MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Graspop

zoeken in:
- Vrijdag lijkt me een echte topdag. Met natuurlijk Judas Priest op kop

- Zaterdag lijkt me ook interesant, vooral voor bands te ondekken waar ik zeer geïntereseerd in ben: Iced earth, Korpiklaani, Agent Steel (waarom staat deze band in zo kleine lettertjes ? ), Hollenthon. Kiss is echter maar gewoon eens om het eens te zien.

- Zondag echt niets dat me boeit naast Iron Maiden. Zaterdagavond naar huis gaan en zondagavond enkel eens Maiden meepikken: Ik denk dat ik het zo ga doen.

Vrijdag zal voor mij wel de minste dag worden, maar het is mooi als opwarmertje. Nochtans ben ik wel heel benieuwd of Nile en Behemoth live ook zo knallen (favorieten van de dag) en ik ben ook wel benieuwd naar Obituary en Ministry.

Zaterdag en zondag zullen voor mij evenveel knallen. Beiden een paar absolute toppers op de afiche. Zaterdag met Dying Fetus (!!), Bleeding Through, 36 Crazyfists, Bring Me The Horizon, Immortal en Cavalera Conspiracy, en zondag met Soilwork (!!), Opeth, Arch Enemy, Avenged Sevenfold, Bullet For My Valentine en In Flames.

Verder kijk ik niet echt uit naar de headliners. Judas Priest... Kiss... Maar ik zal zeker wel gaan kijken naar Iron Maiden, vond de Live After Death-cd heel goed, klonk veel vetter dan op gewone albums (ok, heel wat jaren geleden, maar toch ).

Hoogtepunt is Iron Maiden en Priest. Maar Priest sluit toch vrijdag af want ik heb dan normaal gedaan met mijn examens en ik zou de dag ervoor en al die zever moeten krijgen Ik hoop dat ik dan niets mis.

Ik heb eigenlijk niet veel zin dit jaar; Het is misschien wel de laatste keer dat ik kom. Het is veel te druk geworden.
De eerste jaren was het nog meer iets plaatselijk en hing er een gemoedelijke sfeer maar de laatste 3-4 jaar heb je van die Werchter toestanden. Vorig jaar bij Iron Maiden ben ik meer bezig geweest met me recht te houden dan met het optreden.

bro
De uren staan op de site en naarmate ik enkel de zondag ga gaan zal mijn programma van de bands die ik wil zien er waarschijnlijk zo uit zien:

Apocalyptica 14.15 – 15.05
Soilwork / Comeback kid 15.10 – 15.55
BFMV 16.00 – 16.50
Avenged Sevenfold 17.50 – 18.40
Madball 18.45 – 19.35
In flames 19.40 – 20.50
Opeth / Arch Enemy 20.55 – 21.55

2 uur iron maiden zien is echt te veel van het goede dus tegen 22uur ga ik waarschijnlijk al gaan stuiken op de Camping

Voor mij wordt het waarschijnlijk iets als:

Vrijdag:

Moonspell: 16.30 - 17.10
Obituary 18.15 - 19.05
Firewind: 19.20 - 20.00
Testament: 20.15 - 21.15
Judas Priest: 0.00 - 1.30

En tijdens een lekker avondmaaltje van afstand waarschijnlijk nog een beetje Saxon meepikken.

Zaterdag:

Sabaton: 12.00 - 12.40
Forbidden: 15.15 - 16.05
Dying Fetus: 16.10 - 16.55
Korpiklaani: 18.00 - 18.50
Iced Earth: 18.55 - 20.00
Bring Me The Horizon: 20.05 - 21.05 (misschien een klein stukje Immortal)
My Dying Bride: 22.25 - 23.25

Kiss hoef ik niet van dichtbij te zien, lekker rustig op afstand vind ik best.

Zondag:

Beetje Apocalyptica: 14.15 - 15.05
Primordial: 16.55 - 17.45
At the Gates/Madball: nog enige twijfel, denk At the Gates: 18.45 - 19.35
In Flames: 19.40 - 20.50
Arch Enemy: 20.55 - 21.55
Vooraan staan lukt gezien de speeltijd van Arch Enemy niet, maar toch onmisbaar natuurlijk: Iron Maiden: 22.00 - 00.00
Action in DC: 00.00 - 01.30

Ja, de uren staan (eindelijk) online.. maar de webmaster moet wel erg high geweest zijn: HORIZONTAAL scrollen verdorie !!

