Muziek / Toplijsten en favorieten / Open Your Heart to Madonna: aERo's top 100
zoeken in:
0
geplaatst: 4 augustus 2017, 20:27 uur
85. Joan of Arc / 3,25*
84. Love Song / 3*
83. Turn Up the Radio / 3,5*
82. Celebration / 4*
81. You Must Love Me / 3*
Zowaar drie albumtracks achter elkaar en ik kende ze alle drie nog niet.
Joan of Arc klinkt wel aangenaam, geen verkeerd nummer. Beetje Madonna-by-the-numbers weliswaar. Love Song klinkt mij een beetje in de oren als een outtake van Prince. Aardig ritmisch nummer, ook niet echt bijzonder. Beide sterren hebben toch wel veel beter gemaakt. Al moet ik zeggen dat ik Prince' eigen singles uit 1989 ook wel erg zwak vind vergeleken met wat daarvoor en daarna kwam. Turn Up The Radio vind ik de leukste van het stel. Lekker catchy en aanstekelijk, met die typische Madonna-popvibe. Geen hoogvlieger, maar wel een leuk nummer.
Celebration vond ik destijds erg tof, maar dan wel in de singleversie (de remix door Benny Benassi). Beetje plat, maar toch wel een lekkere dansplaat. Het origineel vind ik wat minder, maar heb ik ook nauwelijks gehoord.
Open Your Heart was ook nieuw voor me. Ik ben geen musical-fan en heb me dan ook altijd verre van Evita gehouden. Madonna laat inderdaad hier inderdaad wel horen dat ze vocaal overeind blijft met een sobere muzikale begeleiding, maar ik word er ook niet echt warm van.
84. Love Song / 3*
83. Turn Up the Radio / 3,5*
82. Celebration / 4*
81. You Must Love Me / 3*
Zowaar drie albumtracks achter elkaar en ik kende ze alle drie nog niet.
Joan of Arc klinkt wel aangenaam, geen verkeerd nummer. Beetje Madonna-by-the-numbers weliswaar. Love Song klinkt mij een beetje in de oren als een outtake van Prince. Aardig ritmisch nummer, ook niet echt bijzonder. Beide sterren hebben toch wel veel beter gemaakt. Al moet ik zeggen dat ik Prince' eigen singles uit 1989 ook wel erg zwak vind vergeleken met wat daarvoor en daarna kwam. Turn Up The Radio vind ik de leukste van het stel. Lekker catchy en aanstekelijk, met die typische Madonna-popvibe. Geen hoogvlieger, maar wel een leuk nummer.
Celebration vond ik destijds erg tof, maar dan wel in de singleversie (de remix door Benny Benassi). Beetje plat, maar toch wel een lekkere dansplaat. Het origineel vind ik wat minder, maar heb ik ook nauwelijks gehoord.
Open Your Heart was ook nieuw voor me. Ik ben geen musical-fan en heb me dan ook altijd verre van Evita gehouden. Madonna laat inderdaad hier inderdaad wel horen dat ze vocaal overeind blijft met een sobere muzikale begeleiding, maar ik word er ook niet echt warm van.
0
geplaatst: 4 augustus 2017, 21:11 uur
80. Die Another Day / 4,25*
79. Love Don't Live Here Anymore / 3,5*
78. Girl Gone Wild /3,25*
77. Skin / 4*
76. Let It Will Be / 3,75*
Die Another Day heb ik destijds nog erg vaak op MTV gezien. De Confessions-nummers niet meegerekend waarschijnlijk ook een van mijn meest gedraaide nummers van Madonna. Die Mirwais had in deze jaren toch wel een paar verdomd fijne producties (zowel van zichzelf als voor Madonna) en daar is dit er een van. Verder heb ik er overigens geen 'Bond-gevoel' bij, maar de laatste 2 films met Pierce Brosnan waren uberhaupt niet heel best.
Love Don't Live Here Anymore vind ik wel een prima versie van het nummer van Ross Royce. Het mist misschien wat intensiteit ten opzichte van het origineel, maar ik kan er wel van genieten.
Girl Gone Wild is lekker uptempo. Niet echt een nummer om bij na te denken, wel gewoon een aardig dancepopnummer.
Skin heb ik leren kennen in mijn studietijd, toen me een keer werd gevraagd een dj-mix voor een modeshow te maken, waar dit nummer in moest zitten. Ik was niet zo blij met de opgelegde keuze qua muziek, maar dit was wel een fijn nummer om te ontdekken.
Let It Will Be is een van de nummers waaraan Mirwais nog heeft meegeschreven, al is de baslijn die er onderdoor loopt wel typisch Stuart Price. Een beetje een rustmoment op het album en ook wel een van de mindere (erna komt wel gelijk een van de mooiste nummers).
79. Love Don't Live Here Anymore / 3,5*
78. Girl Gone Wild /3,25*
77. Skin / 4*
76. Let It Will Be / 3,75*
Die Another Day heb ik destijds nog erg vaak op MTV gezien. De Confessions-nummers niet meegerekend waarschijnlijk ook een van mijn meest gedraaide nummers van Madonna. Die Mirwais had in deze jaren toch wel een paar verdomd fijne producties (zowel van zichzelf als voor Madonna) en daar is dit er een van. Verder heb ik er overigens geen 'Bond-gevoel' bij, maar de laatste 2 films met Pierce Brosnan waren uberhaupt niet heel best.
Love Don't Live Here Anymore vind ik wel een prima versie van het nummer van Ross Royce. Het mist misschien wat intensiteit ten opzichte van het origineel, maar ik kan er wel van genieten.
Girl Gone Wild is lekker uptempo. Niet echt een nummer om bij na te denken, wel gewoon een aardig dancepopnummer.
Skin heb ik leren kennen in mijn studietijd, toen me een keer werd gevraagd een dj-mix voor een modeshow te maken, waar dit nummer in moest zitten. Ik was niet zo blij met de opgelegde keuze qua muziek, maar dit was wel een fijn nummer om te ontdekken.
Let It Will Be is een van de nummers waaraan Mirwais nog heeft meegeschreven, al is de baslijn die er onderdoor loopt wel typisch Stuart Price. Een beetje een rustmoment op het album en ook wel een van de mindere (erna komt wel gelijk een van de mooiste nummers).
0
geplaatst: 4 augustus 2017, 22:26 uur
herman schreef:
Ik mag hopen dat je Open Your Heart wel al kende en You Must Love Me nog niet

