MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000 #2

zoeken in:
Ook opmerkelijk: Time in a Bottle van Jim Croce staat op zijn hoogste plek ooit. Nummer 296. Croce stierf in 1973 en vlak daarna was dit een hit. Staat alle edities in de top 2000. Nooit lager dan 719, maar dit jaar bijna 200 plekken hoger dan vorig jaar.

Linger van The Cranberries stijgt van 388 naar 219. Eleanor Rigby gaat van 441 naar 229. Kan beide niet verklaren.

Sympathy for the Devil is voor het eerst ooit uit de top 100, hetzelfde geldt voor U2's Where the streets have no name

De originele Somebody to Love van Queen gaat met donderend geraas de top 100 uit. Van 87 naar 232. Laagste plek ooit.

Eruit na bijna alle edities erin te hebben gestaan:
The Thrill Is Gone van BB King (elk jaar op een na)
One Love - Bob Marley (sinds 2005)
Le Freak - Chic (elk jaar)
Woman From Tokyo - Deep Purple (alle jaren op twee na)
We Belong to the Night - Ellen Foley (alle jaren, beetje zonde, is een typisch Nederlandse klassieker, nergens zo'n grote hit als hier)
Daniel - Elton John (alle jaren op een na)
There Must Be an Angel - Eurythmics (alle jaren)
That Was Yesterday - Foreigner (alle jaren op twee na)
Theme From New York New York - Frank Sinatra (het veel betere It Was a Very Good Year ging vorig jaar al ter ziele)
Sound of a Screaming Day - Golden Earring (alle jaren op een na, veel zakkers en meerdere verdwenen nummers van The Earring, terugslag na de opkomst na de split)
JJ Cale - After Midnight en Cocaine (allebei elk jaar op een na, ook Call the Breeze is eruit. J.J. Cale gaat van 3 naar 0 noteringen)
Dyna-Mite - Mud (alle jaren)
Unbeschreiblich Weiblich - Nina Hagen (ook zonde, leuke curiositeit in de lijst)
Show Me the Way - Peter Frampton
The Life I Live - Q65
Love is the Drug - Roxy Music (alle jaren op een na)
Fly Like an Eagle - Steve Miller Band (waarmee het laatste nummer sneuvelt)
Yellow Submarine - The Beatles
I'm a Believer - Monkees
Fire - Pointer Sisters
Beast of Burden en Lady Jane - Rolling Stones (het aantal nummers van ze blijft terruglopen)
Apache - The Shadows
See Me Feel Me - The Who

Monkees, The Shadows, Q65, Mud, BB King en JJ Cale worden denk ik volgend jaar of het jaar erna al uit de kieslijst gehaald. Die gaan volledig naar Radio 5. De anderen mogen nog wel blijven.

Ook opmerkelijk: De hoogste Beatleplaat is dit jaar voor het eerst Here Comes the Sun. In de vroege jaren was dat Yesterday of Hey Jude, daarna jarenlang Let It Be. Maar die laatste gaat stevig omlaag en valt voor het eerst uit de top 100. Terwijl Here Comes The Sun en Blackbird stijgen juist en staan nu hoger en wel in de top 100.

starbright boy schreef:

Linger van The Cranberries stijgt van 388 naar 219. Eleanor Rigby gaat van 441 naar 229. Kan beide niet verklaren.

Linger deed het eerder dit jaar goed op Tiktok en er was ook een populaire cover van Royel Otis.

Wel erg jammer dat Le Freak van Chic eruit is. Er staat al zo weinig disco in de lijst.

starbright boy schreef:
(quote)

Ik zat me dit ook af te vragen. Niet dat ik ooit op gestemd had. Ik denk dat ook dit tiktok moet zijn. Maar ik heb het gemist. Tragedy is nu zelfs de hoogste Bee Gees plaat. En staat hoger dan het ooit gestaan heeft.

Sowieso stijgt alles van Bee Gees op twee nummers na: .Spicks and Specks en Night Fever. Zo opvallend dat ik bijna zou checken of Barry Gibb toch niet stiekem is overleden. maar het meeste stijgt ook weer niet genoeg voor een DAB.

Verder zouden we eens een lijstje moeten maken met moderne klassiekers. Daarmee bedoel ik oude nummers die de afgelopen jaren flink aan populariteit hebben gewonnen.

