MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Say Hello, Wave Goodbye: aERo’s Soft Cell Top 40

zoeken in:
10. Facility Girls

Ik vind dit zonder meer een sympathiek nummer. Maar dus echt wel zonder meer.
De 12" versie voegt in mijn herinnering niet zoveel toe aan het op zich erg korte origineel.
Straf dat deze de top 10 haalt. Maakt Kitchen Sink Drama toch nog een kans, bedenk ik me plots.

9. Little Rough Rhinestone

Wederom eentje van This Last Night in Sodom. Zoals al vaker gezegd een favoriet album van mij. Die knorrende sax vermengd met dansbare klanken doet het 'em voor mij.
Ik vermoed dat ik dazzler wederom teleurstel met deze positie

Hoe kan je mij nu teleurstellen met een hoge positie voor een favoriet nummer?
Verbazen wel. Teleurstellen misschien ook, maar dan bij tracks die ik hoger had verwacht.
Voor mij één van de fijnste nummers van This Last Night in Sodom. Het volstaat om hem nu naast
het Singles overzicht van Marcs Virgin jaren te leggen om te besluiten dat le nouveau Almond etait arrivé.

Ik begrijp ondertussen dat aERo vooral de Almond helft van Soft Cell kan waarderen,
terwijl ik meer voor het totaalpakket ga en dus de helft van mijn fiches inzet op Dave Ball.
...So zou bijvoorbeeld in mijn top 10 prijken. Die probeer ik aan het einde van de rit te posten.

Ik volg nog en ben blij met de hoge notering van Facility Girls (had hem wel niet zo hoog verwacht).

8. Youth

Dat ik vooral voor de kenmerkende Almond invloed ga, ook bij de Soft Cell nummers, is niet zo vreemd als je bedenkt dat ik vooral Almond fan ben en in die jaren Soft Cell wat meer met terugwerkende kracht ben gaan ontdekken nadat ik was gevallen voor het Mother Fist album (naast de hits die ik natuurlijk wel kende en goed vond).
Youth is ook zo'n typische Almond-ballad maar toch met zeer duidelijk Ball-stempel, zeker op dit nummer, want weinig exotische invloeden te vinden hier.

Prachtnummer, top-3 bij mij!

8. Youth

Heel ontroerend nummer dat op het album jammer genoeg overgaat
in één van mijn minst favoriete Soft Cell nummers. Wellicht later in deze top 10.
Youth wordt inderdaad ondersteund door opvallend organisch synthesizerwerk van Ball.

7. Sex Dwarf

dazzler schreef:
Heel ontroerend nummer dat op het album jammer genoeg overgaat
in één van mijn minst favoriete Soft Cell nummers. Wellicht later in deze top 10.

Deze dus

Heerlijk opzwepend en ophitsend en behoorlijk tongue in cheek. Zo hoor ik de heren graag. Van dat geweldige debuutalbum Non-Stop Erotic Cabaret. "Isn't it nice, sugar and spice. Luring disco dollies to a life of vice".

7. Sex Dwarf

Muzikaal dik in orde, maar vocaal een orgie.
De remix versie is iets steviger. Maar er wordt te veel met vocale trucjes gestoeid.
Op de één of de andere manier vind ik het storend, zeker na de nostalgische gloed van Youth.

Ik hoor hem dus liever voorbij komen op het Non Stop Ecstatic Dancing album.
Op Non Stop Erotic Cabaret verpest hij voor mij een beetje het feestje.

6. Tainted Love

Een lastige. Typisch zo'n nummer dat 'doodgedraaid' is. De Purple Rain van Prince, de Paradise by the Dashboard Light van Meat Loaf, de Bohemian Rhapsody van Queen. Iedereen kent het en eigenlijk is iedereen het beu en toch eindigt het telkens hoog in de lijsten.
Tijdens zijn concerten is het nooit mijn favoriet, maar toch is het leuk als het voorbij komt. Het hoort gewoon zo.
In mijn tienerjaren gingen mijn vrienden en ik er telkens helemaal op los als deze gouwe ouwe voorbij kwam. Gouwe ouwe ja, want het stamt uit 1981 en toen was ik 11 en ging uiteraard nog niet uit. Het was echt één van mijn lievelingsnummers die jaren.

