MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Lowlands

zoeken in:
Eerste keer Lowlands, maar denk dat ik het hierbij laat. Fontaines DC en Queens of the Stone Age waren geweldig, maar als festival is Lowlands mij veels te druk en qua beleving niet mijn straatje. Ik ben zelf toch vooral van een drankje en een Bob Marley (en dat hou ik erg goed vol in een weekend), maar hier liepen zelfs mensen rond met buisjes ghb. Buiten dat ghb echt mega verslavend is, kun je ook gemakkelijk out gaan. Het is allemaal gewoon niet zo'n goede match. Ik ben de hoeveelheid knappe mensen ook een beetje zat. knappe mensen zijn saai. Maar ook tijdens sommige artiesten wordt de sfeer totaal verkeerde gekaapt door ingestuurde dansjes, wat was dat nou weer bij Khruangbin? Ik stond er een klein stukje voor, maar zat me echt een beetje te irriteren. Een man of 100 die een totaal debiel danspasje eindeloos herhaalden. Zo vond ik meer dingen gewoon te gemaakt.

Ik moest het toch een keer meegemaakt hebben en bovenstaande artiesten hebben me wel overtuig om een keer te gaan. Komende jaren blijf ik lekker naar Best Kept Secret gaan, wat op zoveel manieren een veel fijner festival is. Nu pas krijg ik echt door hoe fijn het terrein van Best Kept Secret is.

Dit was mijn eerste keer Lowlands, de line-up was simpelweg te goed om te negeren. En toen een vriend een plek over had in de glampingtent was het snel beslist. Dit waren de beste optredens wat mij betreft:

1. Ki/Ki b2b Job Jobse
Voor de hand liggende publieksfavorieten of niet, dit was één groot feest. Een enorme massa stond hier en beleefde één lang oorgasme.

2. Chappell Roan
Niet zo goed als in Barcelona, maar dat lag niet aan haar. Het publiek was simpelweg net wat kleiner en net wat minder enthousiast. Het verschil tussen een 9,5 en een 10. Nog steeds fenomenaal dus!

3. Joep Beving & Residentie Orkest
Verstillend mooie muziek om de zaterdag mee te beginnen. Bij het slot hield ik het niet droog, zo prachtig.

4. Fontaines DC
Inmiddels al de derde keer binnen een jaar gezien. Niet het beste optreden (dat was de AFAS), maar nog steeds steengoed. Wat een energie!

5. Marc Rebillet
Over energie gesproken.. ik kende hem niet, liep semi-toevallig langs en heb gesprongen tot het einde. Grootste verrassing.

6. BSS
Heerlijke dj, die echt een andere vibe bracht dan de meeste beukmuziek. Everything In Its Right Place, Blue Monday, I Feel Love, geweldig hoe hij die klassiekers vermengde met meer traditionele dance.

7. Queens of the Stone Age
Op herkansing na de afzegging vorig jaar. Ze stelden niet teleur, geweldig al die moshpits!

8. Job Jobse
Vervanger van The Blessed Madonna. Het was best druk. En meer dan terecht.

9. Vampire Weekend
Met terugwerkende kracht spijt dat ik hun concert in de AFAS aan mij voorbij heb laten gaan. Wat een speelse vrolijkheid.

10. Interstellar Funk
Waardige afsluiter van de vrijdagnacht.

11. Chase & Status
Losgaan op snoeiharde beats.

12. EIVØR
Meegelopen met mijn groep, gebleven voor de muziek. Letterlijk en figuurlijk in hogere sferen.

13. DJ Digola
Waardige afsluiter voor de zondag, en daarmee mijn festival. Bijzonder sterke audiovisuele installatie.

14. Chris Stussy
Loeidruk, dus vooral buiten gestaan. Leuke set, heerlijk uurtje gedanst.

15. DJ Heartstring
Druk, drukker, drukst. Men had duidelijk nog knaldrang deze laatste nacht.

16. Joy Orbison
Vergelijkbaar met DJ Heartstring qua beleving. Men had duidelijk knaldrang deze eerste nacht.

17. Black Country, New Road
Op BKS was het een paar jaar terug nog mijn hoogtepunt. Nu speelden ze helaas uitsluitend van hun laatste worp, niet per se mijn favoriet. Wel mooi hoor, maar niet meer dan een dikke 7.

18. Ronald Snijders
Leuk om mee te maken, maar ik heb hem nu twee keer in het theater gezien, waarin hij beide keren geestiger was.

19. Kingfishr
Zeer sympathieke Ieren. Eigenlijk weinig op aan te merken, maar pas bij het bekijken van het blokkenschema bedacht ik me dat ik ze gezien had.

20. Gold Kimono
Vrolijke opener van de eerste officiële festivaldag. Fijne niets aan de hand muziek.

Honorable mentions: het slot van ICONIC (Pink Pony Club ), even beuken bij HorsegiirL, de opening van Het Bacchanaal, openingsnacht in de Hacienda

Leuk bericht van chevy93. Fijn dat je zoveel fun hebt gehad. Ik verbaas me altijd een beetje over users die naar een festival gaan en meer dan 10 of soms zelfs meer dan 15 of 20 geweldige acts zien. Ik heb daar vaak meerdere festivals voor nodig, maar ieder z'n ding natuurlijk.

Fijn dat SergioMalick ook eens een ander geluid laat horen. Verfrissend. Ik ben benieuwd of chey93 hier iets van herkend.

Hier dan ook nog even een top:

1. Jamie XX
2. Chris Stussy
3. Papa Roach
4. London Grammar
5. Chappell Roan
6. Chase & Status
7. Lola Young
8. Fontaines DC
9. Horsegiirl
10. Vampire Weekend

Avondprogramma vond ik Interstellar Funk en Salome sterk. BSS grootste tegenvaller, we waren aan iets heel anders toe op de zaterdagnacht. Marc Rebillet vermakelijk, QOTSA mwah, Sub Focus lekker gedanst, Kiki en Job Jobse wel erg gehypete. Wegens gezelligheid en hitte ook aardig wat acts gemist.

angelin schreef:
Leuk bericht van chevy93. Fijn dat je zoveel fun hebt gehad. Ik verbaas me altijd een beetje over users die naar een festival gaan en meer dan 10 of soms zelfs meer dan 15 of 20 geweldige acts zien. Ik heb daar vaak meerdere festivals voor nodig, maar ieder z'n ding natuurlijk.

Fijn dat SergioMalick ook eens een ander geluid laat horen. Verfrissend. Ik ben benieuwd of chey93 hier iets van herkend.
Het scheelt dat ik zowel van het dag- als het nachtprogramma geniet. Ik herken de punten die SergioMalick noemt, maar ik heb daar geen of minder moeite mee. Zeker niet met de hoeveelheid knappe mensen.

Komt zeker ook doordat je zelf heel knap bent.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:36 uur

geplaatst: vandaag om 19:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.