MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Dour Festival

zoeken in:
MAS
panjoe schreef:

Ik vond het erg jammer om te zien dat veel hiphopDJ's, waaronder gevestigde namen als DJ Shadow en Flying Lotus, zo vaak terugvallen op trapachtige bagger en van die irritante en geforceerde 'nieuwe' hiphop. De hiphopshows vond ik vele malen leuker dan de DJ's op dit festival. V.

Volgens mij doen vrijwel alle hiphop DJ's dat tegenwoordig. Zelfs Questlove draaide vorig jaar in de Paradiso een hoop EDM en Trap.

SpaceLee schreef:
(quote)
Neeee man, dat was vet! Wat een trrrrillingen. Goed met zn tijd meegegaan die man

Mja ik vond het behoorlijk makkelijk. Beetje random samples aan elkaar pruttelen en dan de bas zo hard aanzetten dat de tent bijna in elkaar stort. Mist elke vorm van subtiliteit, die zijn oudere werk juist zo sterk maakt. Maar ja, hij is wel met zijn tijd meegegaan idd...

panjoe schreef:
8. Oddissee (de band vond ik leuker dan de rapper zelf... die keyboardspeler, wat een held!)

Idd geweldig, met zn dansjes Overigens hebben wij volgens mij praktisch hetzelfde gezien

kemm schreef:
En wat zitten jullie hier nu stoer Walen te dissen? Bier of beer, maar bière
krijgt een Hollander klaarblijkelijk niet over zijn lippen..

Onzin, spreek best een beetje Frans en heb gewoon netjes mijn bestellingen in het Frans gedaan. Probleem met Frans(talig)en is:

1. Als ze eenmaal doorhebben dat je ook maar een beetje Frans spreekt, beginnen ze in zo'n tempo door te ratelen dat je het echt niet meer volgt, zeker niet als je al wat gedronken hebt.
2. Ze vertikken het gewoon om enig Engels te spreken. Zelfs de simpelste zinnen komen niet aan. Dat maakt de communicatie gewoon heel vermoeiend.

Opnieuw een zeer leuke editie van Dour!

DONDERDAG:
- Raketkanon: 9,5/10. Leuker dan dit kan een festival niet beginnen.
- The Horrors: maar een half uurtje gezien. Ik vond het wat saai en had er niet zo veel zin in. Volgens vrienden die gebleven zijn werd het na een tijdje wel beter.
- Gold Panda: Gold Panda beviel me veel beter! Jammer dat ik niet meteen naar Gold Panda geweest ben.
- Bonobo: 7/10. Anders dan ik verwachtte. Wel goed, maar de zangeres stak wel wat tegen na een tijdje.
- Yeah Yeah Yeahs: 8,5/10. Dolle pret. Fantastische zangeres, eigenlijk. Aangename verrassing, dit.
- Wu-Tang Clan: 3/10. Vreselijk saai en slordig. Mijn zin om te feesten was over en dan ben ik maar naar de camping teruggekeerd.

VRIJDAG: Fantastisch verjaardagsfeestje:
- The Black Heart Rebellion: 9/10. Erg goed optreden, fantastische band. Leuk om te zien hoe alle geluidjes gecreëerd worden, enzo. Een band met oog voor detail.
- Maybeshewill: 7,5/10. De eerste 20 minuten vond ik gewoon goede post-rock maar niet heel bijzonder. De laatste 20 minuten waren erg indrukwekkend! Hier moet ik eens wat van opzoeken.
- Adept: snel weggegaan. Het beviel me niet echt en ik had nood aan enkele litertjes water en een lauw karlsquelltje.
- Skindred: 8,5/10. Niet echt iets waar ik thuis veel naar zou luisteren, maar wat een feestje! Niet veel metalbands die het publiek zo weten te entertainen. Jammer dat ik wat te veel last had van de hitte om me volop uit te leven.
- Pelican: 9/10. Prachtige setlist. Ik was erg blij dat ze Ephemeral speelden, echt een geniaal nummer. Zeer strak optreden. Ik vond het nog beter dan op Dunk!festival vorig jaar.
- The Van Jets: 7/10. Een redelijk tam begin. Nadat de zanger het publiek opzocht zat de sfeer erin en werd het toch nog leuk.
- AmenRa: 10/10. Misschien wel het beste optreden dat ik al gezien heb van AmenRa. Ze blijven me iedere keer verbazen. Indrukwekkend.
- Converge: Na een half uurtje weggegaan. Na de genialiteit van Amenra had ik hier geen zin meer in.
- Four Tet: prachtige muziek om thuis van te genieten, maar tijdens Four Tet op Dour verveelde ik me. We besloten ons even achteraan op de grond te zetten en vielen bijna in slaap. Dan maar naar de camping gegaan.

