MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000 #2

zoeken in:
Patti Smith
Gevolgd door het minst slechte nummer van Kensington
Gevolgd door het vreselijke Leif ist Leif (lalalalala)

Niet het beste uur dit, met Kensington, Bløf, Opus, Coldplay en een slappe Armin van Buuren

Fijn zo die gaat, heerlijk zo met Kensington en Bløf.
Joren999 je mag lijven in het SvhJ-topic. Ik heb m'n plaats definitief afgestaan

Enne...Mick Hucknall heeft een geweldige stem, maar ik kan me voorstellen dat je hem als irritant kunt ervaren.

Volgens mij was dit ook niet echt een geheim toch?

Dôh. Dat heeft onze eigen Lukas al in 2010 op geraffineerde wijze ontrafeld. MuMe is zelfs
in EditieNL genoemd dankzij zijn ontdekking.

De makers van de Top 2000 hebben in de beginjaren van de lijst de cijfers een klein beetje gemanipuleerd. Op die manier ontstond er een lijst die de luisteraars beter aan de radio gekluisterd hield. Dat erkent oud-zenderbaas Kees Toering van Radio 2 in een interview met het Dagblad van het Noorden dat online is gepubliceerd.

Toering was een van de mensen die in de jaren negentig de Top 2000 bedacht. Op deze manier wilde hij Radio 2 in de decembermaand weer een factor van belang in het radiolandschap maken. "In die beginjaren werden langere nummers die niemand kent en die qua aantal stemmen gelijk stonden met andere, kortere nummers bewust in de nacht geprogrammeerd", vertelt Toering in het interview.

"Om die prime time te draaien vonden we onhandig, want dan gaan mensen weg. Ook besloten we dat ieder uur met een uptempo nummer moest beginnen; dat was één van de radiowetten." Deze manipulaties vonden overigens alleen tijdens de eerste edities van de lijst plaats, beklemtoont Toering. "Na een paar jaar zijn we daarmee gestopt. De populariteit van de Top 2000 was ondertussen al zo groot dat de volgorde van platen totaal geen invloed had op het luistergedrag."

De Top 2000 ging in de nacht van vrijdag op zaterdag weer officieel van start. De aftrap vond plaats om middernacht met de nummer 2000 van de lijst, Promises Of No Man's Land van de Nederlandse artiest Blaudzun, dat voor het eerst in de hitlijst staat. Tot en met Oud en Nieuw worden de nummers 24 uur per dag achter elkaar gespeeld bij NPO Radio 2.

Top 2000 vroeger 'beetje gemanipuleerd' volgens oud-zenderbaas Kees Toering | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Dim
Gretz schreef:
Ja f*cking Giel Move On Up is zo kort omdat jullie niet de juiste versie draaien

Hij heeft een gemiddelde gehaald van 8.61 in de Top 2000 chat, dus je hoort hem waarschijnlijk in Het Laatste Oordeel. En dan uiteraard wel in de juiste versie.

Dim
Na tienen: CCR, The Stones, Roy Orbison, Nina Simone, Muddy Waters. Dat is toch wel een blokje waar je het goede T2000-gevoel van krijgt. Ronan Keating daarna kon nog net, maar toen die kikkers met Paul mee begonnen te kwaken heb ik 'm weer afgezet.

Dolce Vita, wat een plaat!

Ik heb dan weer een eeuwig zwak voor we all stand together maar ik was een kind van 9 toen dat een hit was.

'K Heb zalen doen vollopen
'K Heb zalen doen leeglopen

Blijft geweldig om dit nummer zo eens of twee keer per jaar te horen.

Ga je van You Have Been Loved naar Je Veux De L’Amour. Gelijk weer uit die relaxmodus getrokken. Vind het echt helemaal niets Raymond.

Dim
Inderdaad een T2000-klassieker, Je Veux de L'Amour. Inderdaad zo'n nummer dat je niet vaak moet draaien.

En nu een prachtige van Van Roozendaal!

Dim
Gretz schreef:
Promises Of No Man's Land van de Nederlandse artiest Blaudzun, dat voor het eerst in de hitlijst staat.

Dit klopt overigens niet; nummer stond er al eerder in.

jordidj1 ook al lid van de Unwritten-commissie?

Ik schakel even uit, zometeen de grootste draak uit de hele lijst

Joren999 schreef:
Ik schakel even uit, zometeen de grootste draak uit de hele lijst

Laat me raden: Lukas Graham

Correct

Iets later wordt het nog erger dan Lukas Graham

Kiss blijft lekker

Nooit leuk gevonden blah, echt verschrikkelijk blahblah

Je zou er maar achterkomen dat je date op Lukas Graham en Creed heeft gestemd.

Robert cray klinkt beter dan ooit na de twee dieptepunten ervoor.

Creed vind ik ook niet best, maar dat ding van Lukas Graham maakt me echt onredelijk kwaad. Alles daaraan is gemaakt om het bloed onder mijn nagels vandaan te halen, het uberzoete toontje, de semi-rap, het sentimentele geneuzel, het geknepen stemmetje...

Je vergeet een van de ergste kanten nog: het geforceerde accentje

Gelukkig is hier Dua Lipa

Levitating

catdog schreef:
Gelukkig is hier Dua Lipa

Duaaaaa Nog veel te weinig noteringen in de lijst, maar dit is alvast een begin

Wordt ook weer eens tijd dat Nelly Furtado terugkeert.

Vind het wel apart dat Levitating nog de enige notering van haar is. Ze is in 2021 niets aan haar populariteit verloren maar Be the One, Homesick, One Kiss en Don’t Start Now vallen allemaal weg. Helaas ook geen entry’s voor Break My Heart en Physical.

Onweerwolf
Dat Dua Lipa is echt grenzeloos veel slechter dan al die artiesten die jullie hier afbranden.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:42 uur

geplaatst: vandaag om 02:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.