MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000 #2

zoeken in:
starbright boy schreef:
Nu Van Inkel en De Wild nog en we zitten vrij goed.

De Wild wil ook helemaal niet, dat merk je aan alles. Die kan niet tegen een vast format.

Van Inkel kan eigenlijk niet meer idd maar door zijn verleden (hij was echt goed en had de beste jingles) en verdienste voor vrije radio probeer ik hem altijd een beetje de hand boven de hoofd te houden

vigil schreef:
(quote)

Een beetje aandikken mag natuurlijk niet in NL, dat was ik even vergeten...

Een beetje kritiek mag natuurlijk niet in NL, dat was ik even vergeten...

Arrie schreef:
(quote)

Een beetje kritiek mag natuurlijk niet in NL, dat was ik even vergeten...

Fair enough

Maar goed interessanter is de inhoud, heb je daar nog wat over te melden?

Wie was die Kicken ook alweer? Rancuneus oud-radiomannetje zo te zien. Niet helemaal verrassend dat hij o.a. in de extreemrechtse politiek bijbeunt (Van Haga). Zou ik bij voorbaat niet serieus nemen en geen podium geven. Of hij misschien, eventueel mits anders verwoord, een punt zou kunnen hebben in een column doet m.i. dan al niet meer ter zake.

Dit soort rancuneuze figuren maken zich vaak nuttig voor extreemrechts door democratische instituties waar ze ooit onderdeel van uitmaakten aan te vallen. In dit geval dus de publieke omroep.

Fair enough, ik ken die Kicken verder nauwelijks dus wist niet dat ie zo problematisch was.

Dat zijn stukje wat zuur is, ben ik het mee eens. Maar ik herken wel dingen. Ik vind overigens ook buiten de Top 2000 dat het op de radio tegenwoordig erg veel om de dj draait. Voor mij persoonlijk mag dat minder.

Arrie schreef:
Fair enough, ik ken die Kicken verder nauwelijks dus wist niet dat ie zo problematisch was.

Dat zijn stukje wat zuur is, ben ik het mee eens. Maar ik herken wel dingen. Ik vind overigens ook buiten de Top 2000 dat het op de radio tegenwoordig erg veel om de dj draait. Voor mij persoonlijk mag dat minder.

Yep. Daar word ook bewust op geselecteerd en getraind. Met als eindresultaat eenheidsworst. Degenen die niet aan het hele narratief voldoen worden er uit gewerkt.

Dat is ook wel wat kort door de bocht...

Tenminste wat NPO radio 2 betreft. Buiten de "grote" namen van Q Music, Joe en Radio 10 klopt het wel idd. Met name Joe zijn ze op Koen en Sander na volledig inwisselbaar met hun woordgrapjes, feitjes en manier van opbouwen naar tja, waarnaar eigenlijk. Vreselijke radio, zogenaamde feel good radio. Dan kan je nog van die goede platen draaien.

Gretz schreef:
(quote)

Het viel mij de laatste dagen op dat veel dartsanthems het al geruime tijd goed doen in ᵈᵉ ˡⁱʲˢᵗ ᵈᵉʳ ˡⁱʲˢᵗᵉⁿ. Sommige bereikten afgelopen jaren hun hoogte positie ooit.

Lijst van hoogste walk-on songs in de Top 2000 (2024):

Gretz schreef:
Extra:
0979. Robbie Williams - Let Me Entertain You

Het huidige WK levert direct, wederom een Top 2000-anthem erbij op het rijtje walk-on songs:
Robbie Williams - Angels

Allemaal stemmen van eencelligen die het verschil niet kennen tussen 'onschuldig' en 'ontslagen van rechtsvervolging', voor zover medelijden al een reden is om op een liedje te stemmen.

Hij is niet ontslagen van rechtsvervolging maar vrijgesproken.

Wat nog steeds alleen betekent dat de rechter het bewijs niet overtuigend genoeg vond natuurlijk, maar hij is wel degelijk vervolgd.

Nee, maar het ging me erom dat hij niet onomstotelijk onschuldig is en zijn handen thuis heeft gehouden. Zedenkwesties zijn altijd lastig te bewijzen.

