MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Genesis - Turn It On Again tour

zoeken in:
Running On Empty schreef:
(quote)

Ja, wil je graag One More Night horen ?

ben meer een liefhebber van de oude phil collins - progsoul a la you can't hurry love

Genesis schreef:
Het is inderdaad jammer dat ze en Hold on my heart en follow you follow me speelden; een van de twee was meer dan genoeg geweest. Ik had dan daarvoor in de plaats graag Dreaming while you sleep, man on the corner, abacab, me and sarah jane of Fading lights gehoord.

Voor mij was het i.i.g. (op bovenstaand na) de perfecte setlist: de hits afgewisseld met de wat oudere (instrumentale) nummers.

en @ Jester: Domino overbodig?? Ik vind domino een schitterend nummer en had van mij niet mogen ontbreken op deze avond.

Tja, dat kan. Even voor de duidelijkheid, ik vind het een goede setlist (gezien de omstandigheden), en ik heb begrip voor de meeste keuzes die gemaakt zijn, maar het had wat mij betreft nóg beter gekund.

Ik was voor de 3e keer bij een Genesis concert en IK GA NOOIT WEER NAAR DE ARENA !!!
Ja ik ben boos, en heb me geërgerd.
Het bestaat toch niet dat hier concerten worden gegeven! Weten de artiesten dit, de organisatoren ???
Of is het niet belangrijk dat je mensen kwaliteit levert.
Ik zat op de 2e ring helemaal bovenin, en het was echt heel beroerd daar. Ik lees nu dat dit al lang bekend was, man had ik dat geweten, was ik naar Berlijn gegaan of zo.

Ik heb wel genoten van Genesis en was blij ze nog eens te kunnen zien, aan hen lag het niet.

Rest de vraag wie er verantwoordelijk is voor de keuze van een stadion.

Jester schreef:
Rest de vraag wie er verantwoordelijk is voor de keuze van een stadion.

een contract tussen Mojo en de gemeente Amsterdam waar ook de HMH onderdeel van uit maakt.

Vigil heeft volkomen gelijk. Divart had zijn verhaal (net als de recensenten van de meeste kranten) waarschijnlijk zondagochtend al geschreven zondere enige kennis van zaken.

Je helemaal gelijk, zoals de meeste journalisten schrijf ik 3 versies van te voren. Heb alleen de verkeerde gepost. Kennis van zaken lijkt me in het geval van Genesis zoiezo niet noodzakelijk, maar dat geheel terzijde .
Speciaal voor Running On Empty en Virgil hier de goede versie. Heb hem net nog naar het ANP gefaxt dus misschien wordt ie nog ergens geplaats.

