MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / There's Too Much Love, Johan & Luigi's Belle and Sebastian Top 100

zoeken in:
Dear Catastrophe Waitress (2003)

Het titelnummer van hun 6e album is ook meteen de kortste song, maar zeker niet de minste. Geproduceerd door Trevor Horn en dus meer pop en gepolijst dan hun vorige meer lo-fi albums. Voor velen ook hun laatste echt heel goede album, dat het voor de Mercury Music Prize genomineerd was zegt misschien ook wel iets. Een erg fijn, snel en urgent nummer, duidelijk ook Horn-achtig door het orkestrale dat bijna filmisch aan doet. Zou niet fijn zijn als The Primitives het zouden verknallen als langzame cover he Stu
Een erg leuke en fijne song dus, zeker ook qua cynische tekst. Met onder de 2,5 minuut zou je toch denken dat t langer duurt, omdat er continu genoeg dingen in gebeuren. Verder niet teveel woorden meer, maar gewoon genieten.

8,8

Dear Catastrophe Waitress
I'm sorry if you seem to have the weight of the world over you
I cherish your smile
There's a word of peace on your lips
Say it, and with tenderness I'll cherish you
I'll cherish you

Dear Catastrophe Girlfriend
Dear Catastrophe Girlfriend
I'm sorry if he hit you with a full can of Coke
It's no joke
Your face is bleeding
You'll soon be leaving this town to the clowns who worship
No one but themselves
No one but themselves

I hate feeling this way, oh
I hate feeling this way, oh
I know you hate it too, oh
Now that your coffee's growing cold, oh
All of the customers look so old, oh
Honey if I could be so bold

I'm sorry if the kids hold you in cool disregard
I know it's hard
Stick to what you know
You'll blow them all to the wall
When they realise what you've been working for
What you've been working for
What you've been working for

Fraaie vignette van een song.
Inderdaad, wat een contrast met die vreugdeloze Crash-cover.

8,6

Crash is een heerlijke tongue-in-cheek cover , ze blijven gelukkig ver van het ook fraaie orgineel (8,5) vandaan een dik verdiende ruime 8 en die clip is inderdaad erg leuk.
Waitress een 8,5.

Come on sister is zo'n typisch huppelend liedje van onze Schotse lieverds en ook een 8,5 voor een van de toppers van dat album wat ons Norah Jones bracht

Voor ik vergeet (dank spinvis) A Space Boy Dream een 9.

Mijn cijfers zijn nog wat aan de lage kant, maar er komen ook nog betere

Cassaco Marron: 7/10

Kende noch deze versie noch het origineel, maar dit klinkt wel sympathiek. Doet me een beetje denken aan Le Premier Bonheur Du Jour in de versie van Os Mutantes.

Chickfactor: 9.5/10

Éen van mijn favoriete songs van dit geweldige bandje. Klinkt als wakker worden op een vredige, zonovergoten zondagochtend. Heeft inderdaad wat weg van bepaalde liedjes op de derde Velvet Underground-plaat, wat natuurlijk een gigantisch compliment is.

Come On Sister: 6.5/10

Inderdaad een stuk beter dan Calculating Bimbo, maar nog altijd geen nummer dat me in vuur en vlam weet te zetten. Write About Love is de enige B&S-plaat waar ik nooit een klik mee heb gehad.

Crash: 5.5/10

Vind het origineel van de Primitives al niet zo speciaal, en deze versie maakt de compositie er voor mij niet interessanter op.

Dear Catastrophe Waitress: 9/10

Op het titelnummer van hun vijfde plaat gooit de band gelukkig wel alle remmen los. Prachtig, vooral het refrein!

Desperation Made A Fool Of Me (2003)

Een b-kantje, van Step Into My Office, Baby, de eerste single van Dear Catastrophe Waitress.
Maar het is in werkelijkheid al een veel ouder nummer, het was een van de eerste liedjes die Belle&Sebastian schreven. Maar het kwam dus pas in 2003 uit. Ik vind het een juweeltje, het had zeker niet misstaan op het album. Het heeft een beetje het gevoel ook wel - en de melancholie - van de vroege Belle, hoewel ook de gloss van de latere door de kraakheldere productie. De lift in de piano is echt meesterlijk, en het refrein bezorgt me meer dan eens kippenvel.
Ik denk wel een van de allerbeste nummers op Third Eye Centre, en mocht het qua timing ook voor Push Barman in aanmerking zijn gekomen, zou het daar op disc 2 ook zeker een hoogtepunt zijn.

