MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Roadburn festival

zoeken in:
Don Cappuccino, Jij bent toch vaker geweest? Kun jij me vertellen hoe het is om tussen de verschillende zalen/locaties te bewegen? En hoe het is met de bezettingsgraad van de zalen (er even van uitgaande dat het uitverkoopt).

angelin schreef:
Don Cappuccino, Jij bent toch vaker geweest? Kun jij me vertellen hoe het is om tussen de verschillende zalen/locaties te bewegen? En hoe het is met de bezettingsgraad van de zalen (er even van uitgaande dat het uitverkoopt).

Zeker! Dit is het vijfde jaar dat ik op Roadburn te vinden ben. Alles ligt erg dicht bij elkaar: op de zondag, aangezien de Koepelhal en de Hall of Fame er niet bij zitten, een paar minuten lopen.

Bezettingsgraad:

Grote Zaal: ik geloof rond de 3000
Green Room: rond de 700/750
Patronaat: ook rond de 700
Cul de Sac: volgens mij rond de 200 (ben daar nooit geweest), een stuk kleiner in ieder geval

BAM. Cult of Luna en Converge na elkaar in dezelfde zaal. De rest is bonus. Prima!

Don Cappuccino schreef:
(quote)

Zeker! Dit is het vijfde jaar dat ik op Roadburn te vinden ben. Alles ligt erg dicht bij elkaar: op de zondag, aangezien de Koepelhal en de Hall of Fame er niet bij zitten, een paar minuten lopen.

Bezettingsgraad:

Grote Zaal: ik geloof rond de 3000
Green Room: rond de 700/750
Patronaat: ook rond de 700
Cul de Sac: volgens mij rond de 200 (ben daar nooit geweest), een stuk kleiner in ieder geval

Denk dat je nog wel mag vermelden dat als je een act in een van de kleinere zalen zeker wil zien, je meestal wel op tijd moet zijn wil je nog een beeeetje een goede plek hebben. Voor de kleinere maar wat meer gehypete namen lopen de zalen ruim voor de optredens begonnen al snel vol.

Denk dat ik dit jaar weer eens een dagje meepak, met op de vrijdag een niet te nader te noemen favoriete band die een timeslot van 2 uur hebben geclaimd en nog genoeg leuks om de rest van de dag mee te vullen!

crosskip schreef:
(quote)

Denk dat je nog wel mag vermelden dat als je een act in een van de kleinere zalen zeker wil zien, je meestal wel op tijd moet zijn wil je nog een beeeetje een goede plek hebben. Voor de kleinere maar wat meer gehypete namen lopen de zalen ruim voor de optredens begonnen al snel vol.

Denk dat ik dit jaar weer eens een dagje meepak, met op de vrijdag een niet te nader te noemen favoriete band die een timeslot van 2 uur hebben geclaimd en nog genoeg leuks om de rest van de dag mee te vullen!

Met bezettingsgraad doelde ik idd meer op 'hoe lang van tevoren moet je ongeveer aanwezig zijn'.

Hoop dat je al een ticket hebt, want de vrijdag is uitverkocht.

Drie dagen aanwezig. De afterburner toch altijd duidelijk de minst interessante dag, plus, na drie dagen dreunen dringt er toch niets meer door.

RuudC schreef:
Drie dagen aanwezig. De afterburner toch altijd duidelijk de minst interessante dag, plus, na drie dagen dreunen dringt er toch niets meer door.

Altijd èn duidelijk nog wel....

Duidelijk een kenner!

Wellicht doe ik er volgend jaar iets mee.

Toch het overwegen waard om er eens heen te gaan. Misschien volgend jaar eens. Die zondag is hoe dan ook al vrij fantastisch.

Vooral ZONAL + Moor Mother ben ik benieuwd naar.

ZONAL komt namelijk voort uit het geweldige Techno Animal dat weer bestaat uit Justin Broadrick (GOD, Godflesh) en The Bug. Moor Mother is het beste van het beste uit de noisy elektronische hoek van de hiphop. Lijkt mij een hele bijzondere combinatie. Keiharde Techno Animal beats + bewogen raps van Moor Mother. Moet tof zijn.

Ataloona schreef:
Toch het overwegen waard om er eens heen te gaan. Misschien volgend jaar eens. Die zondag is hoe dan ook al vrij fantastisch.

Vooral ZONAL + Moor Mother ben ik benieuwd naar.

ZONAL komt namelijk voort uit het geweldige Techno Animal dat weer bestaat uit Justin Broadrick (GOD, Godflesh) en The Bug. Moor Mother is het beste van het beste uit de noisy elektronische hoek van de hiphop. Lijkt mij een hele bijzondere combinatie. Keiharde Techno Animal beats + bewogen raps van Moor Mother. Moet tof zijn.

