MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / ZXZW / Incubate - Tilburg

zoeken in:
Ik ben maar 1 dag geweest maar heb me wel goed vermaakt. Ik ging eigenlijk vooral voor Natural Snow Buildings en dat was fantastisch. Verder verrast door Antilles, dat volgens het boekje nog geen enkel nummer heeft uitgebracht, maar dat mogen ze best eens gaan doen, fijne sound en energieke live performance. Eind van de dag nog een tweede hoogtepunt met Jefre Cantu-Ledesma die een ambient soundtrack verzorgde voor prachtige filmbeelden van een man waarvan ik de naam even kwijt ben. Al met al een fijn dagje.

Sietse
Toppers:
Natural Snow Buildings
Mind over Mirrors
Omar Souleyman (wat een feest)
Kevin Drumm & Thomas Ankersmit

Tegenvallers:
Le Syndicat (vergane glorie)
Zoviet*France (tof, maar te lang een thema en vrij zacht)
Demdike Stare (eerste stuk aardige ambient en drones maar niet echt bijzonder, toen de beats kwamen kon het me niet vatten...snap de hype niet).
Chris Corsano (ondanks 6 optredens niets van gezien, wat echt een tegenvaller was... )

Onverwachte leuke dingen:
HEALTH (op plaat overgeproduceerd, live lekker ruizig)
EMA (Plaat wist ik het zo niet van, maar live echt leuk...en wat is ze CUTE!!!!!)

Benno
Leuk:
Matthew Shipp
Omar Souleyman
Felix Kubin
Chris Corsano & Mats Gustafsson

Nog steeds leuk, maar toch minder leuk:
Kevin Drumm & Thomas Ankersmit (te zacht, toch goed)
Charles Gayle
Han Bennink
Author & Punisher

Helemaal niet leuk:
The War on Drugs (suffig bandje met matige muziek)
The Oscillation (ondanks de aanrader door Roadburn een doodsaaie band)
EMA (lieve voormalige kinderjuf met kopje koffie)

Daarnaast The Fall gezien wat aan de ene kant geweldig was (nog nooit live gezien) maar anderzijds een aanfluiting (matig optreden). Wat hen betreft ben ik dus nog een beetje onbeslist. En Natural Snow Buildings heb ik gemist. Ja echt.

numnumnum
Sietse schreef:
Toppers:
Natural Snow Buildings
Mind over Mirrors
Omar Souleyman (wat een feest)

Oh, dan ben ik jou, maar ook Obsessed vast wel een keer tegen gekomen!

Mijn hoogtepunten:
Mind Over Mirrors
Antilles
Omar Souleyman
Jefre Cantu-Ledesma & Paul Clipson (en dan vooral de visuals)

Zowel Mind Over Mirrors als Jefre graag willen zien .

Duit en zak enzo.

Hoogvliegers:
Natural Snow Buidlings
Main (Stephan Mathieu in het algemeen eigenlijk)
Floris Vanhoof

Verdienstelijke fluitvogels:
Antilles
Austra (ondanks de gestolen/kwijtgeraakte instrumenten)
Kevin Drumm & Thomas Ankersmit

Brandende wrakken:
Megafaun (braaf en saai)
Lustmord (slaapverwekkende one-trick-pony maar wel mooie visuals)
Zoviet *France(te langdradige soundscapes )
The Oscillation ( hard op gitaar raggen maakt niet altijd interessante gitaarmuziek)
Le Syndicat (gewoon niet mijn ding)

De optredens van Demdike Stare en Mind over Mirrors heb ik (jammer genoeg) niet helemaal tot het eind meegemaakt, maar wat ik heb gezien/gehoord beviel heel goed. Omar Souleyman was heel okee maar aangezien ik niet echt in feeststemming was, kon ik er niet op een gepaste manier van genieten. The Kids waren ook best goed, maar dat had ook een beetje met nostalgie te maken.