0
geplaatst: 4 augustus 2017, 22:33 uur
42. Ghosttown
En dan nu de tweede single van Rebel Heart. Een stevige popballade waar Madonna weer eens goed voor de dag mee kan komen. Het kreeg dan ook een mooi gestileerde videoclip.
Eindelijk weer eens zo'n lekkere meezinger zoals ze die vroeger ook kon maken.
Rebel Heart vond ik in z'n geheel dan ook zo verkeerd nog niet, mede door dit soort nummers.
41. Deeper and Deeper
Toch weer een uitstekend nummer van Erotica, het album dat een zeker keerpunt markeert in haar carrière en niet een gunstige omdat ze toch minder populair werd. Nog steeds een superstar, maar de liefde van velen bleek broos (op de trouwe fanbase na uiteraard).
Als ik dit nummer hoor dan verbaas ik mezelf toch ook wel dat ik dit indertijd allemaal wel geloofde, terwijl ik nummers als Vogue goed waardeerde. In feite hebben beide nummers eenzelfde dansvibe. Ongecompliceerde vrolijkheid. Helemaal prima.
En dan nu de tweede single van Rebel Heart. Een stevige popballade waar Madonna weer eens goed voor de dag mee kan komen. Het kreeg dan ook een mooi gestileerde videoclip.
Eindelijk weer eens zo'n lekkere meezinger zoals ze die vroeger ook kon maken.
Rebel Heart vond ik in z'n geheel dan ook zo verkeerd nog niet, mede door dit soort nummers.
41. Deeper and Deeper
Toch weer een uitstekend nummer van Erotica, het album dat een zeker keerpunt markeert in haar carrière en niet een gunstige omdat ze toch minder populair werd. Nog steeds een superstar, maar de liefde van velen bleek broos (op de trouwe fanbase na uiteraard).
Als ik dit nummer hoor dan verbaas ik mezelf toch ook wel dat ik dit indertijd allemaal wel geloofde, terwijl ik nummers als Vogue goed waardeerde. In feite hebben beide nummers eenzelfde dansvibe. Ongecompliceerde vrolijkheid. Helemaal prima.
0
geplaatst: 4 augustus 2017, 22:34 uur
Morgen kan de top 40 van start gaan. Eerst feesten in Amsterdam 

