MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Rock Werchter

zoeken in:
Morgen

JDS
Rock Werchter - Vrijdag 1 juli

14:50 - 15:50: My Chemical Romance **
'My Chemical Romance' is een band waar ik vroeger (lees: wanneer ik 12/13 jaar was) best vaak naar luisterde. De laatste jaren was dit heel sterk verminderd, waardoor ik toch sceptisch was bij aanvang van het optreden. Dit bleek niet onterecht: in mijn ogen gaf de groep een nogal matig optreden waardoor het mij niet volledig meekreeg. Slecht vond ik het nu ook weer niet.

16:20 - 17:20: Triggerfinger ***
Het optreden van 'Triggerfinger' was er eentje waar ik duidelijk meer zin in had. Met prima 'rockende' muziek en een hijgende zanger die op de boksen stond te dansen, kreeg Ruben Block het publiek mee als geen ander.

18:00 - 19:00: Jimmy Eat World *
Na wat twijfelen tussen White Lies en Jimmy Eat World kreeg dit (helaas) het voordeel van de twijfel. De bandleden gaven een uur lang zeer eentonige muziek die heel erg snel ging vervelen. Het deed mij denken aan één of andere band die ergens stond op te treden op een privéfeestje van een 14-jarig Amerikaans tienermeisje. Zwakke performance.

19:30 - 20:30: The National ***
'The National' is een groep die naar mijn mening gewoon heel erg mooie muziek maakt en dit goed kan omzetten op het podium. Zonder al te veel show gaf de groep gewoon een prima optreden.

21:10 - 22:10: Chase & Status ***
'Chase & Status' is (vooral bij de jeugd) een zeer populaire band die zeer populaire muziek maakt. De dnb- en dubstepformatie zorgde voor heel wat beweging bij het publiek: stilstaan werd onmogelijk, moshpitten een optie die ik maar al te graag meepikte. En hoewel ik het niet meteen hoogstaande muziek vind en ik dit thuis nooit zou opleggen kan ik gemakkelijk concluderen dat ik mij gedurende 60 minuten gewoon kostelijk geamuseerd heb tussen het ietwat ruige publiek.

22:45 - 00:00: Goose ***,5
In tegenstelling tot 'Chase & Status' is 'Goose' wel een groep die geregeld in mijn huiskamer te horen valt. Meer dan plezierig was het dan ook om de songteksten met volle borst mee te zingen terwijl ik mij 'vakkundig' in het midden van de moshpit begaf

00:35 - 01:35: The Subs ***
Een echte show was het bij The Subs. De zanger waagde zich als crowdsurfend door het publiek, klom naar de rechterbovenhoek van het podium, smeet wel honderd opblaasbare wereldbollen in het publiek en tijdens 'The Pope of Dope' verkleedde iemand zich als Sinterklaas om vervolgens een zweeftocht boven het publiek te maken. Ambiance verzekerd!

De belgen zijn wel een beetje magertjes met het uitzenden van Rock Werchter, een half uurtje per dag vind ik een beetje weining en ze lieten niet eens wat zien van Arctic Monkeys.

Artiesten die me positief opvielen waren The National, daar moet ik toch echt een keer heen, die wist het publiek prachtig voor zich te winnen door ook door het publiek te lopen, de muziek is nou niet het toegankelijkst, maar het publiek was erg enthouisast, wat een charisma heeft die zanger zeg.

James Blake was ook heel mooi en ook Seastick Steve vond ik ook leuk, meteen zijn album gaan luisteren.

Het kan toch zijn dat ze van Arctic Monkeys niets mochten uitzenden?
Zondag duurt de uitzending 3 uur, geloof ik, met o.m. groepen die de afgelopen dagen speelden, maar die nog niet in de voorbije 'afleveringen' zijn gepasseerd.

Dat kan inderdaad, die 3 uur uitzending wordt smullen, dan zullen ze vast ook wat Arctic Monkeys uitzenden.

handig is ook de live stream, waar ook wat herhalingen komen:

Rock Werchter 2011 Live - Generation - skynet.be

helaas heeft Arctic Monkeys geen toestemming gegeven.

JDS
Iron Maiden heeft ook geen toestemming gegeven

Arctic Monkeys passeerde gisteren met het nummer Crying Lightning de revue, maar vanavond komt er waarschijnlijk nog wel een Monkeys-nummertje langs, denk/hoop ik.

Iemand nog OFWGKTA gezien op de donderdag?

Ploppesteksel schreef:
Arctic Monkeys passeerde gisteren met het nummer Crying Lightning de revue, maar vanavond komt er waarschijnlijk nog wel een Monkeys-nummertje langs, denk/hoop ik.

