menu

Muziek / MusicMeter Live! / North Sea Jazz Festival

zoeken in:
avatar van Reijersen
Reijersen schreef:
Gister was booming!!! Heb heerlijk genoten van al de funky en soulvolle dingen. (zeer) Uitgebreid verslag volgt nog.


Even de foto's op mijn pc zetten, en dan aan het werk.

avatar van Fza
Fza
Ik heb het gister avond op tv stukje gezien, toen speelde Raul Midon (ontzettend goed btw) en daarna lieten ze een blanke muziek kant + band zien die zwaar coole gitaar solo er uitgooide.

Iemand enig idee wie dat is?

avatar van Fza
Fza
Ik heb het al gevonden.

avatar van Reijersen
Fza schreef:
Ik heb het al gevonden.


Was het Larry Carlton?

avatar van Vince vega
Ik heb dat stukje ook gezien ja, klonk erg goed die gitaarsolo.

neo
fredpit schreef:
Het is dan ook het enige juiste antwoord

Jazz moet je ook in brede zin nemen, anders zou dat weer benauwd denken zijn en dat botst dan weer met iedere vorm van vrije improvisatie....
Jazz is geen vastomlijnde muzieksoort. De muziek die men als jazz of verwant aan jazz ziet hebben wel enkele basiskenmerken

Waar moet volgens jouw dan z.g. zuivere jazz aan voldoen ?

Zoek het eens op en je komt er achter dat de door jouw genoemde muziek goed op een festival als Northea Jazz terecht kunnen.


Dit is ook weer precies het vervolg antwoord wat ik had verwacht. Het zal wel die link, maar ik zie die niet zo sterk dat het iets is voor een Jazz festival. Beschamende vertoning in ieder geval.

avatar van Reijersen
neo schreef:
(quote)


Dit is ook weer precies het vervolg antwoord wat ik had verwacht. Het zal wel die link, maar ik zie die niet zo sterk dat het iets is voor een Jazz festival. Beschamende vertoning in ieder geval.


Één kort vraagje neo. Verwacht je wel funk en soul op een jazz-festival. Of echt alleen jazz?

neo
Nee, niet persee alleen pure jazz. Funk en soul vind ik al veel meer verbonden met jazz.

avatar van Reijersen
neo schreef:
Nee, niet persee alleen pure jazz. Funk en soul vind ik al veel meer verbonden met jazz.


Oké. Want verder begrijp ik je punt wel. Toen ik hoorde dat Snoop op NSJ zou staan stond ik ook raar te kijken. In het geval van The Roots begrijp ik het stukken beter, omdat zij meer een jazzy vorm van hiphop maken. Ik noem het vaak soulvolle hiphop.

avatar van HiLL
Wie heeft Steely Dan zien optreden?! Vertel.......!

avatar van Reijersen
Zaterdag 14 juli 2007. North Sea Jazz Festival. Ahoy' Rotterdam.


(afbeelding)

Het weekend van 13, 14 en 15 juli was het weer zover. Het jaarlijkse Norh Sea Jazz Festival zette zijn tenten weer op om een weekend lang muzikaal op topniveau te knallen.
Persoonlijk als soul en funk liefhebber is dit HET festival van het jaar. Omdat voor een student een 3-dagen kaart met €170,- iets aan een te prijzige kant is besloot ik één dag te gaan. Het werd na lang wikken en wegen de zaterdag. Waarom? Nou, omdat ik India.Arie moest en daadwerkelijk echt moest zien.

Met de auto naar Stadion Feyenoord (eens en nooit meer ) en daarvandaan met de pendelbus naar Ahoy'. Het was allemaal perfect geregeld. Geen onnodige drukte of geduw en getrek. Gewoon netjes wachten, instappen en wegrijden.

Bij Ahoy' aangekomen was het gezellig druk. Buiten was een bandje aan het spelen: Joep Pelt & Lobi Traore. Klonk best goed. Beetje funky, beetje jazzy en een beetje poppy. Goede uistraling, gewoon een geinig bandje.
Nog even staan luisteren en toen was het tijd om het strijdtoneel te betreden. Eerst wat muntjes gehaald (ze hebben betaalsysteem met muntjes) en even de zalen opgezocht waar ik het liefst naartoe wilde. Daarna doorgelopen naar het 'centrum' met de winkeltjes.
Veel cd-winkeltjes, maar ik heb me netjes ingehouden en nul komma nul meegenomen.