ZATERDAG:
- Bleed From Within: 6,5/10. Best leuk voor een keertje.
- Digital Mystikz: 10/10. Geniale set van Mala & Coki.
- Dub Fx: maar een minuutje of 20 van gezien, maar dit klonk erg goed.
- Venetian Snares: 9/10. Fantastisch gewoon. Leuk om iedereen random te zien bewegen. Leuk om zelf random op te bewegen. Ik werd echt volledig opgenomen door de muziek in combinatie met de stroboscopen. Like drugs. Het mocht best wat langer duren van mij. Hilarisch ook om die kerel bezig te zien, hoe hij opkwam met zijn rugzakje, hoe hij zijn bier binnenkapte en hoe hij na afloop terug zijn rugzakje vulde en het podium verliet.
- Flume: ongeveer de helft van gehoord. Leuk feestje.
- Gilles Peterson: zeer veel volk verliet de tent tijdens de wissel Flume -> Gilles. Gilles Peterson klonk erg genietbaar, maar ik had er niet veel zin in. Op naar de camping dus, aangezien mijn vrienden geen zin hadden in Hellfish.

ZONDAG:
- Balthazar: 8/10. Erg sterk. Het klinkt allemaal bijna net als op het album. Dat is in principe positief, maar hierdoor vind ik het wel niet echt een band die ik per se nog eens live wil zien. Die droogstoppel met zijn wit marcelleke mag wel wat meer speelplezier tonen. Erg jammer dat de Klaxons afgezegd hadden. Een vriendin van me keek er al maanden erg naar uit, dat zou haar hoogtepunt van Dour 2013 geweest zijn. Ook jammer dat er erg weinig voorzien is op Dour om dergelijke zaken mee te delen.
- The Smashing Pumpkins: 8/10. het geluid vond ik nogal schel. Dat zal ook wel te maken hebben met het feit dat het op de main stage was, maar toch. Tof dat ze United States gespeeld hebben. Mijn favoriete nummer van de band bleek ook live erg straf en het hoogtepunt van hun show te zijn, samen met de bisnummers.
- DJ Shadow: 5/10. Flauw. Plaatjes draaien.

Weinig optredens gedaan dit jaar, seg. Daar zal de hitte wel voor wat tussen zitten. Vorig jaar ging ik om 13u naar de wei en daar bleef ik tot de vroege uurtjes (heen en weer gaan in de modder was niet te doen en er is veel beschutting tegen de regen op de wei). Nu bleef ik vooral in de schaduw van onze partytent op de camping. Maar ik heb me erg geamuseerd!

JSPR_G schreef:

- Converge: Na een half uurtje weggegaan. Na de genialiteit van Amenra had ik hier geen zin meer in.

Thou shalt not go away from a Converge concert!

alleen de zaterdag omdat ik geen congé heb

Billions of Conrades: 6/10 aardig groepje maar heb het allemaal al beter gehoord door andere groepjes
les r'tardataires 7/10 soort van hiphopdance in het frans maar was zeker een aangename verassing
STUFF: 8,5/10 tweede verassing van de dag en wat voor 1, bleek het nog een groepje te zijn van Gent. Alles was instrumentaal maar een genre op plakken is moeilijk. Ik vond het alleszins sterk wat ze presteerden, 40 minuten vol krijgen met goede eigen nummers en toch nog niks uit hebben op album.
Antoine Hénaut: 6/10 geen idee meer wat het was maar slecht was het niet.
Hiatus Kaiyoté: 8,5/10 prachtige stem en het nieuwe nummer gaf inderdaad aan dat ze op goede weg zijn, maar Yekill was toch wel het prijsnummer. goede prestatie live
Zebra Katz: 6,5/10 heb me geamusseerd maar echt goed was het zeker niet.
Appolo Brown & Guilty Simpson: 8/10 Aangezien ik Petite Noir al eens had gezien maakte dit me de keuze iets gemakkelijker. Eerste 20 minuten legde Brown het ene plaatje na het andere op (wat ik toch iets te lang vond) maar toen Simpson erbij kwam vond ik het toch echt wel een goed soulvol potje hiphop.
Mass Hysteria: 3/10 Tjah nu-metal groepje dat goesting had om covers half te spelen, niet echt onderhoudend maar wat van de zon genoten op dat moment
DIIV: 7/10 Suuns paar weken ervoor gezien dus maar naar dit bandje gegaan. Ze begonnen op heel laag niveau maar ieder nummer werd beter met hun fantastische single als hoogtepunt. Ook een sterke cover dat ze speelden er vlak voor.
U-Roy: 5/10 ook hier was in de zon zitten weer veel interessanter
Oddisee : 8/10 Goed energiek optreden met Live band voorals de band maakte dit optreden heel goed
Mykki Blanco: 3/10 Ik had beter bij Jurassic 5 gebleven maar ik had toen de indruk dat ik niet direct goesting had in oldshool hiphop. Rare show zeg van die Mykki Blanco
Flying Lotus: 12/10: Van te voren ging ik eigenlijk maar een kort halfuurtje meepikken, maar dat draaide helemaal anders uit want dit was pure magie dat hij uit zijn laptop haalde om dan nog eens zo prachtig rauw rappen. Heerlijk !
Booka Shade: 10/10 Voor het halfuurtje dat ik nog zag zegt het cijfer al genoeg denk ik
Flume: 9/10 Die remix van You & Me is echt wonderbaarlijk goed, voor de rest ook een hele goede show van deze Australiër.