Je wordt bedankt!

Dacht ik tussen Hell en Big Brave door even mn oren te laten rusten moet ik tussendoor nog iets gaan zien/luisteren.

angelin schreef:
(quote)

Je wordt bedankt!

Dacht ik tussen Hell en Big Brave door even mn oren te laten rusten moet ik tussendoor nog iets gaan zien.

Ha, ik ben blij dat ik geen keuze hoef te maken Koos er afgelopen LGW? voor om vlug nog wat te zien voor aanvang van Big Brave. Toen kwam ik de EKKO niet meer binnen en heb ik tevergeefs drie kwartier buiten gestaan (wel The Ex gezien achteraf, toen wel plek!).

Kortom, blijft een lastige afweging om zoiets tussendoor te zien, maar ik zou het er toch op wagen. Justin Broadrick stelt nooit teleur. En dit lijkt mij een tijdelijk project. Moor Mother heeft een hoop dergelijke tijdelijke samenwerkingen.

angelin schreef:
(quote)

Altijd èn duidelijk nog wel....

Duidelijk een kenner!

Wellicht doe ik er volgend jaar iets mee.

Op je teentjes getrapt?

RuudC schreef:
(quote)

Op je teentjes getrapt?

Nee joh, daar is wel iets meer voor nodig.

Probeerde subtiel duidelijk te maken dat het zomaar kan zijn dat mensen een andere mening hebben over de line-up. Zo vind ik zondag de sterkste dag.

Nooit heb ik durven zeggen 'ja, dit jaar was dan toch de meest enerverende editie'. Na bijna 20 keer dan nu toch. Legendarisch.
Een amper te beschrijven editie, de zon in de rug. Op vele fronten.

Mijn bevindingen van Roadburn 2018 die ook in het ''Gisteren gezien''-topic stonden:

Donderdag:

Yellow Eyes: jammer van de technische verstoring, maar voor de rest een hele sterke en krachtige set. Moet ook zeggen dat ik blij was dat ze naar Het Patronaat waren verplaatst, past er beter bij.

Waste of Space Orchestra: de eerste tien minuten gemist vanwege een krankzinnig lange rij buiten, maar daarna was het genieten. Anders dan ik had verwacht: rustig en stemmig opbouwend, maar wel met de uitbarstingen die we van Oranssi Pazuzu en Dark Buddha Rising gewend zijn. Vette visuals ook!

Earthless: dit is gewoon een eindbazenband. De nummers van de nieuwe plaat kwamen erg goed over.

Fuoco Fatuo: mijn favoriete set van de dag. Het was gruwelijk warm in de Hall of Fame, maar dat paste ook wel bij de rode verlichting en de immense gitzwarte funeraldoom van de Italianen.

EX EYE: is het een jazzband of een metalband? Geen van beide. Ze spelen de tracks compleet niet als op de plaat, daar komt de jazz vandaan. Als drummer Greg Fox de blastbeats inzet, lijkt het wel een jazzy versie van Liturgy, meer metal dus. Colin Stetson is echt een belachelijk goede saxofonist.

Cult of Luna & Julie Christmas: was zoals verwacht gewoon fenomenaal. Christmas zong fantastisch, het geluid was top en de lichtshow weer dik in orde.

Bong-Ra
: gave elektronische doom met een erg goede drummer.

Weedeater: goede afsluiter van de dag! Smerige bluesy sludgeriffs. De drummer ging me op een gegeven moment wel op de zenuwen werken. Je hoeft niet bij iedere slag je stokken om te draaien. Voelt heel erg show-offerig aan terwijl dat helemaal niet nodig is.

Vrijdag:

The Ruins of Beverast: meesterlijke uitvoering van Exuvia. Vooral Takitum Tootem! (Trance) kwam vele malen harder aan dan op de plaat.

Thaw: ik had eerlijk gezegd een meer experimentele set verwacht van deze Polen, op basis van Grains. Nu was het vooral behoorlijk lomp, gefocust op riffkracht. Ook lekker, maar deze mannen kunnen meer, dat heb ik ook eerder op Incubate zien.

Kairon; IRSE!: HOLY SHIT, dat was echt fenomenaal. Jaren '70 prog (King Crimson/Camel) meets My Bloody Valentine-shoegazeuitbarstingen. Korte samenvatting in een mooie GIF:

https://media2.giphy.com/media/26ufdipQqU2lhNA4g/giphy.gif

Furia: maakten de hoge verwachtingen helemaal waar. Een mysterieuze en hele krachtige performance van de Poolse blackmetalband in de Koepelhal. Ik word vooral altijd heel erg blij van de baspartijen bij Furia, die spelen zich altijd in kijker.