Om een uurtje of 5 begon het eerste optredentje. Op het podium Mississippi stond het Apple Valley High School Jazz Ensemble. Een paar jonge meisjes en jongens die vermaarde werk van onder andere wijlen Coltrane en Davis onder de oren brachten. Het was aandoenelijk om te zien. En erg veel talent in die ventjes.

Om 18.30 begon het festival dan toch echt voor mij. Hieronder volgen de optredens waar ik geweest ben, met een korte sfeerimpressie.

The Campbell Brothers
The Campbell Brothers speelden in Congo. De brothers hadden ook een blanke medebroeder en twee sisters meegenomen. Ze spelen een allergaatje van gospel, funk en vooral heel veel soul. Het werd als het ware zo’n feest als je wel in die zwarte kerken zit op de tv. Met z’n allen staan, klappen en de heupen shaken. Geweldige sfeer zat er bij dit optreden in en vooral alle props aan de dames vocalisten. Wat een prachtige en gevoelige topstemmen etaleerden deze dames zeg! Kippenvel ten top.


(afbeelding)

Raul Paz
Het werd tijd voor een latinachtige wereldmuziek. Deze man kende ik nog totaal niet, en het wordt meteen eens tijd om er wat meer interesse in te tonen. Spaanstalig, dus ik verstond er geen ene reet van, maar overtuigend tot aan de laatste noot. Geweldige zomerse sfeer dat goed pastte bij het goede weer en een topband. De vocalen zaten ook meer dan goed in elkaar. Op deze manier ontdek ik weer eens wat moois.


(afbeelding)

Boris
Bekend geworden als Idols-winnaar, maar een artiest met grote muzikaliteit en nu erg bezig met zijn eigen funky soulgeluid. Boris is gewoonweg een artiest waar Nederland trots op mag en eigenlijk ook wel moet zijn. Het probleem van zijn optreden was dat hij in een te kleine tent stond voor de drukte en dat het geluid niet ver genoeg reikte. Maar onomstotelijk staan zijn vocalistische kwaliteiten. Alles klinkt top en het was een fijn tussendoortje.


(afbeelding)

Raul Midón
Ja, Boris was een tussendoortje. Want het was namelijk tijd om naar mijn nieuwe held te gaan: Raul Midón. Deze man is blind, staat helemaal alleen op het podium met alleen maar een microfoon en zijn onafscheidelijke akoestische gitaar. Hij bespeelt deze gitaar, slapt deze gitaar en gebruikt deze gitaar ook om een drumlijn aan te geven. Daarnaast gebruikt hij niet alleen zijn mond om te zingen, maar speelt hij er ook nog een fijn stukje trompet mee. Maar dan zonder instrument. Hij pakt de grote zaal met gemak in, stopt het in zijn broekzak en laat het niet meer gaan. Zoals Raul Midón speelt is ongelooflijk, eigenlijk met geen woorden te beschrijven. Gewoonweg één van de beste live artiesten die ik heb mogen aanschouwen. Wat het qua muziekstijl is? Een geweldige mix van soul, funk, latin en R&B. Meteen een dikke aanrader voor elke MusicMeter user.


(afbeelding)

Larry Carlton Group (with special guest Robben Ford)
Het werd tijd voor een bluesy sound. Larry Carlton werd mij aangeraden door een collega. Hij maakt blues in het straatje van de liefhebbers van de Dire Straits. Toegegeven, hij speelt briljant gitaar en zijn band weet een goede sfeer neer te zetten, maar het is toch niet de muziek waar ik lang naar kan kijken.


(afbeelding)

Wicked Jazz Sounds
Wicked Jazz Sounds bestaat uit een tweetal DJ’s die Jazz voor in de clubs dansbaar maken. De DJ’s zijn Phil Horneman en Leroy Rey. Het was vooral even relaxing. Beetje chillen om daarna van een band te gaan genieten.

