MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Birth of a Ladies Men: Johan and Luigi seducing 100 ladies

zoeken in:
Top Lijst Poek, bedankt.

Geweldige lijst Poek, dank voor de reis!

aERodynamIC schreef:
Rufus Wainwright zong het:

Who knows the way, birds and the bees
No need to say please, because I'm in with the ladies
Please! Now, in with the ladies!

(embed)

Tijd over om een top 100 te maken met dames in de hoofdrol.

Binnenkort in dit theater: 100 nummers van (pop)zangeressen (of groepen met vrouwelijke leadzang) uit mijn jeugd. We beginnen vanaf het moment (medio 1998) dat ik me enigszins begon te interesseren voor muziek en eindigen op het tijdstip waarop ik mijn eerste MP3-speler kocht en de muzikale hobby echt serieuze business werd (april 2005).

Verwacht veel (vergeten) radiohitjes, want in die jaren was ik toch wel bijna compleet afhankelijk van het aanbod op de radio en in de hitlijsten. ik schreef me op MuMe en Last.fm pas in het voorjaar van 2006 in. Op andere platforms zoals Hyves, MySpace en YouTube begon ik uiteindelijk ook een hoop muziek te ontdekken, maar dan spreken we ook over 2006 en later.

Benieuwd

Poek schreef:
Sasami Ashworth is een singer-songwriter uit LA. Ze is de zoveelste uit de lijst die dreampop maakt (vrij melancholische) en soms zelfs pure shoegaze (met hoorn!) zoals in Not the time (vorig jaar door Choconas genomineerd voor de Witte Trui, maar helaas kwam het niet verder dan plek 681. In de clip zijn de Linda Lindas te zien! Je weet wel, 43b in deze lijst.)

Geweldig dat je SASAMI hebt opgenomen in je lijst, op nummer 9 nog wel! Bij mij zou ze ook minstens zo hoog staan, absoluut één van mijn favorieten in deze categorie. Naar mijn smaak wordt ze op dit forum toch wat onderschat of simpelweg over het hoofd gezien. Tevens één van de weinige indie-artiesten die mijn vriendin (zelf ook een Aziatische dame) wel kan waarderen, dus wie weet kunnen we haar "binnenkort" weer eens ergens live zien. Not The Time deed het overigens wel wat beter in de Song van het Jaar 2019, namelijk plek 175 (enkele plekken onder Nighttime Drive (plek 167) van die andere toffe dame, Jay Som).

Poek schreef:
Maar haar beste nummer bracht ze daarna uit als single. In de clip sloopt ze alles wat los en vast zit, maar het nummer zelf is heel melancholisch en daarom supermooi. Zo mooi, dat het vast kansloos is in de Witte Trui. Zal ik het komend jaar toch proberen?

Prachtig nummer inderdaad, die had ook wel op haar debuutalbum gepast. Misschien niet heel kansrijk voor de Witte Trui, maar wie niet waagt, die niet wint.

Verder chapeau voor je lijst, er staat ontzettend veel fraais in!

Mooie top 200, Poek.
Wist je dat jouw nummer 1 in de remix nog tig keer beter is?

jordidj1 schreef:
Mooie top 200, Poek.

Vooral in combinatie met de filmbeelden

Choconas schreef:
Prachtig nummer inderdaad, die had ook wel op haar debuutalbum gepast. Misschien niet heel kansrijk voor de Witte Trui, maar wie niet waagt, die niet wint.

Verder chapeau voor je lijst, er staat ontzettend veel fraais in!

Dank! Er zijn best veel zangeressen die ik zou willen nomineren voor de Witte Trui. De halve lijst is legaal, en dan zijn er ook nog zangeressen zonder Aziatische roots die ik goed vind. Maar wie weet.

jordidj1 schreef:
Mooie top 200, Poek.

Ja he?

Poek schreef:
(quote)

Dank! Er zijn best veel zangeressen die ik zou willen nomineren voor de Witte Trui. De halve lijst is legaal, en dan zijn er ook nog zangeressen zonder Aziatische roots die ik goed vind. Maar wie weet.

Tijd om De Witte Trui uit te breiden naar een top-1000. Wie tagt Onweerwolf even?

Gretz schreef:
(quote)

Tijd om De Witte Trui uit te breiden naar een top-1000. Wie tagt Onweerwolf even?

Of de Spinvissen, Caves, Berningers (*) en andere mannen eruit zodat er wat meer ruimte komt voor de dames?

(*) Vooruit, zijn duetten met vrouwen mogen blijven.

Poek schreef:
(quote)

Of de Spinvissen, Caves, Berningers (*) en andere mannen eruit zodat er wat meer ruimte komt voor de dames?

(*) Vooruit, zijn duetten met vrouwen mogen blijven.

Het blijft het conservatieve MuMe, dus in waarschijnlijk elk ladderspel zullen de mannelijke artiesten met minstens 75% domineren. Doe je niks aan helaas

Waarom maar tot 2005? Ik ga ook een top 100 vrouwen doen "binnenkort", denk ik. Ms na jou hier, of eerder in een ander topic

Alleen Afrikaanse? Of Zuid-Amerikaanse?