0
geplaatst: 5 augustus 2017, 00:19 uur
Veel plezier Eric,
Mijn vrouw en dochter zijn vandaag vanuit Noord Groningen bijna speciaal voor jouw feest naar Amsterdam gegaan. Zwaai jij naar hen? Het is die mooie vrouw in jurk met die lieve dochter met beugel.
1
geplaatst: 5 augustus 2017, 09:45 uur
EttaJamesBrown schreef:
[ Zwaai jij naar hen? Het is die mooie vrouw in jurk met die lieve dochter met beugel.
[ Zwaai jij naar hen? Het is die mooie vrouw in jurk met die lieve dochter met beugel.
Er gaat niet gezwaaid worden helaas. Gisteren enorm verbrand aan het strand (krijg je na de hele zomer insmeren en dan net een dagje niet). Dat voelt niet best, dus geen Amsterdam vandaag.
Maar daardoor kan er nu gelijk doorgegaan worden met de top 40

40. Erotica
Toch verbazingwekkend dat ik nog aardig wat nummers van Erotica in mijn lijst heb geplaatst, een lijst waarvan ik nu achterkom er toch eentje vergeten te zijn, maar goed, dat zou ergens tweede helft geweest zijn.
De titeltrack van Erotica ademt dezelfde sfeer als Justify My Love. Een gewaagde clip, een gewaagd boek. Madonna werd er niet populairder door. Toen vond ik dit nummer niet veel voorstellen, inmiddels ben ik het behoorlijk gaan waarderen.
39. Like a Virgin
En dan nu het nummer waarmee het begon voor mij: Like a Virgin. Holiday deed me niks en vond ik toen ronduit vervelend (in dat opzicht gaat het vergelijk met Prince op, wiens 1999 ik toen ook niet leuk vond en pas nadat ik fan werd begon te waarderen).
Like a Virgin was niet van de tv te krijgen. Madonna werd in één klap een megaster. Andere tijden ook. Iedereen keek naar dezelfde tv-zenders en muziek beluisteren ging anders dan nu. Het aanbod was ook minder groot. In elk geval was het veel moeilijker om er mee in aanraking te komen.
Als 14-jarig ventje die zo'n 3 jaar helemaal into muziek was vond ik Madonna gewoon erg leuk. Niet de warme gevoelens zoals ik ze voor de muziek van Prince had, maar haar muziek was pakkend. In die jaren kocht ik meer singles dan volledige lp's, maar deze kreeg ik voor mijn verjaardag.
Nu is het nummer vooral nostalgie. Misschien niet behorend tot haar beste nummers, maar het vertegenwoordigd mooi een bepaalde periode in mijn tienerleven.
0
geplaatst: 5 augustus 2017, 11:01 uur
Strand? Heeft gisteren de zon geschenen dan?
En ik gevormde idd you will love me.
En ik gevormde idd you will love me.

