MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Say Hello, Wave Goodbye: aERo’s Soft Cell Top 40

zoeken in:
http://i67.tinypic.com/ejikyc.jpg

Deze week kondigde Marc Almond een eenmalig concert van Soft Cell aan. Geen tour, geen album, gewoon een finale goodbye. Nog eenmaal Soft Cell in de O2 van Londen op zondag 30 september 2018
Vandaag begon de voorverkoop voor dit toch wel bijzondere optreden.

One Night, One Final Time, Say Hello Wave Goodbye...

Daarom mijn top 40 met nummers van dit legendarische duo dat vooral in de jaren '80 populair was.

Een mooie opvolger voor deze topics dacht ik zo;-)

Marc Almond, The Smiths, The Smashing Pumpkins, Kate Bush, Nick Cave & the Bad Seeds, Pixies, Morrissey, Rufus Wainwright, Prince, Madonna en ABBA.

http://i66.tinypic.com/15guzgj.jpg

Voor wie interesse heeft: veel plezier!

40. Secret Life

Afkomstig van het debuut Non-Stop Erotic Cabaret. Een behoorlijk kenmerkend nummer voor hoe Marc en Dave toen waren. De synths van David Ball en de zang van Marc Almond die er met zijn flamboyante gedrag uitsprong. Nichtenkitsch? Misschien, maar het sloeg aan, zoals dat in die jaren wel vaker begon aan te slaan en dat in een tijd waar homo's helemaal niet zo werden geaccepteerd. Maar in de muziekwereld kon het blijkbaar wel.

Dan maar hopen dat de topictitel ook de nr. 1 is

39. A Man Could Get Lost

Van dit instrumentale nummer heb ik de clip maar niet geplaatst, want je moet je daarvoor inloggen op YouTube, iets met een leeftijdsbegrenzing. U kent het geneuzel daar wel: laffe homokusjes en mannen in leer zijn eng en daarvoor meoten we beschermd worden.
Hoe heerlijk dat dit duo daar altijd lak aan heeft gehad. Als het anno 2018 nog zo'n probleem is dan was het in de jaren '80 beslist niet beter!

Dit nummer is natuurlijk wel een muzikaal kindje van Dave.

38. Baby Doll

"Baby Doll Baby doll is on her trapeze. Wearing the smile that she never sees."
Afkomstig van The Art of Falling Apart. Lekker sleazy en donker. Dit is het nummer waar Miss Kittin en consorten goed naar geluisterd hebben. Die hele electro-opleving van een paar jaar geleden is wel naar deze jaren terug te herleiden.

Ik ben trouwens wel benieuwd of er liefhebbers van dit duo op deze site zitten. Volgens mij niet echt, maar misschien zit ik er naast

37. Barriers

Een dubbele A-kant met Numbers. Typisch een nummer waar je de latere solo-Almond kunt horen. Zijn voorliefde voor artiesten als Scott Walker, Peter Hammill of Jacques Brel zijn hier terug te horen.
Op zijn latere albums staan meer van dit soort melancholieke nummers.
Velen zullen deze niet associëren met Soft Cell, ik zelf ook niet. Telkens als ik dit terug hoor moet ik even schakelen naar Soft Cell. Prachtig nummer, die ik eigenlijk door dit topic een beetje ben gaan herontdekken.

aERodynamIC schreef:
Ik ben trouwens wel benieuwd of er liefhebbers van dit duo op deze site zitten. Volgens mij niet echt, maar misschien zit ik er naast

Present
Maar ken niet alles...

Numbers Throw Em Away Like Kleenex

36. It’s a Mugs Game

Afkomstig van The Art of Falling Apart. Uitgebracht als 12" (niet op single). Later ook als bonustrack op het album (de cd versie daarvan).
De trompet is goed vertegenwoordigd op het nummer en het heeft iets exotisch zoals we dat op de solo-albums ook wel konden horen net als op de Marc and the Mambas albums.

Ik volg, en ben verrast door het mooie 'Barriers'.

pygmydanny schreef:
Ik volg, en ben verrast door het mooie 'Barriers'.

Kende je het nog niet?

Ik vind hem nu wat aan de lage kant staan moet ik zeggen. Herbeluistering deed positieve wonderen.

Barriers kende ik ook niet (goed), leuk om weer eens te horen.

Mugs Game de fave tot nu toe, heerlijke tekst ook.

Deep Purple, Led Zeppelin, well even you hate those

Ik verwacht wel dat alles van Non-Stop Erotic Cabaret en The Art of Falling Apart de lijst zal hebben gehaald

Mugs is geweldig ja...een fave..supertekst!

I'm gonna live in America because they have more money there and you can get away with murder yeahhhhh

aERodynamIC schreef:
39. A Man Could Get Lost

Hoe heerlijk dat dit duo daar altijd lak aan heeft gehad.

Briljante conclusie natuurlijk, of deze ook zo bedoeld was weet ik niet

Dit gaat een heel fijn topic worden dat is duidelijk. Het 1984 album ken ik niet en ik zie zelfs dat er nog een 2002 album is geweest

Van Almond solo zie ik dat ik 13 stemmen heb gegeven (waaronder wat verzamel albums) dus daar ben ik redelijk bekend mee maar ook zeker niet alles. De eerste 2 ken ik niet en het meeste werk vanaf The End of New York tot en met 2009 is mij onbekend.