Anyway: ik ga de vrijdag, en "mijn" graspop ziet er dan zo uit:

14.00 - 14.45: Tesla (Main Stage)
16.30 – 17.10: Moonspell (Marquee 1)
17.15 – 18.10: Saxon (Main Stage)
18.15 - 19.05: Symphony X (Marquee 1)
19.10 - 20.10: Def Leppard (Main Stage)
20.15 - 21.15 : Testament (Marquee 1)
21.20 - 22.35: Whitesnake (Main Stage)
22.40 – 23.55: Ministry (Marquee 1)
00.00 - 01.30: Judas Priest (Main Stage)

Judas Priest: voor mij hoeft het niet, maar de mensen waarmee ik kom willen dat vast wel zien...

En jammer dat Obituary samenvalt met Symphony X
Zoals Nile samenvalt met Testament..

bro
ja dat horizontaal scollen vind ik ook maar vreemd en niet echt handig

Judas Priest is wel laat, juist zoals Aerosmith vorig jaar, ik had toen last van acute moeheid met die miezerregen.
Verder een beetje spijtig dat Testament in the Marquee speelt.

Vrijdag is er nog veel te zien naar mijn goesting, maar de volgende 2 dagen zijn niet echt mn ding buiten de headliners.
Ik heb eigenlijk daarvoor speciaal een weekendticket genomen. Iron Maiden missen tot daartoe omdat die toch terugkomen en ik heb ze al 3-4 keer gezien maar bij Kiss kan het wel eens de laatste zijn, ik ben niet echt een superfan maar ze hebben toch enkele knappe albums en die stijl is ook uniek.

i.Ron S. schreef:
Judas Priest is wel laat, juist zoals Aerosmith vorig jaar, ik had toen last van acute moeheid met die miezerregen.
Verder een beetje spijtig dat Testament in the Marquee speelt.

Vrijdag is er nog veel te zien naar mijn goesting, maar de volgende 2 dagen zijn niet echt mn ding buiten de headliners.
Ik heb eigenlijk daarvoor speciaal een weekendticket genomen. Iron Maiden missen tot daartoe omdat die toch terugkomen en ik heb ze al 3-4 keer gezien maar bij Kiss kan het wel eens de laatste zijn, ik ben niet echt een superfan maar ze hebben toch enkele knappe albums en die stijl is ook uniek.

ik volg je helemaal in je redenering, maar omdat ik KISS op Arrow ook zie, heb ik dus toch voor enkel de vrijdag geopteerd

c-moon schreef:

ik volg je helemaal in je redenering, maar omdat ik KISS op Arrow ook zie, heb ik dus toch voor enkel de vrijdag geopteerd

Daar komen ook altijd wel knappe groepen, dikwijls meer mijn stijl.
Het is maar juist dat Graspop maar op een kwartier rijden is.

En om eerlijk te zijn, het is niet mijn grootste probleem dat de groepen mij niet zo liggen, maar die drukte overal, das niet normaal meer.
Het eerste jaar dat ik naar Graspop ging(7 jaar geleden) kwamen ze daar met moeite aan 20.000 en was de camping nog tegen het festivalterrein.
Nu heb je nog geen plaats meer om rustig te gaan zitten, toen lagen daar bvb. botten stro.

En de sfeer was veel gemoedelijker, weinig geduw in het publiek. Ik word heel opgejaagd met zo'n drukte, dat is geen ontspanning meer en de prijs stijgt ook elk jaar weer een beetje, ik snap niet waar de schoolgaande jeugd het geld haalt om al die festivals af te gaan.

En dan gaat het zo van "maar nu heb je supergroepen", maar Motörhead, Saxon, Iron Maiden, Judas Priest en Black Sabbath kwamen 10 jaar geleden ook al op Graspop.
Het groot geld heeft zich er weer mee gemoeid.
Daarom, zoals ik al zei, is het misschien de laatste keer voor mij.
Trouwens nog een groep die ik nog eens wil zien nl. Immortal.
Die hadden een paar jaar geleden een heel sterke show(voor ze splitten).

bro
i.Ron S. schreef:
... ik snap niet waar de schoolgaande jeugd het geld haalt om al die festivals af te gaan.

Die nemen dan een vakantiejob om dan meteen alles aan festivaltickets uit te geven. Waarom zou je anders in de vakantie werken?

