Muziek / Toplijsten en favorieten / Johan en Luigi's Bowie-albums Breakdown: "Scary Monsters"
zoeken in:
1
geplaatst: 13 mei 2021, 13:14 uur
Lekker dan, vond R.E.M. juist niet zo erg op dreef, had ze een paar jaar (?) eerder in de HMH gezien en dat was eigenlijk veel beter. Dat was overigens een concert waarbij er niet echt een album te promoten viel, volgens mij was het ten tijden van hun 2006 verzamelaar. Dus dat was 100% een greatest hits show, terwijl het 2008 optreden vooral in het teken stond van Accelerate.
1
geplaatst: 13 mei 2021, 13:20 uur
Nee, hoorde wel flarden, maar het is niet dat je dan echt meeluistert. Een vriend van me die ook Bowie-fan is was zat in de parkeergarage, die kreeg helemaal niets mee.
Maar destijds baalden we niet eens heel erg, want Bowie zouden we heus nog wel eens live zien dachten we...
Zonde trouwens dat je R.E.M. nooit live hebt gezien.

0
geplaatst: 13 mei 2021, 13:25 uur
Bowie en R.E.M. nog iets met elkaar, voor zover iemand weet? Ms ontmoet?
2
geplaatst: 13 mei 2021, 14:53 uur
On a different note: David Bowie Tribute: Michael Stipe - Ashes to Ashes (with Karen Elson) - YouTube
(voor een andere gelegenheid bewaar ik die van Anna Calvi + Soap & Skin)
(voor een andere gelegenheid bewaar ik die van Anna Calvi + Soap & Skin)

0
geplaatst: 14 mei 2021, 19:22 uur
johan de witt schreef:
3. Word on a Wing (Johan 2, Luigi 4)
De top-3 van Station behoort voor mij wel tot het allerbeste van wat hij gemaakt heeft. Dit is ook een persoonlijk favoriet die ook zomaar op 1 had kunnen staan. Een prachtig hymne van een bijna religieuze Bowie. Het verhaal gaat dat Bowie deze ook aan Elvis voorstelde en dit zou zeker werken in de gospel-setting waar Elvis in zijn laatste jaren zo gek op was. De tekst is ook magistraal, vooral de openingszin en ook het stukje 'Just because I believe, don't mean I don't think as well/Don't have to question everything/In heaven or hell. Geweldig gewoon, prachtig gezongen ook, En die piano werkt hier ook goed.
3. Word on a Wing (Johan 2, Luigi 4)
De top-3 van Station behoort voor mij wel tot het allerbeste van wat hij gemaakt heeft. Dit is ook een persoonlijk favoriet die ook zomaar op 1 had kunnen staan. Een prachtig hymne van een bijna religieuze Bowie. Het verhaal gaat dat Bowie deze ook aan Elvis voorstelde en dit zou zeker werken in de gospel-setting waar Elvis in zijn laatste jaren zo gek op was. De tekst is ook magistraal, vooral de openingszin en ook het stukje 'Just because I believe, don't mean I don't think as well/Don't have to question everything/In heaven or hell. Geweldig gewoon, prachtig gezongen ook, En die piano werkt hier ook goed.
2
geplaatst: 14 mei 2021, 19:24 uur
Word on a wing inderdaad een geweldig nummer. Van Elvis wist ik niet, wel dat hij Golden Years voor the King in gedachten had. Waar had je dat gehoord/gelezen?
0
geplaatst: 14 mei 2021, 19:35 uur
johan de witt schreef:
8. Something in the Air (Johan 7, Luigi 7)
Het tweede nummer van het album, uitstekend gebruikt onder de end-credits van de topfilm Memento.
Beetje een lang nummer, die overstuurde gitaar van Reeves Gabrels ben ik ook niet per se fan van, doet me wat denken aan late Cure
Toch is dit op zich wel een aardig nummer, we hadden hem dan ook beiden wat hoger dan waar hij uiteindelijk op uitkomt. In de album-context vind ik hem niet echt passen tussen de wat softere en 'mooiere' stukken op kant 1. Maar goed, een mindere Bowie is nog altijd wel een dikke voldoende, deze scoort dan ook nog wel een goede 7.
8. Something in the Air (Johan 7, Luigi 7)
Het tweede nummer van het album, uitstekend gebruikt onder de end-credits van de topfilm Memento.
Beetje een lang nummer, die overstuurde gitaar van Reeves Gabrels ben ik ook niet per se fan van, doet me wat denken aan late Cure
Toch is dit op zich wel een aardig nummer, we hadden hem dan ook beiden wat hoger dan waar hij uiteindelijk op uitkomt. In de album-context vind ik hem niet echt passen tussen de wat softere en 'mooiere' stukken op kant 1. Maar goed, een mindere Bowie is nog altijd wel een dikke voldoende, deze scoort dan ook nog wel een goede 7.
0
geplaatst: 14 mei 2021, 19:48 uur
johan de witt schreef:
Ahoy? Hij stond in 2004 nog in de ArenA zie ik nu. Helemaal gemist toen. Goeie setlist wel.
Iemand die daar bij was? Was zijn laatste concert hier.
(quote)
Ahoy? Hij stond in 2004 nog in de ArenA zie ik nu. Helemaal gemist toen. Goeie setlist wel.
Iemand die daar bij was? Was zijn laatste concert hier.
1
geplaatst: 14 mei 2021, 20:07 uur
Halloween Jack schreef:
Ik was er bij. Hij genoot. Niet uitverkocht:(
Ik was er bij. Hij genoot. Niet uitverkocht:(
Mooi! Echte fan? Welkom op het forum.
1
geplaatst: 14 mei 2021, 20:09 uur
1
geplaatst: 14 mei 2021, 20:19 uur
Ik weet niet meer waar of hoe, maar heb het wel ergens gelezen. Of gedroomd 

