MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / What You Need: De INXS Top 75 met luigifort & vigil

zoeken in:
Wat een tempo, wat een tempo

Niet bekend met I'm Over You.
Heeft ook wel een hoog Trevor Horn/Frankie Goes To Hollywood gehalte.
Niet zo heel geweldig, leunt teveel op een beat, zonder zich te ontwikkelen tot een echte song, wel leuk om te horen.

Dit topic is vast ook iets voor Poeha
Als ie tenminste klaar is met zijn zwemparadijs

Gek word ik nog van die Robert Smith die maar blijft terugkomen op m'n zwembadje. En dan durft ie, samen met die andere rakker, het ook nog eens om Elegantly Wasted veul en veul te laag te positioneren.

Ik ga me nog even beraden of ik dit wel ga en wil blijven volgen.

Drowned her deep inside of me

Wel verwarrend 2x Robert Smith van The Cure hier actief, dus eigenlijk The Smiths, maar het gaat om INXS.

73. INXS - Don't Lose Your Head - YouTube (58 vigil / 74 luigifort)

Dat dit een single is geweest kwam ik pas onlangs achter. Het was de derde single van Elegantly Wasted en nog niet eens overal uitgebracht. Wel in Nederland maar daar deed het niets helaas. Het nummer werd gebruikt in de zeer populaire film Face/Off en het past daar ook wel bij. Het is vooral een lied van Hutchence die enorme lappen tekst er door heen jaagt waarbij zijn vocalen ook nog eens erg vooraan in de mix staan. Een ouderwets scheurende gitaar maakt het geheel af.

Het was de laatste echte single die uitkwam tijdens Michael Hutchence zijn leven. Daarna kwam nog wel de promo-single Searching maar die lag niet in de cd-winkels. Het is geschreven door de combo Hutchence/Farris.

Your point of view is so meaningless
If you ever had one at all
All you seem to care about
Is who's gonna take the fall

Searching met superremix van Alex Reece, die heb ik sufgedraaid toen, wist niet dat dat nooit verder dan promo is gekomen.
De cd singles van de drie echte singles heb ik wel vaak zien liggen overal maar dat zegt niks over hits natuurlijk.

Ik kon m niet vinden, maar ws te weinig gesearched
Head is een geweldige song, een van de beteren van het album

Ik vind INXS bij de clip van Don't Lose Your Head de uitstraling hebben van een uitgebluste ouwe lullen band, alleen Hutchence huppelt nog wel rond.
De vergelijking met Dave Gahan van Depeche Mode blijf in mijn achterhoofd.
Triest hoe het met Hutchence afliep, maar voor mij was het hoofdstuk INXS wel klaar.
Ik hoop op veel nummers uit hun beginperiode, een tijd die velen niet kennen, maar dat ze als echte waveband al mooie muziek afleverden.

72. Men and Women (luigi 51)

Ik ben blij dat deze het ook gehaald heeft Eigenlijk had ie bij mij ook wel 20/25 plekken hoger gemogen, want het is een erg mooi nummer! Een nummer dat ik eigenlijk nooit zoveel gehoord heb. Welcome to Wherever You Are is denk ik wel mijn favoriete INXS album en daar is dit de afsluiter van. De rest van het album bestaat uit popliedjes van de band, al dan niet met een wat stevigere inslag dan de albums hiervoor. Ik kon niet zoveel met deze song in mijn jeugd. Hiervoor heb je die 11 popliedjes en dan komt er zoiets. Ik luisterde m dan ook bijna nooit. Het past totaal niet op het album, maar ergens is het ook wel een mooi eind van het album. Je zou ook kunnen zeggen dat dit het meest a-typische nummer van de band is, of misschien beter gezegd dat het meer een solotrack van Michael Hutchence is. Een voorbode van zijn later postuum uitgegeven soloalbum. Later toen ik wat ouder was geworden ben ik het beter gaan beluisteren en is het kwartje gevallen en daar ben ik wel blij mee.
Het is een emotionele track, zowel te horen in de lyrics en zang van Michael als in de muziek die dramatisch en orkestraal is. Een beetje zoals ook Bjørk kan hebben. De lyrics en muziek stralen een bepaald soort teleurstelling en zwaarmoedigheid uit waar je in kan zwelgen. Ik hou er wel van

I can't see how I can
Turn around what has been done
I was just like a child
With my eyes wide open

History and any cause
And my eyes are still open
But my mouth my mouth is shut
I'm closing off the lies

Making my own mind up
When I can I will
How many dirty little secrets
Were kept behind my back?

