menu

Muziek / MusicMeter Live! / Gisteren ... gezien!

zoeken in:
avatar van meneer
Ju

avatar van WoNa
geplaatst:
Canshaker Pi met Petersburg, zaterdag 7 maart 2020, Tolhuistuin

Canshaker Pi gaat meer dan waarschijnlijk de geest geven. Met in totaal vijf optredens rond de nieuwe, prima plaat 'Okay Decay'. Zoals het openingsnummer van de plaat en de show al aangeeft: er is geen droog brood te verdienen als absolute topband in het alternatieve rock segment. De heren gaan alsnog studeren en aan een niet-muzikale toekomst werken.

Het was mijn eerste concert bij de band. In het verleden wilde het maar niet lukken. Een concert lang verbazing over muzikale vondsten die eigenlijk niet kunnen en perfect passen. Regelmatig moest ik terug denken aan de muziek van rond 1980 en hoe dodelijk saai die rigoreuze, welhaast orthodoxie verspreidende post punk en new wave was. Toch is dat waar Canshaker Pi een deel van zijn mosterd haalt. Waar de band echter in uitblinkt is het verbinden van melodie aan het verstorende, aan de dissonantie, waardoor iedere keer weer het liedje wint. Zoals Nirvana dat deed en daarna Franz Ferdinand. Canshaker Pi brengt dat alles echter tot een nieuw level, omdat zij de bron met de jaren 90 grunge en jaren 00 punk funk succesvol weet te verbinden.

Het concert was van voor tot achter geheel geslaagd. Wat een energie en wat een spelplezier. Het is duidelijk dat het daar niet aan ligt.

Het voorprogramma, Peterburg, met oud-leden van Palio Superspeed Donkey en Canshaker Pi in de gelederen, was ook uiterst bedreven in dit kunstje overigens. Het voorprogramma concert groeide per nummer.

Het bovenstaande is een bewerking van een post op WoNoBloG.

avatar van WoNa
geplaatst:
Vreemde Kostgangers doen het weer. Philharmonie, Haarlem donderdag 5 maart 2020

Het is niet iedere dag dat het podium wordt bevolkt door drie heren die samen ruim 210 jaar aan levenservaring inbrengen en staan te spelen alsof ze hun eerste publiek nog moeten veroveren. Twee van de drie deden dat vanaf 1965, de derde brak pas in de jaren 80 door, maar was al jaren actief in bandjes en als solo artiest.

Door hun staat van dienst die dus zes decennia omspant, was er bij dit nieuwe project geen sprake van het hoeven te veroveren van een nieuw publiek. De drie namen staan ieder voor zich al garant voor volle zalen, arena's en zelfs stadions.

Een aantal jaar geleden sloegen Boudewijn de Groot, George Kooijmans en Hennie Vrienten de handen ineen op het buiten van Vrienten en kwamen naar buiten met een set songs, die all drie uit hun respectievelijke comfort zones haalden, zoals de documentaire heel mooi en subtiel liet zien. Inmiddels zijn we drie tours verder en gaat het ophouden. De meest gedistingeerde van de drie heren heeft besloten "zijn lier aan de wilgen te hangen ... en dat is kut", zoals Vrienten het verwoordde op het podium. Nu wordt De Groot 76 dit jaar, dus het is een keer genoeg en hij was al een keer eerder gestopt, om terug te komen voor een musical. Dat geldt niet voor de andere twee, die wel door gaan met hun bandjes. Maar dat is een ander verhaal.

Het publiek valt grofweg in dezelfde categorie. Van echt bejaarde mensen tot die van een zekere leeftijd tot middelbaar. Daaronder zijn echte uitzonderingen. Dat impliceert meer De Groot en de Earring fans dan Doe Maar. Het theater is dan ook echt geschikt voor dit publiek. Het geluid was prima. De plaatsen op het zij balkon een ramp. Dat zou niet mogen voor zoveel geld.

Het project Vreemde Kostgangers mag geheel geslaagd genoemd worden. Niet zo zeer, omdat dit de allerbeste liedjes heeft opgeleverd in de carrière van de drie, dat laten de paar hits van vroeger die wel worden gespeeld zien. (Al is het zeker oneerlijk te vergelijken, omdat die nummers inmiddels cultureel erfgoed zijn.) Wel omdat de nummers mooi nostalgisch zijn in veel van de teksten, heerlijk in elkaar zitten en met overgave worden gespeeld en gezongen. Om maar niet te spreken van de vele genres die voorbij komen. Zo veel diversiteit en steeds goed tot uitstekend. Er is heel veel spelplezier. Zelf bij de van nature wat gereserveerd overkomende De Groot. De andere twee lijken dit meer gewend te zijn.

De routine verliest het bij het spelen van de kwaliteit en het enthousiasme. De soepele manier waarop Vrienten bast, is zo aangenaam om te horen. Het gitaarspel van Kooijmans bij tijd en wijle onnavolgbaar en het fijnbesnaarde tokkelwerk van De Groot wordt afgewisseld met een retestrakke akoestische slaggitaar. Achter de drie heren op leeftijd bevonden zich twee "jonge honden" op keyboard en drums. Samen werd er zo goed gemusiceerd, dat dit ook een top band had kunnen zijn die al jaren samen muziek maakt in plaats van, uiteindelijk, een uit de hand gelopen gelegenheidsproject.

