Muziek / MusicMeter Live! / Werchter 2008
zoeken in:
0
geplaatst: 9 juli 2008, 00:08 uur
De eerste dag begon voor mij op school met een diplomauitreiking, waarna ik snel op de trein ben gesprongen op weg naar belgie. Ik kwam pas 's avonds laat aan, tijdens het opzetten van de tent nog wel kunnen genieten van Soulwax en REM(het opzetten van de tent duurde lang) en die klonken leuk vanaf een afstand. Daarna op het terrein aangekomen en REM was helaas net afgelopen. Na lang, lang wachten kwamen de Chemical Brothers, en dat was een beetje teleurstellend eigenlijk. Ze speelden alle hits en een leuke lichtshow maar echt geniaal was het niet.
Dag 2 begon voor mij met the Cool Kids, en hoewel het vroeg was maakte ze er wel wat leuks van. Voor de gein naar Slayer gekeken(de muziek vind ik niks)want het is toch een legende he. Grappige quote: Over in our country it's Independence Day. Indepence day comes with bloodshed. When you think of bloodshed you think of war. Are you ready for war? ARE YOU READY FOR WAR?-gitaargeweld. Toen moest ik toch wel lachen, maar ben gauw gaan shuilen(voor slayer, niet regen) in de tent bij een leuk optreden van Ben Folds. In de tent bleef ik hangen want My Morning Jacket gaven ook een goed optreden. Daarna nog een andere legende bezocht waarvan de muziek me niet aanstaat: Jay-Z, en hij maakte er ook een echt feestje van. Nog het einde van Duffy gezien en ook live zingt ze mooi, maar de muziek blijft wat duf. Toen naar voren dringen want Zita Swoon ging spelen. Wat erg leuk was, maar toen werd ik gebeld door vrienden die bij de ginang stonden en de weg naar de camping moesten weten. Dus Zita Swoon en ook Hot Chip helaas gemist. Daarna weer terug gegaan voor Digitalism, en dat was echt een feest. Anderhalf uur lang springen! Daarna nog een stukje Moby maar aan het dansen kreeg de meneer met niet meer.
De derde dag begon met MGMT waar ik erg naar uitkeek maar me toch wat teleurstelde. Twee leuke jongens op het podium maar de muziek deed het niet voor me. Daarna maar terug naar het hoofdpodium voor The Hives, altijd leuk met die zanger. In de regen bij de Editors gestaan maar die vielen toch wat tegen, niet dat ze slecht speelden maar het kwam zo geroutineerd over, dat terwijl ze nog zo'n jonge band zijn. Daarna vooraan proberen te komen voor Sigur Ros en Radiohead. onder het wachten van Ben Harper genoten, waar eingelijk de bassist de show stal i.t.t. Ben. Daarna Sigur Ros wat echt magistraal was, hét hoogtepunt voor mij. Jammer dat ze Olsen Olsen niet speelden, maar het was voor de rest fenomenaal! Wel jammer van de korte setlist in vergelijking met eerdere sigur-rós-shows. Daarna nam de drukte nóg verder toe voor Radiohead, ik ben half doodgedrukt tegen de hekken vooraan, maar toen het eenmaal begon kon het niet meer stuk, geweldige setlist en mijn tweede hoogtepunt.
De laatste dag lang uitgeslapen om vervolgens een kind van Anouk te zien spelen en toen besloten om te partyen in de tent met Hercules&Love Affair. Al was Antony er niet bij, het was nog steeds erg leuk. Kwam er naderhand pas achter dat de zangeres een man was
. Daarna genoten van de zon bij de Kooks en vooraandringen bij de Raconteurs wat echt een heerlijk optreden was, Jack White in topvorm. We wilden dolgraag vooraan staan bij Beck dus bleven we voordringen tijdens de Kaiser Chiefs. Na de springende schreeuwende engelse tienermeisjes overleefd te hebben was het voorvak voor Beck compleet leeg, geen teinermeisje meer te bekkennen. Het wachten was op een zieke Beck, dus echt een spetterend optreden maakte hij er niet van, maar hij speelde nog wel goed, heerlijk om mijn favoriete Beck-nummers live te zien, al was de beste man zelf niet heel enthousiant. Daarna dEUS, wat ik niet echt een waardige aflsuiter vond, maar toch leuk dat ze Sun Ra en Suds & Soda speelden, twee van de weinge gOD-nummers die ik echt goed vind. Nog een leuk vuurwerkje in de lucht en op op de grond en Werchter was voorbij.