juist heel erg genoten van zoviet*france,
en de xlr8r avondjes

In Muziek > MusicMeter Live! > Incubate:

van 10-16 september in de hele binnenstad van Tilburg met o.a. Yann Tiersen, Buzzcocks, Laibach, Black Dice, Busdriver, Silver Apples, King Midas Sound, Nils Frahm, The Telescopes, The Men, Reigning Sound, Iceage, Chris & Cosey, Meg Baird, Ramesses, Matt Elliott en nog tientallen anderen

Line-up tot nu toe:
Incubate - Independent Culture

Last.fm event:
http://www.last.fm/festival/2076831+Incubate+Festival+2012

Facebook event:
Incubate festival 2012 | Facebook

Sietse
Ik heb er al weer zin in...

Mogwai is ook bevestigd! Net als British Sea Power, Japandroids, Richard Buckner en Howlin' Rain trouwens.
Line-up - Artists | Incubate - Independent Culture

Over 31 dagen is het zo ver! Inmiddels zijn er nóg meer artiesten aan de line-up toegevoegd, onder andere: Girlseeker, Annelies Monseré en xxxy. Op http://www.incubate.org vind je meer informatie. Check ook even de 221 andere acts!

numnumnum
2013:

Front 242, Built To Spill, A Guy Called Gerald, 808 State, Ceephax Acid Crew, Chris Moss Acid, Mantra, Tim Hecker, Levon Vincent, Worship, Kyle Hall, Prurient/Vatican Shadow, Pete Swanson, Cut Hands, Orthodox, Hieroglyphic Being, My Cat Is An Alien, Grumbling Fur, Vessel, WIFE, Beneath, Dalhous, Kowton, Tyree Cooper, Maston, Mmoss, The Resonars, Shannon & The Clams, East India Youth, Batillus, Iron Witch, Nohome, The Black Heart Rebellion, Carlton Melton, White Manna, Mujeres, Date Palms, Dead Existence, The Soupcans, Plankton Wat, Staer, Heartbeat Parade, Sex Jams, Heirs, Warm Toy Machine, Piatcions, Residual Echoes, Condor Gruppe, Axes, Tinner, Faal, Hessian, Jig Ai, Ahumado Granujo, Nunwhore Commando 666, Satan’s Revenge On Mankind, Stoma, Ben Nash, Nick Millevoi, Fasenuova, Hexis, Lucia Lip, Screw Houston Start Screaming.

Incubate - 16-22 September 2013 - Tilburg (NL)

Deze middag gaat Incubate een groot gedeelte van het metalprogramma vrijgeven, ik hou het in de gaten.

Bij de eerste 65 namen zitten al genoeg interessante namen voor mij en een aantal die ik zeker ga opzoeken.

Op dit moment zou ik dit willen zien:

20 september:

Immortal
Khold
Dragged Into Sunlight
Brutal Truth
Verbum Verus
Serpent Noir
Wife
Heirs
Condor Gruppe
Batillus

21 september:

Tim Hecker
Tulus
Axes
Hexis

22 september:

Built To Spill
The Black Heart Rebellion
Hessian

Er is een grote kans dat ik een kaartje voor 20 september koop. Maar er komen natuurlijk nog gruwelijk veel namen bij.

Sietse
Hier tot nu toe in willekeurige volgorde:
Built To Spill
Tim Hecker
Prurient
Pete Swanson
My Cat Is An Alien
Mmoss
Date Palms
Staer
Ben Nash
Immortal
Brutal Truth

En verder moet ik nog wat dingen goed checken wat het nu precies is. In ieder geval denk ik de 25 years of acid veelal te skippen.