Men and women
Men and women
Men and women
Giving each other the sham

I don't see
How I can turn around what has been done
I was just like a child
With my eyes wide open

Hungry at any cost
Now my eyes are still open
But my mouth my mouth is shut
I'm closing out the lies and promises

Men and women
Men and women
Men and women

Giving me the sham
Giving me the sham
Giving me the sham

Men and women
Men and women
Giving me the sham

Men and women
Men and women
Giving me the sham

Ik beschouw Men and Woman als een verzet tegen de commerciële richting waar INXS werd ingedrukt.
Het solowerk van Hutchence klinkt wat luchtiger.
Eerst jarenlang moeite doen om door te breken, en uiteindelijk moeite hebben met die sterstatus.
Een terugkomend fenomeen bij veel bands.
Max Q was ook een soort van uitvlucht.
Mooi nummer, past absoluut in de lijst.

71. Kick (luigi 56, vigil 74)

Kick is een song voor mij die ik lange tijd niet echt heb kunnen waarderen. Op het album zelf staan natuurlijk een flink aantal krakers en klassiekers van jewelste, dat ik niet snapte dat niet het hele album zo was. Dat er ook een aantal songs op stonden zoals Kick en nog een paar andere die dat niveau bij lange na niet behalen. De diepte van een Never Tear Us Apart bijvoorbeeld en de klasse van een song als Need You Tonight en dan kinderlijke songs als Kick die van een jeugdbandje af lijken te komen. Maar het is later wel goed gekomen Ik kan dat rebelse schoolpleinachtige gevoel met die ska-like sound en vooral die sax in dit nummer nu beter hebben. Het zal nooit een groot favoriet worden van me, maar het is lekker om soms zelf ook de lyrics mee te zingen van het refrein als het soms tegen zit

Sometimes you kick
Sometimes you get kicked
Sometimes you kick

Come on come on come on come

I look around unsatisfied
At what they're giving me
Then I think to myself
Is there someone else
Who feels the same as me
Do you feel the same baby

When my back is broken
When the mountain moves away
All the dreams and promises
That we give
We give away

Sometimes you kick
Sometimes you get kicked
Sometimes you kick
Sometimes you get kicked

Look ahead
But don't mix it up
Baby look ahead
To better days and better ways
Make peace with flesh and blood
Make peace with your love
Nothing more I could ask of you
In the end this is the truth

Bij Kick moet ik aan Fight For Your Right van Spandau Ballet denken.
Ik hou wel van dat opzwepende.
Hakt er gelijk goed in.

70. Dancing on the Jetty (luigi 50, vigil 79)

Dit is de 4e single van het album The Swing. The Swing heeft wel een speciaal plekje bij mij. Mijn broer had m op cd toen ik nog erg jong was en ik had er geloof ik een bandje van, of van een aantal songs. Dus het behoort wel tot mijn vroegste INXS herinneringen. Als je wat jonger bent kunnen dingen ook wat meer indruk op je maken, zoals songs als Original Sin en Burn For You, wat donkerder songs. A Broken Frame van Depeche Mode deed ook zoiets bij me. Het heeft bijna iets spiritueels
Maar goed The Swing dus, ik luister nog steeds erg graag naar veel songs van dat album, liever nog dan naar de opvolger.
Dancing on the Jetty is voor mij niet eens de opvallendste track van het album. Het is wel erg fijn om naar te luisteren. Het heeft iets opzwepends met vanaf het begin al die kenmerkende INXS riffs en passie. Een beetje politiek geladen tekst en zelfs een heuse, vrij lange gitaarsolo. Dat laatste zie je bij de latere INXS nauwelijks nog. Kortom, een best goeie song

Watch the world argue
Argue with itself
Who's going to teach me
Peace and happiness

We could sit here forever
Just never get old
Listen to the world
Letting gods tie us down

Hit cities sharp knives
The right clothing
Dancing on the jetty
So our feet stay dry

Watch the world argue
Argue with itself
Who's going to teach me
Peace and happiness
Watch the world argue
Argue with itself
Who's going to teach me
Peace and happiness

Blood is upon the steps
Two thousand years ago
Play like hell that we go to fight
Another war in the holy land

Shock the world
True story
Snap decisions
And I'm always going
We're gonna watch them keep it strong

Watch the world argue
Argue with itself
Who's going to teach me
Peace and happiness
Watch the world argue
Argue with itself
Who's going to teach me
Peace and happiness

We're making trouble
We change tracks
Put the suit down
Daytime or day no less

We hit cities sharp knives
The right clothing
Dancing on the jetty
So our feet stay dry

Watch the world argue
Argue with itself
Who's going to teach me
Peace and happiness
Watch the world argue
Argue with itself
Who's going to teach me
Peace and happiness

Nile Rodgers drukt hier duidelijk zijn stempel op.
Bij Original Sin verknalt hij het een beetje, hier maakt hij de song juist sterker.
Staat qua compositie wel duidelijk in de schaduw van Original Sin.
De sound ligt in het verlengde van Let's Dance van David Bowie en het werk van Duran Duran.
Ook daar werd het aandeel van de gitarist steeds minder sinds er met Rodgers gewerkt werd, ik weet niet of dat een reden van het vertrek van Andy Taylor is geweest, maar die discussie moet ik hier niet houden.
Feit is dat vanaf de samenwerking met Rodgers INXS steeds meer de funk kant op ging, en definitief door brak.