Twee van de extremere voorbeelden zijn The Chain van Fleetwood Mac. Die was tot 2013 nergens te bekennen en is nu nummer 35. Ander voorbeeld is Jolene van Dolly Parton. Begon ooit in de onderste helft. Bungelde rond de 15 jaar terug jaren rond nummer 750 en begon toen met een gestage opmars. Nu is het nummer 77. Bij beide is het goed merkbaar dat het nu veel grotere klassiekers zijn dan ze ooit zijn geweest. En beide zijn niet tijdelijk populair.

La Grange van ZZ Top hoort er ook bij, jaren niet in de lijst, nu al een tijdje de hoogste van de 3 noteringen

Martijn Jonkers schreef:
Wel erg jammer dat Le Freak van Chic eruit is. Er staat al zo weinig disco in de lijst.

Voor mij is dit een positieve ontwikkeling to be honest.
Hoe minder disco hoe beter

StopMakingSenseo schreef:
La Grange van ZZ Top hoort er ook bij, jaren niet in de lijst, nu al een tijdje de hoogste van de 3 noteringen

Dat is een hele mooie. Jarenlang stond ZZ Top bij niet-fans gelijk aan de drie Eliminator-hits die ze in Nederland hadden en dit is nu veruit de populairste. Was hier voorheen obscuur.

Juul1998B schreef:
(quote)

Voor mij is dit een positieve ontwikkeling to be honest.
Hoe minder disco hoe beter

You must be fun at parties

starbright boy schreef:

Verder zouden we eens een lijstje moeten maken met moderne klassiekers. Daarmee bedoel ik oude nummers die de afgelopen jaren flink aan populariteit hebben gewonnen.

Twee van de extremere voorbeelden zijn The Chain van Fleetwood Mac. Die was tot 2013 nergens te bekennen en is nu nummer 35. Ander voorbeeld is Jolene van Dolly Parton. Begon ooit in de onderste helft. Bungelde rond de 15 jaar terug jaren rond nummer 750 en begon toen met een gestage opmars. Nu is het nummer 77. Bij beide is het goed merkbaar dat het nu veel grotere klassiekers zijn dan ze ooit zijn geweest. En beide zijn niet tijdelijk populair.

The Chain kwam in de lijst in 2013 op 1835, en stond de 3 jaren daarna redelijk stabiel rond de 500. Dan in 2017 een sprong naar 252 en vervolgens geleidelijk doorgeklommen naar de huidige postie. Reden voor de sprong in 2017 zal ongetwijfeld de soundtrack Guardians of the Galaxy vol. 2 zijn geweest

Sweet Caroline lijkt me ook zo'n voorbeeld toch?

starbright boy schreef:

There Must Be an Angel - Eurythmics (alle jaren)

Volgens mij is Here comes the rain again er ook uit toch? Blijft alleen het doodgedraaide maar daarom niet minder geweldige Sweet dreams als enigste Eurythmics nummers over. En die zakt ook nog eens flink. Slechte ontwikkeling

starbright boy schreef:
Ook opmerkelijk: Eleanor Rigby gaat van 441 naar 229. Kan beide niet verklaren.

Zou te maken kunnen hebben met The Analogues. Hebben dit jaar diverse optredens gehad. Een kennis van mij, die ze recent heeft gezien, haalde dat nummer ook nog aan. Maar nogmaals; zou kunnen.

Ik vind Eleanor Rigby altijd een maf plaatje in het repertoire van The Beatles.

Dirruk schreef:
(quote)

Zou te maken kunnen hebben met The Analogues. Hebben dit jaar diverse optredens gehad. Een kennis van mij, die ze recent heeft gezien, haalde dat nummer ook nog aan. Maar nogmaals; zou kunnen.

Ik vind Eleanor Rigby altijd een maf plaatje in het repertoire van The Beatles.

Het kan ook de aanwezigheid in de 1e Top 2000 quiz geweest zijn, net voor de stemweek.
Er zijn wel eens eerder quizbonussen opgemerkt in het verleden.

One more time van Daft Punk was in die aflevering ook een favo nummer van 1 van de kandidaten en stijgt itt de andere DP's dik, 233 plekken

Titmeister schreef:
Eens kijken wat mijn stemlijst heeft gedaan. Toch 15/35 in de lijst, waarvan 2 nieuwe binnenkomers.

1592. The National - Bloodbuzz Ohio
1586. Gorillaz - On Melancholy Hill
1020. Radiohead - Jigsaw Falling Into Place

Niet in de lijst:
Warren G & Nate Dogg - Regulate
Marvin Gaye - Inner City Blues
Haddaway - What Is Love
Miles Davis - So What
Mory Kante - Yeke Yeke
Julee Cruise - Falling
Talking Heads - This Must Be the Place (Naive Melody)
Nina Simone - Sinnerman

Even selectief geknipt, maar (positief) verrassend dat die bovenste 3 erin staan. Van The National vooral omdat dat hoog tijd werd.