O juist ja, Zebra Katz heb ik ook gezien. Goed was het inderdaad zeker niet, maar wel leuk. Ima Read Ima Read Ima Read

Jaja, eerste keer Dour Festival met mijn vriendin. We dachten dit jaar voor het eerst pas: 'Laten we eens wat anders doen dan Lowlands. Dus zijn we eerst naar North Sea Jazz geweest, en nu dus een paar dagen later Dour.

NSJ was geniaal en comfortabel, Dour was geniaal en oncomfortabel. Maar nog steeds geniaal.

Highlights:

1. Flying Lotus - Misschien wel de beste DJ show die ik ooit heb mogen meemaken. Let wel dat ik geen dance expert ben. Wel fan van FlyLo's studio werk, maar in zijn show trekt hij werkelijk alles uit de kast om het publiek een trip mee te laten maken. Wat een kunst!

2. The Black Heart Rebellion / Amen Ra - Beiden voor het eerst gezien, beiden van tevoren naar benieuwd met kennis van maar een paar tracks. Ik vind het te bizar voor woorden wat een goede deathfolk/sludge/metal er wordt gemaakt in België. De eigenzinnigheid van Belgen vertaalt zich blijkbaar heel goed naar muziek. Beide shows van deze bands in de Cannibal Stage waren onbeschrijflijk goed. Het zien van dit soort bands plaatst Dour voor mij al boven Lowlands, die qua metal altijd maar een paar namen heeft, die slecht zijn (m.u.v. dit jaar: Slayer en Gojira).

3. Modeselektor - Ik kan me hier niet zo heel veel meer van herinneren, behalve dat we enorm uit ons dak zijn gegaan en dat het ontzettend lekker klonk. We houden standaard al van Modeselektor, gaat erin als koek.

4. Amon Tobin presents Two Fingers - Laat alle andere trap/hiphop DJ's zien dat hij zelfs in het simpele 'draaien' kunstje gewoon oppermachtig is. Supervet. En nu snel terug in de studio voor een nieuw album alstublieft meneer Tobin.

5. Wu-Tang Clan - We waren ook niet helemaal nuchter, maar het was gewoon ontzettend cool om RZA, Method Man en Ghostface K over het terrein te horen schallen. Ik vond het gewoon heel erg gezellig bij Wu-Tang.

6. Skindred - Topentertainers en ook buitengewoon strak als metalband. Dit was gewoon het grootste feestje in de Cannibal Stage, en het publiek at uit hun hand.

7. Digital Mystikz - Überduistere dubstep, was ontzettend welkom in de hitte van die dag.

Dieptepunten:

1. Wat laat aankomen op de donderdag, waardoor we Tomahawk compleet misten. Daarna 5 minuten later aangekomen bij Trentemoller, waar ik van alle artiesten misschien wel het meeste naar uitkeek - zijn show op Lowlands 2011 + live band was geniaal. Dit was ook weer met live band, maar hij veranderde veel van zijn nummers qua arrangement en textuur waardoor het gewoon allemaal wennen was. Het ging ook nooit echt beuken. Ik weet niet wat er aan de hand is met Anders Trentemoller, maar hij lijkt het gewoon even kwijt te zijn. Erg jammer.

2. Het missen van enkele interessante metalbands op de vrijdag Pelican en Torche.

3. Zondag al naar huis gaan vanwege de hitte en oververmoeidheid. Hoe vet ...And So I Watch You From Afar (vette show op Lowlands 2011) en The Smashing Pumpkins (geen fan ofzo) moeten zijn geweest, wij waren er helaas niet bij.