0
geplaatst: 5 augustus 2017, 13:38 uur
herman schreef:
Volop aan de kust. Wel flinke wind, maar op terrasje was dat goed te doen. Iets té goed dus, want niet ingesmeerd. Au!
0
geplaatst: 5 augustus 2017, 13:45 uur
38. Sorry
Madonna had haar huiswerk iets beter moeten doen. 'Iek ben droevik'. Ja meid, wij ook, want dit had je toch beter kunnen vertalen. De google translator werkt nu eenmaal niet altijd zo best.
Maar goed. Neemt niet weg dat Sorry een heerlijk nummer is, afkomstig van Confessions on a Dancefloor.
37. Rebel Heart
Een nummer dat velen ongetwijfeld niet in hun lijst zouden plaatsen. Ik kan het niet helpen dat ik verslaafd ben aan dit nummer. Ik weet niet wat het is. Het is vrij simpel en het is lelijk opgenomen (lange tijd dacht ik dat mijn mp3 versie niet goed was, totdat ik het op vinyl hoorde.... gewoon een lelijke opname).
Noem dit maar mijn Madonna-guilty-pleasure
Madonna had haar huiswerk iets beter moeten doen. 'Iek ben droevik'. Ja meid, wij ook, want dit had je toch beter kunnen vertalen. De google translator werkt nu eenmaal niet altijd zo best.
Maar goed. Neemt niet weg dat Sorry een heerlijk nummer is, afkomstig van Confessions on a Dancefloor.
37. Rebel Heart
Een nummer dat velen ongetwijfeld niet in hun lijst zouden plaatsen. Ik kan het niet helpen dat ik verslaafd ben aan dit nummer. Ik weet niet wat het is. Het is vrij simpel en het is lelijk opgenomen (lange tijd dacht ik dat mijn mp3 versie niet goed was, totdat ik het op vinyl hoorde.... gewoon een lelijke opname).
Noem dit maar mijn Madonna-guilty-pleasure

