menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Outlaw104's BUG-list

zoeken in:
geplaatst:
Klopt, sterker nog... Jij hebt ze ontdekt via The Mission en hun zijn dan weer ontdekt door The Mission

geplaatst:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://open.spotify.com/user/1152609851/playlist/6TyE2Vq3aspe5d9GMlpr14

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

geplaatst:
Luigi weet gelijk weer het zo'n beetje meest obscure nummer te vinden

geplaatst:
vigil schreef:
Luigi weet gelijk weer het zo'n beetje meest obscure nummer te vinden
Op geen enkel AAE (rarity) album terug te vinden.

geplaatst:
Nee, is een B kant vanuit Touched By Jesus periode. Wel op 12" en cd-single verschenen

geplaatst:
Ultravox - Astradyne
https://www.musicmeter.nl/images/cover/3000/3679.300.jpg

Ook mijn kennismaking met Ultravox begon met ‘Vienna’. Op basis hiervan kocht ik de gelijknamige LP. Al gauw kwam ik erachter dat die sfeervolle hit uit 1980 totaal niet symbolisch was voor de rest van hun oeuvre en dat was best wel een “lichte” schok.
Maar de eerste keer dat ik de nieuw gekochte plaat op m’n draaitafel legde vergeet ik nooit weer. Na het 7 minuten startende ‘Astradyne’ was ik volledig flabbergasted. Wat was dit in hemelsnaam? Volledig instrumentaal met een heerlijke vibe en overweldigende synths, die uit elke hoek van mijn kamer leken te komen, een soort minutenlange intro. Ik werd helemaal gek en had van die vreemde prikkende bultjes op mijn armen. Heb het meteen nog 5 a 6 keer opnieuw opgezet, totdat mijn broertje in de kamer naast mij vroeg of die herrie van die nieuwe LP kwam, die ik had gekocht en waar hij mij mee had zien lopen. En meteen daaraan toevoegend: “Staat daar maar één nummer op of zo?”
Totaal niet muzikaal aangelegd, die pik. Snapte er ook niks van wat ik met zoveel platen moest.
‘Astradyne’ is altijd mijn lieveling van Ultravox’s “Vienna” gebleven, evenals ‘The Voice’ van opvolger “Rage in Eden” dat ook werd. Experimenteel en zeer vernieuwende muziek voor die tijd.

geplaatst:
Slowgaze zal je broertje wel opwachten na schooltijd om 'm een pak rammel te verkopen. Kan echt niet.

geplaatst:
Johnny Marr schreef:
Slowgaze zal je broertje wel opwachten na schooltijd om 'm een pak rammel te verkopen. Kan echt niet.

Ik kan me regelmatig niet verplaatsen in jouw berichten maar nu vraag ik me toch echt af of dit wel in t goede topic staat...

geplaatst:
vigil schreef:
(quote)

Ik kan me regelmatig niet verplaatsen in jouw berichten maar nu vraag ik me toch echt af of dit wel in t goede topic staat...

Moet ik het verplaatsen naar dit topic?

geplaatst:
Outlaw104 schreef:
Ik werd helemaal gek en had van die vreemde prikkende bultjes op mijn armen.

Ah ja, daar heb ik ook wel eens last van. Dat is een huismijt-allergie.

geplaatst:
Overigens wel weer een fan-tas-tisch nummer!
Eind vorig jaar nog een prachtige live versie gezien bij t Midge Ure concert.

Voor de jeugdige meelezers, concerten is vorm van entertainment waarbij een band in een gebouw (t kan in de zomer ook buiten!) een paar liedjes ten gehore brengt waarbij publiek aanwezig is. Publiek is een groep van meerdere mensen (dit kan van bv 10 tot wel 100.000 of meer zijn) die destijds allemaal in elkaars aura liepen te zweten en het liefst het concert bekeken via hun telefoonschermpje

geplaatst:
The Early Years - High Times and Low Lives
https://www.musicmeter.nl/images/cover/61000/61355.300.jpg

Prachtig titelloos debuut uit 2006 van The Early Years, volgens mij ooit een keer getipt door aERodynamIC. Psychedelische gitaarplaat vol met repetitieve passages en naar Neu! neigende beats. Vooral aanwezig in de geweldige mooie opener en single ‘All Ones and Zeros’.
‘High Times and Low Lives’ is het nummer wat mij echter het meest pakt en start zeer ingetogen, maar ergens voel je wel een onderhuidse spanning. Die uit zich na ruim drie minuten als het eindelijk van zacht naar hard gaat en na 4 minuten denk je dat het nummer afgelopen is, omdat het stil valt. Opnieuw de ingetogenheid en vervolgens komt de snelheid erin, wat ook weer een beetje die Neu! associatie oproept. Verslavende song op een dito album.

