MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000 #2

zoeken in:
Mijn oogst van dit jaar en het ligt wel aardig in de lijn met de afgelopen jaren. Een score van 13 uit 35 (allemaal keuzelijst-inzendingen overigens) waarvan de meeste in het rechterrijtje bivakkeren.

202 Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
801 Depeche Mode - Personal Jesus
969 Khruangbin & Leon Bridges - Texas Sun
1011 Air - All I Need
1100 Shocking Blue - Venus
1279 Christina Aguilera - Hurt
1367 Talk Talk - Life's What You Make It
1403 Red Hot Chili Peppers - Give It Away
1411 Madonna - Frozen
1464 Dave Brubeck Quartet - Take Five
1564 Queens Of The Stone Age - Make It Wit Chu
1672 Suzanne Vega - Luka
1773 Crash Test Dummies - Mmm Mmm Mmm Mmm

Nummers die het niet gehaald hebben:

Tom Petty - Runnin Down A Dream
Labi Siffre - I Got The...
George Michael - Fastlove
Moby - Honey
Astrud Gilberto - The Girl From Ipanema
The Cardigans - Erase/Rewind
Edie Brickell & New Bohemians - What I Am
Spinvis - Smalfilm
Steely Dan - Peg
Alice In Chains - No Excuses
Daft Punk - Something About Us
Erykah Badu - Appletree
Guru ft. D.C. Lee - No Time To Play
Living Colour - Cult Of Personality
The Beloved - Sweet Harmony
J.J. Cale - After Midnight
LL Cool J - Mama Said Knock You Out
Massive Attack - Risingson
Robyn - Dancing On My Own
St. Germain - Rose Rouge
The Chemical Brothers - Hey Boy Hey Girl
Marvin Gaye - Inner City Blues

mv45 schreef:
(quote)

The Chain kwam in de lijst in 2013 op 1835, en stond de 3 jaren daarna redelijk stabiel rond de 500. Dan in 2017 een sprong naar 252 en vervolgens geleidelijk doorgeklommen naar de huidige postie. Reden voor de sprong in 2017 zal ongetwijfeld de soundtrack Guardians of the Galaxy vol. 2 zijn geweest

Heeft in De Tijdloze eenzelfde opmars gemaakt vanaf 2017, toen ie voor het eerst genoteerd stond. In dat jaar nieuw binnen op #81 om vervolgens binnen 2 jaar in de top 10 te komen en daar niet meer uit te verdwijnen. De laatste vier jaar gewoon goud of zilver.

Prima evergreen, maar ik verbaas me wel een beetje over de populariteit van dit nummer (zeker in Vlaanderen)

Onweerwolf
The Chain is echt de meest absurde plaat ooit in aller tijden lijsten context ja.

Onweerwolf schreef:
The Chain is echt de meest absurde plaat ooit in aller tijden lijsten context ja.

Ik zag de finalenotering in de Ladder van 2023 ook absoluut niet aankomen.

Ja, heel bijzonder dat dat nummer vooral de laatste jaren zo populair is geworden. Ik kan allerlei etherische verklaringen aandragen: het is het enige nummer op Rumours waar alle leden aan hebben bijgedragen, gezien de songcredits. De bijzondere muzikale opbouw, met die bassolo en daarna dat vlammende crescendo. Of misschien dat die song juist alle ingrediënten van Rumours zo mooi samenvat ('The chain that keeps us together').
Maar dat lijken me toch vooral verklaringen die gezocht worden door iemand die wat dieper naar de achtergronden van die song kijkt. Ik denk dat FM gewoon appelleert aan jongere generaties, terwijl de oudere generatie die ermee opgroeide het nummer nooit heeft losgelaten. En uiteindelijk zullen sociale media ook wel een bijdrage hebben geleverd, maar dat soort dingen ontgaan mij vaak. Ik begreep pas achteraf dat vooral Dreams dankzij TikTok aan hernieuwde populariteit heeft gewonnen.

Ik vind het daarom ook wel leuk om in dit topic allerlei verklaringen te lezen van MuMe'ers die dat soort recente ontwikkelingen beter in de smiezen hebben dan ik.