0
geplaatst: 5 augustus 2017, 13:59 uur
aERodynamIC schreef:
Volop aan de kust. Wel flinke wind, maar op terrasje was dat goed te doen. Iets té goed dus, want niet ingesmeerd. Au!
(quote)
Heb gisteren alleen naar buiten gegaan voor werk, maar het terras vh bedrijfsrestaurant was leeg. Heb dus maar binnen geluncht
Maar wind is verraderlijk... Die tekst van Sorry is wel wat droevik ja... maar toch een erg lekker nummer. De remix door Man With Guitar ( = Stuart Price) is op last.fm zelfs mijn meest gedraaide Madonna-nummer, maar die tellen de keren dat ik de CD van Confessions en singles van Hung Up en Get Together heb gedraaid niet mee...
0
geplaatst: 5 augustus 2017, 18:19 uur
36. Nothing Fails
Afkomstig van American Life. Toch een album waar ze niet zo verrassend mee voor de dag kwam. Iets te veel een vervolg op Music. Niet heel erg, want ondanks dat het album het niet best deed staan er voor mij toch best nog wat uitstekende tracks op zoals Nothing Fails. Vooral de muzikale begeleiding vind ik fraai inclusief de toevoeging van het koor zo tegen het einde.
Afkomstig van American Life. Toch een album waar ze niet zo verrassend mee voor de dag kwam. Iets te veel een vervolg op Music. Niet heel erg, want ondanks dat het album het niet best deed staan er voor mij toch best nog wat uitstekende tracks op zoals Nothing Fails. Vooral de muzikale begeleiding vind ik fraai inclusief de toevoeging van het koor zo tegen het einde.
0
geplaatst: 5 augustus 2017, 22:46 uur
35. Who’s That Girl
Een enorme hit deze van de filmsoundtrack afkomstige soundtrack. Nummer 1 in Nederland (net als Into the Groove, Hung Up, 4 Minutes en Give It 2 Me).
Een nummer dat je ook gelijk makkelijk mee kunt zingen, zoals wel meer nummers van haar uit die periode.
Een enorme hit deze van de filmsoundtrack afkomstige soundtrack. Nummer 1 in Nederland (net als Into the Groove, Hung Up, 4 Minutes en Give It 2 Me).
Een nummer dat je ook gelijk makkelijk mee kunt zingen, zoals wel meer nummers van haar uit die periode.
0
geplaatst: 5 augustus 2017, 23:24 uur
In die periode vond ik alles wat Madonna deed bij voorbaat slecht. Dwaling mijnerzijds, ben ik nu achter.
0
geplaatst: 6 augustus 2017, 00:54 uur
Who's That Girl!
Prachtige bridge heeft dat nummer ("light up my liiiife"). Mijn top 5 Madonna-songs die hier al door aERo genoemd zijn, ziet er nu zo uit:
1. Sorry
2. Who's That Girl
3. Material Girl
4. Dress You Up
5. What It Feels Like For A Girl
Oei, niks van Ray of Light in mijn top 5? Die plaat bestaat uit louter goede nummers natuurlijk, maar de echte torenhoge uitschieters moeten wat mij betreft nog langskomen (en langskomen zullen ze, daar ben ik van overtuigd
)
Prachtige bridge heeft dat nummer ("light up my liiiife"). Mijn top 5 Madonna-songs die hier al door aERo genoemd zijn, ziet er nu zo uit: 1. Sorry
2. Who's That Girl
3. Material Girl
4. Dress You Up
5. What It Feels Like For A Girl
Oei, niks van Ray of Light in mijn top 5? Die plaat bestaat uit louter goede nummers natuurlijk, maar de echte torenhoge uitschieters moeten wat mij betreft nog langskomen (en langskomen zullen ze, daar ben ik van overtuigd
)
0
geplaatst: 6 augustus 2017, 10:14 uur
34. Hollywood
Nog eentje van American Life. Vrolijk en uptempo met de in die periode veelgebruikte akoestische gitaar, ingebed in elektronische klanken.
Ik vind dit één van haar meest aanstekelijke nummers uit haar 'latere periode'. Misschien nog steeds wat huppelkutterig, maar dan wel 'volwassener'.
33. Papa Don't Preach
In de tijd dat heel Nederland nog naar Countdown keek en Adam Curry haar naam uitsprak zoals het echt moest
Het nummer werd haast doodgedraaid op de radio en ook in dat tv-programma kwam ze volop aan bod. Madonna was op haar hoogtepunt in Nederland en ook de rest van de wereld deed mee.
Dit is natuurlijk een echte Madonna klassieker.
Te laag? Vast. Maar er komt nog zoveel moois
Nog eentje van American Life. Vrolijk en uptempo met de in die periode veelgebruikte akoestische gitaar, ingebed in elektronische klanken.
Ik vind dit één van haar meest aanstekelijke nummers uit haar 'latere periode'. Misschien nog steeds wat huppelkutterig, maar dan wel 'volwassener'.
33. Papa Don't Preach
In de tijd dat heel Nederland nog naar Countdown keek en Adam Curry haar naam uitsprak zoals het echt moest

Het nummer werd haast doodgedraaid op de radio en ook in dat tv-programma kwam ze volop aan bod. Madonna was op haar hoogtepunt in Nederland en ook de rest van de wereld deed mee.
Dit is natuurlijk een echte Madonna klassieker.
Te laag? Vast. Maar er komt nog zoveel moois

0
geplaatst: 6 augustus 2017, 10:18 uur
Zo, Sorry staat best hoog. Maar is wel weer zo'n catchy nummer dat gelijk blijft hangen.
Ijdele hoop voor Amazing, Runaway lover, Cyberraga en Keep it together
Ijdele hoop voor Amazing, Runaway lover, Cyberraga en Keep it together

1
geplaatst: 6 augustus 2017, 10:44 uur
pureshores schreef:
Zo, Sorry staat best hoog.
Zo, Sorry staat best hoog.
Jij vindt het niks? Het is blijkbaar de nummer één van ArthurDZ

En voor wat betreft de andere nummers? Ik denk dat ik mensen hier en daar vast nog wel wat zal verrassen. Stay tuned