India.Arie
Het optreden waar het voor mij op deze dag om ging was het optreden van nu-soulzangeres India.Arie. En maakte ze mijn verwachtingen waar? Ja, een hele dikke JA. Eerst even haar verschijning. Het is een vrouw die een uitstraling van hier tot gunter heeft. Ze knalt van het podium. Ze begint met ‘I’m not my Hair’ dit keer zonder Akon, en weet meteen de funky sfeer neer te zetten, die het gehele optreden blijft bestaan. Ze heeft 3 achtergrondvocalisten. Die zingen niet voor haar, nee zij zingt als het ware met ze. Ze betrekt ze echt bij het optreden. Ze zingt vooral nummers van haar laatste plaat en geeft ook uitleg over de achtergrond van de nummers. Ook weet India mij eindelijk een goede versie van Rihanna’s hit ‘Umbrella’ te laten horen. Na de cover ‘The Heart of the Matter’ vertelt ze over nummers die ze op de radio hoort en graag zelf had en begint ze aan de hit van Rihanna. Misschien wel het meest irritante nummer van het jaar, maar een stuk overtuigender als India.Arie het ten gehore brengt.
Absoluut hoogtepunt van het optreden is als Raul Midón het podium op wordt begeleidt om een paar noten mee te zingen en te trompeteren. Absoluut een kippenvelmoment, waarbij zelf de tranen je in de ogen schieten. Vooral de open en enthousiaste reactie van India op de aanwezigheid van Raul is top. Ze is zo ongelooflijk zichzelf op het podium. Dat zie je in alles en dat hoor je in alles. Ze eindigt met een prachtig toegift. En overdonderd verlaat ik de zaal. DAMN!


(afbeelding)

Jason Mraz
Overdonderd door het optreden van India.Arie vind ik mij een weg naar totaal de andere kant van het festivalterrein om nog een nummer van Jason Mraz mee te pikken. Het is een echte by nextdoor die ongecompliceerder feelgood muziek maakt. Toch leuke even meegepikt te hebben.

Maceo Parker
Maceo is natuurlijk een topnaam die topkwaliteit brengt. Het optreden knalt van het podium. Niemand staat stil. Swingerder krijg je het bijna niet. Topvocalisten, topbandleden en natuurlijk Maceo zelf die nog een stukje op zijn sax meeblaast. Een heel erg funky geheel en iets dat ik niet had willen missen.

Lura
Het laatste stukje oor en been van de dag is voor Lura. Deze zangeres is zeg maar de vrouwelijke equivalent van Raul Paz. Latin achtige wereldmuziek. Topstem, topband, fijn optreden. Je krijgt zin in de zomer van deze muziek..

Al om al een topdag gehad en nu alweer zin in volgend jaar. Ben erg benieuwd naar de recensies van de mensen die vrijdag en zondag zijn geweest. Adieu!

avatar van HiLL
Larry Carlton en Dire Straits? Neen beste vrind dat heb je niet goed gehoord.

En ik wist niet dat Boris er was...

avatar van Reijersen
HiLL schreef:
Larry Carlton en Dire Straits? Neen beste vrind dat heb je niet goed gehoord.



Oeps Het is dan ook niet echt mijn vakgebied. Excuses voor de fout.

fredpit
neo schreef:
(quote)


Dit is ook weer precies het vervolg antwoord wat ik had verwacht. Het zal wel die link, maar ik zie die niet zo sterk dat het iets is voor een Jazz festival. Beschamende vertoning in ieder geval.


Als je het antwoord in principe al weet...
Jij bent het er niet mee eens, zoveel is duidelijk.

Ik vind het wel aardig die link met toegankelijker muziek, zorgt ook voor een gemeleerder en jonger publiek, en dat is weer beter voor het genre in het algemeen

hiphop is gewoon een logisch vervolg in het rijtje blues-jazz-soul-funk-hiphop

avatar van Fza
Fza
Reijersen schreef:
(quote)


Was het Larry Carlton?


Nee Joe Bonamassa.

avatar van Cygnus
HiLL schreef:
Wie heeft Steely Dan zien optreden?! Vertel.......!

Ik! Niet op NSJ, maar een week eerder in Brussel. Een verslag daarvan staat in het topic " wat heb je dit jaar live gezien".

avatar van Woody
Ik ben daar uiteindelijk alle drie de dagen geweest. Aangezien ik daar aan het werk was, heb ik helaas niet alles kunnen zien. (Ik heb daar de koffie verzorgd op 3 locaties) Omdat ik zelf niet de koffie hoef te maken, maar alleen bij camiliteiten en bevoorrading er ben, kon ik het vaak zo inplannen dat ik de leukste optredens wel bij kon wonen.

Van de vrijdag is mij Amos Lee en Al green het meest bij gebleven. Vooral de eerste kwam heel verrassend uit de bus. Op cd vindt ik hem al snel wat saai maar live staat hij er. En hoe! Door het vele geimproviceer en zijn sterke band kregen de nummers wat meer diepgang en kracht. Al Green is wat minder mijn muziek. Maar ik heb met kippevel staan kijken. die man heeft zoveel charisma en zijn soul met gospel touch deed menig keer de bultjes op mijn armen verschijnen.