Nog steeds zijn veel mensen verbaasd als ze horen dat het een cover is van Gloria Jones.

En ach, laten we eerlijk zijn. Alleen al de eerste paar seconden en iedereen weet het: feestje.

6. Tainted Love

Goed voorbeeld van een cover die het origineel deed vergeten.
Altijd garant voor een volle dansvloer en dus handig voor als de sfeer even wegzakte.
Met een sound die uniek was: het arrangement van Ball hadden een retro gevoel.
Niet vanzelfsprekend om dat met synthesizers voor elkaar te krijgen.

Zou aERo weten dat hij de 1991 clip van Tainted Love heeft geplaatst?

dazzler schreef:
Zou aERo weten dat hij de 1991 clip van Tainted Love heeft geplaatst?

Ja dat weet hij (zie je al aan de still)

Ik heb gewoon de versie van hun originele kanaal genomen.

De andere video (met een jongere Almond):

dix
Top 5 zonder Tainted Love
Geen probleem. Ik zit er klaar voor.

L'esqualita
Say Hello Wave Goodbye
Soul Inside
Torch
Where the Heart Is

Nu de volgorde nog...

... toch vier singles in dat geval.

5. Soul Inside

Natuurlijk mag Soul Inside niet ontbreken. Ik meen de favoriet van oud-user en muziekvriendin Ruby1966. Wederom een nummer van This Last Night in Sodom. Op single uitgebracht in 1983 met You Only Live Twice als b-kant. Op de 12" kwamen daar Loving You, Hating Me en 007 Theme nog bij. In Nederland deed het verder helemaal niks. Toch is het wel een fan-favoriet geworden van velen dacht ik.

5. Soul Inside

Vroeger (mede omwille van de 12" versie) goed voor vijf sterren.
Maar ik vind de bezieling van Almond in dit nummer vandaag soms net iets te groot.
Ik denk zelfs niet dat hij nu nog mijn top 10 zou halen.

Morgen de top 3, nu de laatste voor vandaag.

4. What!

Elke keer als Marc dit live zong ging ik vooral bij dit nummer wel even flink uit mijn dak. Zo'n heerlijk meezing nummer, dus dat past wel bij een concert. Op de b-kant staat So, die wel al eerder tegenkwamen in de lijst.
De 12inch is overigens ook best fijn.

4. What!

Wat? Die was ik nog vergeten in mijn voorspelling.
Maar ik kan me niet in beelden dat de vijf nummers die ik noemde niet in deze top 40 zouden zitten.
Is de topictitelsong, Torch, L'esqualita of Where the Heart Is al voorbij gekomen zonder ik het wist dan?

What! is een erg goeie single (al was het maar omwille van de B-kant).
Ik heb hem het liefst in zijn 7" versie, hoewel hij op verzamelaars doorgaans
in zijn Non Stop Ecstatic Dancing remix versie wordt aangeboden.

3. Where the Heart Is

Een nummer dat geïnspireerd is door een ruzie tussen Almond en zijn moeder tijdens kerst.
Een prachtsingle afkomstig van The Art of Falling Apart met op de b-kant It's a Mugs Game.

2. Torch

Tja, deze kon natuurlijk niet uitblijven. Uitgebracht op single in 1982. Nummer 2 in de UK en 12 in Nederland. België deed het beter met een 6e plaats. Aan het einde horen we rapper Cindy Ecstasy.
De trompet zou wel vaker terugkeren in het werk van Almond. Het geeft het nummer net even dat kleine beetje meer. Klassieker!

Cindy is ook hier te horen en te zien: Soft Cell with Cindy Ecstasy Memorabilia YouTube - YouTube

1. Say Hello, Wave Goodbye

Tegenwoordig bij ieder concert het laatste nummer, uitnodigend tot publieksparticipatie. Voor mij toch wel het favoriete Soft Cell nummer of we nu wel of niet met Marc mee kunnen zingen. Thuis doe ik dat ook wel. Niks zo lekker galmen als op dit nummer.