1
geplaatst: 6 augustus 2017, 10:56 uur
Sorry is een leuk nummer, zou bij mij wel wat lager staan.
Na het beluisteren van die clip krijg ik dat refrein niet meer uit mijn hoofd
Iiek ben droevik vind ik dan weer onweerstaanbaar schattig
Na het beluisteren van die clip krijg ik dat refrein niet meer uit mijn hoofd

Iiek ben droevik vind ik dan weer onweerstaanbaar schattig

0
geplaatst: 6 augustus 2017, 11:10 uur
Jawel hoor, zeker leuk. Maar had hem eerder tussen 70 en 50 verwacht.
Moeilijk te bepalen idd maar in de top 20 gok ik wel Live to tell en Borderline
Moeilijk te bepalen idd maar in de top 20 gok ik wel Live to tell en Borderline

1
geplaatst: 6 augustus 2017, 11:13 uur
Papa Don't Preach had ook wel top 20 gemogen inderdaad!
Ray of Light vind ik een overschatte periode, hopelijk niet te veel daarvan bovenin.
Ray of Light vind ik een overschatte periode, hopelijk niet te veel daarvan bovenin.
0
geplaatst: 6 augustus 2017, 11:21 uur
johan de witt schreef:
Nou het is ondertussen wel duidelijk dat Ray.. Eric' s favoriet is, dus maak je borst maar nat.

1
geplaatst: 6 augustus 2017, 11:24 uur
Ja, ik zie de top van de lijst hier dan ook met angst en frozen tegemoet 
Sowieso zijn er al vier uit mijn top 10 geweest. Hopelijk staan de andere zes in elk geval allemaal top 20.

Sowieso zijn er al vier uit mijn top 10 geweest. Hopelijk staan de andere zes in elk geval allemaal top 20.
0
geplaatst: 6 augustus 2017, 12:06 uur
Hollywood had bij mij echt veeeeel hoger gestaan. In ieder geval top 5, misschien wel top 3.
De remix van Stuart Price van destijds is echt fantastisch. Mooie vooraankondiging van het Confessions-album.
De remix van Stuart Price van destijds is echt fantastisch. Mooie vooraankondiging van het Confessions-album.
0
geplaatst: 6 augustus 2017, 19:34 uur
32. Express Yourself
Een lastige. Ga ik voor de single remix of voor de albumversie. Weet u? Deze keer maakt me dat niet uit. Allebei even goed! Van het al even geweldige album Like a Prayer.
Wat een geweldige jaren waren dit toch. Ondanks dat ik veel heb met de albums rondom Ray of Light voel ik hier de emotie sterker. Toch mijn tienerjaren die hier voorbij komen (ook al was Like a prayer het album dat die tienerjaren langzaam vaarwel zei)
31. Dear Jessie
Ook van Like a Prayer: Dear Jessie, dat lievige kinderliedje. Ik heb er altijd een zwak voor gehad en zal het altijd wel blijven houden. Ongetwijfeld wel weer zo'n nummer war iedereen hier heel verdeeld over zal zijn.
Sterker: dit heeft ooit wel in mijn top 10 Madonna nummers gestaan. Zo lief, zo leuk.
Een lastige. Ga ik voor de single remix of voor de albumversie. Weet u? Deze keer maakt me dat niet uit. Allebei even goed! Van het al even geweldige album Like a Prayer.
Wat een geweldige jaren waren dit toch. Ondanks dat ik veel heb met de albums rondom Ray of Light voel ik hier de emotie sterker. Toch mijn tienerjaren die hier voorbij komen (ook al was Like a prayer het album dat die tienerjaren langzaam vaarwel zei)
31. Dear Jessie
Ook van Like a Prayer: Dear Jessie, dat lievige kinderliedje. Ik heb er altijd een zwak voor gehad en zal het altijd wel blijven houden. Ongetwijfeld wel weer zo'n nummer war iedereen hier heel verdeeld over zal zijn.
Sterker: dit heeft ooit wel in mijn top 10 Madonna nummers gestaan. Zo lief, zo leuk.
* denotes required fields.