Voor mij zou het er zo ongeveer uitzien:

Vrijdag:
14.50 - 15.30: Behemoth
18.15 - 19.05: Obituary
20.15 - 21.15: Nile
22.40 - 23.55: Ministry

Zaterdag:
13.00 - 13.40: Hacride
14.25 - 15.10: Bleeding Through
16.10 - 16.55: Dying Fetus
(Heel mss Sonata Arctica, maar dan passiever.)
18.00 - 18.50: kiezen tussen Korpiklaani en 36 Crazyfists...
20.05 - 21.05: Bring Me The Horizon (ten nadele van Immortal...)
21.10 - 22.20: Cavalera Conspiracy
En waarschijnlijk ook even naar Kiss gaan kijken.

Zondag:
12.10 - 12.50: Rotting Christ
15.10 - 15.55: Soilwork
16.00 - 16.50: Bullet For My Valentine
18.45 - 19.35: Madball
19.40 - 20.50: In Flames
20.55 - 21.55: Arch Enemy (ten nadele van Opeth)
22.00 - 0.00: Iron Maiden

Ziet er wel goed uit. Alleen zal het kop of munt worden bij Korpiklaani en 36 Crazyfists

bro schreef:
(quote)

Die nemen dan een vakantiejob om dan meteen alles aan festivaltickets uit te geven. Waarom zou je anders in de vakantie werken?

En je hebt natuurlijk nog steeds ouders die sponsoren.
(Maar bij mij is het, zoals bro zegt, via vakantiejob)

bennerd schreef:
En waarschijnlijk ook even naar Kiss gaan kijken.

Naar Kiss wel gaan kijken en naar Judas Priest niet ?

Moet je alvorens naar Dessel te gaan wel eens het Kiss-Album Dynasty proberen (Voorsmaakje). Wellicht ga je dan gewoon naar de camping ipv nog op te blijven.

bennerd schreef:
(quote)

En je hebt natuurlijk nog steeds ouders die sponsoren.
(Maar bij mij is het, zoals bro zegt, via vakantiejob)

Je kunt het ook zo getroffen hebben dat je door je vakantiejob niet naar Graspop kunt

clutch
Ik ga alleen de zondag..

ROTTING CHRIST
SOILWORK
BULLET FOR MY VALENTINE
PRIMORDIAL
AVENGED SEVENFOLD
AT THE GATES
IN FLAMES
OPETH
IRON MAIDEN

Wel jammer dat Opeth tegelijk met Arch Enemy komt, zou ik allebei graag willen zien, maar Opeth gaat hier toch voor.

Zondag is voor mij de meest interressante dag, al vind ik Vrijdag ook een aantal smakelijke namen hebben (Morbid Angel, Testament, Obituary, Nile, Symphony X en natuurlijk BEHEMOTH!!!)

Zaterdag staat er veel crap (alleen de headliner al )

max en joep
ik kijk vooral uit naar Slayer en naar Marduk.

max en joep schreef:
ik kijk vooral uit naar Slayer en naar Marduk.

Tot over een paar jaar dan

bro
AAAARG!! Ik wil verdommme op Graspop zijn
ik zal blij zijn als ik er morgen eindelijk ben, ook al is het maar voor 1 dagje.

clutch
Yeah, ik ga ook morgen

max en joep
In Muziek > Algemeen > Graspop: hoe vonden we het??:

Zo.
Graspop zit er weer op.
Mijn lever komt weer enigsinds tot rust, er zijn thuis weer wat vitamines in mijn lijf gekomen, ik ben wel weer redelijk nuchter, de bagger is tussen mijn tenen vandaan en mijn stem komt van de week vast weer terug.

Wat vonden we ervan?

Ik vond Iron Maiden echt het aller tofste.
Geen woorden voor.
Ik heb mijn stem echt kapot gezongen.

En Forbidden was SUPER!!
Wat een gitaristen zeg....

Morbid Angel en Obituary, waar ik erg naar uitkeek, vielen me erg tegen.

Wat stond het geluid in Marquee 1 en 2 vaak mongool hard trouwens zeg.

AL met al 3 heerlijke dagen en weer nog veel heerlijker om weer fijn thuis te komen.

Ik was er dit jaar niet bij, (vorige jaar overgens ook niet). Kan alleen zeggen dat ik hoop volgend jaar meer geluk te hebben. (het verdriet kan allesinds doorgespoeld worden met Motörhead die binnen 2 weken op zo'n belachelijk klein rock-festivaleke komt spelen hier 20 km verder)

Ik heb natuurlijk al wat opzoekingswerkgedaan in de nieuwe media. Ik heb gehoord ( en overal gelezen dat men zich er aan geërgerd heeft) dat Judas priest (en vooral Halford) niet in topvorm was.