De line-up wordt erg vet, grote kans dat ik ga. Ik wacht eerst even mijn uitslag van het examen af en daarna maar eens kijken. Dit zou ik willen zien:

16 september:

MMOSS
White Hills

17 september:

Supersilent
And So I Watch You From Afar

19 september:

Black Pus (de drummer van Lightning Bolt wil ik toch een keer live zien)

20 september:

Immortal
Dragged Into Sunlight
Brutal Truth
Wife
Heirs
Condor Gruppe
Maybeshewill
Downfall Of Gaia
Grumbling Fur
Woe
Terzij De Horde
O
Man Forever

21 september:

A Place To Bury Strangers
Axes
Hexis
Public Service Broadcasting
Date Palms
Heartbeat Parade
Man Forever
Neil Halstead

22 september:

Built To Spill
The Black Heart Rebellion
Barn Owl
Hessian
Fire!
Bastions
Man Forever

Sietse
Sietse schreef:
Hier tot nu toe in willekeurige volgorde:
Built To Spill
Tim Hecker
Prurient
Pete Swanson
My Cat Is An Alien
Mmoss
Date Palms
Staer
Ben Nash
Immortal
Brutal Truth

En verder moet ik nog wat dingen goed checken wat het nu precies is. In ieder geval denk ik de 25 years of acid veelal te skippen.

Ik voeg toe:
Dragged into sunlight en Ghedalia Tazartes.

(verder zijn er nog wel meer leuke dingen bij gekomen, maar weet zo ff niet meer uit mijn hoofd).

tuktak
Supersilent, altijd al willen zien live

Ik heb een kaart gekocht voor de zaterdag. Yuck, The Twilight Sad, the Gang of Four en A place to Bury Strangers op 1 dag is te mooi om te laten schieten. Wie zie ik daar nog meer?

Cygnus schreef:
Ik heb een kaart gekocht voor de zaterdag. Yuck, The Twilight Sad, the Gang of Four en A place to Bury Strangers op 1 dag is te mooi om te laten schieten. Wie zie ik daar nog meer?

Wellicht kom je mij nog tegen bij Gang of Four en A Place to Bury Strangers.

Brooklyn Dodger
Wat een feest was het weer

MAS
Ik ben de vrijdag, zaterdag en zondag bij de hiphop shows en de kerkmis van Kurtis Blow geweest. Erg leuk festival. Volgend jaar denk ik maar een passe-partout kopen.

Sietse
helaas is de week weer om, maar wat een geweldige week toch weer.

Te veel gezien om hier te noemen maar enkele highlights:
Ghedalia Tazartes
Richard Dawson
Supersilent
Neige Morte
Jon Porras
Hooded Fang
en Raketkanon op de afterparty gisterenavond

Ik las dat Gang Of Four een record zaaltje leeg spelen heeft neergezet. Van een volle Dommelsch Zaal (2000 man) naar 50 man aan het eind. Nondeju, dat moet slecht zijn geweest.

gli|-t0_ch
Was wel een toffe editie. Alleen Biosphere viel wat tegen, maar eigenlijk nog meer dat ik tijdens zijn optreden in slaap ben gevallen en daardoor maar een klein stukje Swanson heb kunnen zien.

Zo om mijn werkweek en weekenddienst heen heb ik toch nog behoorlijk wat kunnen zien. Dat betekent wel dat ik twee weekeindes ineen heb geleefd en dat ik vandaag dus niet op mijn best ben. Maar dat moet dan maar even...

In totaal uiteindelijk vier dagen geweest. Op woensdag Ghédalia Tazartès met een indrukwekkende voordracht over allerlei soundscapes zien fulmineren. Dat was leuk om eens te zien, maar mij toch iets te vaag om er echt van te genieten. Gelukkig volgde daarna een zeer aangename verrassing. Het Australische Sky Needle zette met allerlei zelfgemaakte instrumenten een moddervette no wavesound neer. Vooral de luchtbedpompist verzorgde een intrigerend gedeelte van het geluid.