Feestje in de Arena
In de sfeervolle ambiance van de Amsterdamse poptempel Arena heeft de Engelse Symfonische Rockband Genesis een unieke show weergegeven. Zoals toetsenist Tony Banks al eerder had aangegeven moesten tijdens deze concertreeks niet enkel de hits gespeeld worden, maar zou het werk beslaan uit de bijna 40 jarige geschiedenis van deze legendarische en invloedrijke rockband.
En dat gebeurde dan ook. Het massaal toegstroomde publiek werd getracteerd op een fijne mix van oud en "nieuw" materiaal. Zoals van Genesis verwacht mag worden was het geluid uitstekend verzorgt, al moeten we hierbij niet vergeten dat de Arena in binnen en buitenland bekend staat om zijn uitstekende acoustiek.
Opvallend is dat Genesis,vermoedelijk vanwege hun immer muziekale vernieuwingsdrang, een trouwe schare jonge fans aan zich heeft weten te binden. De vaak bij dit soort concerten jong bejaarde, irritante, kaalhoofdige, snordragende bierbuiken waren dan ook geheel afwezig.
De show begon met een spetterende, en gedurfde uitvoering van "Calling All Stations" , waarna speciaal voor de oudere fans een intergrale uitvoering van "Supper's Ready" werd uitgevoerd. Na onverwachte uitstapjes met "Heathaze "en "Snowbound" werd er een fraaie uitvoering van "I Know What I Like" neergezet met een zeer orginele tamboerijnen-act van Phil Collins (hoe bedenkt die man het toch?). Na zeer gedegen uitvoeringen van "Me and Sarah Jane", "Home by the Sea" (1 en 2) (compleet met fraaie animaties, filmpjes en nooit vertoonde "enge" act van Phil Collins) , "Domino" (1 en 2) (waar Phil Collins een zeer grappige voordracht hield over de Domino theorie, hoe bedenkt die man het toch?) , kwam het zeer vrolijke "Pigeons" aan de beurt. Het zelden live uitgevoerde "In the Cage" was het volgende hoogtepunt, gevolgd door een schitterend drumduet tussen Phil Collins en Chester Thompson (hoe bedenkt die man het toch?). Het concert werd afgesloten met "The Cinema Show", "The Firth of Fifth" en "Mama". Genesis had hierbij gekozen om dit te doen in vorm van een medley, een zeer briljante en orginele vondst (hoe bedenken die jongens dat toch?). Al werd medley hier wel ruim opgevat, want de nummers werden bijna in hun geheel gespeeld, maar gingen wel naadloos in elkaar over.
Nadat de dolenthousiaste menigte de band weer op het podium had gekregen kregen we nog een set met, let op!: "Horizons", "Ripples" en "Afterglow". Supergitarist Mike Rutherford kon hier al zijn kunsten op gitaar in kwijt, en je vraagt je dan ook af waarom sommige fans het vertrek van Steve Hackett ooit hebben betreurd. Ook Collins kon in het nummer "Ripples" goed aantonen waarom hij een betere zanger is dan Peter Gabriel ooit geweest is.
Na wederom een medley van "The Lamb lies Down", "Behind the Lines" en "Duke's End" was deze unieke gebeurtenis dan echt over, maar juist in deze laatste nummers bleek wel de virtuositeit van Tony Banks. Wat kan die man toch spelen, en wat straalt hij een plezier uit. Achter zijn imposante toetsenbatterij heeft hij, als een generaal, de hele regie in handen. Ondanks zijn onbevangen en vrolijke houding laat hij wel duidelijk merken wie de baas is bij Genesis.

Hopelijk kunnen Running On Empty en Virgil dit verslag wel waarderen

Dat Divart het heeft over het Intro van Cinema Show geeft duidelijk aan dat ie zijn huiswerk niet heeft gedaan. Heb je wel CD's van Genesis thuis?

Nou eigenlijk niet, mijn oude opwind grammophoon net ingeruild voor een mono platenspeler, dus nu kan ik hopelijk wel op het goede toerental mijn Genesisplaten draaien.

Ook Oor is redelijk positief. Of zouden ze daar ook de verkeerde versie geplaatst hebben.

Overigens vond ik het gebruik van de schermen fantastisch. Opvallend daarbij was dat ze beelden van concerten uit de jaren '70 gebruikten, waarbij ook veel aandacht voor Hackett en Gabriel. Een voorproefje voor een echte reünie? Al begrijp ik uit de verhalen over het concert van Gabriel dat diens stem nog wel eens moeite zou kunnen hebben om dit allemaal vol te houden.

Dat moet je Genesis in ieder geval nageven; fysiek en muzikaal is het altijd prima voor elkaar.

Nog even over Tony Banks, hij is natuurlijk geen frontman van een band, net zomin als Rutherford dat is. Het dan een beetje onzin om nu ineens te gaan verlangen dat ie achter zijn toetsen staat te swingen. Dat heeft ie nooit gedaan, en dat hoeft voor mij ook niet. Daar hebben ze nu juist Collins voor. Laat Banks en Rutherford lekker hun gang gaan achter hun instrumenten, dan komt het allemaal goed.

divart schreef:
(quote)

Je helemaal gelijk, zoals de meeste journalisten schrijf ik 3 versies van te voren. Heb alleen de verkeerde gepost. Kennis van zaken lijkt me in het geval van Genesis zoiezo niet noodzakelijk, maar dat geheel terzijde .
Speciaal voor Running On Empty en Virgil hier de goede versie. Heb hem net nog naar het ANP gefaxt dus misschien wordt ie nog ergens geplaats.

...................................

Hopelijk kunnen Running On Empty en Virgil dit verslag wel waarderen

(quote)

Nou eigenlijk niet, mijn oude opwind grammophoon net ingeruild voor een mono platenspeler, dus nu kan ik hopelijk wel op het goede toerental mijn Genesisplaten draaien.