4. Allemaal pickpockets om me heen bij Amon Tobin. Moest mijn handen op mn zakken houden, anders was ik 'm zeker kwijt geweest.

Sowieso vind ik op Dour de sfeer overdag heel relaxed en vriendelijk, maar 's nachts de sfeer heel duidelijk grimmiger worden. Op zich heeft het wel wat in combinatie met de duistere dance die er dan gedraaid wordt. Uniek festival.

Buiten de muziek vond ik Dour eigenlijk tegenvaller. Zeker van de legendarische sfeer die er zou hangen op Dour heb ik niet veel gemerkt. Overdag totaal geen ambiance, heel weinig volk ook. Na 22 uur is er wel veel volk en ook wat ambiance, maar dan zie je overal drugs en pickpockets om je heen.

Nuja, wel blij dat ik het eens meegemaakt heb, zeker geen spijt van Maar volgend jaar wellicht weer voorkeur aan andere festivals geven.

Aangezien ik een nog een week heb gerecupereerd aan de Franse kust, ben ik nu pas terug. Maar nochtans: tof festival, bij de meeste bands een toffe sfeer, erg heet, erg stoffig. Die carwash was erg chill, evenals de Delhaize in Dour zelf en het couscoustentje en de pizzeria aldaar, dat was wel de beste festival recup-spot. Zondag waren er, dankzij de kroning, zingende Walen op het terras, stevigheid ten top. Overdag niet altijd evenveel gezien, ook omdat het grasveld voor de Delhaize te goed lag. Dat 's nachts dan weer goed gemaakt, veel vette DJ's zeg. Stevige camping C ook: geen beschutting, schreeuwende Walen naast ons, DJ all night long 50m verder. Nou ja, ik was toch al niet van plan veel te slapen.

De ranking:
01. FAUVE (zoveel Franse elegantie, zoveel emotie, zoveel dankbaarheid, vraiment ouf)
02. Joy Orbison
03. Four Tet (de eerste keer ooit dat ik helemaal vooraan, tegen de hekken aan, bij een optreden stond)
04. Bonobo (gruwelijk warm, jammer dat de zeer schone rustige nummers wat minder tot hun recht kwamen, maar toch: zo goed)
05. Jurassic 5
06. Sinkane (vrij vroeg geprogrammeerd, weinig volk, maar zo sexy en zo veel vibes)
07. Gilles Peterson (worldwide, draaide ook ruim een kwartier te lang door, jammer alleen dat weer TNGHT langs kwam)
08. Cashmere Cat
09. Nathan Fake
10. Jungle by Night/Psy4 de la Rime (de eerste was een ideale starter, de tweede was het heftigste en vetste Franse rapfeestje van het festival)

Ook genoten van: Erol Alkan, Devendra Banhart, Guilty Simpson, Ben UFO, Dan Deacon en al die Fransen die Petit Frere van IAM woord voor woord uit hun hoofd kennen.

Nog een kort filmpje van hoe het er bij Psy 4 de la Rime aan toe ging (dit soort dingen aan de lopende band). Blijkbaar populair in Frankrijk, alles werd meegerapt.

Ik wil volgend jaar voor het eerst naar Dour, hopelijk wordt de line-up net zo goed als vorig jaar!

Dour lijkt mij ook een bijzonder festival, maar een groep vrienden van mij waren toch niet echt enthousiast. Veel drugs, ruzies en zakkenrollers en dat heeft het festival voor hun toch redelijk verpest. Ik wacht de lineup even af, maar anders gaat het weer Rock Werchter en/of Pukkelpop worden in België.

hmmm, tientallen vrienden en vriendinnen van mij zijn er elk jaar heel enthousiast over, wel heel veel drugsgebruik maar dat doen ze zelf ook. Over een gewelddadige sfeer, ruzies of zakkenrollers heb ik ze (gelukkig) niet gehoord.

Joerii schreef:
hmmm, tientallen vrienden en vriendinnen van mij zijn er elk jaar heel enthousiast over, wel heel veel drugsgebruik maar dat doen ze zelf ook. Over een gewelddadige sfeer, ruzies of zakkenrollers heb ik ze (gelukkig) niet gehoord.

Dour is wat dat betreft wel een apart festival. Ik heb er zelf nooit problemen gehad, maar ik heb zelden zulk vervelend volk op festivals meegemaakt als de Walen en Fransen op Dour.

Ik zal het zien volgend jaar, er zullen waarschijnlijk wel veel leipo's rondlopen maar dat vind ik beter dan dat suffe publiek op pinkpop. Wat een saai festival vind ik dat (2011, 2012).

