MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Johan en Luigi's MuMeLadder 2019 Breakdown

zoeken in:
Leuk topic heren

luigifort schreef:
Tof, ik boek mn vliegticket

Ok, als jij gaat reizen kom jij op mijn userlijstje met de aantekening; handen wassen voordat je ze quote.

Duurt ook lang dit

jordidj1 schreef:
Duurt ook lang dit

Gezinnen moeten onderhouden worden
Boodschappen gekocht
En voetbalwedstrijden bekeken worden

1915. The Bluetones - Slight Return

The Bluetones was een kleine Britpopband, maar dit nummer is wel een van de grote classics van dat genre. Al grijpt het voor mij nog terug naar de sound van The Stone Roses op hun debuut. Een kleine return dan. Heerlijke meezinger en een terechte superhit voor ze in de UK, waar het zelfs tot nummer 2 kwam.
Op deze van ze na kent Luigi verder niks van The Bluetones. In het begin vindt hij het wat van de sfeer van Ride hebben, maar dit is echt een indiepopliedje. Elk moment zit hij te wachten tot de song inkakt, maar het wordt eigenlijk alleen maar beter. Fijne zang, gitaarsound en hooks. (Johan 9,1, Luigi 9,2)

1914. Teenage Fanclub - The Concept

Van het geweldige Bandwagonesque, hun beste album wat mij betreft. Heerlijke lome feel op dit nummer en dat Neil Young-outro kan me niet lang genoeg duren. Oh yeah!
Van deze band kent Luigi ook veel te weinig. Dit vindt hij alleraardigst, net als The Bluetones, maar misschien in dit geval net iets te langdradig. Wel een mooie indiepowerballad. (Johan 8,8, Luigi 8,7)

1913. Nirvana - Polly

Nevermind is zo’n album dat vrijwel alleen topnummers bevat. Ik denk dat ze allemaal wel kans zouden maken de MuMe2000 te bereiken. Polly is een mooi rustpunt op het album, maar een van de betere nummers vind ik het niet.
Klassieker natuurlijk zegt Luigi, van een van de meest infamous bands uit de geschiedenis. Een melodie uit duizenden. Dit klinkt wel een beetje als een kale acoustische versie van Come As You Are. Lang niet gehoord, iets minder memorabel nu, maar wel erg goed nog. (Johan 7,5, Luigi 8,8)

1912. Roberta Flack - Compared to What

Flack ken ik eigenlijk vooral van het prachtige The First Time Ever... Dit is van hetzelfde album, haar debuutalbum. Dit is zelfs haar debuutsingle. Mooie tekst, gloedvol gebracht, maar de jazzy backing vind ik wat minder. Geef mij maar de wat ingetogener Roberta.
Luigi kent hier ook bijna niks van. Als je heel erg fan van dit genre bent kan hij wel snappen dat je dit een topper vindt. Fijne jazzy groove vindt hij. De song wordt ook steeds beter, ze zingt erg goed, interessante beklemtoning. Niet echt een bepaalde songstructuur dus dat kan gaan vervelen, maar dat idee heb je bij deze song helemaal niet. Knap wel. (Johan 7,2, Luigi 8,5)

1911. Supertramp - Give A Little Bit

Een band waar ik eigenlijk nooit wat aan gevonden heb. Maar deze gaat op zich nog wel. Een beetje dan, want na een paar minuten heb ik het wel gehoord.
Voor Luigi echt wel zo'n band die hij als kind goed vond. Makkelijke en vrolijke muziek om te horen. Hij kreeg er altijd wel een goed gevoel van. Dit is niet een van hun allerbeste, maar nog aangenaam om te horen. Maar als kind vond hij dit wel 3 klassen beter dan nu. (Johan 6,1, Luigi 7,8)

Casartelli schreef:
Ambitieus begin. In het verleden kwam dit soort besprekingen niet altijd even ver, dus aan jullie om het ongelijk van de sceptici te bewijzen

Ik spreek dat tegen. Zowaar een van de weinige dingen die ik wel heb afgemaakt.