Arrie schreef:

Ik vond één van de reacties op de column het hele verhaal wel perfect samenvatten: "Deze column is net zo’n traditie als de Top 2000." Kicken moet elk jaar in december weer even wat clicks scoren door zijn gal te spuwen over de Top 2000, dit is uit zijn toetsenbord echt gewoon oude wijn in nieuwe zakken. Of er nou een kern van waarheid in zit of niet (en die zit er heus, ben het met je eens dat die DJ-zelfverheerlijking bij sommige totaal niets speciaals toevoegende DJ's steeds opzichtiger wordt); hij haalt uiteindelijk zijn hele punt onderuit door Jeroen 'Potten en Pannen' van Inkel aan te halen als voorbeeld hoe het wél moet. Juist Van Inkel is een voorbeeld van iemand die er continu attributen bij haalt en zijn uurtjes meer als een drive-in-show doet dan alsof er buiten het café nog een miljoen of wat anderen zitten te luisteren. Vraag me als ik die column lees vooral af of Kicken de afgelopen jaren überhaupt nog wel eens meer dan wat snippets van de Top 2000 heeft gehoord.

jasper1991 schreef:
Nee, maar het ging me erom dat hij niet onomstotelijk onschuldig is en zijn handen thuis heeft gehouden. Zedenkwesties zijn altijd lastig te bewijzen.

Het betekent echter ook niet dat hij schuldig is en zijn handen níet thuis kon houden. En ik denk dat dat voor veel mensen voldoende is om toch weer te kunnen stemmen op liedjes die ze mooi vinden. Ik betwijfel of medelijden er iets mee te maken heeft.

Kramer schreef:
(quote)

Het betekent echter ook niet dat hij schuldig is en zijn handen níet thuis kon houden. En ik denk dat dat voor veel mensen voldoende is om toch weer te kunnen stemmen op liedjes die ze mooi vinden. Ik betwijfel of medelijden er iets mee te maken heeft.

Maar om nou een nummer met als titel 'De Waarheid' als een soort 'ha, de waarheid is boven tafel, Marco is hier het echte slachtoffer' dan maar meteen de top-40 van de Top2000 in te stemmen? Ik snap volgens mij gewoon niet hoe de hersenen van mensen werken

Ik wil net zeggen, 'Zij' en 'De waarheid' hebben nog nooit zo hoog gestaan in de Top 2000, ook niet voor de BOOS-onthullingen.

Onweerwolf
jasper1991 schreef:

Dat geldt voor iedereen op de wereld.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Dat geldt voor iedereen op de wereld.
Voor veel zwijnen en viezeriken helaas wel ja.

Onweerwolf
jasper1991 schreef:
(quote)
Voor veel zwijnen en viezeriken helaas wel ja.

Iedereen, dus ook voor jou.

Onweerwolf
kaj_666 schreef:
(quote)

Maar om nou een nummer met als titel 'De Waarheid' als een soort 'ha, de waarheid is boven tafel, Marco is hier het echte slachtoffer' dan maar meteen de top-40 van de Top2000 in te stemmen? Ik snap volgens mij gewoon niet hoe de hersenen van mensen werken

Die snap ik dan weer wel, gelet op alle andere soorten bonussen die we al hadden gehad.

Onweerwolf
SanderT schreef:
Hij is niet ontslagen van rechtsvervolging maar vrijgesproken.

Wat nog steeds alleen betekent dat de rechter het bewijs niet overtuigend genoeg vond natuurlijk, maar hij is wel degelijk vervolgd.

Waarbij aangetekend moet worden dat 'bewijs' in de volksmond iets anders betekent dan dat het feitelijk juridisch doet. Als ik iets verklaar over jou, anything, dan is dat ook bewijs.

Ach tegen de tijd dat De Waarheid op de radio komt, ergens op Oudjaarsavond, heb ik waarschijnlijk toch de radio niet meer aan.
Wonderlijk is het wel maar dat is met alle stemacties door alle jaren heen. Waarom we nu ineens dat voetballied van Lee Towers erbij krijgen is mij ook een raadsel. You'll never walk alone is in dat opzicht toch voldoende?

Onweerwolf schreef:
(quote)

Die snap ik dan weer wel, gelet op alle andere soorten bonussen die we al hadden gehad.

Ik ben niet verrast, nee. Maar snappen doe ik het niet

Onweerwolf
kaj_666 schreef:
(quote)

Ik ben niet verrast, nee. Maar snappen doe ik het niet

Heb jij nooit dat je bij het insturen van een lijstje voor wat dan ook het een bepaald nummer even iets meer gunt, om welke reden dan ook, terwijl het feitelijk niet in je lijstje zou komen als je puur alleen je favoriete tracks zou selecteren?

Wat ik niet snap is dat uit de rechtszaak toch wel erg duidelijk werd dat Marco Borsato dubieus bezig was, ondanks dat het ten laste gelegde niet direct bewezen kon worden, en dat men de nan toch weer omarmt.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Heb jij nooit dat je bij het insturen van een lijstje voor wat dan ook het een bepaald nummer even iets meer gunt, om welke reden dan ook, terwijl het feitelijk niet in je lijstje zou komen als je puur alleen je favoriete tracks zou selecteren?