2
geplaatst: 14 mei 2021, 21:00 uur
2. Seven (Johan 2, Luigi 4)
Niet op 7, maar op 2 dus, deze derde single van het album. Vreemd en wreed genoeg koos Bowie ervoor om dit prachtige nummer in een remix-versie als single uit te brengen. Veel hielp het niet, het kwam niet verder dan nummer 32 in de UK. Het origineel is wat mij betreft ook veel mooier. Misschien wel het mooiste nummer op Hours... In al zijn eenvoud weet hij mij toch elke keer weer te ontroeren. Een persoonlijk nummer ook volgens mij, waarin hij zijn moeder, vader en broer aanroept. Al hoeven we dat niet letterlijk te nemen. En de goden. Vooral dat vind ik het mooiste stuk qua tekst: The gods forgot they made me So I forget them too I listen to the shadows I play among their graves My heart was never broken My patience never tried.
De muziek staat heerlijk in dienst van het nummer. Mooi die akoestische gitaar van Reeves en de strijkers in het begin. Maar het mooiste vind ik het instrumentale stuk na het refrein, magisch ook in al zijn eenvoud. Seven is ook wel een sleutelnummer op dit album, vanwege zijn plek, precies in het midden. En ook thematisch past het precies bij de fase waarin Bowie zich bevond. Want ondank het contemplatieve van de lyrics en de muziek, is er ook een urgentie in dit nummer van een man op leeftijd. Waar hij vroeger nog 'five years' had, heeft hij nu maar 'seven days' om zijn leven te leiden. Prachtig.
Niet op 7, maar op 2 dus, deze derde single van het album. Vreemd en wreed genoeg koos Bowie ervoor om dit prachtige nummer in een remix-versie als single uit te brengen. Veel hielp het niet, het kwam niet verder dan nummer 32 in de UK. Het origineel is wat mij betreft ook veel mooier. Misschien wel het mooiste nummer op Hours... In al zijn eenvoud weet hij mij toch elke keer weer te ontroeren. Een persoonlijk nummer ook volgens mij, waarin hij zijn moeder, vader en broer aanroept. Al hoeven we dat niet letterlijk te nemen. En de goden. Vooral dat vind ik het mooiste stuk qua tekst: The gods forgot they made me So I forget them too I listen to the shadows I play among their graves My heart was never broken My patience never tried.
De muziek staat heerlijk in dienst van het nummer. Mooi die akoestische gitaar van Reeves en de strijkers in het begin. Maar het mooiste vind ik het instrumentale stuk na het refrein, magisch ook in al zijn eenvoud. Seven is ook wel een sleutelnummer op dit album, vanwege zijn plek, precies in het midden. En ook thematisch past het precies bij de fase waarin Bowie zich bevond. Want ondank het contemplatieve van de lyrics en de muziek, is er ook een urgentie in dit nummer van een man op leeftijd. Waar hij vroeger nog 'five years' had, heeft hij nu maar 'seven days' om zijn leven te leiden. Prachtig.
2
geplaatst: 14 mei 2021, 21:03 uur
Dit nummer is een mooie herontdekking. Lang geleden dat ik Hours had gedraaid maar hij is beter dan ik mij herinnerde.
2
geplaatst: 14 mei 2021, 21:14 uur
Mooi gezegd, Five Years en Seven Days 
De zin met de goden vind ik ook het mooist