Nu we toch dat soort dingen aan het ontleden zijn: heeft iemand een verklaring voor de populariteit van Billy Joels Vienna? Staat bijna net zo hoog (428) als die meer gekende klassieker met dezelfde titel (425). Hij staat er pas sinds 2021 in, zag ik, maar voor mij is het gewoon een minder opvallende albumtrack. Ik zou dan eerder gekozen hebben voor Scenes from an Italian restaurant.
Oh, wacht, die staat er óók in (1258). Beleeft Billy Joel, en in het bijzonder het album The stranger, dan tegenwoordig ook al zo'n opleving in populariteit? En waar komt dat dan door? Ik bedoel, de man maakt sinds de jaren negentig al geen nieuwe muziek meer.

Faves die het gehaald hebben (14/35):
1657. Roberta Flack - The First Time Ever I Saw Your Face (1972)
1592. The National - Bloodbuzz Ohio (2010)
1462. Spinvis - Bagagedrager (2002)
1447. Chappell Roan - Good Luck, Babe! (2024)
1324. MGMT - Kids (2007)
1172. Rufus Wainwright - Going to a Town (2007)
1094. Keane - Bedshaped (2004)
1020. Radiohead - Jigsaw Falling Into Place (2007)
1018. Yann Tiersen - Comptine D'un Autre Été, L'après-Midi (2001)
0950. Nena & Kim Wilde - Anyplace, Anywhere, Anytime (2003)
0708. Billie Eilish - everything i wanted (2019)
0423. Tame Impala - Let It Happen (Albumversie) (2015)
0198. Taylor Swift - All Too Well [10 Minute Version] [Taylor’s Version] (From the Vault) (2021)
0138. Sinéad O'Connor - Troy (1987)

Niet gehaald (21/35):
Alice Deejay - Better Off Alone (1999)
Arcade Fire - Reflektor (2013)
Bon Iver - Skinny Love (2007)
Bright Eyes - First Day of My Life (2005)
Eefje de Visser - Bitterzoet (2020)
First Aid Kit - Emmylou (2012)
Haddaway - What Is Love (1993)
Jewel - Foolish Games (1995)
LCD Soundsystem - All My Friends (2007)
Love - Alone Again Or (1967)
Nick Drake - Pink Moon (1972)
Pulp - Disco 2000 (1995)
Robyn - Dancing on My Own (2010)
Sia - Breathe Me (2004)
Solange - Losing You (2012)
Sophie Straat & Metropole Orkest - Gebroken Spiegels (2024)
Sufjan Stevens - Chicago (2005)
The 1975 - Robbers (2013)
The Last Shadow Puppets - My Mistakes Were Made for You (2008)
Travis - Side (2001)
Wies - Barman (2021)

gaucho schreef:
Nu we toch dat soort dingen aan het ontleden zijn: heeft iemand een verklaring voor de populariteit van Billy Joels Vienna? Staat bijna net zo hoog (428) als die meer gekende klassieker met dezelfde titel (425). Hij staat er pas sinds 2021 in, zag ik, maar voor mij is het gewoon een minder opvallende albumtrack. Ik zou dan eerder gekozen hebben voor Scenes from an Italian restaurant.
Oh, wacht, die staat er óók in (1258). Beleeft Billy Joel, en in het bijzonder het album The stranger, dan tegenwoordig ook al zo'n opleving in populariteit? En waar komt dat dan door? Ik bedoel, de man maakt sinds de jaren negentig al geen nieuwe muziek meer.

Zelf maar even wat speurwerk verricht. Aha, ook via films en Tiktok dus. De Nederlandse Wiki-entry van het nummer meldt het volgende: "Vienna" is te horen in de televisieserie Taxi en de film 13 Going on 30. Daarnaast is het gecoverd door onder meer Christian Borle (in de televisieserie Smash), Ariana Grande, Mac Miller (onder het pseudoniem Larry Fisherman), Ben Platt (in de televisieserie The Politician) en Grace VanderWaal. Het nummer verkreeg in 2020 en 2021 nieuwe populariteit door middel van het vele gebruik op het platform TikTok.
Het is niet voor niets dat platenmaatschappijen en artiesten tegenwoordig hun muziek pushen door het te laten figureren in films en commercials. Dat heeft effect, zeker als een jongere generatie het vervolgens oppikt en uitvent via sociale media.

En tekstueel spreekt het kennelijk vooral tot de verbeelding van jonge vrouwen. Ook díe zag ik niet aankomen...

gaucho schreef:
Ik bedoel, de man maakt sinds de jaren negentig al geen nieuwe muziek meer.