Hmm, eigenlijk zelden. Of in ieder geval niet in sterke mate, ik kan me niet herinneren dat ik ooit op een pas overleden artiest heb gestemd of zo. Nieuws zorgt er wél voor dat ik soms getriggerd word om weer eens muziek van iemand te gaan draaien, en in potentie zou dat mijn stemgedrag wel kunnen beïnvloeden. Dat mechanisme snap ik op zich wel.
Het mechanisme dat ervoor zorgt dat mensen in dit geval uitgerekend massaal stemmen op een nummer met een specifieke titel (maar dat verder helemaal niks met Marco's recente juridische perikelen te maken heeft), in plaats van op een nummer dat ze daadwerkelijk zijn beste nummer vinden? Want De Waarheid was vorig jaar zo'n beetje zijn laagst genoteerde notering, dus je maakt mij niet wijs dat half Nederland het nu ineens veel beter vindt dan al zijn andere liedjes. Het gaat puur om die titel. Het is, voor mij iig, van een vergelijkbare onbenulligheid als de in dit topic al eerder aangehaalde Suzan & Freek-fans (ik heb dat niet gevolgd, dus ik weet niet of dat om veel mensen ging) die op een artiest zouden hebben gestemd die toevallig onder dezelfde naam actief is als het pasgeboren zoontje van S&F.

Kortom: ondanks dat ik daar zelf blijkbaar niet supergevoelig voor ben, snap ik best waarom DAB'jes en dergelijke bestaan. Maar wat mensen ermee denken te bereiken door op een nummer te stemmen van een artiest die in het nieuws is, of over een onderwerp dat in het nieuws is (De Boer Dat Is De Keerl, anyone?) zonder dat muzikale mening daarbij enige significante rol lijkt te spelen? Daar zal ik dan wel te ouderwets en puriteins voor zijn, ben ik bang. By all means stem gewoon Dochters (of wat was Marco's hoogste notering vorig jaar?) de top-10 in, dat kan ik echt beter volgen (en hebben) dan De Waarheid op plek 35.

Slechts 5 keer Taylor Swift in de top 1000. All Too Well (10 Minute Version) is de hoogst genoteerde op #270. Saillant detail: Video Games van LDR staat één plekje hoger. Als Gretz dat maar aankan! Gelukkig is ATWTMTVFTV dit keer wél op een schappelijk tijdstip te horen, 30/12 tussen 21:00 en 22:00. Nadeel is dan dat dat het gevol is van 72 plekken daling.

The Fate Of Ophelia is meteen haar op één na hoogst genoteerde nummer, op #694. Ook nieuwkomer August doet het goed, op 1010.

De rest van haar nummers dalen ook allemaal.

16x Taylor (1 meer dan vorig jaar, meen ik) gaat in ieder geval wél de goede kant op.

Neil Young heeft ondertussen maar 5 nummers over, met Heart of Gold op #362 de hoogst genoteerde. Like A Hurricane, ooit in de top 100 (na een stemactie, dat wel) slechts op #747.

Over Marco B. gesproken. Liefst 6x! in de top 100. Goed, dat zal volgend jaar ook wel weer hersteld worden. Wel ironisch/typisch dat 'De Waarheid' de hoogst genoteerde is.

Suzan en Freek op 33 met Lichtje Branden is ook geen grote verrassing.

Onweerwolf
Arrie schreef:
Wat ik niet snap is dat uit de rechtszaak toch wel erg duidelijk werd dat Marco Borsato dubieus bezig was, ondanks dat het ten laste gelegde niet direct bewezen kon worden, en dat men de nan toch weer omarmt.

Hij is vrijgesproken, hoezo dubieus of niet direct bewezen?

Onweerwolf schreef:
(quote)

Hij is vrijgesproken, hoezo dubieus of niet direct bewezen?

Hij heeft in de rechtszaak verteld over alles wat er is gebeurd en daarin is zijn gedrag maar mijn mening dubieus. Iets hoeft niet strafbaar zijn om dubieus te zijn. Ik vind Borsato niet positief uit de rechtszaak komen.

De mensen die op Marco B. hebben gestemd zijn in ieder geval geen fans die hem door dik en dun steunen, anders had hij de vorige 6 jaar ook wel zo hoog gestaan.

Ach, de waan van de dag hoort er een beetje bij, bij de top 2000. Zolang Queen maar op nummer 1 staat.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:37 uur

geplaatst: vandaag om 20:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.