geplaatst:
Buggles - I Am a Camera
https://www.musicmeter.nl/images/cover/7000/7365.300.jpg

luigifort schreef:
Krijgen we The Bug nog van Dire Straits?
Outlaw104 schreef:
Nee die niet, maar we krijgen inderdaad nog wel iets met bug in naam of titel

Noem een nummer van Buggles, dan antwoordt het gros ‘Video Killed the Radio Star’.
Noem een bekend lid van Buggles, dan zijn er meteen een stuk minder van bovenstaande mensen, die Trevor Horn als antwoord zullen geven. Zijn bekendheid heeft hij dan ook vooral te danken aan het werk als zeer succesvol producer van handenvol grote hits van vele bands en artiesten in diverse stromingen. Ik zal ze hier maar niet allemaal opnoemen.
Buggles scoorde overigens in Nederland ook nog een klein hitje met het prachtige ‘Lenny’ van het laatste album “Adventures in Modern Recording”. Van die plaat is ook het m.i. mooiste nummer afkomstig, namelijk
‘I Am a Camera’. Het is een kortere synthpop bewerking van ‘Into the Lens’, een jaar eerder uitgekomen track van Yes. De progressieve rockgroep, waar Horn samen met toetsenist Geoff Downes destijds ook korte tijd als bandleden deel van uitmaakten.
Net zoals Ultravox is dit ook weer heel eigenzinnige muziek uit prille beginjaren 80. Precies passend in die tijdsgeest, toch blijft dit super plaatje nog steeds graag gehoord in huize Outlaw.

edit: was de fysieke versie van deze plaat al jarenlang moeilijk verkrijgbaar, ook Spotify laat het volledig afweten betreffende dit album.

geplaatst:
Immaculate Fools - Dumb Poet
https://www.musicmeter.nl/images/cover/52000/52558.300.jpg

Dit door velen over het hoofd geziene bandje van halverwege jaren 80 en opgericht in Kent heeft op zich nog een best omvangrijk oeuvre opgebouwd in de loop der jaren.
Voor mij zijn eigenlijk alleen de eerste 3 platen echt interessant. Van de eerste 2 albums verschenen twee singles, die zowel in eigen land als over de grenzen ook nog wat bekendheid vergaarden. Hier in Nederland kwamen beide nummers de Verrukkelijke 15 verrijken. Verrijken ja, want ‘Immaculate Fools’ van debuutalbum “Hearts of Fortune” en ‘Tragic Comedy’ van opvolger “Dumb Poet” zijn erg melodieuze en pakkende popnummers met een precies in mijn straatje liggend ruw (new wave) randje.
Hoogtepunt voor mij is zonder enige twijfel het titelstuk van de tweede plaat. Zowel tekst als de gitaarsound klinken hier heerlijk zweverig en laten je soepel door dit nummer heen glijden.
Het openingsnummer is dan wel getiteld ‘Never Give Less Than Everything’, maar pas op ‘Dumb Poet’ zijn Immaculate Fools zo gul als ze daar beloven.

geplaatst:
Mooi, ken alleen de uitstekende debuutplaat van ze.
Zal deze ook eens proberen.

geplaatst:
TV21 - This is Zero
https://www.musicmeter.nl/images/cover/154000/154431.300.jpg

Een band, waarvan ik het bestaan waarschijnlijk nooit had geweten of ontdekt, als ik het briljante intro van ‘This is Zero’ niet had gehoord op een klusjesdag van het plaatselijke dorpshuis. De bijbehorende LP “A Thin Red Line” staat hier (voor de sier) nog wel in de kast, maar de hoes is volledig afgeragd en het vinyl zit vol met krassen. Gelukkig verscheen in 2010 de verzamelaar “Snakes and Ladders”, waarop de hele plaat ook is terug te vinden.
Dit is persoonlijk gezien post-punk/new wave snit van de bovenste plank. Eerder genoemd intro van ‘This is Zero’ is zo verdomd verslavend, met een opzwepende bas en dan vooral de invallende gitaar, dat ik bij beluistering mij soms niet kan inhouden om het een fiks aantal keren te herhalen, alvorens het hele nummer te horen. Nooit gedacht dat alleen op basis van een intro een track bijna de lijst van 100 had gehaald.

geplaatst:
The Silencers - Scottish Rain
https://www.musicmeter.nl/images/cover/38000/38222.300.jpg

Pas nu valt het me op hoe vaak Britse bands, die ik hier aandraag, van Schotse afkomst zijn.
Vreemd dat dat ook het enigste land van Groot-Brittannië en de Britse Eilanden is, welke nog niet door mij is bezocht. Naast Glasgow staat ook een bezoek aan de Schotse Hooglanden nog zeker hoog op m’n to-do list.

