MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / What You Need: De INXS Top 75 met luigifort & vigil

zoeken in:
http://spotlightreport.net/wp-content/uploads/2015/02/INXS-LOGO-BANNER-600x350.jpg

What You Need: De INXS Top 75

Sommige bands zijn bij iedereen bekend, iedereen heeft ook wel wat favorieten en niemand die er echt een hekel aan heeft maar echt veel aandacht krijgt die band hier op MuMe niet. INXS is zo'n band!
https://tonedeaf.com.au/wp-content/uploads/INXS11.jpg

luigiforten vigil zijn twee zelfbenoemde fans en die willen daar graag wat aan doen. Misschien is de liefde niet meer zo groot als in pakweg 1991 maar dat het vuurtje nog brandende is lijkt ons duidelijk. We hebben de handen in een geslagen en we hebben beide onafhankelijk van elkaar een Top 80 gemaakt van alle nummers die de band ooit heeft opgenomen. Die twee lijsten hebben we naast elkaar gelegd en daar is een hele mooi Top 75 uitgekomen die we de komende weken aan jullie gaan presenteren.

Hopelijk lezen en posten jullie lekker mee!

https://d3p157427w54jq.cloudfront.net/uploads/2017/10/michael-hutchence-1-1-637x397.jpg

I need that tonight

You're one of my kind

Gelukkig zijn jullie nog By My Side, de rest is volgens mij al geDisappeared

Casartelli (moderator)
Ik zou zeggen: don't change jullie plan

75. Elegantly Wasted (luigi 65, vigil 70)

Zo, we starten de lijst En we beginnen meteen met een bekende onbekende track denk ik.
Elegantly Wasted is het titelnummer van het gelijknamige album en meteen ook de eerste single van dat album. Het klinkt als een grote hit, maar dat is het uiteindelijk niet geworden, 20e in de UK hitlijst bijvoorbeeld. Na Full Moon, Dirty Hearts uit 1993 heeft het dus 4 jaar geduurd eer ze met dit album kwamen, en was INXS eigenlijk heel erg uit de mode. Hasbeens zou je kunnen zeggen (Zo noemden de Gallaghers van Oasis de band, ook niet echt aardig) In return zong Michael Hutchence het refrein op een zodanige manier in dat je van I Am Elegantly Wasted ook I Am Better Than Oasis zou kunnen horen
Over de track zelf: het ligt makkelijk in het gehoor, klinkt heel commercieel en het doet me denken aan de songs ten tijde van Kick met een beetje de X sound eroverheen. Destijds mocht ik m graag horen en nog steeds wel eigenlijk, maar het is een stuk luchtiger dan het repertoire van genoemde albums. Mijn medestudenten destijds vonden het hopeloos uit de tijd, ik vond het best lekker funky
Het zou het laatste album van Michael met de band worden, ruim een half jaar later eindigde zijn leven op een tragische manier. Ik was destijds erg geschokt daardoor Gelukkig dan maar dat hun laatste "grote" song de lijst net gehaald heeft

Look at all that shines
Baby's down on the world and she knows it
If your spirits running
Why don't we make it rain like we used to
We run
We hide
We wait and we want
The good life
Aw sure
You're right
This ain't, the good life 
Ah, Elegantly wasted
Ah, Elegantly wasted

Look at all the crimes
Baby's down on the world cause she owns it
Making up her life
Nothing more nothing less makes it voodoo 

We run
We hide
We wait and we want
The good life
Aw sure
You're right

Ah, Elegantly wasted
Ah, Elegantly wasted 

Well look at all that shines
Baby's down on the world and she knows it
If your spirits fine
Why don't we make it rain like we used to
We run
We hide
We want
The good life
Aw sure
You're right

Ah, Elegantly wasted you could be right,
You could be certain
You could be right
Ah, Elegantly wasted
Ah, Elegantly wasted you could be right,
You could be certain
You could be right
Ah, Elegantly wasted feels like feels like 

Elegantly wasted you could be right,
Elegantly wasted you could be certain
Elegantly wasted you could be right
Feels right, feels right

Mooi!
Ik ben een liefhebber.
Ooit op de site een lijstje mogen invullen voor een toplijst, deze nog kunnen vinden?

1. Never Tear Us Apart
De combinatie met die mooie clip, waar Michael Hutchence er ook prachtig uit zag, eigenlijk kon ik mij vroeger geen mooiere man voorstellen, wat had ik graag wat van zijn uiterlijk gehad; geweldige bos haren. Die saxofoon maakt het geheel wel helemaal af; prachtig!