Daarna als een gek naar Cul de Sac (een café dicht bij 013) voor de secret show van Hooded Menace! Aangezien ik ze donderdag niet in Het Patronaat kon zien (flinke overlap met CoL & Julie Christmas) was ik ontzettend blij dat ze een tweede keer op de line-up stonden. Gewoon een ontzettend gave death/doomset in een intieme setting met een zanger die grotendeels in het publiek stond.

Godflesh: de massive industriële metalsound van Godflesh komt in de grote zaal zeer goed tot zijn recht, gemixt door niemand minder dan Dirk Serries.

Dhidalah: explosieve psychedelische rock, lekker opzwepend, goede fuzzy riffs. Lekker om mee af te sluiten!

Zaterdag:

Bell Witch: het mooiste moment van deze Roadburn-editie. Gruwelijk intens en diepgaand. Ik was helemaal van de kaart geveegd na deze show, echt even een lange pauze genomen: op het gemak langs de Svart Records/Southern Lord-bakken in de Koepelhal, even wat eten. Daarna nog een stuk Panopticon gezien, maar dat vond ik niet echt overtuigend.

Mizmor: het tweede optreden ooit voor deze band en de allereerste uitvoering van Yodh ooit! Je merkte compleet niet aan de band dat het pas de tweede keer was: het stond als een huis! Mizmor wisselt meesterlijk af tussen doom en black en de vocalen van A.L.N. zijn ronduit ziekelijk.

Daarna was het wel klaar met het loodzware werk. Tijd om met een dosis psychedelische energie mijn Roadburn-editie uit te gaan!

The Heads: verdomme, dat was vet! Zeer explosieve psych: ieder nummer werd gespeeld alsof het de climax van het concert was. Dan weet je dat het goed zit!

Tussendoor nog 35 minuten Godspeed You! Black Emperor gekeken die net de vaste Hope Drone hadden afgerond. Ik moet zeggen dat het een heel stuk melodieuzer en subtieler klonk dan het optreden in 013 in 2016, volgens mij was het materiaal van Luciferian Towers. Dat beviel me wel.

Sacri Monti: heerlijke jaren '70 rock/prog/bluesband uit San Diego. Lekker meedeinen met de aanstekelijke grooves en fantastisch gesoleer van de gitaristen.

East meets West Jam - Earthless & Kikagaku Moyo: heel erg blij dit te hebben meegemaakt. Ik ben helemaal vooraan gaan staan om het spektakel te aanschouwen. Zo mooi om te zien hoe het stuk langzaamaan vorm kreeg en steeds indrukwekkender werd. Ook heb ik nog nooit iemand zo blij een koebel zien bespelen als twee leden van Kikagaku Moyo. Ook verkenden ze de ruimte van het podium erg goed, iets dat natuurlijk erg belangrijk is:

https://media1.tenor.com/images/7dbc3495fd5b5318dad6eec78b5a09d5/tenor.gif?itemid=6140739

Roadburn was weer fantastisch. Prima sfeer, heerlijk weer en de toevoeging van de Koepelhal en Hall of Fame kan ik toejuichen. Ik vond wel dat de merch erg duur was (lp's van 30 euro vind ik niet ok).

Donderdag
Yellow Eyes helaas alleen het eerste gedeelte gezien. Toen sloeg alles eruit en had ik geen geduld om te wachten (warm). Wel jammer, het begin klonk goed.

Waste of Space Orchestra: iedereen was bijna nogal lyrisch over deze band. Ik vond het wel ok, maar niet zo geweldig. Het was op dat moment denk ook wat te zweverig voor mij.

Toby Driver: Ik had geen idee wat ik moest verwachten, maar het bleek dus een man met een gitaar en een laptopje te zijn. Niet helemaal mijn ding, hij heeft ook niet echt een geweldige stem.

Khemmis: Het eerste nummer begon erg goed. Dat moet ik even opzoeken, daarna werd het wel wat minder. De grunts hadden wat mij betreft niet gehoeven. Stoer bandje wat nog wel stoerder kan klinken.

Stomach Earth: Dat was lekker heavy en log. Prima band waar ik zeker even wat van op ga zoeken.

Fuoco Fatuo: Na voorgaande band ging dit er ook wel lekker in. Ook prima logge death doom. Dat was wel even genieten.