Joerii schreef:

Dat drugsgebruik heb je inderdaad op de meeste festivals wel. Maar iedere nacht hadden ze wel wat opstootjes, en dan voornamelijk omdat ze Nederlands zijn. Dat schijnt nogal een probleem te zijn op Dour. En ik heb zelf ook niet zo'n zin om bij ieder optreden met de handen in mijn zakken te staan omdat er zoveel zakkenrollers rondlopen, dat schijnt op Dour echt niet normaal te zijn. Ik ben er zelf natuurlijk nooit geweest, maar mijn vrienden zijn veel enthousiaster over andere festivals in België. Ik twijfel zelf dus nog, het zal echt van de line-up afhangen of ik ga of niet.

Ja, bij mij ligt het ook vooral aan de Line-up, wat vond je van de line-up vorig jaar? Pff, vervelend zeg zakkenrollers, kunnen alles verpesten... Gelukkig bezit ik toch nauwelijks iets van waarde en heb ik nooit echt veel geld

Ik ben in 2012 ook de eerste dag van Rock Werchter gerold, ik vond dat er daar al veel zakkenrollers rondliepen. Maar volgens hen (die ook Dour waren) valt het op RW nog mee vergeleken met Dour. De lineup van Dour vind ik ieder jaar wel erg sterk, hele afwisselende namen en daardoor is er altijd wel iets interessants. Ik ben ook wel benieuwd waar ze dit jaar mee gaan komen maar aangezien ik ook niet de rijkste ben en zeker 4 festivals wil gaan in 2014 is Dour nog wel een twijfelgeval

Joerii schreef:
Pff, vervelend zeg zakkenrollers, kunnen alles verpesten... Gelukkig bezit ik toch nauwelijks iets van waarde en heb ik nooit echt veel geld

Dit jaar jammerlijk genoeg ook meegemaakt, op Dour ja maar ik beschuldig het festival absoluut niet ondanks hun reputatie... En ja het waren Franstaligen maar de dag nadat ik ben geript zat ik met 2 vriendelijke walen te praten op het gras dusja...Het is gewoon pech hebben, dit was mijn 25ste festival ofzo en het eerste incident ooit. Het zal mij niet tegenhouden om nog eens te gaan maar ik zal wel extra opletten want het is echt een enorme domper als je geld geript wordt en iedereen weet dat een festival zonder geld kut is. uit je tent rollen om 8u omdat het een oven is en geen fles water kunnen kopen, zelden heb ik me slechter gevoeld... Heb nog pukkelpop ook gedaan afgelopen zomer en de truc is gewoon je geld in je kous steken, Ik voel me het veiligste zo. Rijbewijs, Bankkaart, Id-kaart enzo pak ik zelfs niet meer mee, je wordt bestolen en dan mag je nog eens 100€ administratiekosten gaan nabetalen in Belgïe Ja het was een leerrijke zomer hier...

Wanneer worden meestal de eerste namen van Dour bekendgemaakt?

Dit jaar kwamen in januari pas de eerste namen.

King Khan and the Shrines is blijkbaar al bekendgemaakt volgens Festivalinfo.nl

Nieuws op Festivalinfo : Eerste naam bekend voor Dour Festival '14

Dat is in elk geval al een mooie naam. Ze waren echt geweldig op Le Guess Who vorige week!

Huh, was Dour altijd al zo goedkoop??? Early birds voor €112 inclusief camping, daarna €119 en uiteindelijk €127! En dat voor 5 dagen en een sterke Line-up en gelegen in Belgie, ik dacht dat ik tussen de €150 en €200 moest dokken.

panjoe (moderator)
Dour was altijd zo goedkoop, ja. Daar staat wel tegenover dat het campingterrein 10x zo ranzig wordt als dat van Lowlands, maar dat heb ik er gaarne voor over.

Altijd zo goedkoop geweest, het is de laatste jaren steeds iets duurder geworden, ik ben er nog voor onder de 100 euro incl. camping geweest. Maar 5 dagen? Volgens mij is het gewoon donderdag t/m zondag. Wel kun je woensdag altijd al op de camping terecht.

Vier dagen inderdaad, en in 2007 was dat nog voor 85 euro

Linus Van Pelt
Don Cappuccino schreef:
(quote)

Thou shalt not go away from a Converge concert!

Wel als je de band 4 keer stukken beter heb zien spelen met stukken beter geluid. Ik ben toen ook maar weggelopen.

Boys Noize
Girls in Hawaii
King Khan & the Shrines
LFO
Phoenix

Zijn de eerste namen van Dour 2014

Gast
geplaatst: vandaag om 09:42 uur

geplaatst: vandaag om 09:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.