De zin met de goden vind ik ook het mooist

3
geplaatst: 14 mei 2021, 22:52 uur
1. Thursday's Child (Luigi 1, Johan 1)
Johan vindt Seven de mooiste song en ik Survive de mooiste song van Hours... dus het is logisch dat Thursday's Child ons beider nummer 1 is
Stiekum dan he
Nee, zonder gekheid, ze zijn alle 3 prachtig en ze horen ook wel bij elkaar vind ik. Topsongs! Topballads met een gelijke sfeer en feel
Bowie gebruikte de titel van een Eartha Kitt song voor zijn opener en 1e single van het Hours...album. Evenals een oud-Engels kinderrijmpje over de dagen van de week: Thursday's Child has far to go, wat zoiets betekent als een kind dat op Donderdag geboren wordt zal veel bereiken in zijn of haar leven. En dat is nou precies het thema van deze song
Maarrr...of het allemaal zo goed uitgepakt heeft in zijn leven is een 2e
Het blijkt allemaal anders gelopen te zijn. Bowie zingt over hoe je als Thursday's Child bepaalde kenmerken en talenten bezit, maar dat hij daar door omstandigheden niet zo heel goed mee omgesprongen is. Hij was misschien wereldvreemd bijvoorbeeld, voelde zich niet thuis in die tijd, niet klaar voor zo'n soort leven en wist niet hoe het te leven. En dan komt dus een soort spijt en schuldgevoel, dat hij er toch niet het beste van gemaakt heeft, ondanks dat hij wel altijd zijn best deed. Hij vraagt om morgen, om een nieuwe kans om het beter te doen en zijn verleden achter zich te laten. Heel fragiel klinkt hij hier, met een heel breekbare (alle kanten opgaande) stem, maar hoe schitterend is dat!
De muziek is ook fenomenaal met die synths en vooral wind instruments, zo lief en zacht en vooral vergevingsgezind klinkt het. De vrouwenstem is ook schitterend, Holly Palmer zingt dat in, al overwoog Bowie TLC, maar Gabrels wilde daar niks van weten
Alleen voor die ene heeft hij geen spijt een Donderdag's kind geweest te zijn. Zijn geliefde, iemand anders? Wie zal het zeggen... Maar voor Johan en mij dus toch zijn beste song en als ik 'm zo weer een paar keer hoor toch wel heel terecht