Al met al heb ik echt genoten van het weekend. Vele ups en een paar downs. Als ik een top 5 van optredens zou samenstellen zou die er zo uitzien:
1 Sigur Ros
2 Radiohead
3 Raconteurs
4 Digitalism
5 Beck
Dag 2 begon voor mij met the Cool Kids, en hoewel het vroeg was maakte ze er wel wat leuks van. Voor de gein naar Slayer gekeken(de muziek vind ik niks)want het is toch een legende he. Grappige quote: Over in our country it's Independence Day. Indepence day comes with bloodshed. When you think of bloodshed you think of war. Are you ready for war? ARE YOU READY FOR WAR?-gitaargeweld. Toen moest ik toch wel lachen, maar ben gauw gaan shuilen(voor slayer, niet regen) in de tent bij een leuk optreden van Ben Folds. In de tent bleef ik hangen want My Morning Jacket gaven ook een goed optreden. Daarna nog een andere legende bezocht waarvan de muziek me niet aanstaat: Jay-Z, en hij maakte er ook een echt feestje van. Nog het einde van Duffy gezien en ook live zingt ze mooi, maar de muziek blijft wat duf. Toen naar voren dringen want Zita Swoon ging spelen. Wat erg leuk was, maar toen werd ik gebeld door vrienden die bij de ginang stonden en de weg naar de camping moesten weten. Dus Zita Swoon en ook Hot Chip helaas gemist. Daarna weer terug gegaan voor Digitalism, en dat was echt een feest. Anderhalf uur lang springen! Daarna nog een stukje Moby maar aan het dansen kreeg de meneer met niet meer.
De derde dag begon met MGMT waar ik erg naar uitkeek maar me toch wat teleurstelde. Twee leuke jongens op het podium maar de muziek deed het niet voor me. Daarna maar terug naar het hoofdpodium voor The Hives, altijd leuk met die zanger. In de regen bij de Editors gestaan maar die vielen toch wat tegen, niet dat ze slecht speelden maar het kwam zo geroutineerd over, dat terwijl ze nog zo'n jonge band zijn. Daarna vooraan proberen te komen voor Sigur Ros en Radiohead. onder het wachten van Ben Harper genoten, waar eingelijk de bassist de show stal i.t.t. Ben. Daarna Sigur Ros wat echt magistraal was, hét hoogtepunt voor mij. Jammer dat ze Olsen Olsen niet speelden, maar het was voor de rest fenomenaal! Wel jammer van de korte setlist in vergelijking met eerdere sigur-rós-shows. Daarna nam de drukte nóg verder toe voor Radiohead, ik ben half doodgedrukt tegen de hekken vooraan, maar toen het eenmaal begon kon het niet meer stuk, geweldige setlist en mijn tweede hoogtepunt.
De laatste dag lang uitgeslapen om vervolgens een kind van Anouk te zien spelen en toen besloten om te partyen in de tent met Hercules&Love Affair. Al was Antony er niet bij, het was nog steeds erg leuk. Kwam er naderhand pas achter dat de zangeres een man was
. Daarna genoten van de zon bij de Kooks en vooraandringen bij de Raconteurs wat echt een heerlijk optreden was, Jack White in topvorm. We wilden dolgraag vooraan staan bij Beck dus bleven we voordringen tijdens de Kaiser Chiefs. Na de springende schreeuwende engelse tienermeisjes overleefd te hebben was het voorvak voor Beck compleet leeg, geen teinermeisje meer te bekkennen. Het wachten was op een zieke Beck, dus echt een spetterend optreden maakte hij er niet van, maar hij speelde nog wel goed, heerlijk om mijn favoriete Beck-nummers live te zien, al was de beste man zelf niet heel enthousiant. Daarna dEUS, wat ik niet echt een waardige aflsuiter vond, maar toch leuk dat ze Sun Ra en Suds & Soda speelden, twee van de weinge gOD-nummers die ik echt goed vind. Nog een leuk vuurwerkje in de lucht en op op de grond en Werchter was voorbij.Al met al heb ik echt genoten van het weekend. Vele ups en een paar downs. Als ik een top 5 van optredens zou samenstellen zou die er zo uitzien:
1 Sigur Ros
2 Radiohead
3 Raconteurs
4 Digitalism
5 Beck
0
geplaatst: 9 juli 2008, 18:10 uur
Mijn top 5:
1 Radiohead
2 Neil Young (alleen jammer van dat laatste nummer van een halfuur)
3 dEUS
4 Moby
5 Sigur Ros
Maar ook The Verve, the Raconteurs, Lenny Kravitz en R.E.M. vond ik een plezier om naar te luisteren.
1 Radiohead
2 Neil Young (alleen jammer van dat laatste nummer van een halfuur)
3 dEUS
4 Moby
5 Sigur Ros
Maar ook The Verve, the Raconteurs, Lenny Kravitz en R.E.M. vond ik een plezier om naar te luisteren.