Zaterdag was voor mij iets minder. India Arie was heel mooi. En ik sluit me dan ook graag bij Reijersen aan.
Wel nog even een special guest optreden van Jamie Cullum mee kunnen pikken. Publiek was laaiend enthousiast en daar heb ik eerlijk gezegd nog het meeste van genoten.

Zondag wel weer wat meer kunnen zien. Elvis Costello was mooi maar heb ik helaas maar 3 nummers van gezien.
Tja en toen Sly & the family stone! Ik was toen heel moe door al het rennen drie dagen en dat was precies wat ik nodig had. Ik ben heerlijk op een stoel gaan zitten en heb de muziek over me heen laten komen. Leuk om te zien was dat Sly Stone zich zo nu en dan op het podium liet zien om een nummertje mee te zingen en dan weer bij moest komen in zijn kleedkamer. Elke keer als hij op kwam werdt hij weer met groot applaus ontvangen. leuk was ook dat de band overduidelijk ook niet was voorbereid wanneer hij wel en niet zou verschijnen. Maar ook dat ging eigenlijk toch ook wel heel soepel. Door het spookachtige gedrag van Sly kreeg het net allemaal dat extra spannende laagje.

Toen nog heel even Snoop Dog. Ik had me eerlijk gezegd ook wat verbaasd over zijn komst maar op het festival zelf leek het opeens heel erg logisch. Publiek uit zijn dak en ook Snoop Dog was in een zeer goede stemming. Uiteindelijk heb ik me daar zeker niet aan geirriteerd maar bleek het een aangename verrassing.

North sea jazz is echt een top festival. Goed opgezet en vooral ook een fantastisch publiek.

avatar van sq
sq
Ik ben al heel lang van plan om ooit ook eens te gaan. Zitten toch veel topnamen bij die ook bij mij favoriet zijn. Ik vind de afwisseling ook heel verfrissend klinken. Verslagen van Reijersen en Woody vind ik ook leuk om te lezen. Kan een van jullie of iemand anders vertellen hoe het verder is om er te zijn (organisatie, sfeer, drukte, publiek)? Vooral over de de drukte vraag ik me af wat ik aan moet met het gegeven dat men nog steeds niet op volle capaciteit zit sinds de verhuizing naar Rotterdam? Merk je dat?

avatar van Reijersen
sq schreef:
Ik ben al heel lang van plan om ooit ook eens te gaan. Zitten toch veel topnamen bij die ook bij mij favoriet zijn. Ik vind de afwisseling ook heel verfrissend klinken. Verslagen van Reijersen en Woody vind ik ook leuk om te lezen. Kan een van jullie of iemand anders vertellen hoe het verder is om er te zijn (organisatie, sfeer, drukte, publiek)? Vooral over de de drukte vraag ik me af wat ik aan moet met het gegeven dat men nog steeds niet op volle capaciteit zit sinds de verhuizing naar Rotterdam? Merk je dat?


Organisatie is top, van de pendelbussen tot alles in het festival. Bijna alle optredens lopen op tijd. Qua drukte is het vooral gezellig druk, bij elk optreden kan je gewoon alles goed zien en horen.

avatar van Woody
Ik weet toevallig door de invulling van de horeca dat ze dit jaar het al iets groter hebben kunnen inzetten. Er zijn als het ware 3 buiten pleinen. Eigenlijk liep het enkel steeds vast als je vanaf de gang naar het grote podium wilde. Doordat mensen heel relaxed zijn valt het allemaal ook best wel mee. Ook bij de meeste bands kon je nog vrij makkelijk naar voren lopen. De zalen zijn wel groot waardoor mensen niet zo opelkaar gepropt staan.

avatar van sq
sq
Van die gang heb ik al gehoord (interview) dat ze daar iets aan willen doen, dus dat geeft wel vertrouwen. Dank jullie beiden. Misschien toch maar eens overwegen als ik volgend jaar niet naar Roskilde ga.

avatar van levenvergeten
Ik vond, eerlijk is eerlijk, wat ik van Snoop Dogg op TV heb gezien fantastisch.

Jeremie
Ik heb er totaal geen problemen mee dat ze al die fusion, wereldmuziek, soul, funk, rap- artiesten laten optreden. Vroeger traden ook BB King, Muddy Waters, the Skatalites enzovoort er op. Je krijgt een erg uitgebreid aanbod. Maar wat mijn petje wel te boven gaat, en waar ik me gisterenavond wel druk in heb gemaakt... Op televisie hebben ze amper een luttige drie minuten besteed aan Ornette Coleman (toch een legende in de jazz, waarvan iedereen blij was dat hij op het programma stond), ze hebben wat muziekfragmenten getoond van een halve minuut, geeneens hele nummers... Spijtig voor de fans maar daar zitten de meeste mensen nu eenmaal niet op te wachten...