Dat hoop ik ook! Hoewel ik van Crying Lightning ook al erg heb zitten genieten, hoor.

Snoeperd schreef:
De belgen zijn wel een beetje magertjes met het uitzenden van Rock Werchter

Tsja, veel zenden ze niet uit, maar ik ben wel erg tevreden met hun nummerkeuze. Ze kiezen ten minste niet elke keer voor de grootste hit van elke artiest. Die ken ik ondertussen wel! Daarom vond ik het leuk om Three Ring Circus (Beady Eye), The Price of Love (White Lies) en Crying Lightning (Arctic Monkeys) eens voorbij te zien komen.

Rhythm & Poetry schreef:

Mijn broers geloof ik een stuk. Maar vanwege hun voorliefde voor gitaarmuziek vrees ik dat ze het niet zo leuk vonden.
Verder nog mensen van GoForMusic en Humo.

Rock Werchter verhuist ten vroegste in 2013

Een eventuele verhuis van Rock Werchter naar de voormalige luchtmachtbasis in het Limburgse Brustem (Sint-Truiden) komt er ten vroegste in 2013. Dat vertelde organisator Herman Schueremans zondag in een interview met het VRT Journaal. Het mogelijke vertrek van het muziekfestival uit de Vlaams-Brabantse gemeente houdt heel wat medewerkers en bezoekers van het festival in de ban.

"De vraag over een eventuele verhuis zweeft al enkele dagen als een donkere wolk boven de festivalwei", zegt burgemeester Dirk Claes (CD&V) van Rotselaar. "Echt iedereen die bij het festival betrokken stelt die vraag. Zeker voor de motivatie van de medewerkers die al jaren nauw betrokken zijn met Rock Werchter en nu niet weten wat hen te wachten staan, is het een vervelende zaak. Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt. Ik zie zelf niet in waarom het festival zou moeten verhuizen. Het loopt hier vlot en de provincie en de gemeente steunen het festival. Er komt zelfs een herziening van het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) om meer podia en meer volk toe te laten. Waarom op een ander locatie van nul herbeginnen?", vraagt burgemeester Claes zich af.

Organisator Herman Schueremans zou graag een derde en vierde podium zetten en ziet in het 120 ha grote domein in Brustem nog steeds een grote opportuniteit. "Maar een mogelijke verhuis zal in het allerbeste geval pas voor 2013 zijn", aldus Schueremans. Als het festival richting Limburg trekt, hoeven we volgens Knack.be nog niet per se van Rock Brustum te spreken: ''Wel, als Rock Werchter ooit naar Brustum verhuist, dan maken we er gewoon New Rock Werchter van', aldus Schueremans op Knakc.be.

Bron: De Standaard

Ploppesteksel schreef:
(quote)

Mijn broers geloof ik een stuk. Maar vanwege hun voorliefde voor gitaarmuziek vrees ik dat ze het niet zo leuk vonden.
Verder nog mensen van GoForMusic en Humo.

Haha, wat een slechte recensies. Vooral de eerste is om te huilen.

Inderdaad zeg, wat een flutrecensie die eerste, schrijf er dan geen

Rhythm & Poetry schreef:

Ik heb het gezien maar vond er niets aan

Nah volgens mij was het gewoon ook een kut optreden, die jongens zijn niet gemaakt voor een festival.

Toch zeker niet voor Rock Werchter, laat staan voor de Main Stage in de vroege namiddag.

Rhythm & Poetry schreef:
Eventjes gekeken en moet met voorsprong het slechtste zijn dat ik gezien heb.

Eels was trouwens machtig, zal later nog iets meer zeggen maar nu niet veel goesting

JVT
Iemand Arctic Monkeys gezien? wat een geweldig optreden was dat!!!
Gelukkig niet te veel rustige nummers en niet al te veel uit hun nieuwe album, maar wel lekkere up tempo nummers.

Ook Queens Of The Stone Age, The Subs, The Hives waren geweldig!!

Bij Portishead - Third (2008):

Gisteren toch wel lichtjes omver geblazen op Werchter. Gibbons komt op als een schuchtere ingetogen grijze muis maar bezorgt al tijdens de eerste noot muzikale vibes die écht raken tot op het bot.
Zeker tijdens het nummer Threads smijt ze de emotie gewoon van zich af. Portishead is een groep met pure rasartiesten !

Hoogtepunten waren Queens Of The Stone Age, The National, Arctic Monkeys, Elbow, Coldplay en vooral Fleet Foxes. Dat was echt het beste optreden van de vier dagen. De sfeer was geweldig en ze speelden erg strak en ook luider dan ik had verwacht. Spijtig genoeg was Robin Pecknold wat onhandig/onwennig met al het applaus dat ze kregen.