Van die onderste bizar dat ze er niet in staan vooral. Alleen van So What begrijp ik het wel, maar daarbij vind ik het jammer omdat ie er eerder wel in stond (en sindsdien stem ik er zelf ook meestal op).

Heb het verder niet gecheckt, maar na de rerelease van Stop Making Sense had ik een kleine Talking Heads-opleving in de top 2000 niet onlogisch gevonden.

starbright boy schreef:

Inderdaad opvallend. Destijds was het niet eens een hit in Nederland. Cranberries werden hier pas opgepikt met Zombie. Maar heb wel het idee dat ze langzaam in de herwaardering zijn gegaan sinds het overlijden van Dolores.

Leuke bloemlezing trouwens van uitvallers. Vooral jammer van Here Comes The Rain Again en Love Is The Drug. Van Roxy Music zal More Than This ook snel uit de lijst vallen en dan is alleen Avalon nog over. En Chic (net als Sister Sledge) staat er helemaal niet meer in. Absurd eigenlijk.

herman schreef:
en Love Is The Drug. Van Roxy Music zal More Than This ook snel uit de lijst vallen en dan is alleen Avalon nog over.

Ja inderdaad, nog zo'n gevalletje 'slechte ontwikkeling'

herman schreef:
(quote)

Even selectief geknipt, maar (positief) verrassend dat die bovenste 3 erin staan. Van The National vooral omdat dat hoog tijd werd.

Van die onderste bizar dat ze er niet in staan vooral. Alleen van So What begrijp ik het wel, maar daarbij vind ik het jammer omdat ie er eerder wel in stond (en sindsdien stem ik er zelf ook meestal op).

Heb het verder niet gecheckt, maar na de rerelease van Stop Making Sense had ik een kleine Talking Heads-opleving in de top 2000 niet onlogisch gevonden.

Tsja, The National stond vorig jaar voor het eerst in de keuzelijst, deze van Radiohead en Gorillaz dit jaar. Zo is er nog een hele reeks nummers te bedenken die zouden binnenkomen, wanneer ze in de keuzelijst zouden komen. Dit geldt zeker voor This Must be the Place, dat niet voor niets het op-één-na-meest gestreamde TH-nummer is.

Verder blijft de Top 2000 toch vooral een pop & rock-lijst, wat verklaart dat zelfs een über-jazzklassieker als So What niet in de lijst geraakt. Zelfde voor veel hiphop en dance, daar wordt alleen een handjevol mainstream-fähige nummers van getolereerd.

Ook mijn eigen lijstje even nagelopen.

91 Fleetwood Mac - Dreams
179 Pink Floyd - Echoes
482 New Order - Blue Monday (Albumversie)
566 Massive Attack - Unfinished Sympathy
664 Simple Minds - New Gold Dream (81-82-83-84)
698 Prince & The Revolution - When Doves Cry
797 Talking Heads - Once In A Lifetime
864 Tori Amos - Winter
1010 David Bowie - Ashes To Ashes
1098 Nick Cave & The Bad Seeds - Red Right Hand
1181 The Smiths - How Soon Is Now?
1210 Kraftwerk - Autobahn
1284 The Clash - London Calling
1421 The Bangles - Eternal Flame
1537 Pulp - Common People
1552 Madonna - Live To Tell
1672 Suzanne Vega - Luka

niet in de lijst:
Arcade Fire - Reflektor
Aretha Franklin - The House That Jack Built
Astrud Gilberto - The Girl From Ipanema
Bjork & David Arnold - Play Dead
Blondie - Atomic
Blur - Girls And Boys
Bob Dylan - I Want You
Change - Searching
Dusty Springfield - Just A Little Lovin'
Joni Mitchell - A Case Of You
Laurie Anderson - Oh Superman
Lou Reed - Coney Island Baby
Martha & The Muffins - Echo Beach
Miles Davis - So What
Nick Drake - Northern Sky
Nina Simone - Sinnerman
Velvet Underground - I'm Waiting For The Man
White Town - Your Woman

Opvallend voor mij:
Van Joni Mitchell staat alleen Both Sides Now erin, op 827. Opvallende keus, zou verwachten dat Big Yellow Taxi de enige Joni-entry zou zijn.

Velvet Underground & Nick Drake staan überhaupt niet in de lijst.