9,0

I'm sick, and I've felt this way for some time now
I'm so fed up with the daily grind
I'm trying to find relief
If you feel this way then clap your hands
Ever thought this was a backward land?
What is making people mean?
A bad scene

Now that I've got my motives straight and I am thinking clearly
I'll sneak up to your window with my senses open wide

I'm tired, on my shoulders weighing heavily
Is the full responsibility for your troubles and your charms
Your betrayal goes around with me
Like the sword in some old tragedy
It is sticking in my back
People laugh

I never really thought it would be like this
I know it's kind of hard but I'm glad that it is
I'm glad

I never really thought it would be like this
I know it's kind of hard but I'm glad that it is
I'm glad

Even bijcijferen:

Black and White Unite (2002) / 6
Blue Eyes of a Millionaire (2010) / 6
Born To Act (2015) / 6,5
Calculating Bimbo (2010) / 6,5
Cassaco Marron (2006) / 7,5
Chickfactor (1998) / 9
Come on Sister (2010) / 7,5
Crash (2012) / 5,5
Dear Catastrophe Waitress (2003) / 8,25
Desperation Made A Fool Of Me (2003) / 8,25

Veel later werk waar ik niet echt vertrouwd mee ben. Chickfactor springt er voor mij bovenuit. Prachtig rustig liedje zo de VU ze inderdaad ook wel eens gemaakt heeft. Daarnaast nog een hoog cijfer voor Desperation etc., een ontdekking voor mij. De b-kanten van na 2000 zijn me lang niet allemaal bekend. De bossanova van Cassaco Marron is ook een prettige ontdekking en Come On Sister dan wel weer een leuke herontdekking. Write About Love heb ik volgens mij na 2010 niet meer gedraaid, maar dit is nog wel een prima nummer. En er staan iig nog 2 betere op (maar helaas ook een hoop mindere). Verder 4 nummers die ik noch goed noch slecht vind, maar wel wat gewoontjes. En met Crash zakken ze dan een keer door de ondergrens, maar het is ze vergeten.

Prachtig hoor, ik kende m ook nog niet. Na halverwege komen die zalige synths en dan nog als toetje die fluit en dan die heerlijke gitaar met die synths weer

9,4

Dirty Dream Number Two (1998)

En dan nu de grote hit van Belle and Sebastian uit 1998. O wacht, het was niet eens een single.
Nou ja, het vóelt in elk geval wel als de hitsingle van The Boy With the Arab Strap.
Wat een machtig nummer is dit, vanaf het prachtige intro tot aan het superieure outro is het genieten van dit nummer over nachtelijke, onbewuste, lust. En dan hebben we ook nog het geweldige middenstuk, misschien wel het mooiste gedeelte van de song, met eerst de blazers, en daarna de cello en de mooie spoken-word-frases van Isobel: In a town so small there's no escaping you...
Het is dat B&S in die tijd een strikte policy had van geen promotie, en dus ook geen singles, anders had dit nummer zeker ver kunnen komen. Voor mij voelt het in elk geval als de eerste hit van de band en er zijn niet veel singles, of songs, te bedenken waar ze dit niveau overtroffen hebben.

Ik ga maar eens voor mijn eerste... 10.

I'm lucky, I can open the door and I can walk down the street
Unlucky, I've got nowhere to go and so I follow my feet

A choice is facing you, a healthy dose of pain
A choice is facing you as you stare through the rain
A choice is facing you but I choose to refrain for today
Tomorrow we'll be back in trouble again

Dream one, you had a whole lot of fun with a comedian
Stop short of going all the way, you'll have to make it someday

Why is this happening to you, you're not a child?
Why is this happening? You have too much on your mind
Things creep up on you when you are fast asleep
You are dreaming, you are sleepy
You are stuck to the sheets

In a town so small there's no escaping you
In a town so small there's no escape from view
In a town so small there's nothing left to do

Dream two you couldn't see her face, but you saw everything else
Dream two was pretty special, easily beats loving yourself

Could you put a name to someone else's sigh?
Could you put a face to someone else's eyes?
Is it someone that you'd maybe recognize?
But it all fades into morning when you open your eyes

10, 10, 10!

De eerste keer dat ik ze live zag (motel mozaique 2002) begonnen ze met dit nummer en toen was de avond al meteen geslaagd.

Geweldige epic song inderdaad. Geen 10 voor mij, maar wel een hoog cijfer.