Ik ben enkel de donderdag gegaan, en het beste optreden was duidelijk de Queens of the Stone Age. Ook Seasick Steven was geweldig. Als verassing van de dag neem ik Aloe Blacc; niet echt mijn genre, maar wat een performance, en wat een stem!

De flop van de dag was Linkin Park; ofwel zit de fontman te tieren, ofwel zo melig mogelijk te zingen, en die rapper was ook maar triestig, neem er dan nog eens matige visuals bij... echt slecht

OFGWTKA was dan weer matig, 1 hoogtepunt, yonkers. Tyler had wel zin been gebroken, dus hij heeft wel een excuus. Maar ze hadden beter in de Marquee gestaan.

OFGWTKA klonk behoorlijk goed, ik heb mij er wel mee vermaakt op het gras. Verder was het wat mij betreft een uitstekende editie van Rock Werchter. Zelfs met Black Eyed Peas viel goed te leven als afsluiter. Het deed mij in ieder geval veel meer dan het eentonige Iron Maiden. Wat mij betreft een zeer overgewaardeerde band.

Beste optredens waren onder meer van Elbow, Fleet Foxes, Grouplove, Lissie, Arctic Monkeys en QotSA. Speciale vermelding voor Kasabian en Brandon Flowers die mij zeer verrassend volledig wegblazen. Zelden het publiek zo tekeer zien gaan als tijdens het gehele optreden van Flowers.

Coldplay en Kings of Leon deden goed hun werk. Mijn favoriete band The Gaslight Anthem pakte helaas niet de kans om de weide te veroveren, dit kwam doordat het stemgeluid van zanger Fallon te zacht was en ze een zeer matige setlist voorschotelde.

Grootste tegenvaller was vooral Linkin Park, dat uiteindelijk een zeer matig bandje is. En ook is het zonde dat ze zoveel geld hebben besteed aan Iron Maiden. En die fans van Maiden vind ik eerlijk gezegd wel een beetje triest.

Yann Samsa
Absoluut een geslaagde editie. Even kort de balans opmaken, later een uitgebreide bespreking:

TV On The Radio, Triggerfinger, Underworld, The Vaccines,...

*** 0.5
The Chemical Brothers, Grouplove, The National, Goose, Tame Impala,...

Eels, Grinderman, Iron Maiden,...

**** 0.5
Arctic Monkeys, Elbow, Portishead,...

James Blake

herman schreef:
Voor mij ook één van de allerbeste zangeressen, dat werd laatst in Utrecht maar weer eens bevestigd. Live heb ik nog geen betere gehoord denk ik (misschien PJ Harvey).

Dan hoop ik voor je dat je op Rock Werchter was - daar speelde eerst PJ Harvey en vervolgens Portishead!

Ferre, dan kan ik je wel eens gezien hebben op TV. Stond je flink mee te zingen bij One Day Like This?

Yann Samsa
Correct

Ah, ik had PJ Harvey eind mei op Primavera Sound willen zien, maar toen ben ik naar de CL-finale gaan kijken. Maar Portishead heb ik dus een paar weken nog gezien.

khonnor
Leander1991 schreef:
Gisteren toch wel lichtjes omver geblazen op Werchter. Gibbons komt op als een schuchtere ingetogen grijze muis maar bezorgt al tijdens de eerste noot muzikale vibes die écht raken tot op het bot.
Zeker tijdens het nummer Threads smijt ze de emotie gewoon van zich af. Portishead is een groep met pure rasartiesten !

spijtig van die klote-coldplay-fans op werchter.... gvd, toon tenminste respect voor de artiest die optreedt, ook al vind je er geen zak aan. ga dan pinten zuipen, met je vriend(in) van bil gaan, ga dan kakken, of ga iets eten, maar val ons er alsjeblieft NIET mee lastig. lamzakken.

Waar je misschien dan niet in zijn algemeenheid kritiek mag hebben op mainstreamers, is dit toch wel een verwerpelijk kenmerk dat heel vaak opgaat voor deze groep. Je gaat naar muziek voor het luisterplezier. Meezingen is dan bij bepaalde artiesten prima maar de huis-tuin-en-keukenperikelen bespreken, zeker tijdens typische niet-achtergrondmuziek als die van Portishead (waarin stiltes een belangrijke rol spelen) kan écht niet. Een dergelijke tunnelvisie voor wat goede muziek gaat bij deze lui vaak gepaard met een onverschilligheid en een bijbehorend gebrek aan respect voor muziek die 'anders' is en dat kan je toch alleen maar als 'sneu' betitelen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:14 uur

geplaatst: vandaag om 21:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.