69. Move On
vigil 46

Het lijkt nu vooral het topic van luigifort maar nu mag ik ook weer eens

Move On vinden we op 69 en ik was de enige die deze b kant in mijn lijst op nam. Het komt vanuit de Kick periode en dat is ook duidelijk te horen. Het is een nummer wat zo op het album had gepast. Zowel qua stijl als mede qua kwaliteit. Het doet me een beetje denken (vooral in het refrein) aan hun landgenoten Midnight Oil. Het bezit een goede positieve drive met mooie ratelende drums en het heeft wat mij betreft zelfs de potentie om destijds als single ingezet te worden.

There's a question in my head
Been there all night long
Well I toss and turn inside my head
But I won't let it tear me down

Sprankelend jaren 80 geluid, iets wat overgeproduceerd, maar dat hoort ook bij die periode.
Deze ken ik nog niet, mooie kennismaking!

68. Old World New World
vigil 44

Op nummer 68 wederom een nummer welke ik in mijn lijst heb. Ik had deze track van zo ongeveer mijn favoriete album Shabooh Shoobah op de 44ste plek en dan komt deze uiteindelijk op een 68ste positie terecht. Het is een fraai nummer met de nodige muzikale accenten: mooie basloopjes, wat blaaswerk en een subtiele synth. De spaningsboog is een fijne, het hele lied blijft deze gespannen staan zonder uiteindelijk los te schieten. Ingetogen muzikaal genot zullen we maar zeggen.

Een lied uit 1982 voor de echte grote doorbraak van de band. De band is nog wars van het grote stadiongeluid en daar ook niet naar op zoek. Fris en fruitig maar toch donker en op zoek naar verdieping, ik hou er wel van.

Millions playing at monopoly
Rolling the dice of their life
Ooooh dancing and shaking hands
We're learning the primitive rights
We're doing as the Roman's do

Had ik achteraf ook moeten hebben
Mooie song! Het einde lijkt een beetje op A Forest...

Move On staat bij mij denk ik tussen 80-100.

Zou je de volledige tekst volgen, maar dan zonder geluid,en je zou zeggen dat het van een Australische band zou zijn, dan denk je eerder aan een Midnight Oil dan aan INXS.

deze toch nog even plaatsen, hoeft Luigifort ook niet meer te searchen

House en clubremixen hebben als doel om iemand/een groep een andere markt te laten betreden of rijp voor de dansvloer te maken. Meestal met wat flarden van het refrein overeind.

Deze Alex Reece remix laat zien dat de band ook in een lichtvoetig dnb jasje een song overeind kan laten staan, plus het klinkt niet platvloers zoals een euro stamper.
Ik heb hem vandaag weer een flink aantal keer gedraaid, de subtiele gitaartjes en loopjes sluiten perfect aan bij de enigzins vragende queste van Hutchence.

Een goede mix voegt wat toe aan een nummer, maar laat het origineel in waarde, iets wat hier het geval is.

Casartelli (moderator)
75 Elegantly Wasted - Het uitkomen dezes heb ik wel min of meer live meegemaakt, maar mijn besef van INXS was toen nog niet zo veel meer dan wat er in die jaren in de hitlijst gebeurde en dat was natuurlijk niet zoveel. The Strangest Party was het eerste wat ik van de band hoorde, Original Sin maakte indruk (al wist ik in eerste instantie niet dat het een remix betrof waarmee de band het toen nog eens probeerde) en ergens was dit nummer er toen ook. Ook twintig jaar later best lekker; het album maakt vooralsnog minder indruk.

74 I'm Over You - Ik kan me wel een beetje vinden in deric ravens observaties, al had dit op zich niet misstaan op een The Swing of Listen Like Thieves (de albums uit die tijd). Maar ook voor mij is de sound beter dan het liedje.

73 Don't Lose Your Head - Deze Elegantly Wasted-track roept geen herkenning op. De gospelstijl achtergrondzang past voor mij niet echt bij INXS en ook verder wil het niet heel memorabel worden, op de genoemde gitaarsolo na.