Waar hoop ik op? De topictitel zal wel hoog staan, hopelijk ook hoog bekende klappers als Torch, My Hand over My Heart en Tears Run Rings maar ook bv Lavender, The Velvet Trail/Finale en Vaudeville and Burlesque, She Took My Soul in Istanbul.

vigil schreef:
Torch, My Hand over My Heart en Tears Run Rings, Vaudeville and Burlesque, She Took My Soul in Istanbul

Sowieso is (bijna) alles van The Stars We Are en Tenement Symphony geniaal

Ik heb zelf een erge zwak voor Champagne

Wel goed lezen, jongens.
Dit is de Soft Cell top 40.
Marc is solo allang een keer getackeld door Aero, zie ook de openingspost

Het is ook alweer 2,5 jaar geleden zie ik

Soft Cell heeft amper 50 songs denk ik dus het merendeel zal de lijst gehaald hebben.
Bij de afvallers gok ik op de Hendrix-medley

johan de witt schreef:
Soft Cell heeft amper 50 songs

Nope, ik had een top 80 of zo kunnen maken (er zijn ook nog b-kanten en The Bedsit Tapes plus Demo Non Stop, maar dat boeit bijna niemand, bovendien kreeg Marc maar een top 30 (zou ik nu veel langer maken) en ook de andere artiesten kregen een top 40. Alleen Prince, Madonna en ABBA kregen een lange lijst.

35. Entertain Me

Een hypernerveus nummer van Non-Stop Erotic Cabaret. Clips waren vaak nog van die semi-live optredens in een studio. Gedateerd? Wellicht, maar toch de rauwere kant tussen alle New Romantic bandjes in die jaren.

Heerlijk nummer ook weer!

34. Seedy Films

Te vinden op Non-Stop Erotic Cabaret. 'Feeling sleazy. In seedy sin city'. Het zegt al weer genoeg. Teksten die zich afspelen aan de zelfkant van de samenleving. Sex in de bios....

Marc gaat aardig de hoogte in op dit nummer en doet zijn best met de dame in de auto maar het komt wat ongemakkelijk over

33. Divided Soul

Een nummer dat een stuk onbekender is wellicht, omdat het hoorde bij twee nieuwe nummers die werden toegevoegd aan de verzamelaar The Very Best of Soft Cell uit 2002. Wellicht een nummer dat was blijven liggen omdat het minder groezelig klinkt. Dit is gewoon heerlijke uptempo pop zoals het vaker gemaakt werd in de jaren '80.

Is dit topic niet iets voor dazzler? Als iemand ook wel kennis heeft van dit duo......

aERodynamIC schreef:
Is dit topic niet iets voor dazzler? Als iemand ook wel kennis heeft van dit duo......

Maar natuurlijk. Waarom riep je me niet eerder?

Ik las gisteren nog dat er naast een vaarwel optreden ook nog een integraal box gepland staat.

Ik probeer mijn schade hier meteen in te halen.

40. Secret Life

Heeft een gelijkaardige sound als Tainted Love.
Een lied dat thematisch bijdraagt tot het verhaal van het album.
Het is 's nachts dat de bezongen personages hun maskers afleggen.

ps. Ik voorzie elk nummer van een paar sterren (met ***** als maximum).

39. A Man Could Get Lost

Vreemd dat aERodaynamIC het niet over de vocale versie heeft.
Misschien komt die nog wel, want het betreft hier A Man Can Get Lost.
Het was de A-kant van de debuutsingle (B-kant Memorabilia ging met de eer ging lopen).

De instrumentale remake vinden we terug op het mini-album Non Stop Ecstatic Dancing. Daarmee
was Soft Cell het succesvollere Love and Dancing van The League Orchestra een paar weken voor.

A Man Could Get Lost zit steviger in het leer dan zijn vocale voorganger en werd opgesmukt
met een paar extra zweepslagen. Het nummer deed me ook een beetje aan Yazoo denken.

32. Loving You Hating Me

Afkomstig van The Art of Falling Apart en ooit als promo 12" uitgegeven in een remix versie. Op single had het Her Imagination als b-kant.
Marc vertelde over dit nummer in het blad Melody Maker: "Everybody has sado-masochistic tendencies, most people love to be hurt because of the drama and it's pleasurable hurting somebody else because, afterwards, you can feel really sorry for them".

aERodynamIC schreef:
Daarom mijn top 40 met nummers van dit legendarische duo dat vooral in de jaren '80 populair was.

Een mooie opvolger voor deze topics dacht ik zo;-)

Marc Almond, The Smiths, The Smashing Pumpkins, Kate Bush, Nick Cave & the Bad Seeds, Pixies, Morrissey, Rufus Wainwright, Prince, Madonna en ABBA.

(afbeelding)

Voor wie interesse heeft: veel plezier!

Leuk! Die van Nick Cave heb ik compleet gemist, dus die ga ik oko maar eens bijlezen...

Gast
geplaatst: vandaag om 06:06 uur

geplaatst: vandaag om 06:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.