1910. The Byrds - Wasn't Born To Follow

Mooi, 2 minuten durende songs maken dus ook kans op de lijst. Mooi wel deze, fijne jangly ondertoon deze. Mooie tekst en vooral de understated zang is prachtig. Ik waan me zo op Brokeback Mountain...ware het niet dat
De koningen van de jangle met een heerlijk flowend nummer, aldus johan. Hij wordt hier helemaal sereen van, wat een pracht. Je hebt het idee dat het experimentelere stukje in het midden er speciaal in zit om daarna weer lekker in de jangle-flow terug te kunnen keren. (Johan: 9,0/Luigi: 9,0)

1909. Elvis Presley - Heartbreak Hotel

Lastig om dit soort nummers te beoordelen, vindt Johan. Hij draait dit zelf zelden, maar het is wel knap gezongen en best mooi op zich. Ik ben het daar mee eens, ik zoek dit zelf nooit op. Wel weer een 2 minuten durende song. Misschien vind ik deze muziek niet serieus genoeg en gaat het minder diep. Wel een goeie song, daar niet van (Johan: 7,5/Luigi: 7,3)

1908. The Knack - My Sharona

Een van de meest bekende riffs uit de muziekgeschiedenis, geïnspireerd op Costello's This Year's Model. Een ode van zanger Fieger aan de veel jongere Sharona, die hij later toch verleidde om met hem te trouwen
Na 4 jaar gingen ze uiteen. Ze was wel op zijn sterfbed aanwezig. Eigenlijk een song die ook maar 3 minuten moet duren ofzo. De gitaarsolo vind ik matig en overbodig. Het einde van de song is dan wel weer ok.
Dit is wel een leuke stamper, maar ook wat eentonig, vindt Johan. Hij kan hier eigenlijk niet heel veel mee. (Johan: 6,7/Luigi: 7,4)

1907. Savages - She Will

Een Witte Trui regular. Prima nummer wel, beetje het jongere en opstandigere broertje van Interpol ofzo. Iets minder frenzy en staccato She Will blèren mag ook wel Maar fijn gitaarwerk verder!
Prachtdebuut van deze band, zegt Johan. Het hele album is sterk, en dit een van de prijsnummers. Niet erg origineel misschien maar wat maakt het uit als de song zo sterk is. (Johan: 8,5/Luigi: 8,1)

1906. The Jimi Hendrix Experience - Foxy Lady

Jimi is net als Elvis ook lastig te beoordelen, vindt Johan. Geweldige gitaarsound wel, en uiteraard is dit een classic maar voor de rest is het niet iets wat hij vaak luistert of veel mee kan. Het zal wel de beste gitarist allertijden zijn, maar mij spreekt zijn spel of zang vaak nauwelijks aan. Gewoon niet mijn ding denk ik. Tis niet heel slecht ofzo, maar werkt me net teveel op de zenuwen (Johan: 7,0/Luigi: 6,4)

Foxy Savages

Zo zonde dat My Sharona dit jaar de lijst moet verlaten

Niemand gets The Knack

1905. Tears For Fears - Pale Shelter

Prachtnummer van The Hurting, mijn fave TfF-album. Heerlijke vibe in dit hele album. Mad World vind ik nog iets beter, maar deze komt vlak daarna.
Klassiekerr, zegt Luigi. We hebben waarschijnlijk allemaal wat gemist in onze jeugd en zo niet dan nog kunnen we ons nog wel invoelen in het ouder/kind thema op The Hurting. Dit is een topper zoals er wel meer op staan. Alleen al die harp-like gitaar verdient al een standbeeld. Prachttekst, emotievol gezongen en de muziek is niet meer dan epic! (Johan 9,1, Luigi 9,9)

1904. College & Electric Youth - A Real Hero

Mooi nummer, fijn die synths en dan die dreampopvocals eroverheen. Genieten wel.
Luigi zegt: Mooi wel hoor deze en genoeg emotie in de muziek en zang. Maar toch iets teveel van hetzelfde 5 minuten lang, dat kan wat vervelen en dan voel ik me niet echt een real human being meer Maar mooie soundscapes wel! (Johan 7,7, Luigi 7,5)

