MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Gisteren ... gezien!

zoeken in:
Ja die video had ik ook gezien voorafgaand aan het concert. Ik keek gelijk heel anders naar haar gisteren. Wat een power ook.

Ik sluit me aan bij alle lovende kritieken. Wat een magisch mooie show van Rosalía. Binnen vijf minuten al vochtige ogen bij Reliquia. Zo prachtig !

Het kleine minpuntje van aERodynamIC onderschrijf ik ook. Het gehalte 'geklets tussendoor' had iets minder gemogen. De biecht, de gesprekjes voorafgaand aan Sauvignon Blanc en de Art Cam (alle drie vrij dicht op elkaar) haalden de magie eventjes weg. Gelukkig kwam die gauw weer terug, want tijdens de drie nummers erna stond Rosalía op een paar meter afstand van me vandaan, wat de beleving nog iets intenser maakte.

Een prachtige avond. Wat kan muziek toch een feestje zijn.

Eens met voorgaande. Muzikaal waanzinnig, gave choreografie ook. Het geklets had iets minder gekund, maar het was nog niet zo erg als bij Raye...

Big Thief was ook waanzinnig trouwens.

aERodynamIC schreef:
Ik had plaats op de tribune en daar vandaan was het orkest goed te zien (dirigente ging ook goed uit haar dak).
Nu we het toch over het orkest hebben, wat moet ik me daar eigenlijk bij voorstellen. Hoeveel van de muziek werd zo grofweg door het orkest gespeeld? Zitten natuurlijk best wat elektronische elementen in de muziek, dus ben wel benieuwd hoe ze dat hebben georganiseerd.

Knisper schreef:
(quote)
Nu we het toch over het orkest hebben, wat moet ik me daar eigenlijk bij voorstellen. Hoeveel van de muziek werd zo grofweg door het orkest gespeeld? Zitten natuurlijk best wat elektronische elementen in de muziek, dus ben wel benieuwd hoe ze dat hebben georganiseerd.

Denk dat we het orkest niet al te grote rol moeten toebedelen. Ik had de indruk dat ze het een en ander hier en daar flink extra hebben aangezet met hun inbreng. Tijdens de rave bij Berghain waren ze alleen aan het meedansen bijvoorbeeld. Het geluid kwam daardoor wel extra binnen vond ik, dus ze voegden zeker wat toe. Niet een hoofdrol (zoals je in het verleden zag bij artiesten als Tori Amos of Rufus Wainwright waar het orkest een heel belangrijke rol speelde) maar meer ondersteunend.

En door ze midden in de zaal (in het kruis) te zetten is het ook extra show natuurlijk.

Dim
NRC ruimt pagina 3 volledig in voor een (mooi) verslag van haar concert. Dan heb je het vrij goed gedaan, lijkt me.
(Van Paul Simon trouwens een recensie in de cultuurbijlage).

Brunniepoo schreef:

Big Thief was ook waanzinnig trouwens.

Potverdorie, daar heb je gelijk in, ja. Lenker is een geweldige frontvrouw!
Met mijn dochter geweest, Big Thief is ook heel erg muziek van haar generatie, dat merkte je wel in de zaal ook. Ik word een ouwe man, vrees ik...

Fathead schreef:
(quote)

Potverdorie, daar heb je gelijk in, ja. Lenker is een geweldige frontvrouw!
Met mijn dochter geweest, Big Thief is ook heel erg muziek van haar generatie, dat merkte je wel in de zaal ook. Ik word een ouwe man, vrees ik...

Ja, uit de reacties om me heen merkte ik ook wel dat ze echt een boegbeeld is. Geen idee waarvoor precies, maar mooi om te zien. En dat ik inmiddels bij veel concerten bij de ouderen behoor: het zal.

Gisteren trompettist Ambrose Akinmusire met het Brussels Jazz Orchestra gezien in de Concertzaal in Tilburg. Toffe combinatie. Samen spelen ze stukken van Miles Davis en alles om hem heen (Herbie Hancock, Gil Evans, Wayne Shorter o.a.). Ik ben te weinig Miles- of jazzkenner om in de nieuwe stukken die gespeeld werden iets te herkennen, maar mooi en geslaagd was het zeker. Ambrose is één van mijn hedendaagse favorieten en nadat hij er even in moest komen, was hij lekker op dreef zoals altijd. Wel als solist van de avond de enige, met soms de pianist, die iets verrassends deed. De dertien extra blazers van het BJO was wel indrukwekkend moet ik zeggen. Krachtig. De enige keren dat ik zulke grote jazzgezelschappen zag spelen, was ooit bij evenementen als een Bevrijdingsfestival en dan speelden ze kitscherige popmuziek. Dit was gewoon erg goed. Meestal vind ik de Concertzaal in Theaters Tilburg enorm kil en sfeerloos, maar de in totaal zeventien heren zorgden voor de juiste muzikale ambiance. Sympathieke bandleider ook (Lennert Baerts) die tussendoor wat uitleg en stukjes historie meegaf.

Lotte Walda in Nijend24 in het Drenthse Anderen. Een aangename verrassing. Lotte staat op MM met één album maar ze heeft eerder al eens een mini-CD (Sunflower) uitgebracht. Een tweede volledig album is bijna af en kon gisteren ge-preorderd worden. Voor wie van dromerige folk houdt.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:22 uur

geplaatst: vandaag om 00:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.