menu

Muziek / MusicMeter Live! / North Sea Jazz Festival

zoeken in:
avatar van HiLL
Snoop Dogg op North Sea Jazz Festival

De Amerikaanse hiphopper Snoop Dogg treedt dit jaar op tijdens het North Sea Jazz Festival in Rotterdam. Volgens de organisatie is er dit jaar weer veel soul, funk en hiphop op het festival. In maart trad Snoop Dogg op in Amsterdam.

Bron: NOS

avatar van Koekebakker
yasper schreef:
Line-up North Sea Jazz

Yeuy... Joost Lijbaart & Wolfert Brederode.

Maar precies tegelijkertijd met Barry Guy New Orchestra en met Misha Mengelberg....

Toch best kans dat ik ook 'es ga (nog nooit eerder geweest, omdat het zo ontzettend duur is)

Ik was eigenlijk van plan om de line-up volledig af te branden (wat geheel terecht zou zijn overigens want het is echt behoorlijk bagger), maar ik moet nu toch echt even de loftrompet afsteken.

Ornette Coleman, zondag 15 juli

avatar van Koekebakker
Is het zo slecht? Veel namen zeggen mij niets namelijk. Naast natuurlijk veel grote semi-jazz-namen, die mij niet zo kunnen boeien. Maar ook iedere dag kom ik wel namen tegen die me wel interesseren. Al zijn dat er op zondag dus 3 tegelijk... En redelijk veel Nederlanders, die ik anders ook af en toe wel zie (Goudsmit, Vloeimans, ICP, Ineke, Reisegger, de eerder genoemde Lijbaart & Brederode).

avatar van The Scientist
Ben zelf meer onder de indruk van Brahem, Surman en Holland aan het IJ, maar wat North Sea Jazz betreft mogen Stanko, Coleman en Bollini er zeker zijn.

avatar van Koekebakker
Nou vond ikzelf dat net een iets mindere Brahem-plaat, maar zal die nog wel weer es opsnorren.

Stanko was ik ook niet zo kapot van, maar ik ben wel benieuwd naar Henri Texier, Louis Sclavis, Lee Konitz (tegelijk met Coleman...) Ketil Bjornstad en Maceo Parker.

avatar van levenvergeten
Trijntje Oosterhuis, Snoop Dogg en Boris zijn natuurlijk wel bagger/misplaatst, maar Sly and The Family Stone, Rob van de Wouw, The Roots, Amon Tobin, Jamie Lidell, Al Green, Amsterdam Klezmer Band en Elvis Costello & Allen Tousaint zijn natuurlijk wel leuke namen.

avatar van Reijersen
veel mooie artiesten, wordt nog moeilijk een dag uit te kiezen.

avatar van Koekebakker
En niet erg jazz, maar ik ben een groot liefhebber van Al Green's platen uit de jaren '70. Geen idee hoe hij tegenwoordig is.

avatar van Reijersen
Erg prekerig.

avatar van Koekebakker
Hoe bedoel je dat?

avatar van Reijersen
De beste man heeft zich na zijn laatste album teruggetrokken als dominee. Gospel-achtig treed hij nu ook op.

avatar van Koekebakker
Ow, en hoe is dat muzikaal?

avatar van Reijersen
Uhmm, naja, gospel en soul liggen wel dicht bij elkaar. Maar kan ook zomaar zijn dat hij gewoon zijn oude ding doet.

avatar van Koekebakker
Reijersen schreef:
Uhmm, naja, gospel en soul liggen wel dicht bij elkaar.

Ja, precies, gospel op zich is geen diskwalificatie. Ben Harper bijvoorbeeld is vaak op z'n best als-ie gospelsongs zingt.

avatar van Paalhaas
Ornette Coleman, Dave Holland, McCoy Tyner, Chick Corea, Gary Burton, Randy Weston, Cinematic orchestra, ICP orkest, Joe Zawinul, Amon Tobin, Medeski, Martin & Wood... Mooi lijstje!

avatar van Reijersen
Even een oproepje. Ik zou samen met een vriend gaan,één dag. Maar hij wil persé op vrijdag en ik op zaterdag. Allebei geven we niet toe.

Iemand ook van plan de zaterdag te gaan?