2. Original Sin
Eigenlijk wel hun beste, als Nile Rodgers het niet verknalde met zijn rare geluidjes op het einde, later wist hij dit kunstje wel te beheersen, hier maakte hij een puinhoop van een geweldig nummer. Favoriet van mijn twee dochters, die zingen dat met hun geïmproviseerde kunstmatige Engels helemaal mee.

3. Suicide Blonde
Heel lang totaal niks met dit nummer gehad, die mondharmonica kon ik niet plaatsen, iets wat ik ook had bij Desire van U2, maar dat nummer vind ik nu nog steeds waardeloos; Suicide Blonde heeft iets opwindends, en de radio gaat gelijk een stuk harder.

4. Mystify
Toch wel de verrassing van het album Kick, rustige opbouw, om dan volledig los te gaan.

5. Need You Tonight
Hun grote en definitieve doorbraak; en terecht, Hutchence in zijn meest erotische, bijna fluisterende rol, ondersteund door een geweldige funky beat.

6. This Time
Deze stond op de cd single van Never Tear Us Apart; doet mij op een positieve manier denken aan de soundtracks van al die foute jaren 80 Amerikaanse tienerfilms; deze hoort thuis op The Breakfast Club, St. Elmo’s Fire, Outsiders en de rest van dat soort movies.

7. Kick
Pure energie, gewoon zo hard mogelijk, en verder weinig woorden aan vuil maken.

8. Guns In The Sky
Eigenlijk had ik hier als aanvulling willen vermelden; Kick Ass Remix; die is nog beter, staat trouwens ook op de Never Tear Us Apart cd single.

9. The One Thing
Opener van Shabooh Shoobah, waar ze hun definitieve sound eigenlijk al neer zetten, mooi dat deze de eindlijst heeft gehaald.

10. By My Side
Eigenlijk toch wel Never Tear Us Apart Part II, maar verder geen verkeerd nummer.

Grote ontbrekende missers:

Jan’s Song (zou de 7e plek halen),
Johnson’s Aeroplane (zou mijn 6e plek zijn),
Way Of The World van Max Q (zou samen met Need You Tonight strijden om de 5e plek)

Max Q en Hutch solo doen sowieso niet mee bij ons

Elegantly Wasted:

Het intro heeft wat weg van Need You Tonight, verder ook het opzwepende funky van Duran Duran.
Michael Hutchence lijkt qua uiterlijk op David Gahan (Depeche Mode), in dezelfde periode, waar het ook bijna verkeerd mee afliep.
Deze zou bij mij ook niet hoog scoren.

Wel bekend met Max Q?

Een beetje, deed me niet heel veel kan ik me herinneren. Maar zal t nog ns in de herkansing gooien

Way Of The World is zeker de moeite waard.

Ja dat klopt

Wel grappig, Robert Smith in gesprek met zichzelf. ?

van Inxs ken ik eigenlijk alleen hun singles, dus dit is een mooie aanleiding om ze beter te leren kennen.
luigifort houd je met 3 lijsten nog wel tijd over om te slapen . Max Q ken ik ook alleen van die geweldige single

motel matches schreef:
van Inxs ken ik eigenlijk alleen hun singles, dus dit is een mooie aanleiding om ze beter te leren kennen.
luigifort houd je met 3 lijsten nog wel tijd over om te slapen . Max Q ken ik ook alleen van die geweldige single

Uh ja t wordt heel lastig ja
Wij samen nog een duolijst van een of andere artiest?

Toch wel een fijn nummer die had natuurlijk veeeeeeeeeeeeeeel hoger moeten staan

Het gitaarwerk vind ik wel sterk, Hutchence is een beetje te veel bezig met het sexsymbool spelen heb ik het idee.

Veeeeel hoger ja
Het heeft inderdaad fijne hooks.
Ja precies, die oehs en die aahs passen meer in 87 dan in 97

Toch wel een zeer fijne opener van de top 75. Mooi verwoord ook, INXS was wel een beetje passe en wilde toch nog een beetje in de tijdgeest mee inderdaad. Dit nummer zou zeker uit de X periode hebben kunnen komen. Toch ligt het zeer lekker in het gehoor maar de video is wel een beetje SHOWY en silly en shampoo reclame-esque met dat gekoketteer met koffiebeker van Hutchence .
Door de onverwachte dood is natuurlijk ook niet de volle potentie van het bijbehorende album waargemaakt, wie weet wat er eventueel nog wel aan single hits had kunnen gebeuren.

deric raven en luigifort proberen ons weer psychisch te maken met die pics zeker , onder welke foto post Robert Smith hier eigenlijk?

deric raven schreef:
Mooi!
Ik ben een liefhebber.
Ooit op de site een lijstje mogen invullen voor een toplijst, deze nog kunnen vinden?