0
geplaatst: 9 juli 2008, 18:33 uur
@Benjammin
Dat nummer van een halfuur was heerlijk. Neil young op zijn beste!
Dat nummer van een halfuur was heerlijk. Neil young op zijn beste!
0
geplaatst: 9 juli 2008, 23:45 uur
Ik zou hier bijna Donovan Frankenreiter vergeten zijn. Ook geniaal!
0
geplaatst: 10 juli 2008, 01:28 uur
Als ik de besprekingen hier zo lees, heb ik dus met name met Neil Young wel wat gemist.
Een vraagje aan 'C-Moon' Mark: weet je ook wie die " en Co" van Young zijn?
Goed geschreven bespreking weer Mark.
Een vraagje aan 'C-Moon' Mark: weet je ook wie die " en Co" van Young zijn?
Goed geschreven bespreking weer Mark.
0
geplaatst: 10 juli 2008, 09:03 uur
De 'Co' van Neil Young zijn: Ben Keith, Rick Rosas, Chad Cromwell, Anthony Crawford and Pegi Young
0
mml
geplaatst: 10 juli 2008, 17:54 uur
1 Sigur Ros
2 Neil Young
3 Editors
4 The National
5 Patrick Watson
2 Neil Young
3 Editors
4 The National
5 Patrick Watson
0
geplaatst: 10 juli 2008, 20:28 uur
Jonsi (Sigur Ros) leek zich echt wel te amuseren tijdens het optreden op Werchter, hoe schitterend was Gobbledigook toch niet...
0
geplaatst: 10 juli 2008, 21:26 uur
Shit, wat was Radiohead briljant. Ik begrijp al die recensies niet waarin er melding is van moeilijke setlist, geen hits of vloerstampers enzovoort, ... blijkbaar is heden ten dage de fastfoodcultuur ook richting muziekbeleving opgeschoven. Jammer, maar dat drukte mijn pret niet. Dit was de eerste maal dat ik ze live kon zien en het zal nog wel ff blijven hangen...
0
geplaatst: 11 juli 2008, 01:14 uur
ik ook, laat creep en street spirit etc. maar gauw achterwege!
ik vond het prima zo, miste alleen house of cards van in rainbows, voor de rest speelden ze volgens mij alles van dat album
ik vond het prima zo, miste alleen house of cards van in rainbows, voor de rest speelden ze volgens mij alles van dat album
0
geplaatst: 15 juli 2008, 19:51 uur
Ik heb op werchter de 4 mooiste muzikale uren van mijn leven beleefd. Eerst werd ik totaal van de kaart geblazen door Sigur ros, nadien volgde de uppercut met Radiohead.
Sigur Ros opende mooi met Svefn-g-englar, maar voor mij was het eerste absolute hoogtepunt Glósóli. Op het einde van Glósóli moest ik denken aan die clip waar een groep kinderen van een heuvel rennen om vervolgens weg te zweven in de lucht. Het was voor mij een zeer ontroerend en intens moment. Nog maar eens een bewijs hoe sterk die clips van Sigur tot de verbeelding spreken. Nadien volgde met Sæglópur en Hoppípolla nog twee hoogtepunten, maar de finale smak in mijn gezicht was
Popplagid. Zo onheilspellend, maar toch zo mooi tegelijk, onbeschrijfelijk gewoon. Sigur ros op werchter was gewoon het beste concert dat ik ooit heb gezien en ik verwacht niet dat er een groep zal zijn die dit de komende jaren zal evenaren.
Ook radiohead niet, toch kwamen ze redelijk in de buurt. Ik vond het een prachtig concert en heb heel het concert met mijn ogen dicht meegemaakt, wegdromend en helemaal in de muziek van radiohead. Of het visuele van hun show knap was of niet weet ik niet, maar ik weet wel dat de muziek hemels was. Absolute hoogtepunt was voor mij toch wel paranoid android en daar net achter: Lucky, How to dissapear completely en Nude.
Na deze twee concerten voelde ik me moe, maar ook volledig voldaan. Ik was zo emotioneel geraakt dat ik geen zin meer had in die laatste dag werchter. Ik heb die nacht geen oog meer dichtgedaan en heb besloten om de andere naar huis te gaan. Totaal uitgeput heb ik de trein gepakt en ben om 15 uur smiddags in mijn bed gekropen, om dan de volgende dag om 10 uur terug wakker te worden, volledig herstelt van deze toch wel zeer bijzondere Werchter.