Kiss was na schijnt goed, zoals altijd. Idem voor Maiden.

Daarnaast heb ik nog gehoord dat Testament, Def leppard, immortal, Avenged Sevenfold ook ondermaats waren. ANDERE KEER BETER (en hopelijk ben ik er dan wel bij)

clutch
Ik was alleen de Zondag geweest, en het was WREED

Iron Maiden was duidelijk het hoogtepunt, wat een optreden! Ik zou zo gauw niet weten welke woorden ik deze band zou moeten toewijzen. Legendarisch misschein?

In Flames en Arch Enemy waren ook erg bruutjes (tevens een van mijn favoriete uberbands)

Skindred en Rotting Christ waren ook een erg leuke kennismaking

Bullet For My Valentine en Avenged Sevenfold waren wel leuk

Soilwork viel me tegen

Wel jammer dat Opeth er niet was, Ackerfeldt was ziek geworden, maar anders had ik Arch Enemy weer gemist, ook zonde.

Al met al, een leuk dagje metal dus.

Ben voor drie dagen geweest, en het was echt geweldig (eerste festival btw).

Ik wou nog Behemoth zien, maar omdat ik veel te laat op de camping was om m'n tent op te kunnen zetten, heb ik er maar twee nummertjes van kunnen zien. Het was dan nog eens van vrij ver, dus dat viel tegen.

The Lucifer Principle was dan ook veel beter. Na wat rondwandelen ben ik met de bende even daar naar gaan kijken, in de Metaldome. Goed optreden, ook al kende ik de band niet.

En dan het hoogtepunt van mijn vrijdag: Obituary. Wat overtuigden die gasten, verdomme. Ralph Santolla stal de show (wat wil je ook), en die zanger (zijn naam ontschiet mij) was zeer goed bij stem. Het drumsolo'tje was ook wel een leuke afwisseling. On the Floor!!

Dan de grootste tegenvaller van heel Graspop: Nile. De intro was briljant (die intro van Annihilation of the Wicked), gevolgd door Sacrifice Unto Sebek, als ik mij niet vergis.Maar dan gebeurde datgene waar ik eigenlijk bang voor was: Nile was onnavolgbaar. Allemaal goed en wel, maar om de tien seconden de draad kwijt zijn bederft wel het plezier bij het optreden. Leuk om naar te kijken, maar het verveelde wel lekker snel.

Verder de afsluiter van de avond, Ministry. Niet helemaal gezien, vanaf een beetje voor Lieslieslies, het enige nummer dat ik kende van hun. Prachtig om je avond mee af te sluiten.

Nou ja, "afsluiten". We zaten wat passief mee te luisteren bij Judas Priest, maar dat werd snel beu. Campingplezier alom

Dan de zaterdag, een betere dag dan de vrijdag.

Bleeding Through overtuigde niet helemaal, vooral vanwege het ***geluid. De cleane zang kwam dan ook helemaal niet uit, maar bij Kill to Believe ( ) kwam het publiek af met de oplossing: meezingen . Verder waren Tragedy of Empty Streets en For Love And Failing ook wel genietbaar.

Daarna gingen we even op het gras zitten, wat rondkijken, af en toe een streepje Forbidden meepikken, niet echt speciaal. Om daarna in mijn eentje af te dwalen naar Dying Fetus. En verdomme, Dying Fetus heerste! Allemaal knallers in de vorm van Stop at Nothing, Kill Your Mother, Rape Your Dog, Pissing in the Mainstream, en ze sloten af met Killing on Adrenaline. Geweldig optreden, jammer genoeg veel te snel voorbij.

Bij Sonata Arctica ongeveer hetzelfde verhaal als bij Forbidden, behalve dat ik er bij eerstgenoemde meer naar geluisterd heb. Met momenten was het erg leuk om naar te luisteren, ik vond die zanger bij sommige nummers best goed bij stem.

En daarna de moeilijkste keuze van heel Graspop. Ga je nu naar Korpiklaani kijken, of verkies je 36 Crazyfists? Nou, ik ging, raar maar waar, naar 36 CF. En daar heb ik zeker geen spijt van gehad. Openend met I'll Go Until My Heart Stops en eindigend met Slit Wrist Theory (!!), het hele optreden knalde als een dubbelloops geweer.