Jeetje zelfs hier klopt helemaal niets van. Misschien volgende keer allleen aan de familie laten lezen of in de buurtkrant plaatsen.

laten we het vandaag eens over het begrip "ironie" hebben.

wat is het? hoe kunnen we het toepassen?

Wat vind jij van Genesis, charlezzz?

Jester schreef:
Ook Oor is redelijk positief. Of zouden ze daar ook de verkeerde versie geplaatst hebben.

Nee, was de goede versie, maar wel al zondagmorgen geschreven natuurlijk.

Jester schreef:

Dat moet je Genesis in ieder geval nageven; fysiek en muzikaal is het altijd prima voor elkaar.
Helemaal mee eens, en de show niet te vergeten. Het zijn wel profs, maar misschien is dat in dit geval zowel een voor- als nadeel

Jester schreef:
Nog even over Tony Banks, hij is natuurlijk geen frontman van een band, net zomin als Rutherford dat is. Het dan een beetje onzin om nu ineens te gaan verlangen dat ie achter zijn toetsen staat te swingen. Dat heeft ie nooit gedaan, en dat hoeft voor mij ook niet. Daar hebben ze nu juist Collins voor. Laat Banks en Rutherford lekker hun gang gaan achter hun instrumenten, dan komt het allemaal goed.

Tuurlijk weet ik ook wel, heb ook nooit beweerd dat Tony daar als een malloot op en neer moet springen. Ik vond het enkel opvallend dat er geen lachje afkon (ja, toen het afgelopen was), terwijl Mike Rutherford er volgens mij wel plezier in had. Bij Collins weet je het natuurlijk nooit, daar is hij een veel te goed showman en acteur voor. Maar Tony Banks deed me het meest nog aan Prins Claus in zijn nadagen denken. Op weg naar de parkeerplaats hoorde ik nog 2 gasten tegen elkaar zeggen dat volgens hun men vergeten was nieuwe batterijen bij Tony Banks te plaatsen. (niet mijn woorden, hoor, )

charlezzz schreef:
laten we het vandaag eens over het begrip "ironie" hebben.

wat is het? hoe kunnen we het toepassen?

Jester schreef:
Wat vind jij van Genesis, charlezzz?

heerlijke popband! typisch jaren tachtig! ik verheug me al maanden op mijn concert

divart schreef:
(quote)

Je helemaal gelijk, zoals de meeste journalisten schrijf ik 3 versies van te voren.

Je zou zo voor de Telegraaf kunnen gaan schrijven...

Wat mij brengt bij het verslag van Genesis in de Telegraaf. Zoals op teletekst stond te lezen had Gabriel pech met de tourbus (brandje). Waar begint de Telegraaf mee??!!??

Terwijl Peter Gabriel dit weekeinde na zijn optreden in Amsterdam bijna verongelukte met zijn vliegtuig, speelde zijn oude maten...

overigens nog een fout feitje: het is Vigil !

charlezzz schreef:
(quote)

heerlijke popband! typisch jaren tachtig! ik verheug me al maanden op mijn concert

Welk concert is dat?

Aan je stemmen is dat overigens niet te zien.

vigil schreef:
Je zou zo voor de Telegraaf kunnen gaan schrijven...

Wat mij brengt bij het verslag van Genesis in de Telegraaf. Zoals op teletekst stond te lezen had Gabriel pech met de tourbus (brandje). Waar begint de Telegraaf mee??!!??

Terwijl Peter Gabriel dit weekeinde na zijn optreden in Amsterdam bijna verongelukte met zijn vliegtuig, speelde zijn oude maten...

Tsja, dit soort berichtgeving is zelfs voor mij niet te overtreffen... Ik vrees dat mijn journalistieke ambities hier toch echt eindigen.
Al neem ik wel aan dat er speelden stond ipv. speelde (nu we toch zo taalkundig bezig zijn). Hoe was de rest van de recensie trouwens?
vigil schreef:
overigens nog een fout feitje: het is Vigil !

