MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Fortarock

zoeken in:
Fortarock 11 juli 2009 in Park Brakkestein, Nijmegen.

Kaarten kosten 32,50 en er zijn al een aantal leuke bands bekend:

Meshuggah
The Dillinger Escape Plan
Death Angel

All Shall Perish
Moonspell
Kataklysm
Keep of Kalessin
Heidevolk

Stijn_Slayer
Meshuggah, Death Angel, Kataklysm en Heidevolk vind ik wel interessant. Eens over denken of ik ga..

Kos
Park Brakkestein .

Grappig, ik ga wel even buurten.

Er zijn weer twee nieuwe namen toegevoegd:

Satyricon
Warbringer

Als het goed is bestaat de line-up uiteindelijk uit twaalf bands dus nog twee te gaan.

Alucard
Niet te geloven Satyricon en Meshuggah!

Ik ben al een tijdje niet meer zo actief met metal, maar ben afgelopen november naar Satyricon in de Melkweg geweest en dat was toch wel weer eventje erg vet!

Tsja, en Meshuggah blijft een van mijn all-time favorieten! En dat in Nijmegen! Ik zeg organisatie, Hulde!!

Nog wat updates:

Candlemass is aan de line-up toegevoegd!

ennn er is op vrijdag 10 juli ook een pre-party georganiseerd in Doornroosje waar The Dillinger Escape Plan, Kylesa en Jacky Heretic zullen optreden.

Goed nieuws dus, kans om Dillinger dubbel te zien. Eerst in doornroosje een speciale intieme set(expect something special staat er op de fortarock site...) en de dag daarna op het festival. De laatste plaat van Kylesa mag er ook zeker wezen trouwens.

Oja en ik was nog twee acts vergeten: Delain en "A Special Guest Ritual"(geen idee wat dat te betekenen heeft )

Komend weekend is het alweer zo ver. Het tijdschema staat al een tijdje op de site van het festival, en ik ben er inmiddels achter welke band er voor die "Special Guest Ritual" op het eind gaat zorgen: The Devil's Blood. Geinig bandje uit Eindhoven met een lekker oldschool geluid.

Gaan er nog meer mensen naar dit festival of de pre-party?

Stijn_Slayer
The Devil's Blood is erg gaaf, al zijn ze nog wel echt aan het zoeken naar hun sound afgaande op de verschillende sounds op hun releases.

Ik vrees dat ik niet ga, net naar een concert geweest, wordt wel erg duur anders.

ik kan helaas ook niet. erg sterke line up. hoop op een succes. kan ik volgend jaar mischien wel.

DEATH ANGEL!!!!!

morgen misschien een wat gedetailleerder verslag.

Stijn_Slayer
Zou leuk zijn, Death Angel heb ik erg hoog zitten.

Aghora schreef:
DEATH ANGEL!!!!!

morgen misschien een wat gedetailleerder verslag.

Laat ik beginnen met de pre-party in Doornroosje:

Opener Jacky Heretic stelde zoals verwacht niet veel voor, het is dan ook nog een beginnend bandje van een groep nijmeegse jongens.
Daarop volgde Kylesa, met twee drummers een vrouw op gitaar die oa ook voor het nodige geschreeuw zorgde. Afgelopen week had ik hun muziek voor het eerst beluisterd en dat beviel me erg goed. Live klonk het minstens zo goed. Op het eind moesten ze natuurlijk nog even extra duidlijk maken dat we met twee drummers te maken hadden in de vorm van een dubbele drumsolo.
The Dillinger Escape Plan zou zijn best moeten doen om dat te overtreffen. Ze staan bekend om hun energieke optreden en natuurlijk maakten ze dat weer waar. Rondspringend en klauterend de gitaar bespelen is de normaalste zaak van de wereld voor ze(was wel grappig om ze zien omdat ze daar niet zo veel ruimte voor hadden in dat kleine zaaltje). Toch vond ik de nummers minder goed overkomen dan van de cd, met name de zang was niet goed aanwezig. Wel erg leuk dat ze het nummer "Come to Daddy" van de EP met Mike Patton speelden. Winnaar van de dag: Kylesa.

Fortarock:

Gezellig en klein terrein met een tent stage en open stage dicht bij elkaar die telkens om en om gebruikt werden. Goede opzet want op die manier kon je elke band zien. In de tent was het geluid wel opmerkelijk beter dan in de open lucht, gelukkig waren de betere bands toevallig ook in de tent.

