MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / MusicMeter Live! / Take Root, Groningen

zoeken in:
Mooi programma, daarvoor wil ik best een keer naar Groningen afreizen.

De dag ervoor komen ook The Delines nog naar de O' poort. Just sayin'.

Van hun Facebook pagina: Met de bevestiging van The 502s, Donovan Woods, Ghost Woman en Kacy & Clayton zijn er weer een aantal mooie namen toegevoegd aan de line-up van TakeRoot 2022. We zijn hiermee bijna rond en we zullen binnenkort de laatste namen aankondigen.

Last minute een kaartje kunnen scoren. Veel keuzestress, want te veel leuks... Ik had gelukkig al een ticket voor Watchhouse in Doornroosje a.s. zondag dus dat is één dilemma minder.

Voor Watchhouse en Aiofe o'Donovan heb ik al kaarten, dus dat verlaagt de keuzestress wat. Ik wil in ieder geval Anais Mitchell, Chris Thile en Charley Crockett zien en verder zie ik wel.

Heel jammer dat Anaïs Mitchell had afgezegd, maar verder was mijn eerste editie Take Root een groot succes. Courtney Barnett was mijn hoogtepunt en verder bevielen Watchhouse, Gregory Alan Isakov en Band of Horses erg goed. Ook nog flarden gezien van Aoife O Donovan, The 502s en John Blek, dat klonk ook prima. De afsluiter, Shakey Graves, kon me niet helemaal boeien.

staralfur schreef:
Heel jammer dat Anaïs Mitchell had afgezegd, maar verder was mijn eerste editie Take Root een groot succes. Courtney Barnett was mijn hoogtepunt en verder bevielen Watchhouse, Gregory Alan Isakov en Band of Horses erg goed. Ook nog flarden gezien van Aoife O Donovan, The 502s en John Blek, dat klonk ook prima. De afsluiter, Shakey Graves, kon me niet helemaal boeien.

De vervangster voor Anaïs Mitchel, Alexa Rose, was denk ik snel en makkelijk geregeld. Ze is momenteel met Watchhouse op tour. Na een vermakelijk half uurtje vertrokken om toch ook iets van Neal Francis mee te pikken in de foyer. Zag daar een aardig potje psychdelische (southern) rock en genoot van de geweldige drummer. In de Attic was het ondertussen Donovan Woods die het publiek vermaakte met mooie verhalende songs en heerlijke anekdotes tussendoor. Na afloop naar de Basement om toch iets van S.G. Goodman mee te krijgen. Dat dacht ik althans, maar door een wissel in het schema stond Ghost Woman, die ik op mijn lijstje had staan, daar te rocken. Ik had het tijdschema enkele weken geleden op mijn telefoon gedownload en had de aangekondigde aanpassing niet meegekregen. Gelukkig deed Aoife O'Donovan dit voorval daarna snel vergeten. Met een puike band en de songs van haar sterke album Age Of Apathy op zak deed ze de tijd vervliegen. Dan wederom naar de Basement. Nu dus voor S.G. Goodman. Zonder band maar met pakkende songs en een down-to-earth attitude bleef ze het publiek tot het einde boeien. In de Grote Zaal hadden mijn vrienden een plekkie vrijgehouden om publiekstrekker Countney Barnett comfortabel te kunnen aanschouwen. De beentjes hebben zo af en toe ook wat rust nodig. Met een set vol met crowdpleasers en veel gitaargeweld maakte ze de door mij opgelegde favorietenrol helemaal waar. Ook mijn hoogtepunt van TakeRoot22. The Sadies, een groot deel van hun set geholpen door het duo Kacy & Clayton, sloten dit festival knallend af. Met 3200 bezoekers was het festival uitverkocht, maar ik had niet het idee dat het zo benauwend was als andere uitverkochtte edities. Naar mijn weten hebben ze wel eens 4000 bezoekers toegelaten. Tevreden zijn we de stad ingegaan en de eierballen waren weer heerlijk. Volgend jaar gaan we zeker weer.

We hebben weinig overlap gehad, staralfur

Ik begon bij afwezigheid van Anais Mitchell met Alexa Rose. Viel niet tegen, meest jammere was alleen dat ik er pas laat achter kwam dat ik haar aanstaande dinsdag ga zien in het voorprogramma van Watchhouse.

Kacy & Clayton was leuk om een keer gezien te hebben, Mary Gauthier zelfs nog wel flink meer dan dat. Band of Horses heb ik uiteindelijk maar twee nummers van gezien en dat smaakte niet echt naar meer.

Hoogtepunt was voor mij Chris Thile. Man is een goed zanger, gewéldige mandolinespeler, heel goed in het gebruik van stiltes (wel lastig op zo'n festival, met alle in- en uitloop) en heeft een briljante mimiek. Een uur was echt te kort, hopelijk komt hij nog eens terug.

Andere naaruitkijker Charley Crockett was ook erg goed, maar speelde iets te veel een mix van Country en Rock & Roll, terwijl ik hem liever wat ingetogener hoor.

Hierna werd het voor mij wel minder. Courtney Barnett vond ik sowieso al geen ruk aan, maar Roots hoorde ik er eigenlijk ook niet in. Cowboy Junkies was wel ok en Shakey Graves vond ik wel een sterke performer, maar muzikaal vond ik er weinig aan.