Cavalera Conspiracy was dan het beste optreden van de al zeer goede dag. Ik wurmde mij naar voor (ik was wat te laat), en genoot erg van nummers zoals Bloodbrawl, Must Kill, Refuse/Resist, Propaganda en afsluiter Roots, Bloody Roots. Ook goed was het drummen van die kleine jongen. (Wie was dat eigenlijk?)

Met een kapotte stem bereidde ik mij voor op Kiss, die eigenlijk nog zwaar tegenvielen. Niet dat ik er veel van verwacht had, maar ze waren echt beu. De stroom viel dan ook nog eens uit, moet die kerel daar met zijn debiele stem het publiek even in vorm houden Nee hoor, ik was het snel met een deel van de bende afgebold.

En dan nu... Zondag! De beste dag van het hele gebeuren, ook omdat ik dan bro (user op MuMe) kon verwelkomen in de groep. Ik was er vroeg bij voor Rotting Christ, die helemaal overtuigden (The Sign of Prime Creation).

Jammerlijk genoeg had ik geen zin gehad om naar Skindred te gaan, omdat ik nog wou zoeken naar tshirts van Nasum (die enkel maar in XL waren. Het is dus bewezen, Nasum is voor de grote jongens ). Ben uiteindelijk nog gaan kijken naar de laatste drie nummers, en verdomme, waarom ben ik niet gaan kijken? Het was echt prachtig. De sfeer zat toch achterin de Marquee 2 goed.

Gelukkig dat ik er bij Soilwork wel bij was. Want die vielen allesbehalve tegen. Voorin was het een feestje, vooral tijdens het laatste nummer en Overload.

Ook Bullet For My Valentine was prachtig. Met zo goed als alleen maar knallers (The End mogen ze de volgende keer wel weglaten) was het een optreden om u tegen te zeggen. Tijdens afsluiter Waking the Demon kon je zelfs tweemaal een crowdsurfende bennerd zien .

Avenged Sevenfold waren beter dan ik dacht. Ik had er eigenlijk niets van verwacht. Toch kregen we een goed optreden, met een paar zeer goede nummers.

In Flames was het hoogtepunt van de zondag. Die zanger lulde een eind weg, maar het was nog leuk om aan te horen. Only For the Weak was voor mij het absolute hoogtepunt, ook The Quiet Place en Take This Life waren prachtig. Come Clarity gaf even kippenvel.

Dan Arch Enemy... Wel, ze vielen tegen. De tent was iets te druk, ik stond redelijk achterin, ben ongeveer tijdens Ravenous (wel goed nummer trouwens) binnengekomen, maar was al snel weer buiten.

Bij Iron Maiden zaten we in de buurt van de Main Stage, genoeg om het hele gebeuren met de oren mee te volgen. Het was werkelijk prachtig! Een goede afsluiter van een zeer goed festival.

Mijn vrijdagse graspopervaring:
http://www.musicmeter.nl/forum/15/4533

max en joep
wat was het festival trouwens slecht geregeld zeg.
een half uur lopen van camping naar festival terein, uren in de rij staan voor dranktickets, WC's die echt TE ranzig waren, rijen s ochtends voor de plee etc.

dat had je vroeger toch allemaal niet op Dynamo hoor....

clutch
Dit was mijn eerste jaar Graspop en ik vond alles wel netjes opgesteld. Niet als op Pinkpop dat de ene tent zo ongeveer pal langs de mainstage staat, zodat je van twee artiesten tegelijk staat te 'genieten'.

wat natuurlijk onzin is want als er iets met pinkpop op de mainstage speelt speelt er op de rest niks.

max en joep schreef:
wat was het festival trouwens slecht geregeld zeg.
een half uur lopen van camping naar festival terein, uren in de rij staan voor dranktickets, WC's die echt TE ranzig waren, rijen s ochtends voor de plee etc.

Ja, ik heb ook al wel beter geregelde festivals meegemaakt !
Al was ARROW ook niet alles hoor... eer je daar BINNENgeraakte !
Heb zo bijna de volledige set van Reo Speedwagon gemist...

Ik zeg het niet graag, want ik gun het Herman Geldwolf Schueremans niet, maar dan is Werchter beter geregeld, en Pukkelpop, dat ik, samen met Dranouter nog steeds het meest sympathieke festival vind, ook..

Gast
geplaatst: vandaag om 17:40 uur

geplaatst: vandaag om 17:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.