In dit geval: mijn oprechte excuses Vigil

Ik heb tot nu toe alleen maar recensies gelezen waarin men verkondigde dat het geluid helemaal niet zo slecht was.

divart schreef:
(quote)

Tsja, dit soort berichtgeving is zelfs voor mij niet te overtreffen... Ik vrees dat mijn journalistieke ambities hier toch echt eindigen.
Al neem ik wel aan dat er speelden stond ipv. speelde (nu we toch zo taalkundig bezig zijn). Hoe was de rest van de recensie trouwens?
(quote)

In dit geval: mijn oprechte excuses Vigil

Haha, zou je wel zeggen maar er staat echt speelde!

Terwijl Peter Gabriel dit weekeinde na zijn optreden in Amsterdam bijna verongelukte met zijn vliegtuig, speelde zijn oude maten van Genesis in een volgepakte ArenA

Jester schreef:
(quote)

Welk concert is dat?

Aan je stemmen is dat overigens niet te zien.

klopt!

maar het gezelschap is 5*

charlezzz schreef:
(quote)

klopt!

maar het gezelschap is 5*

Een echte sympho-liefhebber toch jij

Het enige wat ik minder aan het geluid vond heeft met de sound van de keyboards van Tony Banks te maken. Als je de schitterende sound van de synthesizer van Firth Of Fifth op Seconds Out naast de huidige sound zet van de solo op dit nummer, lijkt het wel of hij op een of andere goedkope casio speelt.

Waldo Jeffers schreef:

Een echte sympho-liefhebber toch jij

ikke wel (dat weet je toch)

ik overleef al 16 jaar de vriendschap van omayyad, als je dan nog niet een echte sympho bent

charlezzz schreef:
(quote)

ikke wel (dat weet je toch)

ik overleef al 16 jaar de vriendschap van omayyad, als je dan nog niet een echte sympho bent

Nu is natuurlijk een goede vraag wat zwaarder voor je is de vriendschap of de symf(ph)o

ben er weinig wijzer van geworden van beiden, maar het leert je wel met de tempowisselingen van het leven om te gaan.

Het enige wat ik minder aan het geluid vond heeft met de sound van de keyboards van Tony Banks te maken. Als je de schitterende sound van de synthesizer van Firth Of Fifth op Seconds Out naast de huidige sound zet van de solo op dit nummer, lijkt het wel of hij op een of andere goedkope casio speelt.

We worden het nog eens ...

vigil schreef:
Het verhaal van Divart moet flink genuanceerd worden. De setlist was heel anders als de laatste touren. De medleys kon je eigenlijk geen medleys meer noemen want de nummers werden vrijwel helemaal gespeeld (met uitzondering van de Cinema show en Firth Of Fifth) Als Divart mij een set-list kan overhandingen van de laatste 20 jaar met daarop de hele versies van In the Cage, Ripples, Los Endos, Carpet Crawlers, Afterglow, Behind the Lines, Duke's End en Duke's Travels dan mag je dat komen melden. dus voorspelbaar was het allerminst. Overigens was het grappig om te zien hoe alle mensen niet begrijpend in het rond keken tijdens In The Cage.

Voor een Arena concert een prima belevenis!

Als afsluiting van mijn bijdrage aan dit topic toch nog een reactie op bovenstaande (al ben ik zeker nog wel nieuwsgierig naar de concert verslagen van Running On Empty).
Genesis bestaat dit jaar jaar precies 40 jaar. In totaal hebben ze 15 albums uitgebracht. Als je kijkt naar de bezetting met Collins vallen de eerste 2 en het laatste album af.
In de afgelopen 20 jaar hebben ze dan precies 1 album (!) uitgebracht (we can't dance) , in de eerste 20 jaar 12. De laatste toernee in deze bezetting dateert van 1992, of te wel 15 jaar geleden.(!). De opdracht van Vigil lijkt me dan ook niet helemaal eerlijk en arbitrair.
Dat de huidige toer een andere setlist heeft dan die uit '92 moet ik helemaal beamen. De nadruk bij die toer lag, voor de hand liggend, op We can't dance en de laatste paar albums uit de jaren '80. Ook de Invisible Touch toer uit '86/87 bevatte relatief weinig oud werk. Maar dit zijn dan ook slechts de enige 2 toernees die er in de afgelopen 20 jaar zijn geweest.
Maar waarom vergelijken met de nogal, zowel kwantitatief en kwalitatief, magere afgelopen 20 jaar?
Uit de periode 1980-1985 zijn er tientallen setlisten te vinden met al bovenstaand genoemde nummers erop. Zelden allemmaal in één set gespeeld (al heb ik die ook wel gevonden).
Los Endos is sinds 1976 een bijna vast onderdeel van de concerten geweest (al dan niet in combinatie met het befaamde drumduet), Carpet Crawlers en Ripples stonden tot begin jaren 80 regelmatig op de setlist. Dat bij de huidige toer Carpet Crawlers de afsluiter is vond ik vrij voor de hand liggen, het is immers de laatst verschenen single (uit '99). In the Cage, Afterglow en Behind the Lines zijn tot '86 ook zeer regelmatig gespeeld (zeker In the Cage).
Uitzonderingen zijn Duke's End en Duke's Travels. Deze stonden alleen begin jaren 80 op de setlist. Samen met Ripples waren deze twee nummers voor mij dan ook de enige echte verrassingen.
Geeft niets, want met je laatste opmerking ben ik het helemaal eens.