Dat gaat me denk ik teveel tijd kosten, laten we het houden bij Madagascar en omliggende landen

luigifort schreef:
Waarom maar tot 2005? Ik ga ook een top 100 vrouwen doen "binnenkort", denk ik. Ms na jou hier, of eerder in een ander topic

Omdat ik voor de periode vanaf april 2005 misschien nog eens een andere top 100 in gedachten heb En in 7+ jaar kom ik mooi aan 100 nummers die voldoende geschikt zijn
Gretz schreef:
We beginnen vanaf het moment (medio 1998) dat ik me enigszins begon te interesseren voor muziek en eindigen op het tijdstip waarop ik mijn eerste MP3-speler kocht en de muzikale hobby echt serieuze business werd (april 2005).

Top 100 overall in je leven heeft wat meer cachet, maar waarom niet

Ja, dit is gewoon een themalijst. Als ik een overall top 100 vrouwelijke artiesten zou moeten maken was de selectie vele malen lastiger, omdat ik dan zoveel favorieten moeten schrappen

Toch wel opvallend hoeveel Aziatische-Amerikanen of mensen met Aziatische roots er achter dream pop / shoegaze projecten zijn.

Misschien moet ik vroeg of laat ook wel eens een themaproject doen (al was mijn eigen "de top 100 van ...) ook al redelijk thema-gerelateerd onbewust, maar gezien ik toch veel nieuwe dingen heb gehoord, denk ik dat het wel weer een stuk anders zou zijn, alsook leuker mocht ik het thema-gerelateerd doen.

Over thema-gerelateerde top 100's gesproken:

Gretz schreef:
Binnenkort in dit theater: 100 nummers van (pop)zangeressen (of groepen met vrouwelijke leadzang) uit mijn jeugd.

How soon is binnenkort?

Poek schreef:
Over thema-gerelateerde top 100's gesproken:

(quote)

How soon is binnenkort?

Deze week!

Vanavond dus! Toch Gretz?

Omdat de week van Gretz wel erg lang duurt nog maar twee Asian Ladies. Karsu Dönmez is een Amsterdamse zangeres met Turkse roots. Ze doet dit jaar mee aan Beste Zangers en steelt daar de show. Althans, dat lees ik her en der, zelf niet gekeken. Als ik zo snel zie is dit de beste bekeken video op Youtube van dit seizoen:

Samia Najimy Finnerty is de dochter van twee bekende acteurs: Kathy Najimy (Sister Act) en Dan Finnerty. Wie van Phoebe Bridgers, Julien Baker en Lucy Dacus houdt, zal dit de muziek van Samia ook mooi vinden.

Nota bene mijn zus wees me op een nummer dat ook best de lijst had mogen halen: Sticky Music van Sandii & The Sunsetz. Sandra O'Neale (later Hohn) is een Japanse zangeres met een Amerikaanse vader. Haar bijnaam Sandii kreeg ze van Haruomi Hosono, de frontman van Yellow Magic Orchestra, en verwijst naar Hawaii waar ze een tijd woonde. Met The Sunsetz bracht ze o.a. het album Immigrants uit waarop David Sylvian meedoet (die heeft blijkbaar iets met Japan). Sticky Music is uit 1984 en werd niet alleen een hit in Australië, maar haalde hier ook een hitlijst. Of nouja, vier weken in de Verrukkelijke tips.

En ook interessant:

sq schreef:
mi enigszins onevenwichtig en gekunsteld album. Wel de moeite waard vanwege één bijzondere parel:

"The Great Wall".

Ik heb niets dat er ook maar een beetje op lijkt. Het is een melodie in hele noten (zeg maar: zwarte toetsen van de piano), en het ritme is een soort ska gespeeld op trommel en pauken, voorzover ik dat kan herkennen. Misschien is het ook wel zo'n grote Japanse trommel. Hysteriche gillen aan het eind van Sandii maken de chaos compleet. Bijzonder vrolijk en betoverend, en als gezegd nergens mee te vergelijken met wat ik ken.

De week van Gretz klinkt als een supertoffe bandnaam

Out with the Asian ladies
Binnenkort in dit theater de (indie) ladies van Johan en Luigi gezamenlijk. Binnen een week ofzo moeten we kunnen beginnen en let wel bij Johan en Luigi is een week wel een week

luigifort schreef:
De week van Gretz klinkt als een supertoffe bandnaam

Week van Luigi klinkt daarentegen als een zoetsappige romkom!

Met Luigi gebeurt id nooit wat

Nog niet out with the Asian ladies. Ik scrollde door de lijst van beste singles aller tijden volgens RYM en op 231 een mij nog onbekende Britse indieband met de Japans-Britse zangeres Jasmine Thompson: Bôa. Op MuMe staan ze slechts met een EP, maar daar vinden we wel de volgende beschrijving:

Onderhond schreef:
Topper van dit EPtje is ongetwijfeld "Duvet", hoe kan het ook anders. Nummertje zit zo diep ingebakken, roept ook telkens het gevoel op van donkere avonden wegzakken voor nog maar eens de serie doorploeteren. Mevrouw Bôa beschikt hier over een prachtige stem, het nummertje is ook lekker chill, en tevens ook lekker vol klinkend.

Het succes van Duvet op RYM komt waarschijnlijk vooral door Japanse stemmers: "It was an instant success in Japan and became the opening theme of the anime series Serial Experiments Lain." Een Engelstalig nummer in Anime was destijds ongebruikelijk. Mijn indruk bij eerste gehoor is positief, ik ga het vaker luisteren.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:01 uur

geplaatst: vandaag om 04:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.