1903. Serge Gainsbourg & Jane Birkin - Je T'aime... Moi Non Plus

Ja groot fan van Serge, maar deze sla ik eigenlijk altijd over. Overplayed en ook een beetje gimmicky waardoor hij niet lang blijft boeien. Luigi zegt: net iets teveel en te lang hetzelfde. Via een reclame leren kennen op tv in de 80s geloof ik, weet alleen niet meer welke. Zo fout als een deur eigenlijk, maar altijd leuk om te horen. (Johan 7,2, Luigi 7,6)

1902. The Stone Roses - Love Spreads

Mooie comeback wel van de Roses. Ik kan Second Coming goed hebben, zolang je het maar niet vergelijkt met het debuut. Heerlijke groove in dit nummer.
Luigi koppelt om de een of andere reden deze altijd aan Fools Gold. Je kan horen waar The Verve en Oasis hun invloed vandaan hebben, such swagger in het gitaarwerk. Deze band had echt veel meer kunnen bereiken dan 2 albums. Net wat minder dan Fools, maar dan altijd wel een anthem, zeker het laatste gedeelte. The messiah is my sister, Ain't no king, man, she's my queen. You said it, mister! (Johan 8,7, Luigi 9,3)

1901. The Jesus And Mary Chain - April Skies

Ook een lead single van een minder tweede album, en ook dit is een topper. Heerlijk cool gebracht zoals altijd bij JAMC. Muzikaal wat meer straightforward en daardoor minder uniek dan de songs op het debuut, maar een prachtnummer evenzeer!
Luigi zegt: Er zijn misschien sommigen die zeggen dat veel songs van ze een herbewerking zijn van eerdere eigen songs, maar boeien! Sowieso vindt hij van niet. Hij vindt het reteknap dat je al die "van zelf" songs uit je mouw weet te knallen. Dit is er ook weer zo een. Heerlijk die achteloze zang, maar wel vol emotie! Hij drijft nog lekker even verder op z’n roze wolk. (Johan 8,7, Luigi 9,6)

Tussenstand na 100 songs:

Top 20:

The The - Slow Emotion Replay 9,60
World Party - Ship Of Fools 9,55
Tears For Fears - Pale Shelter 9,50
Cocteau Twins - Donimo 9,50
Simple Minds - Don't You (Forget About Me) 9,40
Lloyd Cole And The Commotions - Forest Fire 9,30
Lou Reed - Dirty Blvd. 9,25
Roxy Music - Avalon 9,20
The War On Drugs - Eyes To The Wind 9,20
Morrissey - Irish Blood, English Heart 9,20
Echo & The Bunnymen - Lips Like Sugar 9,20
The Jesus And Mary Chain - April Skies 9,15
The Bluetones - Slight Return 9,15
Siouxsie And The Banshees - Christine 9,10
Leonard Cohen - The Future 9,05
James - Sometimes 9,00
James - Getting Away With It (All Messed Up) 9,00
The Stone Roses - Love Spreads 9,00
The Byrds - Wasn't Born To Follow 9,00
The Serenes - Back to Wonder 9,00

Flop 20:

The Veils - Under the Folding Branches 6,80
Urban Dance Squad - Deeper Shade Of Soul 6,80
The Jimi Hendrix Experience - Foxy Lady 6,70
The Golden Earrings - Just A Little Bit Of Peace In My Heart 6,60
The Last Shadow Puppets - Bad Habits 6,45
The xx - Say Something Loving 6,40
Anderson .Paak Feat. ScHoolboy Q - Am I Wrong? 6,40
Absynthe Minded - My Heroics Part One 6,40
The Prodigy - Smack My Bitch Up 6,35
Arctic Monkeys - Four Out Of Five 6,25
Neutral Milk Hotel - Two-Headed Boy 6,20
Julien Baker - Appointments 6,15
Wilco - I'm the Man Who Loves You 6,00
AC/DC - You Shook Me All Night Long 5,90
Fleetwood Mac - Oh Well 5,85
Uriah Heep - Easy Livin' 5,85
Muse - Sunburn 5,5
The Prodigy - Firestarter 4,85
Ben Howard - A Boat To An Island On The Wall 4,85
Kapitan Korsakov - In the Shade of the Sun 3,75