Beste Divart,

Ik begrijp dat je een paar nachtjes niet kon slapen, het je niet helemaal lekker zat en toen na wat research toch besloten hebt om nog maar een reactie te geven

Geeft niks, ik reageer gewoon weer terug:

Uiteraard is er de afgelopen 20 jaar 1 album verschenen. Ik neem aan dat je precies begrijpt wat ik bedoel want als ik 21 jaar had geschreven dan hadden dat er ineens 2 geweest. Maar we hebben het over touren en niet over albums en in dat opzicht zijn er de afgelopen 20 jaar 2 geweest (want het grootste gedeelte van de I T tour was nu eenmaal in 1987) Voor het gemak en jouw geruststelling had ik misschien beter 25 jaar kunnen schrijven want de Mama Tour stond ook niet bol van het jaren 70 werk en hetgeen wat er gespeeld werd door de heren was in medley vorm. Ik schrijf daarom ook duidelijk dat ik het over "hele" versies hebt en niet over stukjes in een medley. Eigenlijk zou je dat in oog nemend met gemak ook de Abacab tour mee kunnen nemen waarvan de Nederlandse versie misschien dan wel historisch is maar dat kwam zeker niet door het muzikale gedeelte maar meer door de relatie tussen publiek en Phil (thal old shit!).

Carpet Crwalers is inderdaad een single geweest maar als ik goed heb is deze enkel in Duitsland en Engeland echt op single verschenen. Dit zal zeker niet de reden zijn waarom deze concertreeks met dit nummer is afgesloten. Het werd ook nergens een hit. Zoals Phil al aangaf tijdens het concert is dit nummer gewoon speciaal voor de band. Aangezien Gabriel zich nauwelijks met de muziek van The Lamb heeft bemoeid kan ik me zo voorstellen dat het eerste nummer was in met de muzikale saus en met duidelijke kop en start (en lengt evan het nummer) waarin de band aangaf in welke richting (de meeste) eigenlijk heen wilde. Dit is overigens een gissing mijnerzijds dus pin me daar niet op vast.

Ik denk dat we het wel enigszins eens zijn, enkel de details wat anders interpreteren, maak niet uit zo krijg je tenslotte een discussie niet waar?

Waar het uiteindelijk om gaat is of we van het concert genoten hebben en dat is mijn geval zeker zo! Nu ga ik vanmiddag maar eens en mooi lijst kopen om de door mij aldaar gekochte poster (met enkel jaren 70 images :-P ) in te lijsten.

Charlezzz wat vond je er van in Muniek?

London was kippevel.

Ik was in leipzig. Het concert was boven mijn verwachtingen goed.

Het viel me op dat daar wel op dat zowat het hele stadium opleefde als er een hit gespeelt werd.

Is de setlist op alle europeese concerten hetzelfde?

Yep. Overal hetzelfde. Alleen voor de USA gaat de setlist hier en daar wijzigen. Ripples gaan ze daar in ieder geval niet spelen. Heb momenteel de DVD van Dortmund opstaan die een of andere slimmerik van de satelliet heeft geplukt.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:39 uur

geplaatst: vandaag om 16:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.