Dat is niet helemaal waar, hij had dit jaar zowaar nog eens een nieuwe single uit! https://www.youtube.com/watch?v=UOf6CMbHPuA

kaj_666 schreef:
Dat is niet helemaal waar, hij had dit jaar zowaar nog eens een nieuwe single uit! https://www.youtube.com/watch?v=UOf6CMbHPuA

Aha, dat wist ik niet. Mooi nummer wel, past goed bij zijn overige repertoire. Dacht eerst even dat het een oud nummer was, gezien zijn jonge verschijning in het begin van de clip. Maar ik zie nu dat zijn leeftijd, en dus zijn voorkomen, opschuift naarmate het nummer vordert. Leuk gedaan, dankzij AI ongetwijfeld. Hij kan het dus nog, en stemtechnisch valt het ook niet tegen. Nu maar hopen dat er ooit nog een heel album komt met vergelijkbaar materiaal...

gaucho schreef:
Beleeft Billy Joel, en in het bijzonder het album The stranger, dan tegenwoordig ook al zo'n opleving in populariteit? En waar komt dat dan door? Ik bedoel, de man maakt sinds de jaren negentig al geen nieuwe muziek meer.

Volgens mij is hij erg populair onder millennials, of i.i.g. Piano Man. Wellicht speelt dat ook mee. Tot 10 jaar terug had dat nummer nooit in de top 10 gestaan en nu is het al een tijdje een vaste klant in de top 5.

herman schreef:
(quote)

Volgens mij is hij erg populair onder millennials, of i.i.g. Piano Man. Wellicht speelt dat ook mee. Tot 10 jaar terug had dat nummer nooit in de top 10 gestaan en nu is het al een tijdje een vaste klant in de top 5.

Ja, vreselijk.

herman schreef:

Zit wat in. De enorme populariteit van dat nummer heeft me ook altijd verbaasd. Een hit is het nooit geweest, maar het zal wel komen door het larmoyante meezinggehalte van dat nummer. Dat soort factoren - studenten die erop los gaan in de kroeg, of gewoon families die op Oudejaarsavond een gevoel van saamhorigheid ervaren als ze dit nummer met z'n allen meezingen - spelen in toenemende mate een rol bij de samenstelling van de Top 2000.

Het fenomeen is natuurlijk uitgegroeid tot een familiefeest waar driekwart van Nederland naar kijkt en luistert. Het verklaart de lobby's voor sommige nummers, de incidentele hoge noteringen van nummers die om wat voor reden dan ook eventjes in het brandpunt van de actualiteit staan, en de soms opvallende verschuivingen in voorkeuren voor individuele nummers van gekende artiesten.
Waarbij het me opvalt dat niet langer de hitnoteringen een belangrijke rol spelen - iets wat vroeger in de Top 100 aller tijden, en in het begin vaak ook nog wel bij de Top 2000 vrij bepalend was - maar vooral de mate waarin nummers worden opogepikt in films en tv-programma's, via cover- en karaoke-versies en op sociale media. En aangezien ik dat allemaal niet meer zo bijhoud, kom ik steeds vaker voor verrassingen te staan. Soms aangename, soms minder aangename.

En dat het merendeel van de oudere nummers langzaam maar zeker verdwijnt, lijkt me een logische consequentie van al die ontwikkelingen. Tenzij ze door één of meer van de genoemde factoren in het collectieve bewustzijn blijven, of juist weer komen.

Dat met zijn allen meezingen heeft zeker een meerwaarde bij sommige nummers in de lijst.
Al is het alleen maar het "Klootzak!" scanderen bij Wat Zou Je Doen?

Hier wordt dat vooral gedaan bij de versie van Marco & Ali B

herman schreef:
(quote)

Piano man? Op het moment van lalala haak ik altijd af.Bij Tralala en nana ook.
Hier kan ik trouwens nog wel om lachen.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Dat was gewoon een hit volgens mij.

Stond iig ook al in de eerste editie van de Top 2000 en in de jaren '90 stond het ook wel in de Top '60/Top '70 van de Jaren '60/'70 die Radio 2 toen vaak deed.
Ah ja, ik bedoelde vooral dat ie de laatste jaren aan een enorme opmars bezig is. In 2012 nog op 1207, dit jaar op 193.