Als iemand die het touwtje uit de voordeur heeft zien verdwijnen en het eerste slot op de fiets zag arriveren, snap ik de liedjes helemaal. Heb de omslag als klein ventje naar lang(er) haar, Puchs en Mobilette's en "hippie kleding", dan zat er kleine bloemen op de overhemden, allemaal gezien en zong mee met 'Prikkebeen' en 'Dong-Dong-Diki-Diki-Dong'. In die zin is het jammer te noemen dat de grap over het Corona virus een grap was. Stel je eens voor twee weken in quarantaine met deze muzikanten en dat hele repertoire om mee door te komen.

Zo is het er van gekomen dat ik 'Seasons' live gehoord heb in een prachtige uitvoering, maar ook de heerlijke jazzy uitvoering van 'Is Dit Alles'. De Groot en Vrienten die de backing vocals van 'Weekend' doen. Dat is een voorrecht om bij te wonen. Eigenlijk heb ik maar een klacht en dat is dat 'Jimmy' niet gespeeld is. Als er een nummer van Boudewijn de Groot in deze rockende sessie past dan is het deze hit uit 1973. Dat daar gelaten, de heren te horen samen zingen was een genot. Misschien moet de heer De Groot een stevige borrel worden aangeboden en gevraagd om te heroverwegen. Dit is te leuk en vooral te goed. Al is het maar om die laatste noot in 'Avond' te herstellen, die de mist in ging.

Het bovenstaande staat ook op WoNoBloG.

avatar van meneer
geplaatst:
Fontaines D.C. - Live from Kilmainham Gaol - Poetry, Passion, Perfection and Power !

Deze band ‘gisteren gezien’ en wat een concert was dat !


Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=20EDx9Hg7nw

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.



Ok, ik moest eerst even een dikke 8 minuten wachten totdat ik doorhad dat ik gewoon even vooruit moest gaan naar 9 minuten maar toen begon dit concert dan ook zo sterk. De locatie was in een verlaten gevangenis met een soort ‘Shawshank Redemption’ sfeer. De band is niet zo’n contactmaker met het publiek maar dat hoeft ook helemaal niet. Fontaines D.C. heeft alles in zich om groot te worden. Poetry, Passion, Perfection and Power ! Elk nummer dat ze speelden was vol van deze vier elementen en het spatte er ook echt vanaf. Het intronummer ‘A Hero’s Death‘ is van hun gelijknamige nieuwe album Fontaines D.C. - A Hero's Death (2020) wat een prachtige opener is met bijna Beatlesiaanse koortjes. Snel opgevolgd door ‘Sha Sha Sha’. Het nummer wat mijn ogen en oren opende vorig jaar bij deze band.

En het bleef maar doorgaan met zo’n strakke drums & bass basis wat ik live niet vaak hoor. En het leek ook wel alsof de band volledig op hun eigen concert stond te trippen. En alles in het gehele concert was ook visueel zeer aantrekkelijk maar ook vooral echt ! De kleren, de muziekinstrumenten, het schelle geluid van de blazende en wachtende amplifiers tussen de nummers door.

Één van de meerdere hoogtepunten voor mij was het nummer ‘Too Real’ voor mij. Dat intro, de agressieve concentratie van de zanger, de explosies op de gitaren. Heerlijk om mee op los te gaan. En dan kan ik zo heerlijk los en relaxed terug vallen op het wonderschone ‘I Don’t Belong’ wat enige rust bracht in dit concert.

Wat opviel was dat vooral de bassist Connor Deegan III wat schuw lijkt en niet in the picture wil staan. De zanger Grian Chatten kijkt je ook niet aan. Carlos O‘ Connell, één van de twee gitaristen maakte soms contact. En de drummer Tom Coll ging zo volledig in zichzelf op, die was één met zijn drums..

Misschien ben ik wat voortvarend in mijn adoratie voor deze band maar deze band zou zeer groot kunnen worden, ze hebben alles in zich, ik proef het gewoon ergens. Ik ben absoluut fan geworden !

Dit concert was legendarisch, de locatie, de opstelling, de band, de sfeer. Ik was er bij. Jij zou dat ook kunnen zijn...

Met dank aan sj0n88

avatar van stoepkrijt
geplaatst:
Yeah, dit topic leeft weer! Het laatste bericht was al meer dan vier maanden oud...

avatar van Sater
geplaatst:
Idiot Prayer, de livestream (of film?) van Nick Cave, zojuist gezien. Productioneel zat het uitstekend in elkaar en het blijft een genot om Cave bezig te zien achter zijn piano. Toch was ik licht teleurgesteld in de setlist. Vooral omdat er 'rare tracks' 'early Bad Seeds' beloof werden. Mercy Seat en Stranger Than Kindness waren de oudste nummers, maar deze speelt hij erg vaak. Wel bijzonder om Idiot Prayer te horen, ik gok de eerste keer dat dit live gespeeld is. Leeuwendeel van de nummers kwam van Boatman's Call, dat zich natuurlijk het beste leent voor een solo-optreden met piano. Gek genoeg niks van No More Shall We Part. Ook speelde hij een nieuw nummer, Euthanasia, kwam voorbij, al moet daar nog wat aan gesleuteld worden om er meer dan een b-kantje van te maken. Niettemin een vol anderhalf uur geboeid gekeken.

Trailer:
IDIOT PRAYER: Nick Cave Alone at Alexandra Palace - Global Streaming Event Trailer - YouTube

Gast
geplaatst: vandaag om 16:02 uur

geplaatst: vandaag om 16:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.