MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Graspop

zoeken in:
buizen schreef:
(quote)

Dat gedonder met regen en modder en 'slapen' in een tentje heb ik helemaal gehad, Von Helsing.
Na een hele avond live-rock/metal of zelfs hele dag (festival) belief ik een goede hotelkamer.
Maar aan de andere kant wil ik ook niet eindigen als een ouwe brombeer die zelf nooit meer op langdagige festivals komt en slechts prevelt "vroeger was alles beter".
We zien wel even hoe het gaat, Graspop lijkt me qua line-up fantastisch. Nu de randfaciliteiten nog invullen.
Wellicht komt er een kleine MetalMuMemeeting op zo'n Graspop.

Het is inderdaad tegelijk met Hellfest.

Daarom juist dit jaar GMM overgeslagen, altijd regen en modder. BA in Tsjechie de laatste twee jaar als een oven. En daar hou ik wel van. Dit jaar vijf dagen op rij 38 graden.

In 2016 ga ik waarschijnlijk ook voor het eerst naar Graspop. Ondanks dat drie dagen lang metal eigenlijk iets teveel van het goede is voor mij, staat er nu al genoeg moois dat ik graag wil zien.

Nog even m'n haar laten ontkleuren en laten groeien dan.

buizen
Von Helsing schreef:
(quote)

BA in Tsjechie de laatste twee jaar als een oven. En daar hou ik wel van. Dit jaar vijf dagen op rij 38 graden.

Geweldig! Op zo'n manier teken je 'blind' in voor een festival.
Maar als je in Nederland/Belgie/Duitsland voor (2) tickets al 200 a 300 euro moet uitgeven (angst voor uitverkoop) dan is het gewoon vet balen als je uiteindelijk een festival met dagenlang regen en/of kou treft. Ik geef dan ook de voorkeur aan een eendaags(avonds) indoorconcert/-festival.
Maar het 'mensen kijken' op festivals is echt geweldig. Bij mooi weer dan.

Slecht weer is voor mij intussen ook een enorme afknapper geworden op festivals. Zeker nu ik steeds maar last minute mijn tickets binnenhaal, durf ik het weer al eens laten doorwegen. Heb genoeg van constante modderpoelen en je daardoor maar half kunnen uitleven op een band.

Saaie namen, maar Black Sabbath is natuurlijk top. Ben echter ranzig benieuwd naar King Diamond! Heerlijke toevoeging!

3-4 dagen in een hittegolf zitten is erger dan wat regen en modder naar mijn bescheiden mening.
Heb het al beide meegemaakt en bij extreme hitte doe ik echt geen ruk meer buiten neerliggen en mijn innerlijke Rastafari omhelzen...

Bij slecht weer vuilniszak met 3 gaten over de kleren en feesten maar zonder drijfnat te worden

aslan (crew)
voor mij mag die hittegolf wel; de beste festivals zijn diegene waar iedereen smacht naar een druppeltje water en er een gigantische stofwolk over het terrein hangt, heerlijk

ben ook wel benieuwd naar King Diamond
verder interessant vind ik Borknagar, Satyricon, Amon Amarth
en met Abbath zal Behemoth snel volgen

buizen
Schijnt dat vrijdagavond de headliners King Diamond en Black Sabbath zijn.
Zondag Twisted Sister en Iron Maiden.
En de zaterdag? dat is nog in het ongewisse (er moeten dus nog grote namen binnen gehengeld).
Volbeat is nog niet bevestigd. Valt voorlopig dus van het affiche.

buizen
Dagindeling is nog niet bekend. Maar gezien de overweldigende line-up mis je terwijl je de ene fantastische band ziet altijd een andere fantastische band, op de weide.
Tjonge jonge, Black Sabbath (misschien wel een van de laatste optredens ooit) en Iron Maiden als headliners en dan nog die vele andere interessante namen. Misschien raakt het wel uitverkocht.
Maar wie zou die derde superheadliner worden?
Ik bid voor het gelegenheidsproject van Ritchie Blackmore, zijn Rainbowreunie. Hij mompelde zelf iets over 'paar optredens, stuk of 5 a 6, in juni'.. dus wie weet. Metallica of AC/DC liever niet dat kennen we nu wel een keer. Zoveel grootheden in de metal of hardrock zijn er tegenwoordig niet meer beschikbaar.
Van Halen?

Hopelijk worden Destruction en/of Slayer ook nog ergens tussen de programmering gefrommeld.