Als festival vond ik het allemaal wel wat druk en rommelig. Moet een goede line-up zijn om me daar nog eens heen te krijgen.

Leuk om te lezen dat Brunniepoo , staralfur en ondergetekende elke een andere beleving/aanpak van hetzelfde festival hebben.

pjh1967 schreef:
Leuk om te lezen dat Brunniepoo , staralfur en ondergetekende elke een andere beleving/aanpak van hetzelfde festival hebben.

Zeker! Maar even ter verificatie: jullie vonden Courtney Barnett dus wel goed, maar hoorden jullie er dan wel rootselementen in?

Brunniepoo schreef:
Zeker! Maar even ter verificatie: jullie vonden Courtney Barnett dus wel goed, maar hoorden jullie er dan wel rootselementen in?

Zeker niet, maar ben wel fan van haar. Dat haar muziek dan niet matcht met het genre "roots" kan ik accepteren. Ik zit in mijn eigen smaak ook niet vast aan één bepaald genre. Maar kan voorstellen dat als je voor een rootsfestival komt, je dan ook roots verwacht.

Ik had mijn kaartje donderdag pas kunnen bemachtigen, dus had niet zo heel veel tijd om in te luisteren. Koos daarom voor de namen die ik al min of meer kende. Vriendin waarmee ik was wilde per se Courtney zien, dus ging ik met haar mee. Op plaat kon het me nooit zo bekoren, live kwam het beter over. Vond het net als pjh geen issue dat het niet binnen roots valt.

Ik heb vanavond Alexa Rose gezien in het voorprogramma van Watchhouse in Doornroosje: mooie stem en prima liedjes. Ze had het publiek vanaf de eerste tonen mee, erg knap gedaan.

Eerste namen voor de 25e editie zijn bekend gemaakt:

Josh Ritter
Fantastic Cat
Old 97’s
Thee Sacred Souls
Willi Carlisle
L.A. Edwards
Jerry Leger & The Situation
The Local Honeys
Kassi Valazza

Heb de datum gereserveerd, maar ik loop nog niet over van enthousiasme. Benieuwd welke acts er nog aan toegevoegd gaan worden.

Ik heb precies hetzelfde

Is er nog iemand geweest afgelopen weekend?

Ja, ik! Genoten van Jerry Leger, Aaron Boyd, Josh Ritter, Ian Noe en Robert Finley. Helaas kon ik bij Leyla McCalla en Jim White de zaal niet meer in. Wederom een geslaagde editie.

Quote van vorig jaar:
pjh1967 schreef:
Volgend jaar gaan we zeker weer.
Niet dus...
Renoir schreef:
Ja, ik! Genoten van Jerry Leger, Aaron Boyd, Josh Ritter, Ian Noe en Robert Finley. Helaas kon ik bij Leyla McCalla en Jim White de zaal niet meer in. Wederom een geslaagde editie.
Leuk! Het gebrek aan echte headliners (voor mij) deed mij besluiten om niet te gaan. Je loopt daar natuurlijk altijd tegen leuke verrassingen aan, maar het idee om voor één of twee acts naar Groningen af te reizen trok mij niet. Had toch wel iets meer verwacht van het 25e jubileum van TakeRoot.

Voor ons waren Ian Noe, en vooral Leyla McCalla de hoogtepunten.

pjh1967 schreef:
Quote van vorig jaar:
(quote)
Niet dus...
(quote)
Leuk! Het gebrek aan echte headliners (voor mij) deed mij besluiten om niet te gaan. Je loopt daar natuurlijk altijd tegen leuke verrassingen aan, maar het idee om voor één of twee acts naar Groningen af te reizen trok mij niet. Had toch wel iets meer verwacht van het 25e jubileum van TakeRoot.

Dit was mijn 8e TakeRoot, en het festival heeft me, mede door de ontspannen sfeer, nog nooit teleurgesteld. Ik ga volgend jaar zeker weer. Het voordeel van deze editie was dat ik het bezoek aan Groningen kon combineren met de Rolling Stones tentoonstelling in het Groninger Museum...

Eerste namen bekendgemaakt: Iron & Wine, John Paul White, Wild Rivers, Aaron Lee Tasjan, Abe Partridge, Country Westerns, Early James, Jesper Lindell, Louien, Muireann Bradley, Tyler Ramsey en Uncle Lucius

TakeRoot 2024 | 2 november 2024 | Trompsingel 27 | Spot Groningen - spotgroningen.nl

Voor mij nog niet echt aanleiding om een kaartje te kopen, om eerlijk te zijn...

Brunniepoo schreef:
Voor mij nog niet echt aanleiding om een kaartje te kopen, om eerlijk te zijn...
Hier ook. Nadeel is, als je langer wacht, er geen hotelkamer meer te vinden is in Groningen dat weekend. Iron & Wine in 2010 staat wel in mijn top 3 beste TakeRoot optredens ooit.

Nieuwe toevoegingen aan de line-up: Fantastic Negrito, Jessica Pratt, Mary Gauthier, Stephen Wilson Jr, Dalton Mills, Kyshona, LA LOM en Rosali.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:37 uur

geplaatst: vandaag om 19:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.