Johan vindt Seven de mooiste song en ik Survive de mooiste song van Hours... dus het is logisch dat Thursday's Child ons beider nummer 1 is
Stiekum dan he
Nee, zonder gekheid, ze zijn alle 3 prachtig en ze horen ook wel bij elkaar vind ik. Topsongs! Topballads met een gelijke sfeer en feel
Bowie gebruikte de titel van een Eartha Kitt song voor zijn opener en 1e single van het Hours...album. Evenals een oud-Engels kinderrijmpje over de dagen van de week: Thursday's Child has far to go, wat zoiets betekent als een kind dat op Donderdag geboren wordt zal veel bereiken in zijn of haar leven. En dat is nou precies het thema van deze song
Maarrr...of het allemaal zo goed uitgepakt heeft in zijn leven is een 2e
Het blijkt allemaal anders gelopen te zijn. Bowie zingt over hoe je als Thursday's Child bepaalde kenmerken en talenten bezit, maar dat hij daar door omstandigheden niet zo heel goed mee omgesprongen is. Hij was misschien wereldvreemd bijvoorbeeld, voelde zich niet thuis in die tijd, niet klaar voor zo'n soort leven en wist niet hoe het te leven. En dan komt dus een soort spijt en schuldgevoel, dat hij er toch niet het beste van gemaakt heeft, ondanks dat hij wel altijd zijn best deed. Hij vraagt om morgen, om een nieuwe kans om het beter te doen en zijn verleden achter zich te laten. Heel fragiel klinkt hij hier, met een heel breekbare (alle kanten opgaande) stem, maar hoe schitterend is dat!
De muziek is ook fenomenaal met die synths en vooral wind instruments, zo lief en zacht en vooral vergevingsgezind klinkt het. De vrouwenstem is ook schitterend, Holly Palmer zingt dat in, al overwoog Bowie TLC, maar Gabrels wilde daar niks van weten
Alleen voor die ene heeft hij geen spijt een Donderdag's kind geweest te zijn. Zijn geliefde, iemand anders? Wie zal het zeggen... Maar voor Johan en mij dus toch zijn beste song en als ik 'm zo weer een paar keer hoor toch wel heel terecht

1
geplaatst: 14 mei 2021, 22:55 uur
1. Thursday's Child 8,95
2. Seven 8,65
3. Survive 8,55
4. If I'm Dreaming My Life 8,15
5. The Pretty Things Are Going to Hell 8,10
6. What's Really Happening? 7,65
7. The Dreamers 7,65
8. Something in the Air 7,55
9. New Angels of Promise 7,15
10. Brilliant Adventure 6,65
2. Seven 8,65
3. Survive 8,55
4. If I'm Dreaming My Life 8,15
5. The Pretty Things Are Going to Hell 8,10
6. What's Really Happening? 7,65
7. The Dreamers 7,65
8. Something in the Air 7,55
9. New Angels of Promise 7,15
10. Brilliant Adventure 6,65
1
geplaatst: 14 mei 2021, 23:11 uur
Ik ben ook op donderdag geboren trouwens, maar dat geheel terzijde 

1
geplaatst: 14 mei 2021, 23:13 uur
1. Wild Is the Wind 9,35
2. Golden Years 9,05
3. Thursday's Child 8,95
4. Word on a Wing 8,90
5. Seven 8,65
6. Survive 8,55
7. Station to Station 8,50
8. Stay 8,25
9. TVC 15 8,20
10. If I'm Dreaming My Life 8,15
11. The Pretty Things Are Going to Hell 8,10
12. What's Really Happening? 7,65
13. The Dreamers 7,65
14. Something in the Air 7,55
15. New Angels of Promise 7,15
16. Brilliant Adventure 6,65
2. Golden Years 9,05
3. Thursday's Child 8,95
4. Word on a Wing 8,90
5. Seven 8,65
6. Survive 8,55
7. Station to Station 8,50
8. Stay 8,25
9. TVC 15 8,20
10. If I'm Dreaming My Life 8,15
11. The Pretty Things Are Going to Hell 8,10
12. What's Really Happening? 7,65
13. The Dreamers 7,65
14. Something in the Air 7,55
15. New Angels of Promise 7,15
16. Brilliant Adventure 6,65
1
geplaatst: 14 mei 2021, 23:13 uur
Ik was de laatste keer op Donderdag jarig, maar verder ben ik een Saturday's Child

En Johan, heb jij al je talenten wel benut?

2
geplaatst: 15 mei 2021, 08:35 uur
Voor het volgende album gaan we meer dan 45 jaar terug in de tijd 

1
geplaatst: 15 mei 2021, 12:00 uur
Benieuwd naar de Hours... top 10 van de mensen die ook een Station to Station top 6 gepost hebben hier...
2
geplaatst: 15 mei 2021, 12:29 uur
Die van mij komt nog, later vandaag of morgen nog eens luisteren. 

* denotes required fields.