Laat ze aub geen Van Halen boeken. Dan moet ik twee dagtickets kopen.

Vooral door het exclusieve Sabbath optreden ben ik toch sterk aan het overwegen om te gaan. Ik ben alleen nog niet bekend met het nieuwe podiumconcept (in 2010 hadden ze in Dessel maar 1 hoofdpodium).
Betekent dit veel overlappingen? En hoe is het met de dubbele headliners? Stel je hebt een geweldig plekje bij Sabbath, kijkt de show af en begeeft je dan naar het tweede podium voor King Diamond. Lijkt mij dat je dan achteraan mag aansluiten, maar ik weet niet hoe dit was voor de bezoekers van de afgelopen editie.
Daar ze 2 dagen wat oude grootheden uit de kast hebben getrokken verwacht ik op de zaterdag iets 'moderners'. Rammstein zal wel nooit gebeuren, maar misschien iets als Slipknot of Sabaton (maar was laatstgenoemde dit jaar ook niet al een van de dagafsluiters?).

Qua 'oude grootheden' is er ook nog wel redelijk ruime keus hoor. Je hebt natuurlijk nog de Thrash grootheden als Slayer en Metallica. Daarnaast zijn er nog flink wat van die Amerikaanse oude bands actief, zoals Aerosmith (waren headliner van de vrijdagavond in 2010), maar ook KISS, en ja, Van Halen, maar ook nog een band als Manowar (zijn die überhaupt ooit op Graspop geweest?).
Motley Crue verwacht ik er niet, daar hun tourschema al vast lijkt te staan, maar een band als ZZ Top zou ook nog kunnen.

De twee mainstages wisselen elkaar mooi af altijd. Slipknot was vorig jaar, Sabaton twee jaar terug.

Headliners voorlopig
Vrijdag 17 juni: Black Sabbath en King Diamond
Zaterdag 18 juni: Volbeat en ???
Zondag 19 juni: Iron Maiden en Twisted Sister

Volbeat is weer van de affiche gehaald, maar dat is hoogstwaarschijnlijk omdat ze eigenlijk nog niet aangekondigd mochten worden.
Blijft nog 1 headlinerspot over dan.
Megadeth lijkt me een goede gok. Zij gingen normaalgezien main stage 2 headlinen in 2014 maar ze hebben toen geannuleerd. Plus ze hebben een nieuwe CD om mee te touren.

buizen
Metalhead99 schreef:
Qua 'oude grootheden' is er ook nog wel redelijk ruime keus hoor. Je hebt natuurlijk Slayer en Metallica. Daarnaast van die Amerikaanse oude bands actief, zoals Aerosmith maar ook KISS, en ja, Van Halen, maar ook Manowar ZZ Top zou ook nog kunnen.

Nou, dan heb je ze ook zowat allemaal gehad toch? Deep Purple mist nog. Rush? Maar dat is wel een wat vreemde eend in de bijt maar zou een goede zet kunnen zijn.
Nee, het is dun gezaaid. Een absolute topband die je zo graag nog eens zou zien is er haast niet meer.
Vind het wel prachtig dat Black Sabbath er staat!

Hoogstwaarschijnlijk volbeat en sabaton, denk ik.

Zou ik goed vinden, dan mis ik niet veel, aangezien ik die zaterdag niet kan.

buizen
buizen schreef:

Maar wie zou die derde superheadliner worden?
Ik bid voor het gelegenheidsproject van Ritchie Blackmore, zijn Rainbowreunie. Hij mompelde zelf iets over 'paar optredens, stuk of 5 a 6, in juni'.. dus wie weet.

Forget it.
Je wordt er toch niet goed van hoeveel goede festivals er volgend zomer gelijktijdig gehouden worden.
GraspopMM en Hellfest zijn in hetzelfde weekeinde.
En nu is er iemand op het onzalige idee gekomen om het beroemde Monsters of Rock -festival nieuw leven in te blazen.
En raad wie er daar zal optreden? Richie Blackmore met zijn tijdelijke project, die een setlist boordevol Rainbow- en Deep Purplekrakers zal spelen!
In precies dat zelfde weekeinde, op 18 juni.

Volbeat is ondertussen alweer nergens te vinden op de Graspop-site, toch iets te vroeg met de bevestiging?