April Skies Johan zou beter moeten weten

Tis pas Maart, ms vandaar

1900. Travis - Side

Opvallend dat deze erin staat, zegt Johan. Dit vindt hij toch een niveau minder dan de singles van hun debuut. Een beetje een niks-aan-de-hand-deuntje. Zo ver wil ik niet gaan, maar hij is wel minder dan Turn, ja. Vroeger vond ik deze wel mooier, maar hij is inderdaad wel wat braafjes. Ms omdat ie van een wat later album is. (Johan: 6,8/Luigi: 8,5)

1899. Earth And Fire - Song Of The Marching Children

De singles van EaF kan ik vrijwel allemaal prima hebben, tot en met Weekend, volgens Johan. Maar dit liefst 18 minuten durende muziekstuk vind ik toch zwaar te behappen. Vind het al een prestatie dat het me gelukt is tot het einde te luisteren. Ik ga nog een stukje verder. Dit is een gedrocht. Jullie hoeven niet ook per se een epic op jullie conto te hebben, geen Echoes. Hier zit ook helemaal niks in, wilde m na 3 minuten afzetten. (Johan: 5,5/Luigi: 2,5)

1898. Counting Crows - Round Here

Ik vond dit album wel een mooi debuut destijds, zegt Johan. Ze werden met R.E.M. vergeleken dus leek me het wel het uitzoeken waard. Uiteindelijk wil het toch niet echt beklijven en heeft het ook weinig met om het lijf eigenlijk. Wel mee eens hoor Johan, ik ben wel fan van dit album, staan erg mooie nummers op. Deze vond ik vroeger mooier dan nu. Een beetje vermoeiende song geworden, zo klinkt het inmiddels. Maar zeker nog niet slecht. (Johan: 6,9/Luigi: 7,8)

1897. Ride - Twisterella

Ja ook weer een single van het moeilijke tweede album, zegt Johan. Maar in dit geval beter dan alles op het eerste album. En dat was al top. Dit is mijn fave Ride-single en song. Klinkt als Stone Roses op hun allerbest! Weinig aan toe te voegen, behalve dan te zeggen dat dit ook mijn fave van ze is. Zalige scherende gitaren over elkaar heen. Luister maar eens via de koptelefoon, dan hoor je de nuances nog beter. Ultiem feelgoodnummer!(Johan: 9,8/Luigi: 10)

1896. The Shangri-Las - Remember (Walkin' In The Sand)

Mooie girlgroup-single, een van de beste in het genre. Mooie nostalgische feel, mooie samenzang, aldus Johan. Apartige song wel, heel dramatisch. Moest er ff aan wennen, maar dit is best ok. (Johan: 8,3/Luigi: 7,9)

Hopelijk staat Twisterella er dit jaar nog in dan
Van wie was dit een nominatie?

Van moi

Wie heeft E&F genomineerd vraag ik me af...

Song Of The Marching Children | 1971 | Netherlands

2018: 1869
2017: 1357
2016: 1588

Genomineerd door: Klassiekers '11

Casartelli (moderator)
luigifort schreef:
Wie heeft E&F genomineerd vraag ik me af...
iemand met smaak... o wacht, een klassieker

johan de witt schreef:

2018: 1869
2017: 1357
2016: 1588

Genomineerd door: Klassiekers '11

Mooi, dalende. Die vliegt er dit jaar uit

Je poept wat in elkaar van 20 min en iedereen noemt het een klassieker, alleen al door de lengte...