72 Men and Women - De notie van INXS als typische singlesband wil ik nog wel eens wegwuiven, maar hier moet ik toch andermaal opmerken dat een track van een album dat hier toch best enige airplay gehad heeft, in het geheel geen herkenning oproept. Misschien dat een paar extra luisterbeurten hier nog gaan helpen, vooralsnog vind ik de sound nogal log.

71 Kick - Topper van het gelijknamige album. Logischerwijs in de schaduw van de bekende(re) nummers, maar het ritme dezes is erg fijn en de sax is helemaal top. Past ook goed in de albumflow.

Casartelli (moderator)
70 Dancing on the Jetty - Waardering voor The Swing kwam wat later dan voor Listen Like Thieves. En dit nummer is nou ook niet meteen een trekker. Maar soit, het is pas nummer 70, dus de rest komt vast allemaal nog.

69 Move On - Ja, die deluxe editie van Kick heb ik ook, maar dat wil niet zeggen dat die tweede disc ook daadwerkelijk veel gedraaid wordt. Dit klinkt dan ook niet bekend en het heeft eerlijk gezegd de aandacht ook niet echt getrokken.

68 Old World New World - Een van de meer direct pakkende nummers van Shabooh Shoobah (afgezien van de twee prijsnummers natuurlijk). Lekker.

67. Shine
vigil 42

Hhhmm ik zit te wachten tot luigifort weer eens wat gaat plaatsen blijkt het dat ik gewoon nog een keer aan de beurt ben

Op 67 vinden we Shine een nummer welke ik alleen heb opgenomen. Waarom heb ik die dan opgenomen? Nou wel hierom...

Shine is de afsluiter van Elegantly Wasted en ik vind hem reuze lekker, een beetje sensuele song met een goede drive en energie. Vooral het semi-instrumentale middenstuk is muzikaal erg gedetailleerd en reuze fijn. Natuurlijk was de band met Elegantly Wasted al een beetje over hun houdbaarheidsdatum heen en zijn de meeste liedjes loodzwaar maar dit nummer komt toch geinspireerd en fris en fruitig om de hoek kijken.

Making up my life
Killer in the night
Rattling my brains
Looking for that light

Zeker een fijn nummertje ja, er staan er nog wel een paar van op. Het probleem met dat album is dat veel songs een stuk betekenislozer zijn (voor mij dan) dan hun werk in de hoogtijdagen.

66. Viking Juice (luigi 40)

Misschien wat te hoog in mijn lijst, maar hey wat doe je er nu nog aan . Voor velen is dit misschien teveel een niemendalletje, teveel leunend op een groove en dus niet echt een song. But I don't care Ik vind m erg fijn deze afsluiter van hun meest geflopte album Full Moon, Dirty Hearts. Nu is het meeste van dat album inderdaad forgettable en 3 klassen minder dan Welcome To Wherever You Are, maar er staan toch nog wel een aantal mooie songs op waaronder deze. Ik hou wel van die lange, stevige rechttoe rechtaan jams. Lekker hard en de pan uit rocken maar

If this was easy
Where would I be
I haven't said I have all the answers
How could anyone

Can't stop looking at the lights
All around my head
I'm missing the darker side
Of the man

He's on his knees
Looking for the door
But everybody's
Giving him applause

Crashed the car
Into a wall
But everybody's
Calling for more

It's called the end of rock and roll
These days are numbered
Counted out in loss
Faith and spirit
Walking hand in hand

To meet a wall
Made of sound
But where does that sound
Find a place today

Maybe we came to the wrong show
I've seen this before

Oh shadow take me
Leave nothing still
'cause I've not seen the miracle
How could anyone

We ask too much of the song
To come and save our souls
When all it's trying to do now
Is save its own

I've seen this before

I've seen this before

Shine is interessant, je hoort dat de stem van Hutchence aan het veranderen is.
Zwaarder, doorleefder, volwassener?
Iets wat je bij de door mij eerder genoemde Dave Gahan en ook Bono terug hoort.
Je kan als zanger hier aan toegeven, of krampachtig proberen het oude geluid vast te houden.
Een soort van baard in de keel, maar dan de midlifecrisis variant.
Blijft een gemis dat we die verdere ontwikkeling nooit hebben mogen ervaren.

Het verhalende zwaardere Viking Juice laat die verandering in de stem ook al horen, maar voor mij is dit het minste nummer in de lijst.
De stuurloze muzikale omlijsting maakt het er niet beter op.
Een minder vullertje, een manisch depressief geheel.
Smaken verschillen, gelukkig maar.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:29 uur

geplaatst: vandaag om 11:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.