De dag begon goed met thrashers Warbringer. Geen originele muziek maar o zo lekker om op te jaknikken. Ze hadden gerust wat later mogen optreden, maar een goed begin is het halve werk natuurlijk.
Heidevolk deed me absoluut niks, door de zang had ik meer het gevoel naar kinderliedjes te luisteren die beter zouden passen bij een Efteling of iets dergelijks. Gauw verder..
Dat werd snel goedgemaakt door All Shall Perish, lekker brute deathcore met vette breakdowns. Opvallend jong ventje op gitaar trouwens die voor de solo's zorgde.
Dan Delain. Tja, ik kon er niet veel mee maar de zangeres zorgde in ieder geval wel voor een goed uitzicht. Inmiddels brak het zonnetje ook al af en toe door.
Na vrijdagavond dus nu weer The Dillinger Escape Plan. Weer dezelfde kunstjes uiteraard. Het optreden was opzich prima maar ik kon niet de hele tijd mijn aandacht er bij houden. Genoeg dillinger gehad voor de komende tijd.
Keeper of Kalessin maakt "magistrale epische black metal" volgens het de folder, voor ons betekende dat: lunchpauze.
Buikje volgegeten, was het weer tijd voor wat beweging. Kataklysm zorgde voor een erg strak potje death metal. Veel beter dan ik verwacht had.
Bij Candlemass was het omgekeerde wereld. Tegen verwachting in was het optreden erg saai te noemen, ik viel bijna in slaap. En wat een smerig ventje is die zanger trouwens.
Gelukkig was het daarna tijd voor Death Angel, de band waar ik het meeste naar uitkeek. En dat was niet voor niets. Na het vertrek van de originele bassist en drummer had ik ze nog niet live aan het werk gezien. Maar gelukkig zijn ze live nog net zo goed als tevoren. Zoals altijd boordevol energie en met een geluid waar je U tegen zegt. De setlist bestond uit een prima mix tussen nummers van de laatste platen en ouder werk(oa Stop, Falling Asleep en uiteraard Voracious Souls). Het publiek reageerde ook enthousiast en dat konden de mannen van Death Angel wel waarderen. Had gewoon de afsluiter moeten zijn maargoed.
Satyricon viel daarna erg tegen en had ook te kampen met een slecht geluid op de open stage. Ik kende ze van te voren niet en daar ben ik blij mee. Ze speelden niet slecht maar wat ze speelden vond ik niks aan, het leek telkens op een herhaling van zetten. Variatie kennen ze bij Satyricon blijkbaar niet.
Iets waar Meshuggah geen problemen mee heeft. Moddervet en loodzwaar, bomvol ingewikkelde ritmes. Deze band moet je gewoon een keer gezien hebben.
Moonspell heb ik eerlijk gezegd niet veel van gezien, in het begin wat nummers meegepikt en het klonk wel redelijk maar ook weer niet echt mijn ding. Daarna weer wat gegeten en een paar nummers van The Devil's Blood bekeken. Was ook geinig om te zien .

Al met al een geslaagde dag, een paar tegenvallende bands maar ook genoeg goeds. Winnaar van de dag: Death Angel natuurlijk, met Meshuggah als goede tweede.

Stijn_Slayer

Kos
Vet! .

Mooie namen!
o.a Slayer, Anthrax en Meshuggah

Kos
Inderdaad helemaal niks mis mee!

Stijn_Slayer
Ik ben dus aanwezig.

Van hetzelfde

Meshuggah!

Daar moet ik eigenlijk naar toe!

wat een line-up is dit aan het worden zeg! Damn! Ook Machine Head naar Fortarock | Rockblog

Stijn_Slayer
Hmm, Machine Head. Nasum ken ik niet. Grindcore/death metal zie ik. Kunnen ze een beetje spelen of is het herrie om de herrie?

Heb m'n kaartje al wel binnen.

odi
Machine Head

Slayer, Meshuggah en Machine Head. Hier moet ik bij zijn

Kos
Sodeju

Yann Samsa
En dat op één dag. Heilige koe!

Stijn_Slayer
Geruchten: Fortarock The Festival 2012 | Rockblog

Cannibal Corpse wil ik wel zien. De rest: gadverdamme. Zo gaat het een lang festival worden.

Nouja, Slayer is het kaartje alleen al waard. Anthrax en in mindere mate Meshuggah wil ik ook wel zien. Verder maar even afzien.

Lamb of God en Trivium zijn net bevestigd!

Stijn_Slayer

Gast
geplaatst: vandaag om 20:13 uur

geplaatst: vandaag om 20:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.