MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000 #2

zoeken in:
Herman de Schermman is terug! #top2000agogo

Volgens mij heeft hij een drankje op tegen de spanning. Hij is wel erg jolig.

Ik vind Herman eigenlijk veel leuker dan Matthijs...

Onweerwolf
Ja, wie niet?

Onweerwolf
Dat kun je toch niet menen?

Cardigan

"TayTay die ook wel de Bob Dylan van haar generatie wordt genoemd."

Over enkele jaren gaat ze waarschijnlijk ook hofleverancier zijn in de lijst der lijsten (en zal ze imo een van de weinige artiesten zijn die dit predicaat echt toekomt.)

cosmic kid (moderator)
Gretz schreef:
Cardigan

Over enkele jaren gaat ze waarschijnlijk ook hofleverancier zijn in de lijst der lijsten (en zal ze imo een van de weinige artiesten zijn die dit predicaat echt toekomt.)

Er zijn bepaalde zekerheden in het leven: als Gretz dit soort uitspraken doet, weet je zeker dat ze nooit uitkomen.

Interessante stats bij de schermman: bij mensen die hun gender als anders definiëren staat all too well ruim in de top 10 en Pokémon song op 2 geloof ik.

Boomers willen het niet horen maar wat Taylor Swift neerzet qua populariteit en fan dedication zit ze op het niveau Beatles.

angelin schreef:
Een paar dagen geleden hadden een aantal users het er in dit topic over dat het zo slecht ging/gaat met zwarte artiesten in de lijst.

Ik kijk nu al de hele dag naar het top 2000 Cafe en ik denk een vaag idee te hebben hoe dit zit....

Kan je misschien iets meer context geven? Ik kijk namelijk niet naar het Cafe.

Gretz schreef:
Cardigan

Na jaren lobbyen is The National toch een soort van in de lijst

Joren999 schreef:
(quote)
Na jaren lobbyen is The National toch een soort van in de lijst

Op zich enige winst ja, maar blijft natuurlijk compleet van de zotte dat de keuzelijst tegenwoordig 9000+ nummers telt en dat daar niets van The National bij staat

Terwijl een random (in Nederland lang niet zo succesvolle) alt rockgroep als Stereophonics wel al jaren met 2 nummers in de Top 2000 staat, precies omdat dat ook de enige twee nummers op de keuzelijst zijn

SOS, mijn favoriete ABBA! niet eens ironisch bedoeld

Het zal de leeftijd wel zijn, maar ik kan muziek die ik vroeger verafschuwde als kind (Bee Gees, ABBA, Barbra Streisand) steeds beter waarderen.

Ook leuk: in je eentje ik een vol café helemaal uit je plaat gaan op Crime of the Century terwijl de rest van het publiek de instructies van de DJ strikt negeert.

Onweerwolf
Reijersen schreef:
(quote)

Kan je misschien iets meer context geven? Ik kijk namelijk niet naar het Cafe.

Ik gok dat hij of zij bedoelt dat het publiek daar overwegend wit is en dat wit publiek dan ook wel op overwegend witte muzikanten stemt.

Of zo.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Ik gok dat hij of zij bedoelt dat het publiek daar overwegend wit is en dat wit publiek dan ook wel op overwegend witte muzikanten stemt.

Of zo.

En dan nu nog een verklaring waarom er zo weinig vrouwen in de (top van de) lijst staan. Stemmen er meer mannen op de top 2000?

Onweerwolf
Gretz schreef:

Die past mooi bij:

Paolo Nutini, de Frank Sinatra van de jaren '10

Gretz schreef:
(quote)

Op zich enige winst ja, maar blijft natuurlijk compleet van de zotte dat de keuzelijst tegenwoordig 9000+ nummers telt en dat daar niets van The National bij staat

Of Eefje de Visser. Als Froukje, Meau en S10 het redden dan Eefje toch zeker ook wel? Plaat van het jaar in 2020, alle festivals plat gespeeld met lovende kritieken maar nog steeds nul...

Wat weerhoudt radio 2 om ook maar één nummer in de keuzelijst te zetten?