De mooiste nummers staan overduidelijk in het floplijstje

Dat dacht ik al

1895. Tom Petty - A Face In The Crowd

Deze vind ik een beetje saai eigenlijk. Er gebeurt weinig en de ELO-productie plamuurt het ook nog eens dicht. Geef mij de Heartbreakers maar.
Luigi zegt: Daar is Tom weer. Eigenlijk net zo een fijne song als zijn vorige. Wat moet je er verder van zeggen. Altijd fijn om te horen. (Johan 6,5, Luigi 8,9)

1894. DJ Shadow - You Can't Go Home Again

Aangename soundscape wel moet ik zeggen. Best repetitief eerst, maar die wisselende synth eronder, of erover, maken het wel een fijne luistertrip.
Hier komt Luigi niet doorheen, zoals meer van deze artiest. Zenuwachtig instrumentaal gepiel. Hij wil er verder geen woorden aan vuil maken. (Johan 7,2, Luigi 4,6)

1893. The Chameleons - Thursday's Child

Ik zei al dat de helft van Script wel voorbij zou komen. We zitten al op 1/6e... Deze is ook heerlijk, blijft altijd overeind. As I slowly grow older. Heerlijk loom en log weer zegt Luigi. Mooi sfeerbeeld, ondanks dat de song niet echt ergens heen gaat. Daarom ook verre van de beste van het album. (Johan 8,7, Luigi 8,4)

1892. Golden Earring - Twilight Zone

Dit vind ik wel een lekker nummer! Veruit hun beste uit de 80s. Lekker die bas vooral en killer refrein.
Ojee die fakeband weer zegt Luigi. Van hun 80s hits nog wel de leukste voor zover. Leuk voor de Amerikaanse markt. (Johan 7,4, Luigi 5,1)

1891. Fleetwood Mac - Never Going Back Again

Dat deze erin staat, dan kunnen Vicar In a Tutu, Elizabeth My Dear of Fitter Happier ook zo in de lijst. Maar leuk nummertje wel, al is het een van de mindere op Rumours.
Luigi zegt: Lekker folky wel, maar iets te veel een niemendalletje. Prettig om te horen. De gitaar is wel aardig, maar het deuntje gaat op een gegeven moment ook vervelen. (Johan 6,8, Luigi 6,5)

1890. Bran Van 3000 - Drinking In L.A.

Leuk hitje destijds op Kink, veel gehoord. Maar heeft voor mij geen eeuwigheidswaarde, zegt Johan. Tis weer eens wat anders dan wat in de lijst staat. Maar dit is een vervelend en zeurderig nummer. De vibe is wel ok, maar hier hadden ze wat meer mee moeten doen. Iets te eentonige dirge. (Johan/7,3: Luigi: 6,3)

1889. Sinéad O'Connor - Mandinka

De song begint wel met een fijne riff. Passievolle zang wel en ook een aardige melodie, maar niet een van mijn faves van haar.
Een fijne stamper van Sinéad wel, maar het is geen Troy. Gewoon een leuk hitje, zegt Johan: 7,4/Luigi: 7,6)

1888. Blondie - Denis

Dit is wel echt een klassehit, blijft ook na al die jaren nog een feestje om terug te horen! Kort, bondig en superpakkend, aldus Johan. Leuk nummer nog steeds wel inderdaad, lief liedje vooral. Een klassieker, meer 80s dan 70s moet ik zeggen, knap dus. (Johan:8,6/Luigi: 8,7)

1887. Men Without Hats - The Safety Dance

Dit is ook een superfijne hit. Ging vroeger wat langs me heen, want ben hem de laatste jaren pas gaan waarderen. Nu vind ik hem super, met die heerlijke synths en de droge voordracht, vindt Johan. Beetje Kershaw vibe heeft het wel qua muziek. Inderdaad grappige droge voordracht. Leuke song zeker! Volle sound ook. (Johan: 8,5/Luigi: 8,6)

1886. Isley Brothers - Highways of My Life

Deze kende ik niet. Mooi gezongen nummer, mooie metafoor in de tekst. Leuke ontdekking wel, zegt Johan. De song begint met een fraaie pianomelodie. Zeker mooie zang ja, maar verder vind ik de song wat te eentonig. (Johan: 7,5/Luigi: 6,4)

Ik ken dit nummer niet, maar heeft toch 166 stemmen met gemiddeld 3,98.
Zullen toch een aantal personen van houden.

Geen vrienden van mij ws

vigil schreef:
Zo zonde dat My Sharona dit jaar de lijst moet verlaten

Wordt vervangen door My Corona.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:18 uur

geplaatst: vandaag om 05:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.