Ik ben vrijdag geweest, was mijn allereerste keer dat ik NSJ heb bezocht. Heb nu spijt dat ik al die jaren ervoor nooit ben geweest, maar dat zal in de toekomst wel anders zijn. Vrijdag heb ik het meest genoten van The Roots (die in tegenstelling tot het optreden van Snoop Dogg zondag wel erg jazzy/soul kon zijn, hoewel dat optreden natuurlijk ook fantastisch was) en Al Green. Maar ook 'rising star' Robin McKelle was zeer mooi met daarop volgend het concert van Marlena Shaw. Heb ook nog een stuk van Amos Lee meegepakt en als afsluiter ben ik naar Jamie Lidell gegaan. Zijn cd heb ik het afgelopen anderhaf jaar grijsgedraaid en heb al diverse live-optredens online of op de radio gehoord. Mijn verwachtingen waren dan ook zeer hoog. Maar helaas viel het behoorlijk tegen. Voordat Jamie Lidell moest optreden stond de tent bomvol, maar na een half uur van zijn optreden is volgens mij de helft weggegaan. Meneer Lidell heeft namelijk veel geïmproviseerd met eclectische elektro deuntjes en een bizar apparaat. Het was alles behalve soul of jazz, zelfs een beetje pop was nergens te bekennen in zijn muziek. In de atmosfeer wat North Sea en haar artiesten uitrstraalt, was Lidell's optreden een zeer koude douche. Ik ben dan uiteindelijk voortijdig weggegaan en mijn avond laten aflsuiten door de latin-band wiens naam ik ff kwijt ben. Kortom, geweldige avond, alleen zeer jammer van Jamie Lidell. Iemand mee eens over dat laatste?

avatar van Reijersen
11, 12 en 13 juli 2008 is het weer zover. Het North Sea Jazz Festival komt er weer aan. Gister is het programma bekend gemaakt. Opvallend is het grote aantal vocalisten dat er optreden en de vele bekende namen. Daarbij kan je denken aan: Alicia Keys (wel een plus-concert), Adele, Gnarls Barkley, Room Eleven, Jill Scott, Lizz Wright, Cassandra Wilson, Pete Philly & Perquisite, C-Mon & Kypski en nog heel veel meer.

Klik hier voor het volledige programma.

raffael77
zoals ik nu lees een behoorlijke klote line up van zogenaamde Jazz muzikanten lol.

Adele zou kunnen en Lizz Wright al ben ik niet heel erg fan van haar.
Maar Alicia, C & K, Room Eleven is helemaal suck

Jill Scott kan soms wel maar heeft ook veel R&B ertusen zitten.

Pete Philly & Perquisite zijn dope met hun live band.

avatar van Paalhaas
Reijersen schreef:
11, 12 en 13 juli 2008 is het weer zover. Het North Sea Jazz Festival komt er weer aan. Gister is het programma bekend gemaakt. Opvallend is het grote aantal vocalisten dat er optreden en de vele bekende namen. Daarbij kan je denken aan: Alicia Keys (wel een plus-concert), Adele, Gnarls Barkley, Room Eleven, Jill Scott, Lizz Wright, Cassandra Wilson, Pete Philly & Perquisite, C-Mon & Kypski en nog heel veel meer.

Gelukkig komen er ook echte jazzmuzikanten:

Maria Schneider Orchestra
Herbie Hancock Quintet
Paul Bley
Pat Metheny Trio
Wayne Shorter Quartet
Acoustic Ladyland
Charlie Haden Quartet West
Gary Burton Quartet
Bobby Hutcherson Quartet
Willem Breuker Kollektief
Brad Mehldau Trio
Kenny Wheeler Quartet
Oregon



Ik zie overigens op zondag nog een vreemde eend in de bijt: The Mars volta!

avatar van Reijersen
Paalhaas schreef:
(quote)

Gelukkig komen er ook echte jazzmuzikanten:



Natuurlijk! Herbie Hancock lijkt mij oa ook zeer interessant.

avatar van we tigers
Zojuist het programmaboekje eens door zitten spitten en er zitten weer leuke dingen tussen dit jaar!
Nu alleen nog beslissen of ik daar die ontzettend hoge toegansprijzen voor over heb...

avatar van Reijersen
Die prijs houdt mij inderdaad ook wat tegen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:29 uur

geplaatst: vandaag om 17:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.