9,5

Ma-gi-straal! Scrolledn door dit topic krijg ik alweer zin in een nieuwe editie greatest hits van B&S, hopelijk voelt iemand zich geroepen om die volgend voorjaar te organiseren (mogelijk is er dan ook weer een nieuw album uit).

motel matches schreef:
De eerste keer dat ik ze live zag (motel mozaique 2002) begonnen ze met dit nummer en toen was de avond al meteen geslaagd.

Daar was ik ook! Ook de eerste keer dat ik ze live zag, en ook de beste keer.
Maar ze begonnen toen met Fuck This Shit, als ik me niet vergis
Ging wel magistraal over in Dirty Dream inderdaad

Tussenstand:

1. Dirty Dream Number Two 9,75
2. Another Sunny Day 9,50
3. Beautiful 9,35
4. A Century of Fakers 9,30
5. Desperation Made a Fool of Me 9,20
6. Dear Catastrophe Waitress 8,70
7. Chickfactor 8,65
8. Belle & Sebastian 8,60
9. Act of the Apostle I 8,55
10. Allie 8,55

11. A Summer Wasting 8,45
12. Big John Shaft 8,15
13. Act of the Apostle II 8,1
14. Blue Eyes of a Millionaire 8,05
15. Born to Act 8,05
16. A Politician's Silence 8,0
17. A Century of Elvis 8,0
18. Come on Sister 7,85
19. Asleep on a Sunbeam 7,8
20. Black and White Unite 7,75

21. Cassaco Marron 7,15
22. A Space Boy Dream 7,0
23. Beyond the Sunrise 6,4
24. Calculating Bimbo 6,25
25. Crash 5,75

Eventuele schaduwlijst volgt aan t eind, dus blijf vooral cijfers geven voor wie wil

johan de witt schreef:
Maar ze begonnen toen met Fuck This Shit, als ik me niet vergis

Pastels cover?

Couldn't care less

Mooie top 20 nu al
En we zijn nog maar bij de D

luigifort schreef:
Geweldige epic song inderdaad. Geen 10 voor mij, maar wel een hoog cijfer.

9,5

Dito, dus 9,5

Ik cijfer ook maar gelijk mee.

Dirty Dream Number Two 9,25

Ik wil best mee gaan in de euforie, maar ik vind A Space Boy Dream en Beautiful nog wat beter, dus ik kan moeilijk hoger geven.

Ja datzelfde heb ik met Another Sunny Day, die hoor ik ook net liever dan Dirty Dream en die gaf ik 9,6

Ik sluit niet uit dat er meer 10'en volgen
Net als 9,0 of 8,0 of eender welke cijfers.
Het is niet zo dat ze allemaal een ander cijfer móeten hebben natuurlijk

Zo houden we het een beetje spannend
Een top 20 met alleen 10'en is ook zowat
Maar ik sluit ook zeker niet uit dat ik vaker dan 1x een 10 geef

Ik heb nog wat 10en klaar liggen, zo heeft de L er zeker 2 !!

Dog on Wheels (1997)

EP Time! Ik dacht altijd dat eerst de EP's kwamen en vervolgens Tigermilk en Sinister, niet dus . Alhoewel de songs van deze eerste EP van B&S werden eerder geschreven dan beide albums.
Deze 3 EP's samen met de eerste 3 albums in 3 jaar tijd moeten toch wel hun meest creatieve en glorieuze jaren zijn. Gewoon meteen steengoed beginnen, dat is niet alle bands gegeven .
Dit is de lead -en titeltrack van hun eerste EP. Op de cover daarvan staat dezelfde vrouw als op Tigermilk overigens.
Geweldige track natuurlijk weer. Mooi zo'n inleidend intro. Heerlijk die driving force van die gitaar. Stu komt binnen met een prachtige en sferische tekst, ik zie hem of mezelf zo liggen in de zomer. Een heerlijke flamencogitaar doet zijn entree en wat volgt is die heerlijke onbezonnen trompet, iets wat ze later nog veelvuldig zouden gebruiken. Vanaf halverwege wordt de song nog meer gedragen door het samenspel van eerder genoemde instrumenten, zalig wegdrijven . Als we dan eindigen met la-la-la kan het echt niet meer stuk . Topsong!