Converge: Toch maar weer is geprobeerd, maar tot nu toe ben ik elke keer niet overtuigd. Nu ook. Dit is ook niet hun snelste album heb ik het idee. Het was wat tam.

Ex Eye: Fantastisch gaaf was dit! Ik had geen idee wat ik moest verwachten, maar ik heb genoten. Die de saxofonist is echt genieten. En dan de ietwat aparte figuur op de toetsen, geweldig!

Cult of Luna & Julie Christmas: Was echt geniaal goed. Mooie licht effecten ook. Ik denk voor mij wel één van de beste optredens van Roadburn dit jaar.

Bong-ra: wat een aanfluiting was dat. Snel weer vergeten.
Phurpa: Stukje van gezien, zag er apart uit, maar helaas stond de zaal nogal vol.

Weedeater: De perfecte afsluiter van de eerste dag Roadburn. Nog even lekker knallen voordat de avond erop zit en dat deed de band uitstekend.

Vrijdag:
Mutoid Man: Leuke spierballen rock. De band neemt zichzelf niet heel erg serieus waardoor het prima aan te horen is. Leuke energieke opener.

Jonathan Hulthen: Een aparte verschijning op het podium, maar het werkt! Prima sfeer en een goed optreden.

Thaw: Heavy, heavy, heavy! Dat was lekker! Had misschien wel wat meer variatie in gemogen, maar ik kon er wel van genieten.

Crowbar: Wat een heerlijke band is dit. Mooi te zien dat het spelen op zo een groot podium ze uitstekend afgaat. Maar goed wat wil je met zo een klassieker. Dat rockte wel!

Furia: Even tijd voor wat black metal en dat was ook prima. Wat eigenlijk wel een beetje ontbrak was een donkere zaal, dat had de sfeer goed gedaan. Verder niet veel op aan te merken.

Godflesh: Ik ken de band niet heel goed, maar wat ik gehoord heb klonk erg goed en hard.

Igorrr: was puur genieten. De band had er duidelijk zin in. De zangeres ging lekker uit haar dak en de drummer was goed bezig. Beste optreden van de dag, wat een energie!

Grave Pleasures: Ik kon hier maar niet in de muziek komen na de euforie van Igorrr, dus eigenlijk snel afgetaaid.

Zaterdag:

Bell Witch: Beginnen met deze band in een bloedhete koepelhal met teveel mensen. Ik kon mij er niet echt op concentreren. Het klonk goed en zwaar, maar ik kon er niet van genieten.

Hugsjá: Wat de band doet vind ik ontzettend knap, maar het doet mij eigenlijk niks. Na een paar nummers heb ik het wel gehad.

Worship: Ik had verwacht dat de zaal helemaal vol zou staan, toch niet! Gelukkig maar, want het was top! Genieten van deze loodzware doomband in een redelijk gevuld patronaat. Prima te doen.

Forgotten Tomb: 1 nummer gezien, nee dat werd hem niet. Een andere keer misschien.

Panopticon: Was leuk en goed! Ik had alleen misschien wat meer afwisseling verwacht tussen black en bluegrass.

Mizmor: Wat een geweldige band is dit! Prachtig artwork wat uitstekend bij de muziek past. Onheilspellend en vooral erg zwaar. genieten!

Nyiq & Wormlust: Het duurde een eeuwigheid voordat er echt iets gebeurde, ik kon daar eigenlijk maar niet op wachten. Apart ja, maar ik vond het niet heel interessant.

Phantom Winter: Toch een poging gedaan om een optreden in de Cul te bekijken. Binnenkomen was niet zo een probleem ,er blijven staan echter met die warmte... De band klonk goed, had er zin in en kwam ruimte tekort op het podium. Na 2 nummers ben ik echter toch maar naar buiten gegaan. Hopelijk zie ik ze nog een andere keer.

All Pigs Must Die: Ik was even toe aan een grind band en wat krijg je dan, juist grind! Wat een heerlijke klap in het gezicht, echt genieten. Na het optreden kon ik ook geen band meer zien, fantastisch.

Zondag:
Sol An Varma: Omdat op het terrasje zitten uitstekend was heb ik alleen de laatste twee nummers gezien. Leuk, maar meer dan dat vond ik het niet.

Wiegedood: Knalde er zoals altijd weer lekker hard in, stonden prima op het grote podium en overtuigde. Leuke band!

Hell: Wauw! Dat was gaaf! Wat een heavyness, wat een heerlijke riffs. Genoten! Topband! Ik wil meer!

Zonal ft Moor Mother: Dit vond ik nogal saai. Het werkte ook niet echt in de grote zaal die niet helemaal gevuld was.