(anders moet ik maar alleen gaan)

avatar van Reijersen
Dit weekend is het eindelijk zo ver!!!

avatar van Koekebakker
Was lang van plan dit jaar voor het eerst het festival te bezoeken, helemaal toen bleek dat ik zaterdag sowieso in Rotterdam zal zijn, maar ik ga de tijd helaas niet kunnen missen. Volgend jaar weer een kans.

avatar van Reijersen
Nog even, nog even en dan genieten van India.Arie, Maceo Parker, Raul Midón, Roy Hargrove and many many many many more.

avatar van MacManus
Vrijdag was erg leuk. Vooral The Roots Questlove , Al Green coole vrolijke gast is dat, niks prekerig. En Katie Melua waren erg op dreef. Ben niet zo een fan van de laatste maar live is ze erg goed ERG mooie vrouw ook. Amon Tobin was weinig aan overigens hoort niet thuis op een festival op deze, ook niet lang gebleven. En Ojos de Brujo was een heerlijke afsluiter, meesterlijke band, lekker bezig live!
Ik heb genoten, kan ook niet anders alleen zuurpruimen vermaken zich niet.

avatar van Woody
Ik ga alle drie de dagen. Ik ben daar soort van aan het werk maar heb ook tijd genoeg om rond te kijken. Gisteren Amos Lee gezien. Tot nu toe het hoogtepunt. Fantastische show. Ik vindt hem live dan ook veel beter dan op zijn cd's. The Roots vondt ik niet zo veel aan eigenlijk. teveel de nadruk op het rappen en te weinig op de muziek ondanks het zeer zeker goede muziekanten zijn. Al Green was meesterlijk! Wel iets te veel: Say: Amen for the Lord. Maar zoveel charisma maakt erg veel goed. Nu opschieten anders mis ik vandaag te veel.

neo
Heb weinig grip op dit festival. Waarom halvegare als Snoop Dogg en The Roots er zijn naast geweldige componisten/artiesten/trompetisten als Terenche Blanchard is mij een raadsel. Afschuwelijk. Kan iemand mij vertellen waarom de mensen achter dit jazz festival dit soort mensen laten optreden?

fredpit
omdat jazz en benauwd denken niet bij elkaar horen..

neo
Zo'n antwoord had ik helaas al verwacht. Men kan jazz in bredere zin nemen, maar dan nog. Kan je net zo goed het jazz uit de festival

avatar van MacManus
Uhm The Roots halfgare noemen is nogal onzinnig natuurlijk. Misschien geen pure jazz zoals Blanchard die maakt, maar wel erg veel jazz invloed in hun muziek. Maar er is ontiegelijk veel te zien waarvan ruim 90 procent toch wel erg jazz genoemd kan worden en hier en daar wat twijvel gevalletjes, dan hoef je het van mij niet opeens anders te gaan noemen. Beetje opa gezeur hoor neo, sorry dat ik het zeg.

neo
Natuurlijk voortaan ook maar metalbands die beinvloed zijn door klassieke muziek op een klassiek muziek festival laten optreden. Dan ben ik maar een opa, ik vind het niet kunnen.

avatar van Reijersen
Gister was booming!!! Heb heerlijk genoten van al de funky en soulvolle dingen. (zeer) Uitgebreid verslag volgt nog.

fredpit
neo schreef:
Zo'n antwoord had ik helaas al verwacht. Men kan jazz in bredere zin nemen, maar dan nog. Kan je net zo goed het jazz uit de festival


Het is dan ook het enige juiste antwoord

Jazz moet je ook in brede zin nemen, anders zou dat weer benauwd denken zijn en dat botst dan weer met iedere vorm van vrije improvisatie....
Jazz is geen vastomlijnde muzieksoort. De muziek die men als jazz of verwant aan jazz ziet hebben wel enkele basiskenmerken

Waar moet volgens jouw dan z.g. zuivere jazz aan voldoen ?

Zoek het eens op en je komt er achter dat de door jouw genoemde muziek goed op een festival als Northea Jazz terecht kunnen.

fredpit
neo schreef:
Natuurlijk voortaan ook maar metalbands die beinvloed zijn door klassieke muziek op een klassiek muziek festival laten optreden. Dan ben ik maar een opa, ik vind het niet kunnen.


mopper, mopper....

Gast
geplaatst: vandaag om 14:33 uur

geplaatst: vandaag om 14:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.