9,3

When I was a boy I was confounded by you
Now I'm still a boy I am indebted to you
Every song I ever wrote was written for you
Written for you

Now I'm feeling flat you seem mile away
I'm so tired that down on the pavement I'll lay
Till the blossom on the tree comes falling on me
Fall on me

From my window I can see the mountains in snow
From my window I will shut my eyes and let go
Promise me you'll always be around when I fall
And when I call

On the river bridge up on the wall, looking down
On the river bridge, to me a vision was shown
If I could hold on to things till I was full grown
Peace would I know

To my dog on wheels I'll tell my pleasures and woes
To my dog on wheels I'll tell my secrets and more
Then one day in spring I'll take him down to the road
Anything goes

Desperation Made A Fool Out Of Me: 8/10

Geweldig liedje! Vooral de muzikale omlijsting is prachtig verzorgd, zo teder en dromerig! Omdat ie alleen op The Third Eye Centre staat, luister ik hem eigenlijk veel te weinig.

Dirty Dream Number Two: 10/10

Op moment van schrijven mijn favoriete Belle & Sebastian-nummer. Gewoon een perfecte song, dat is het al nadat de prachtige intro, tekst, en spoken word-stukje langsgekomen zijn, en dan moet die godsgruwelijk prachtige outro nog beginnen! Een van de meest euforische muziekstukken ooit gemaakt. De zon breekt spontaan door de wolken heen, de sneeuw smelt zienderogen terwijl bloemen aan topsnelheid in bloei schieten, en dat allemaal omwille van een liedje over twee natte dromen.

Dog On Wheels: 9.5/10

Ook een grote favoriet van me. Heerlijke drive vooral, en dat terugkerend gitaartje is ook ontzettend prettig. Ook de trompet wordt schitterend ingezet. De donkere tekst maakt het plaatje compleet (“Then one day in spring I take him down to the road/Everything goes”)

Na Dirty Dream nog een persoonlijk favoriet
Briljant, geniaal etc, maar om toch wat te differentiëren

9,8

Dog on Wheels (1997) / 9,5

Wat een juweeltje. Mijn favoriet tot nu toe.
Ik denk wel dat ik alle 9's of hoger aan het eind nog een keer moet luisteren voor wat differentiatie.

Ik denk dat dit mijn top 5 tot nu toe is:

Dog on Wheels 9,5
Beautiful: 9,25
A Space Boy Dream (1998) 9,25
Dirty Dream Number Two 9,25
Belle & Sebastian: 9,25

Dog on Wheels is mijn favoriet, mijn nr. 1
Een 9,5 waardig.

Het was mijn eerste kennismaking met BS. Half 2 's nachts op Alternative Nation (toen MTV de M nog niet verloochend had) en ik dacht; van die band wil ik meer horen. Een 9.5 dus.

Don't Leave the Light On, Baby (2000)

Voor de 2e keer een track van Fold Your Hands Child, You Walk Like A Peasant, een frase die Stu ergens las op de muur van een wc en besloot op te schrijven, misschien voor later . De langste track ook van het album en tegelijk ook een slowburner.
Een vrij rustige song die het moet hebben van fijn toetsenwerk, maar vooral van de mooie strijkersarrangementen die af en toe voor lekker wat pit zorgen. De song sleept zich voor mij net iets te langzaam voort, het mooie refrein trekt het net wat meer omhoog gelukkig. De wat mistroostige tekst pas wel weer goed bij deze sfeer die Stu en zijn muzikanten uitstralen. Toch kan ik het niet helpen te vinden dat met nog een beetje meer extra deze song een epischer status zou kunnen hebben, zoals Dirty Dream bijvoorbeeld dat alles in zich heeft en bevlogen klinkt. Hoewel dit album een heel aantal prachtsongs heeft klinkt het misschien net wat meer bedacht dan hun vorige albums.

Desalniettemin een 8,2

It's been a bloody stupid day
My baby called me up to say
Don't call me love, don't call me
It's not all she said

I truly love her but I know
I'm bad for her, I'm bad and so
At least she may forgive me for my honesty

My friend came back from being abroad
He was rich and I was overawed
His ship came in
I'm standing on the harbor wall

Another friend, the one I love
Turns to me 'Have you seen enough?'
'Let's hang about
There's nothing like a sunset'

It's been a bloody stupid day
Don't leave the light on baby
My baby called me up to say
I'll see you sometime maybe
It finally dawned on me tonight
Best to go down without a fight
I know you will forgive me for my honesty

Gast
geplaatst: vandaag om 16:07 uur

geplaatst: vandaag om 16:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.