MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000 #2

zoeken in:
https://hooiberg.speld.nl/wp-content/uploads/Steen-van-Reneesse.jpg

Songteksten Bløf ontcijferd dankzij ‘Steen van Renesse’
Dirk-Jan Hoek

Ontdekking werpt nieuw licht op voorheen onbegrijpelijk geneuzel

20 juni 2011 door

Bij de aanleg van een vakantiepark in het Zeeuwse Renesse stuitten bouwvakkers dit weekend op een bijzondere steen. Op een tablet is een couplet van een onbekend nummer van de band Bløf geschreven, samen met twee vertalingen ervan. Over de herkomst van de steen bestaat onduidelijkheid, wel is nu al zeker dat de steen een essentiële sleutel vormt tot de ontcijfering van het werk van de Middelburgse band.

Een onderzoeksteam heeft dankzij de steen al drie liedteksten van de band weten te vertalen en houdt zich momenteel bezig met de decodering van het nummer Holiday in Spain. Dat nummer werd altijd als onvertaalbaar beschouwd vanwege cryptische fragmenten als ‘Er zijn vliegtuigstoelen, miljoenen bijbedoelingen’ en ‘Mijn schoenen zijn gejat / Maar ik hoef niet meer naar buiten want er is nog wel wat.’ Bert Bokhoven, taalwetenschapper aan de Universiteit van Hilvarenbeek en leider van het onderzoeksteam: ‘Wàt is er dan nog? Waarom wil de schrijver naar buiten? Met zulke vragen kon je voorheen supercomputers laten crashen.’ Inmiddels is al zo’n tachtig procent van de song vertaald naar normaal Nederlands.

Paskal Jakobsen, zanger van Bløf, reageert verheugd: “Ik geneer me wel eens dat ik echt geen idee heb wat ik sta te zingen.” Jakobsen noemt als voorbeeld de regels ‘Hier ben ik veilig/Hier ben ik sterk/Hier ben ik heilig/Dit is mijn kerk.’ Jakobsen: “Het is nooit gebeurd, maar je blijft toch altijd bang dat iemand je eens vraagt: ‘Eeeeh, waar?”

De ontdekking van de steen is bovendien een opsteker voor vele Bløf-fans. Zij konden zich tot nu toe moeilijk verweren tegen de aantijging dat de teksten van de band niet meer om het lijf hebben dan pretentieuze rijmelarij. Arjan Dijksma, fan van het eerste uur: “Ik heb altijd aangevoeld dat een regel als ‘Ik vraag niet om je hand maar om je vingers die me wijzen op mezelf’ geen hoogdravend, quasi-poëtisch geneuzel is, maar wel degelijk ergens over gaat. Ik kan niet wachten tot ik weet waarover!”

Nog meer Meat Loaf! O nee, Bruce voor de 46e keer…

Fathead schreef:
Nog meer Meat Loaf! O nee, Bruce voor de 46e keer…

100x liever de allermatigste Spijkerbroek dan nog eens naar Gehaktbrood te moeten luisteren https://www.forumsmileys.nlhttps://www.forumsmileys.nlhttps://www.forumsmileys.nl

Bat Out of Hell > het hele oeuvre van Broes. Maar voor de rest hoor ik wel liever Broes.

Gretz: geniaal die steen van Bløf. Ik ga hem aan de heer Slager doorgeven. Die heeft wel humor (uitgezonderd zijn lyrics natuurlijk).

Gretz schreef:
(quote)

100x liever de allermatigste Spijkerbroek dan nog eens naar Gehaktbrood te moeten luisteren (afbeelding)(afbeelding)(afbeelding)

Zelfde producer toch, Jim Steinman?

meneer schreef:
Gretz: geniaal die steen van Bløf. Ik ga hem aan de heer Slager doorgeven. Die heeft wel humor (uitgezonderd zijn lyrics natuurlijk).

Klassieker van De Speld, ondertussen al half zou oud als De Steen van Renesse zelf dus denk dat de gehele band deze wel kent

Ik heb de populariteit van Nothing but Thieves nooit begrepen. Van die muziek voor mensen die op zoek zijn naar 'echte' instrumenten en dan slappe meuk maar voor lief nemen.

Nothing but Thieves = Kensington

GrafGantz schreef:
Klassieker van De Speld, ondertussen al half zou oud als De Steen van Renesse zelf dus denk dat de gehele band deze wel kent

Hier in Zeeland hebben sommigen (ik noem geen namen) wel zeer lange tenen. Meestal komen dit soort teksten niet voorbij Bergen op Zoom.

Fathead schreef:
(quote)

Ik heb juist een hekel aan die obligate plaat van Browne. Kate is geniaal!

Nee joh, die van Browne is veel mooier juist.

Fathead schreef:
(quote)

Zelfde producer toch, Jim Steinman?

Het album is ingespeeld door ongeveer de hele E Street Band. Denk dat daar je (de) verwarring zit.

Aaaah Welcome to the jungle! Fuck, dit is fijn

Welcome to the Jungle is echt de aller- allerbeste Guns ‘n Roses.

Vind dit ook wel een lekkere rocker. Mooie opmaat naar mijn stemplaat: Mother Earth!

In de categorie 'kermismetal' vind ik Within Temptation toch wel een stuk leuker dan Nightwish.

Deze van Within Temptation blijft geweldig...

(lekker hard meezingen!)

Door nummers als die van Iron Maiden (gister), GNR en nu Within Temptation weet ik weer waarom die hele top2000 eigenlijk niet voor mij gemaakt is.

Maar toch trekt er iets aan het fenomeen top2000 altijd wel weer aan. Al is het maar de traditie om er kritiek op te hebben

Joren999 schreef:
In de categorie 'kermismetal' vind ik Within Temptation toch wel een stuk leuker dan Nightwish.

Vind beide eigenlijk niks aan. Muzikaal gaat het nog maar dat gejodel van de dames trek ik slecht. Daarom vind ik een nummer als Faster dan wel weer leuk. Daar zingt Sharon tenminste gewoon.

harm1985 schreef:
Zometeen maar even Cruel Summer terug luisteren/kijken

Deze nog gespot?
https://i.vgy.me/tyikbs.png

Mijn favorietje van de Unplugged sessie. Kurt God.

Ik kwam er afgelopen nacht achter dat Swift toch wel een leuk nummer heeft namelijk Anti-hero.

Germ (crew)
Man Who Sold The World een B-kantje van Bowie? Gewoon de titeltrack van een uitstekend album.

Gretz schreef:
(quote)

Deze nog gespot?
(afbeelding)

Nee, heb doorgespoeld tot begin nummer.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:15 uur

geplaatst: vandaag om 07:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.