Photograph en Listen to your Heart, voor beide heb ik een enorm zwak.

Onweerwolf
Joren999 schreef:
Photograph en Listen to your Heart, voor beide heb ik een enorm zwak.

Jij hebt ook een enorm zwak voor 'Fout Ventje' dus of dit nou een aanbeveling is.

Ik zou juist het ontbreken van een zwak daarvoor geen aanbeveling noemen

harm1985 schreef:
(quote)

Of Eefje de Visser. Als Froukje, Meau en S10 het redden dan Eefje toch zeker ook wel? Plaat van het jaar in 2020, alle festivals plat gespeeld met lovende kritieken maar nog steeds nul...

Wat weerhoudt radio 2 om ook maar één nummer in de keuzelijst te zetten?

Ja, dit is voor mij ook het grootste raadsel van allemaal. Juist omdat er in dit jaar maar liefst 1747 (!) nummers zijn toegevoegd aan de keuzelijst, bijna een gehele Top 2000. Dan is het gewoon absurd dat ze zo'n bekende Nederlands(talig)e artiest 'over het hoofd zien' bij dat toevoegingsproces. Het is ook niet dat Eefjes muziek in mainstreamland mogelijk niet zou kunnen zijn opgevallen, ik noem bijvoorbeeld haar presence bij Eurovision 2021 (Ahoy, Rotterdam), de aflevering van On Stage en de spraakmakende optredens op de grootste festivals als Pinkpop en Lowlands. Schier onmogelijk dat niemand op de NPO Radio 2-redactie van haar gehoord kan hebben.

Vergeleken met artiesten die wel nieuw zijn toegevoegd aan de keuzelijst (zoals Wies, S10 en Froukje) doet ze het qua Spotifystreams ook behoorlijk (verschillen zijn niet groot). Het enige wat niet in haar voordeel pleit is de airplay op Radio 2. Maar Froukje heeft daar op een heel jaar tijd ook niet eens een uur airplay gekregen, dus dat zegt ook niet alles.

Echt nul lijn in te bekennen bij die keuzelijst. In een ander Nederlandstalig genre (zeg maar de muziek die je vaak hoort in Het Foute Uur) kwamen Snollebollekes en Donnie feat. René Froger - Bon Gepakt wel op de keuzelijst. Maar een Mart Hoogkamer - Ik Wil Zwemmen of een Frans Duijts dan weer niet. Terwijl het allemaal grote hits zijn geweest.

Ja de toevoegingen aan de keuzelijst lijken elk jaar meer willekeurig te worden...

Daarover gesproken; stond My Chemical Romance dit jaar voor het eerst in de keuzelijst ofzo? Dat ie nu, na 16 jaar, opeens nieuw binnenkomt.

Nu Cohen helaas de enige van zijn 7 noteringen die stijgt.

Komt MCR pas dit jaar binnen? Dan zal het idd wel een toevoeging zijn, dat nummer heeft al jaren een cultfollowing geloof ik.

harm1985 schreef:
Boomers willen het niet horen maar wat Taylor Swift neerzet qua populariteit en fan dedication zit ze op het niveau Beatles.
Taylor Swift: een diepteanalyse - debalie.nl

Nu weer een van de muzikale dieptepunten uit de lijst.

Wild Is The Wind van Bowie

Titmeister schreef:

Daarover gesproken; stond My Chemical Romance dit jaar voor het eerst in de keuzelijst ofzo? Dat ie nu, na 16 jaar, opeens nieuw binnenkomt.

Klopt. Schijnt vorig jaar al behoorlijk veel op te zijn gestemd in de vrije keuze, wellicht deels door deze actie: MCR in the Top2000 : MyChemicalRomance - reddit.com
Keuzelijst heeft dan het laatste zetje gegeven, verder heeft de band geen recente tiktokhit ofzo

Dat dacht ik al; ben niet verbaasd dat ie erin staat, wel dat ie nu pas binnenkomt. Zelfde verhaal als o.a. Where Is My Mind en Red Right Hand dus.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:24 uur

geplaatst: vandaag om 23:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.