Vrijdag was hiphopdag, want de combinatie Masta Ace - I Am Kloot was niet te maken. Het werd dus Masta Ace en daar heb ik allerminst spijt van. Vooraf nog Joe Kickass gezien, die ik niet kende. Het was onderhoudend, maar niet meer dan dat. Masta Ace was dan toch van een heel andere orde. Want gehuld in een prachtig oranje shirt en één nog mooiere oranje sok zette hij een overtuigende show neer. Redelijk wat tracks van Disposable Arts, zeker in het begin. Die plaat had ik toevallig heel veel geluisterd de laatste weken, dus dat beviel me wel. Ook kregen we een enthousiaste handdruk van Masta Ace, want we stonden vooraan.

Zaterdag had ik niet gedacht dat ik na een lange dag weekenddienst nog op tijd zou zijn om iets te zien, maar gelukkig was ik toch nog op tijd voor A Place to Bury Strangers. Ik was gewaarschuwd: volgens Cygnus speelden ze vorige week in Keulen harder dan ooit. En APTBS speelt altijd hard. Verbazingwekkend genoeg kozen ze in Tilburg voor een heel andere set: meer mellow en poppy, maar ongetwijfeld niet minder leuk. Aan het eind kwamen toch ook de noise-erupties wel boven. Vervolgens nog een twee bandjes gezien die me niet echt zijn bijgebleven. Maar die mochten de pret niet drukken.

Zondag met wat haastwerk en zonder al te veel medewerking van de NS net te laat voor Built to Spill. Het eerste kwartier en daarmee Goin' Against Your Mind gemist, dat is jammer. Maar ook verderop in de set kwamen er nog aardig wat favorieten langs, zoals Stab, I Would Hurt a Fly en afsluiter Carry the Zero. Het was degelijk als altijd, maar het publiek was wel erg lauwtjes. Beleefd klappen, maar dat was het dan ook wel. En aangezien Doug Martsch zo'n geluidsmaniak is dat hij na elk nummer twee minuten zijn gitaar moet stemmen, vielen er ongemakkelijke stiltes. Dat haalde de sfeer er dus toch een beetje uit. Nou ja, donderdag in Keulen ga ik ze nog een keer zien met publiek dat wel speciaal voor ze gekomen is. Dat werkt ongetwijfeld (nog) beter.

Vervolgens doorgelopen naar Extase om daar het spacerockbandje Carlton Melton te zien. Nooit van gehoord verder, maar leuk was het wel. Een beetje vormeloos nog in het begin. Maar toen de frontman - met een vervallen grijze stoppelbaard en haar als Jan Wayne met een rotje - achter de drums plaatsnam, knalde het heerlijk uit de speakers. Niet iets dat ik op plaat heel goed ga vinden denk ik, maar live zeer vermakelijk. Daarna nog even een kwartiertje Clock DVA meegepakt. Klonk aardig, maar ik kwam er niet echt in en wilde toch nog iets liever naar Kurtis Blow. De hiphopveteraan (54, meldde hij trots nadat hij de zaal breakdanceles had gegeven) was een pionier, maar staat niet bekend om een al te indrukwekkend of evenwichtig oeuvre. Dat wist hij blijkbaar zelf ook, dus maakte hij er een soort best-of-hiphopshow van. Met een paar eigen klassiekers, maar vooral met een soort medley van andermans werk. Van Rapper's Delight en The Message tot The Next Episode en Jump Around. Erg leuk om bij te zijn geweest en voor mij daarmee ook een mooie afsluiter. Front 242 heb ik vervolgens maar laten schieten, want terug naar underground/industrial die ik eigenlijk nauwelijks ken zou niet meer gewerkt hebben.

numnumnum
Nohome
Lubomyr Melnyk
Sean Nicholas Savage
Wolf Eyes
Geneva Jaccuzi

Linus Van Pelt
Het gerommel met namen is weer bezig in de wandelgangen! Eerste namen volgen denk snel

Sietse
10 maart komen de eerste namen, behalve dan dat er al een naam is "uitgelekt".

Ze gaan proberen om het Australische Portal naar Incubate te krijgen.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:25 uur

geplaatst: vandaag om 10:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.