White Town had er inmiddels ook wel in kunnen staan, gezien de recente hits waarin dit nummer wordt gesampled (o.a. door Dua Lipa) (ik weet dat White Town het ook weer heeft gesampled van een stokoud Russisch deuntje). Maar dit zal wel typisch zo'n nummer zijn dat mensen wel leuk vinden, maar niet bij naam/artiest kennen.

Titmeister schreef:
Verder blijft de Top 2000 toch vooral een pop & rock-lijst, wat verklaart dat zelfs een über-jazzklassieker als So What niet in de lijst geraakt. Zelfde voor veel hiphop en dance, daar wordt alleen een handjevol mainstream-fähige nummers van getolereerd.

Klopt, het moet wel binnen het profiel van Radio 2 passen, dus het moet muzikaal niet te spannend worden.

herman schreef:
(quote)

Klopt, het moet wel binnen het profiel van Radio 2 passen, dus het moet muzikaal niet te spannend worden.

Zoals vier keer Bankzitters, niet al te spannende muziek.. En ze staan nog hoog ook....

Kondoro0614 schreef:
(quote)

Zoals vier keer Bankzitters, niet al te spannende muziek.. En ze staan nog hoog ook....

Goed voorbeeld. Beetje dans, beetje rap, maar uiteindelijk kan het zo op het TROS Muziekfeest op het plein.

Bankzitters en Roxy Dekker worden de andere 51 weken van het jaar ook niet op Radio 2 gedraaid.
The National, Radiohead 2000> en Porcupine Tree trouwens ook niet.
De meeste dialectknallers uit de lijst ook niet.
Allemaal niet echt binnen het profiel, maar het is de gedoogweek.

starbright boy schreef:
Eruit na bijna alle edities erin te hebben gestaan:

That Was Yesterday - Foreigner (alle jaren op twee na)
Sound of a Screaming Day - Golden Earring (alle jaren op een na, veel zakkers en meerdere verdwenen nummers van The Earring, terugslag na de opkomst na de split)
Dyna-Mite - Mud (alle jaren)
Show Me the Way - Peter Frampton
The Life I Live - Q65
Love is the Drug - Roxy Music (alle jaren op een na)
Fly Like an Eagle - Steve Miller Band (waarmee het laatste nummer sneuvelt)
Fire - Pointer Sisters
Apache - The Shadows
See Me Feel Me - The Who
Zó, dat zijn wel heel veel persoonlijke jeugdsentimenten op een hoop.

Casartelli (moderator)
herman schreef:
Gelukkig heeft de Top 2000 de nachtelijke uren nog.

Kondoro0614 schreef:
(quote)

Past helemaal niet in het Radio 2 profiel. Maar de Bankzitters doen altijd een oproep om op ze te stemmen en met een miljoen abonnees op YouTube gaat dat dan hard.

Arrie schreef:
(quote)

Past helemaal niet in het Radio 2 profiel. Maar de Bankzitters doen altijd een oproep om op ze te stemmen en met een miljoen abonnees op YouTube gaat dat dan hard.

Dat vind ik het grote nadeel van de Top 2000. Dat een nummer door een fanatieke fanbase en dit soort acties relatief makkelijk de lijst kan halen.

Onweerwolf
Joren999 schreef:
Sweet Caroline lijkt me ook zo'n voorbeeld toch?

Dat was gewoon een hit volgens mij.

Stond iig ook al in de eerste editie van de Top 2000 en in de jaren '90 stond het ook wel in de Top '60/Top '70 van de Jaren '60/'70 die Radio 2 toen vaak deed.

Onweerwolf
Martijn Jonkers schreef:
(quote)

Dat vind ik het grote nadeel van de Top 2000. Dat een nummer door een fanatieke fanbase en dit soort acties relatief makkelijk de lijst kan halen.

Dat vonden ze bij Radio2 ook totdat ze erachter kwamen dat het geld oplevert.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Dat was gewoon een hit volgens mij.

Stond iig ook al in de eerste editie van de Top 2000 en in de jaren '90 stond het ook wel in de Top '60/Top '70 van de Jaren '60/'70 die Radio 2 toen vaak deed.

Dan gooi ik er een Don't Stop Believin' in

Onweerwolf
StopMakingSenseo schreef:
(quote)

Dan gooi ik er een Don't Stop Believin' in

Die is, volgens mij, wel in de VS al decennia lang onderdeel van de classic rock eredivisie en eentje die ook wel veel wordt gebruikt op televisie maar inderdaad wel een laatbloeier, dus een track die pas jaren na single release populair werd, zeker hier.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:25 uur

geplaatst: vandaag om 10:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.