Sigur Ros opende mooi met Svefn-g-englar, maar voor mij was het eerste absolute hoogtepunt Glósóli. Op het einde van Glósóli moest ik denken aan die clip waar een groep kinderen van een heuvel rennen om vervolgens weg te zweven in de lucht. Het was voor mij een zeer ontroerend en intens moment. Nog maar eens een bewijs hoe sterk die clips van Sigur tot de verbeelding spreken. Nadien volgde met Sæglópur en Hoppípolla nog twee hoogtepunten, maar de finale smak in mijn gezicht was
Popplagid. Zo onheilspellend, maar toch zo mooi tegelijk, onbeschrijfelijk gewoon. Sigur ros op werchter was gewoon het beste concert dat ik ooit heb gezien en ik verwacht niet dat er een groep zal zijn die dit de komende jaren zal evenaren.
Ook radiohead niet, toch kwamen ze redelijk in de buurt. Ik vond het een prachtig concert en heb heel het concert met mijn ogen dicht meegemaakt, wegdromend en helemaal in de muziek van radiohead. Of het visuele van hun show knap was of niet weet ik niet, maar ik weet wel dat de muziek hemels was. Absolute hoogtepunt was voor mij toch wel paranoid android en daar net achter: Lucky, How to dissapear completely en Nude.
Na deze twee concerten voelde ik me moe, maar ook volledig voldaan. Ik was zo emotioneel geraakt dat ik geen zin meer had in die laatste dag werchter. Ik heb die nacht geen oog meer dichtgedaan en heb besloten om de andere naar huis te gaan. Totaal uitgeput heb ik de trein gepakt en ben om 15 uur smiddags in mijn bed gekropen, om dan de volgende dag om 10 uur terug wakker te worden, volledig herstelt van deze toch wel zeer bijzondere Werchter.
0
geplaatst: 22 juli 2008, 01:02 uur
1. The Raconteurs
2. Neil Young
3. Radiohead
4. Sigur Rós
5. dEUS
Ik snap die mensen niet die teleurgesteld zijn dat ze 'Rocking in the free world' of 'Creep' niet gehoord hebben en zagen dat sommige groepen te weinig 'hits' hebben gespeeld. Zulke nummers heb je toch al 10 000 keer gehoord in je leven?
Trouwens, zoveel 'hits' hebben Radiohead, Neil Young en dEUS niet hoor. Voor hits moet je naar VTM live gaan naar Clouseau, Natalia en Marco Borsato. Dán hoor je hits á volonté!
En als je een beetje met muziek bezig bent, elke bovengenoemde band (behalve Sigur Ros dan) heeft wel een nummer of 4 gespeeld dat bij iedereen bekend klinkt. Zelfs van de Raconteurs, mijne maat kende ze niet maar moest achteraf bekennen dat hij een nummer of 4 herkende van op Studio Brussel.
Ik had het nu niet specifiek over dit forum hee, maar dat is zo de algemene reactie als ik bv. vraag aan iemand 'wat vond je van Radiohead?' Zwak want ze hadden Creep niet gespeeld hoor ik dan. Dan heb ik goesting om te antwoorden 'dan zijt ge nen toerist'.
Apropos, aangename kennismaking nog want ik ben hier nieuw.
2. Neil Young
3. Radiohead
4. Sigur Rós
5. dEUS
Ik snap die mensen niet die teleurgesteld zijn dat ze 'Rocking in the free world' of 'Creep' niet gehoord hebben en zagen dat sommige groepen te weinig 'hits' hebben gespeeld. Zulke nummers heb je toch al 10 000 keer gehoord in je leven?
Trouwens, zoveel 'hits' hebben Radiohead, Neil Young en dEUS niet hoor. Voor hits moet je naar VTM live gaan naar Clouseau, Natalia en Marco Borsato. Dán hoor je hits á volonté!
En als je een beetje met muziek bezig bent, elke bovengenoemde band (behalve Sigur Ros dan) heeft wel een nummer of 4 gespeeld dat bij iedereen bekend klinkt. Zelfs van de Raconteurs, mijne maat kende ze niet maar moest achteraf bekennen dat hij een nummer of 4 herkende van op Studio Brussel.
Ik had het nu niet specifiek over dit forum hee, maar dat is zo de algemene reactie als ik bv. vraag aan iemand 'wat vond je van Radiohead?' Zwak want ze hadden Creep niet gespeeld hoor ik dan. Dan heb ik goesting om te antwoorden 'dan zijt ge nen toerist'.
Apropos, aangename kennismaking nog want ik ben hier nieuw.
0
mml
geplaatst: 22 juli 2008, 08:04 uur
Tja, vind ik ook soms jammer. Ik noem dat eigenlijk geen echte muziekliefhebbers. Een optreden is toch niet goed of slecht door één liedje dat ze al dan niet spelen?
* denotes required fields.