Het nummer gaat over een homoman die nog in de kast zit en zijn geliefde niet kan erkennen. We praten over 1981.... een tijd waar het voor homo's niet makkelijk was, zeker niet onder het bewind van Margaret Thatcher. Gek genoeg is dat anno nu helemaal nog niet zo heel veel beter ook al lijkt dat van wel. Nog steeds blijven veel mannen en vrouwen noodgedwongen in de kast zitten omdat acceptatie nog steeds niet groot is ook al zijn de rechten wel verbeterd. De foto reclame campagne van een bekend kledingmerk en alle reacties daarop toonde dat onlangs mooi maar weer aan. Homo zijn mag, maar liever niet zichtbaar. 1981....2018..... er is nog een hoop werk aan de winkel en dat maakt dit nummer nog steeds actueel.

Later nogmaals uitgebracht in een remix versie.

Geen idee hoeveel mensen dit een beetje gevolgd hebben en/of er plezier aan hebben beleefd. Ik zelf in elk geval wel en ik wil vanaf deze plaats dazzler bedanken voor zijn bijdrages.

Nog de hele lijst:

2. Torch
3. Where the Heart Is
4. What!
5. Soul Inside
6. Tainted Love
7. Sex Dwarf
8. Youth
10. Facility Girls

11. Fun City
12. Chips on My Shoulder
13. Bedsitter
14. Heat
15. Somebody, Somewhere, Sometime
16. Numbers
17. Where Was Your Heart (When You Needed It Most)
18. Meet Murder My Angel
19. Frustration
20. Down in the Subway

21. A Man Can Get Lost
22. Memorabilia
23. Mr. Self Destruct
24. Surrender to a Stranger
25. The Best Way to Kill
26. Monoculture
27. Forever the Same
28. The Night
29. The Art of Falling Apart
30. ….So

31. Insecure Me
32. Loving You Hating Me
33. Divided Soul
34. Seedy Films
35. Entertain Me
36. It’s a Mugs Game
37. Barriers
38. Baby Doll
39. A Man Could Get Lost
40. Secret Life

3. Where the Heart Is

Mooie single inderdaad. Muzikaal een evenknie van Say Hello Wave Goodbye,
en tekstueel op het eerste gehoor nogal puberaal, maar daarom niet minder raak.

Ik maak van de gelegenheid gebruik om mijn prangende vraag te herhalen: Waar is L'esqualita gebleven?
Hoe kan het dat aERo mij favoriete nummer van zijn favoriete album niet heeft opgesteld bij de 40 beste?

dazzler schreef:
Waar is L'esqualita gebleven?

Die stond ergens onderaan en is uiteindelijk toch verwijderd ten koste van een paar andere nummers
Dit na herbeluistering...

2. Torch

Mijn favoriete Soft Cell nummer kwam ook binnen bij mij in de zomer van 1982
toen ik mijn eerste lege muziekcassette kreeg voor mijn verjaardag en Torch moest erop.
De trompetten, de drumroffel (a slight hint of Maid Or Orleans), de trompet en het heerlijk duet.
Ik ben blij dat Soft Cell niet voor eeuwig de geschiedenis inging als one hit wonder met Tainted Love.

Ook hier valt geen speld tussen te krijgen: net als Torch een podiumkandidaat.
HIer horen we voor het eerste die wat kitscherige pathos, de Brel van de synthipop aan het werk.

De warmte van Almond versus de coolness van Ball.
In zekere zin keerde die zoetzure combinatie ook terug bij het al even zelfdestructive Yazoo.

Een persoonlijke top 20... bij benadering
met opvallend minder tracks uit Soft Cells derde.

01. Torch
02. Say Hello Wave Goodbye
03. Tainted Love
04 ...So
05. Insecure Me
06. Numbers
07. Seedy Films
08. Frustration
09. L'esqualita
10. Heat

11. Where the Heart Is
12. It's a Mug's Game
13. Memorabilia
14. What!
15. Loving You Hating Me
16. Soul Inside
17. Facility Girls
18. Baby Doll
19. Youth
20. A Man Could Get Lost

Soft Cell en Howard Jones: twee artiesten waarvan ik heel vroeg singletjes verzamelde.
Fijn om beide avonturen even met een select groepje users te mogen delen.
Muziek >> Toplijsten en favorieten >> Like to Get to Know You Well - dazzler meets Howard Jones

Gast
geplaatst: vandaag om 18:38 uur

geplaatst: vandaag om 18:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.