Hetzelfde geldt nu voor Rainbow, het SWP-artikel dat als basis diende voor de aankondiging werd offline gehaald. Bron: Blabbermouth (het is maar de vraag hoe geloofwaardig die dan weer zijn, maar alleszins, er is geen betrouwbare info meer te vinden over de bewuste Rainbow passage op 18 juni)

Update: Ritchie Blackmore's First Rock Show Has Not Been Officially Announced - Blabbermouth.net

"Update: The SWP.de article that was used as the basis for this story has been taken down and no further information can be found online about a festival called Monsters Of Rock taking place in Bietigheim-Bissingen, Germany."

Volbeat en Sabaton als andere headliners zouden me dan wel doen balen. Maar da's persoonlijk, geen fan van die gasten. Heel blij wel met Sabbath en Maiden. Rainbow zou absoluut de kers op de taart zijn

buizen
Jeetje, Mindscapes, vertwijfeling nu.
Over dat hele Monsters of Rock valt verder ook niets te vinden (rest van bands line up bijv.), wellicht was het inderdaad een onjuist bericht.
Dit laat wel de mogelijkheid nog steeds open dat Ritchie met zijn Rainbow/Purpleproject op GMM kan staan..

Volbeat inmiddels opnieuw bevestigd.
Disturbed zal de laatste headliner worden denk ik (om Main Stage 2 af te sluiten op zaterdag) al weet ik niet zeker of ze die zo hoog op de lineup zouden zetten.

buizen schreef:
Jeetje, Mindscapes, vertwijfeling nu.
Over dat hele Monsters of Rock valt verder ook niets te vinden (rest van bands line up bijv.), wellicht was het inderdaad een onjuist bericht.
Dit laat wel de mogelijkheid nog steeds open dat Ritchie met zijn Rainbow/Purpleproject op GMM kan staan..

Daar vrees ik nu steeds meer voor. 2 data bevestigd:

- 17 juni in Sankt Goarshausen, Duitsland (specifieker: Loreley, dat prachtige UNESCO-werelderfgoed amfitheater-met-groene-heuvelachtige-omgeving-langs-de-Rijn waar het jaarlijkse Night of the Prog festival plaatsvindt in juli) in het kader van het Monsters of Rock festival.

- 18 juni op 'Festplatz am Viadukt' in het mondaine Bietigheim-Bissingen (nooit van gehoord...).

Aangezien Maiden op 19 juni GMM afsluit, lijkt het me sterk dat Rainbow daar die avond ook zou staan...

Bronnen vind je gemakkelijk door 'ritchie blackmore rainbow 2016' te googelen

buizen
Mindscapes schreef:
(quote)

Bronnen vind je gemakkelijk door 'ritchie blackmore rainbow 2016' te googelen

Het houdt de gemoederen wel bezig. Ik google gewoon op "ritchie blackmore" en in Google klik ik dan op de optie "Nieuws". Dan krijg je het heetste van de naald.
Het bericht over de MoR-festivals (de link daarover) is een week geleden geplaatst onder artiesten - Ritchie Blackmore.
De Loreley is absoluut een droomlocatie (denk ook aan Ritchies eigen interesses: de middeleeuwen, zijn bandje Rainbow Night, etc. en dan kunnen we achteraf niet verbaasd zijn dat hij koos voor juist deze plek, bekend van de nimf uit de legende die gaat over de Loreley: "Met haar prachtige, treurige zang, haar schoonheid en haar lange, gouden haren wist zij de schippers te betoveren, die de aandacht voor hun schepen verloren en door de sterke stroom op de rotsen liepen. Lees verder).

Graspop zal een serieuze inspanning mogen leveren, met de enorme reeks namen die Hellfest net gelost heeft...

(Affiche Hellfest)

Dat is een wedstrijd die ze al jaren zo hard verliezen dat het niet meer proper is.

18 nieuwe namen bekendgemaakt! Ben op gsm bezig dus zoek ze zelf maar even op, sorry

Klopt! Ze zijn te vinden op de affiche van vorig jaar.

MEGADETH, DISTURBED, DROPKICK MURPHYS, FOREIGNER, DOWN, KILLSWITCH ENGAGE, SIXX:A.M., PENNYWISE, POWERWOLF, OBITUARY, PARADISE LOST, EISBRECHER, FIREWIND, SHINING (se), TESSERACT, THY ART IS MURDER, GOD DETHRONED en NORMA JEAN.

Bijzonder. Had Dropkick Murphys eerder verwacht op Werchter. Er zitten wel een stel toffe namen tussen.

bennerd schreef:
Klopt! Ze zijn te vinden op de affiche van vorig jaar.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:18 uur

geplaatst: vandaag om 01:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.