Wel grappig dat gaucho over Billy Joel begint. Ik heb even door de jaren heen naar zijn noteringen gekeken en hij zit sinds de start in 1999 steady binnen de range van 8-10 noteringen. In 2011 en 2012 kwam hij op zijn laagst aantal noteringen (7). Maar vanaf 2013 begon de groeispurt van Piano Man, en daarmee schoot zijn totaal weer naar 9.

Ik word verder altijd wel blij van Billy Joel. Met name Goodnight Saigon is echt zo'n nummer die ik altijd MOET horen op 31 december. En Scenes From An Italian Restaurant is ook een echte Top 2000 classic. Hij presteert gewoon echt goed in de lijst.

Ook nog even mijn stemlijst naast de uiteindelijke top 2000 gehouden en er staan er 7 in:

Amy Winehouse - Love is a Losing Game | 1659

Black Pumas - Colors | 767

Marvin Gaye - What's Going On | 687

Paolo Nutini - Through Echoes | 1026

Roberta Flack - The First Time Ever I Saw Your Face | 1657

Sam Cooke - A Change is Gonna Come | 1512

Stevie Wonder - As | 1859

Flack en Cooke had ik öok en staan eng dicht bij de uitgang.

Gretz schreef:
Vorig weekend in de loterij Top 2000 Cafétickets kunnen bemachtigen (...)
Maar als ik kaartjes op de kop kan tikken voor een tof uurtje van Emmely/Annemieke/Paul zou ik de nieuwe kaarten alsnog wel willen ruilen

Inmiddels via Ticketswap in twee etappes ook een setje kaarten gescoord voor 25 december 1:00 - 2:00. Dat betekent dat ik samen met Dance Lover Beeld & Geluid al vroeg op stelten ga zetten Mijn Top 2000 cafédebuut al 6 dagen eerder dus, zin in!

https://i.vgy.me/5oyj20.jpg

Leuk. Neem je zwembroek mee

johan de witt schreef:
Leuk. Neem je zwembroek mee

Komt goed, goede tip

Ik hoor ze zeggen...
HEY!!

Gretz schreef:
(quote)

Inmiddels via Ticketswap in twee etappes ook een setje kaarten gescoord voor 25 december 1:00 - 2:00. Dat betekent dat ik samen met Dance Lover Beeld & Geluid al vroeg op stelten ga zetten Mijn Top 2000 cafédebuut al 6 dagen eerder dus, zin in!

(afbeelding)

(embed)

Leuk, met de Truck er naar toe?

Onweerwolf
[Gretz]Drenthe! Ik ben in je![/Gretz]

https://i.imgur.com/uPiXUkA.jpeg

Vooral in de dorpen en buitenaf zie je hier nu best veel omgekeerde Hannah Mae vlaggen.

Ik durf er geen foto van te maken omdat ik bang ben dat ik dan in elkaar geslagen word door zo'n Trebremmit-achtige die-hard fan.

Anyway, fijne Kerst en alvast veel objectief luisterplezier.

Gretz schreef:
(quote)

(afbeelding)
(afbeelding)
De wagen van Dick Fijn idd
(afbeelding)
(afbeelding)

Vlam in de pijp! Wat mooi

In het verlengde hiervan worden we getrakteerd op deze onvermijdelijke larmoyante boomerpraat:

archive.ph

Onweerwolf schreef:
[Gretz]Drenthe! Ik ben in je![/Gretz]

(afbeelding)

Vooral in de dorpen en buitenaf zie je hier nu best veel omgekeerde Hannah Mae vlaggen.

Ik durf er geen foto van te maken omdat ik bang ben dat ik dan in elkaar geslagen word door zo'n Trebremmit-achtige die-hard fan.

Anyway, fijne Kerst en alvast veel objectief luisterplezier.

Even de echte foto.

https://i.imgur.com/ynIMlJB.jpeg

jasper1991 schreef:
(quote)
In het verlengde hiervan worden we getrakteerd op deze onvermijdelijke larmoyante boomerpraat:

archive.ph

Ridicuul zeg dat de Volkskrant een brief met zoveel feitelijke onjuistheden plaatst
https://media4.giphy.com/media/MZiqcOmikf3VMVRhBs/giphy.gif

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:08 uur

geplaatst: vandaag om 09:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.