The Silencers stopten, net zoals menig andere collega-Schotse band, regelmatig wat traditionele folk instrumentatie in hun muziek, zonder ooit de melodie uit het oog te verliezen. "A Blues for Buddha" is het sterkste album in hun discografie, hoewel de meningen daarover verdeeld zijn, zeker in de UK zelf.
‘Scottish Rain’, afkomstig van dat album, kreeg zelfs hier een heel klein beetje bekendheid, maar verder dan de tipparade kwam het nummer niet. Een liefdesnummer met als onderwerp de veelvuldige Schotse neerslag, wel of niet doordrenkt van radioactieve stofdeeltjes uit Tsjernobyl. Het bevat een vrij lange aanloop en halverwege de song wordt er nog een mooie waaierende extra gitaar ingezet. Het hele nummer bezit een heerlijke lome groovy vibe.
En ik heb wel wat met intro’s. Ook van deze loopt me het kwijl nagenoeg uit de mond.

geplaatst:
Mooie band, al vind ik juist deze wat minder.
Painted Moon en I Can’t Cry van het debuut zijn mijn faves van ze.

geplaatst:
Zeker Painted Moon is sterk, dat vonden ze zelfs in the U.S.

geplaatst:
Binnenkort ff bijlezen hier

geplaatst:
Dodgy - In a Room
https://www.musicmeter.nl/images/cover/8000/8441.300.jpg

Een van de vele ondergesneeuwde bandjes tijdens de britpop scene in de 90-er jaren. Met een knipoog naar de jaren 60. Op het album “Free Peace Sweet” staan enkele aanstekelijke en opwindende nummers, waaronder ‘If You're Thinking of Me’, ‘Good Enough’ en ‘Jack the Lad’, wat mij wel wat aan The Who doet denken. Maar over het geheel bekeken is het album net niet consistent en boeiend genoeg, waardoor het te midden van het Oasis en Blur geweld moest doen met een rol in de marge. Alhoewel radiohit ‘Good Enough’ in 1996 wel een tijdlang het meest gespeelde nummer werd op de Britse radio.
Van het FPS album heb ik altijd een enorm zwak gehad voor ‘In a Room’. Een heerlijk power pop nummer met z’n prachtige gitaar intro en krachtige invallende drums, die het gehele nummer prominent aanwezig blijven. Zowel couplet als refrein is bij mij lange tijd de welbekende oorwurm geweest.

geplaatst:
Leuk bandje, maar wel echt ‘also rans’ in die tijd

geplaatst:
Del Amitri - Heard Through a Wall

Del Amitri - Hammering Heart

Del Amitri - Breaking Bread
https://www.musicmeter.nl/images/cover/19000/19990.300.jpg
Kan gewoonweg niet kiezen.

Ik heb het debuutalbum van het Schotse Del Amitri bij het verschijnen eens aangeschaft op aanraden van een platenzaak medewerker, die mijn muzikale voorkeur(en) inmiddels aardig kon inschatten. En deze koester ik nog steeds als een prachtige ruwe diamant uit 1985. Opvolger “Waking Hours” klonk al een stuk volwassener evenals de nog latere platen, die mij persoonlijk zelfs wat te gladjes werden.
Nee, bij Del Amitri grijp ik steeds weer terug op het debuut. Nog lekker rauw en de ongecompliceerde gitaarpop wordt in een vrij hoog tempo gespeeld. Bovendien klinkt de nog zeer jeugdige zanger Justin Currie op de hier aangehaalde nummers als een spraakwaterval, een manier van zingen die hij op later materiaal nooit meer zou toepassen. Ook enigszins logisch, want hun muziek was behoorlijk aan evolutie onderhevig geweest.
Veel Del Amitri liefhebbers prefereerden deze ‘nieuwe’ stijl. Ik niet, bovendien ben ik er ook lang niet van overtuigd of al diezelfde mensen überhaupt de 'oude' stijl in de vorm van dit debuut kennen.
Merkwaardig genoeg bevatten zelfs de uitgebrachte verzamelaars geen werk van de eersteling.
Eeuwig zonde, fantastische plaat!

geplaatst:

Geweldig nummer met een geweldige drive. Tsa en dat intro, ik ben ook fan

geplaatst:
Toad the Wet Sprocket - Stories I Tell
https://www.musicmeter.nl/images/cover/10000/10614.300.jpg

Niet te geloven dat “Fear” ook alweer bijna 30 jaar oud is. Om meteen maar een aloude cliché uit de kast te trekken; waar blijft de tijd?
Openingsnummer ‘Walk on the Ocean’ zal de meeste mensen wel bekend in de oren klinken. Heel af en toe krijgt het hier in Nederland nog wel eens airplay.
Maar ‘Stories I Tell’ heb ik toch altijd het pareltje gevonden op een ook verder prima album van Toad the Wet Sprocket, voor ingewijden “Toad” (bandnaam is eigenlijk voor de grap ontleed aan een sketch uit Monty Python, tot grote hilariteit van de sketch bedenker zelf).
De song heeft een mooie donkere tekst, welke versterkt wordt door de intense manier van voordracht van zanger Glen Phillips. Een tekst, die wel meteen aan kracht wordt ingeboet, mocht je de verleiding voelen om het één op één te vertalen naar het Nederlands. Maar dat is wel veel vaker met vertalingen het geval, niet doen dus!
Muzikaal gaat het na een dreigend eerste gedeelte wat meer de diepte in middels fraai uitgevoerd gitaarwerk, met name op het eind. Wat een baas is ook de basgitarist, die gedurende het hele nummer een uitzonderlijke prestatie levert.
Grandioos nummer van een erg sympathieke band.

geplaatst:
Uriah Heep - Look at Yourself
https://www.musicmeter.nl/images/cover/19000/19352.300.jpg

Tijd voor wat jeugdsentiment.

Heb het eerder al ergens in de top 100 van… topic aangehaald, dat ik in mijn vroege jeugd bij afwezigheid van mijn broer heel vaak diens Uriah Heep LP’s “Look at Yourself”, “Demons and Wizards” en “The Magician's Birthday” draaide. Vond de band zo goed, dat ik enkele jaren later voor mezelf ook nog albums van ze heb aangeschaft. Dit betrof het dubbelalbum “Live (1973)” en “Return to Fantasy”. De UH periode daarna heb ik in eerste instantie nog slechts zijdelings gevolgd om ze vervolgens helemaal uit het oog te verliezen.
Zeg je Uriah Heep, dan denk ik meteen Box, Kerslake, Byron, Hensley en Thain. Ondanks de gigantische hoeveelheid wisselende bezettingen staan genoemde 5 leden voor mij toch wel symbool voor deze early 70's hardrockband met soms progressieve wendingen (niet in de laatste plaats door toedoen van toetsenist Ken Hensley).
Meerdere faves gehad, maar altijd komt ‘Look at Yourself’ weer boven drijven als de ultieme Heep track met z’n kenmerkende (hammond)orgel. De heerlijk versnellende drums i.c.m. met bas en orgel verraden meteen hoe deze heren maar al te goed wisten op welke wijze je in die tijd een einde moest breien aan een klasse song.

Nog een ergens gelezen quote, waar ik me goed in kan vinden:
Zwaar onderschatte topband, te vaak niet vermeld in muziekencyclopediëen, te vaak afgedaan als 'een tweederangs Deep Purple' en ondergewaardeerd als musici.

geplaatst:
Mansun - Wide Open Space
https://www.musicmeter.nl/images/cover/5000/5652.300.jpg

Mansun was ten tijde van “Attack of the Grey Lantern” al een eigenzinnige eend in de britpop-vijver. Maar met opvolger “Six” gingen de muzikale pretenties, in de vorm van electronische effecten en onverwachte wendingen, wel een hele voorname rol spelen. Typisch een love it or hate it plaat. Zelf weet ik tot op de dag van vandaag soms nog steeds niet goed wat ik hiermee aan moet.
Nee, dan is het makkelijker teruggrijpen op het veel toegankelijker “AotGL” met dat waanzinnige ‘Wide Open Space’, wat zo lekker meegebruld kan worden. Hier en daar roept de zangstijl ook wel wat Tears for Fears associaties op. Mij laten vertellen dat voor dit nummer zanger/schrijver Paul Draper geen teksten kon vinden die in de melodielijn zouden passen. Hij keek toen naar Match of the Day op de BBC en hoorde de commentator krijsen: “He’s in wide open space!”. De rest is geschiedenis.
Fake or not, dit blijft voor mij toch wel Mansun’s absolute hoogtepunt.

geplaatst:
Geweldig nummer!

Gast
geplaatst: vandaag om 03:37 uur

geplaatst: vandaag om 03:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.