowdive lopen we terug naar de Main Stage waar ondertussen onze grote vriend Deadmau5 al aan het draaien is. De verwachtingen zijn wat laag maar mede door de geweldige visuals op het podium was het de moeite waard. De oplichtende ogen van het welbekende muizenmasker waren de kers op de taart. Heel veel werd er achter in het publiek volgens mij niet gedanst. Veel mensen waren aan het kijken naar de kleuren van de beelden die zo mooi verzorgt waren. Tot mijn grote vreugde kwam ook nog eens het nummer Strobe langs. Dat was ook zeker het hoogtepunt van dit zeer goede optreden. 8,5

Met een aantal goede concerten en een 'moment of a lifetime' zijn we vermoeid maar tevreden terug gaan lopen naar de verre camping. Terwijl de kou ons beklijft gaan we liggen in de vochtige ruimte op een keihard en oncomfortabel luchtbed om met een pijnlijke rug wakker te worden en alweer te vertrekken. De magie die Slowdive heet is mij nog altijd aan het beroeren en dat zat nog een tijdje blijven doen. De teleurstelling van Young Fathers en Deafheaven is iets dat ik kan vergeven daardoor.

Opvallend dat Deafheaven overal redelijk slecht scoort. Toen ik ze een half jaar geleden zag in de Kreun was dit een van de beste optredens die ik ooit meegemaakt heb.
Deafheaven on Vimeo

JSPR_G schreef:
Opvallend dat Deafheaven overal redelijk slecht scoort. Toen ik ze een half jaar geleden zag in de Kreun was dit een van de beste optredens die ik ooit meegemaakt heb.
Deafheaven on Vimeo

Opvallend dat in het filmpje het geschreeuw minder klinkt dan de instrumentatie. Andersom dus.

Ik denkt dat het komt doordat ze behoorlijk afhankelijk zijn van de productie van de albums (reverb enzo).

Ook stond Deafheaven in Club en niet in The Shelter, iets dat een veel betere keuze was geweest. Die band moet gewoon in een kleine zaal spelen, dat is echt het gaafste met de zanger leunend over de voorste rij van het publiek en stare-offs. In Tilburg (013) was de capaciteit maar 150 mensen (Stage01), dat was fantastisch. Al zal dat, in verband houdend met het succes, niet meer gebeuren.

Club, is dat die tent tegenover de mainstage? Rare keuze. Shelter was het meest logische geweest. In de Wablief-tent zou het zaligste geweest zijn.

JSPR_G schreef:
Deafheaven on Vimeo

Klopt, vond het toen NOG beter dan op plaat.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:02 uur

geplaatst: vandaag om 17:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.