3. Suicide Blonde
Heel lang totaal niks met dit nummer gehad, die mondharmonica kon ik niet plaatsen, iets wat ik ook had bij Desire van U2, maar dat nummer vind ik nu nog steeds waardeloos; Suicide Blonde heeft iets opwindends, en de radio gaat gelijk een stuk harder.

dat was toch een geweldige terugkeer in 1990!
De Milk remix is ook zeer aangenaam, zal luigifort goed doen want die houdt van remixes

Jazeker, mijn broer had de cd maxi, dus dat was smullen in mijn jeugd

ik denk mijn eerste gekochte INXS item, de cd-single zat in een normaal cd doosje en niet in cd-single doosje dus dat was toen een hele happening

maar goed genoeg over die single, misschien komt die wel helemaal niet voorbij...

De eerste cd/album/plaat die ik ooit kocht was Live Baby Live, juist van deze band
In een totaal onhandige uitvoering overigens, die nooit in een cd kast heeft gepast

Het zou nog een tijdje duren voor ik een cd speler zou hebben

Ow ja die lange dunne versie, die heb ik ook.

Tenminste van de omhoes weet ik eigenlijk niet of ik die nu nog heb

Australië was toch wel zeer goed vertegenwoordigd in de jaren 80:
Inxs, Nick Cave, Triffids, Dead Can Dance, Church, Midnight Oil, Go Betweens, Flash and the Pan, Men at Work, Icehouse, wat een mooie tijd.

Je vergeet nog Kylie Minogue, Danni Minogue, en natuurlijk ook Jason Donovan !!!

AC/DC...

Hoodoo Gurus, Died Pretty, The Moffs...
Zeker de Golden Age of Aussie Music

INXS behoorden niet tot mijn faves, ken ook alleen Kick en losse singles. Die verwacht ik wel in de top-30 allemaal.
Maar we zullen zien of er nog wat parels te ontdekken vallen

74. I'm Over You (luigi 52)

Een obscuur liedje dit keer Ik zal eerlijk bekennen dat ik niet alle b sides en rarities ken, maar ik beloof ze allemaal nog eens af te gaan
INXS is nooit echt zo'n b side band geweest, net als Depeche Mode bijvoorbeeld. Echt heel veel goede songs hebben ze daarom niet op de flipside, zoals een The Cure wel kan hebben.
Maar dat betekent niet dat ze er helemaal niet zijn Ik ken er wel een heel aantal en die zijn niet (echt) de moeite waard en sowieso zijn velen ervan instrumentals. Maar deze track is echt wel een pareltje hoor! Ik ken m zelf nog niet zo lang, maar ben blij m gevonden te hebben
Deze song is een compositie van de hand van drummer Jon Farriss. Aan het intro kun je duidelijk horen dat het een nummer is voor een drummer en het ritmesectie deel van de band, want er zit ook erg fijn baswerk in. Maar ook heel erg fijn gitaarwerk, duidelijk INXS gitaarwerk maar ook met een vleugje late Japan David Sylvian style, dat schurende, erg lekker. Maar het prijselement is toch wel die heerlijke synths hier, door de hele song heen, maar vooral als ze in het begin binnen vallen, dat geeft een mooie sfeer mee. Als je goed luistert kun je horen uit welke periode deze track komt. Ik vond m heel erg bij Listen Like Thieves passen en bij nadere bestudering blijkt dat het dus de b kant is van de This Time single. Er is een goede synthipopband verloren gegaan aan INXS

Don't be fooled 'cause i'm over you
And i can explain what i do for you

Go for the taste, arms of the desire
'cause you got the place, well that's no fire

And i, i can explain what you do to me

Don't be fooled 'cause i'm onto you
And i can explain what i do for you

I touch your mama's skin, i think you dance the sun
Got the boxing bell for a horizontal hobby

And i can explain what i do for you, huh!
And i can explain what has done for you

Gast
geplaatst: vandaag om 14:26 uur

geplaatst: vandaag om 14:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.