Big Brave: Dit begon goed en lekker zwaar, maar de zangeres verpeste het eigenlijk. Misschien nog maar eens een kans geven.

Godspeed you Black Emperor: Leuke band, apart ook vooral. Misschien ook maar eens in Paradiso kijken. Ik heb het gevoel dat ze daar beter tot hun recht komen.

Gost: Tegen beter weten in toch maar proberen, maar de 80's synthesizers zijn niet mijn ding. Ik heb de hele tijd het gevoel naar een slechte aflevering van Nightrider te kijken. Het is vooral een grote grap.

VMO: Ook heel apart, hilarische intro en spacende muziek. Jammer dat ik niet helemaal in de sfeer kwam. Mooie visuals en toen was ik er klaar mee

Tot nu toe bekend voor 2019:

Birds In Row
Cave In
Curator: Tomas Lindberg
Daughters
Drab Majesty
Gold
Gore
Have A Nice Life
Heilung
Henrik Palm
Imperial Triumphant
Louise Lemón
Messa
Midnight
Mord’a’Stigmata
Old Man Gloom
Seven That Spells
Sleep
Thou
Ulcerate
Vile Creature
Wolvennest

Vraagje aan de Roadburn-veteranen: raakt de zondag vaak/snel uitverkocht?

Geen veteraan, maar volgens mij valt het wel mee.

Vorig jaar was de zondag geloof ik niet uitverkocht. Dit jaar op de zondag wel echt een vette line-up tot nu toe. Ik ga sowieso een dag naar Roadburn en momenteel zou de zondag zeker kandidaat zijn.

dix
* bump *

dix
Staan de passe-partouts van Roadburn eigenlijk op naam? Ik dacht er voor april twee te kopen en voor elke avond een ander concertmaatje mee te nemen.

Je krijgt een armbandje, dus ik weet niet hoe handig dit voor jullie uit zal pakken.

dix
RuudC schreef:
Je krijgt een armbandje, dus ik weet niet hoe handig dit voor jullie uit zal pakken.

Als dat betekent dat je dagelijks een vers armbandje moet afhalen dan geeft dat geen probleem denk ik.
Hier in Rotterdam bij Left Of The Dial was het mogelijk om je armbandje aan een ander te gunnen. Dat lijkt me ook logisch als er voor werd betaald.

Nee, je krijgt een bandje voor het weekend. Tenzij je dagtickets hebt gekocht.

Maar het antwoord op je eerste vraag: passepartouts staan niet op naam, dus daar zal het probleem niet zitten.

Health keert terug naar Roadburn dit jaar. Gezien ik de band al sinds 2018 live probeer te volgen, en zij mij live telkens omver weten te blazen trekt dit wel mijn aandacht! De rest van de line up van de vrijdag zegt mij niks. En een dagticket van 80 euro voor een band is mij nog wat te duur. Als er voor die tijd geen NL clubshow of club EU tour wordt aangekondigd is dit misschien toch wel een mooie gelegenheid... Wie weet bied ticketswapp mij kans tot een wat goedkopere ticket!

Afgelopen weekend weer erg genoten van dit mooie festival. Ik schreef er het volgende artikel over: Highlights Roadburn 2024 | Festileaks.com

Donderdag een dagje naar Tilburg.

Route:
Xiu xiu
Lane Shi
Supplicate
The Ex
Fire!
Gilla Band

Tussendoor ergens Ramen eten.

Ik ben alleen en te herkennen aan een Death t-shirt.

dix
angelin schreef:

Ik ben alleen en te herkennen aan een Death t-shirt.

Zal er op letten maar lopen er daar niet nog twintig mee?

dix schreef:
(quote)

Zal er op letten maar lopen er daar niet nog twintig mee?

Ok ok. In combinatie met blauwe airmax. Dat zie je minder vaak.

Heel veel zin in morgen! Ivm een hersenschudding de afgelopen tijd veel concerten laten schieten.
Het plan is om rond 9.30 uur in de auto te stappen. Als t goed is kan ik gratis parkeren en heb ik alle tijd om te lunchen.

Over de hele lijn vind ik de line-up erg matig, maar de donderdag (met name de avond), erg sterk. Zoiets zal 't worden:

14.00 - 14.50 Xiu Xiu
15.30 - 16.30 Oranssi Pazuzu of Supplicate

Eten

18.20 - 19.10 Ex Easter Island Head
20.00 - 20.50 The Ex
20.40 - 21.30 Fire!
22.00 - 23.00 Gilla Band

Wat is jouw plan dix ?

Gast
geplaatst: vandaag om 19:30 uur

geplaatst: vandaag om 19:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.